پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
با سخنرانی حجت الاسلام صحرایی:
در شام گاه 15 خردادماه سالن همایش های زنده یاد مردانی میزبان برگزاری همایشی تحت عنوان اسلام و محیط زیست بود. این سمینار علمی- دینی که در نوع خود کم نظیر بود از سوی مؤسسه ی سیزده فروردین و اداره ی حفاظت محیط زیست و با همکاری حوزه ی علمیه صالحیه و مکتب الصادق و گروه فرهنگی و هنری پارسیان و به مناسبت روز جهانی محیط زیست برگزار شد.

به گزارش درییافتی کازرون نما، هر چند به دلیل تعطیلات دو روزه میانه ی خردادماه ظرفیت سالن برگزاری همایش تکمیل نشد، اما با این وجود تعداد قابل ملاحظه ای از دوست داران محیط زیست از اقشار مختلف مردم در این نشست علمی شرکت نمودند.

سخنرانان اصلی جلسه حجت الاسلام والمسلمین صحرایی(مدیر حوزه ی علمیه ی صالحیه) و مهندس کاظمینی دبیر مؤسسه سیزده فروردین و فعال برجسته ی محیط زیست بودند، که برای نخستین بار و به صورت تلفیقی و مشترک به اجرای برنامه و سخنرانی پرداختند؛ بدین گونه که حجت الاسلام والمسلمین صحرایی دیدگاه اسلام را در مورد محیط زیست مورد بررسی قرار می داد و در کنار ایشان مهندس کاظمینی با ارائه ی آمار و ارقام مستند و دقیق به بررسی مشکلات زیست محیطی امروز جامعه می پرداخت. این روش ارائه ی مطلب که به عنوان نخستین تجربه به اجرا گذاشته شد، از سوی حاضران بسیار مورد توجه قرار گرفت به گونه ای که تنوع مطالب ارائه شده از سوی دو سخنران و تلفیق موضوعات علمی و دینی با یکدیگر موجب جذابیت جلسه و جلوگیری از خستگی حضار شده بود.


بنا براین گزارش، جلسه رأس ساعت 9 با تلاوت آیاتی منتخب از قرآن کریم  در باب اهمیت محیط زیست آغاز شد و پس از پخش سرود جمهوری اسلامی، آقای محسن روزبهی به عنوان مدیر اجرای برنامه برای دقایقی کوتاه، به ضرورت پرداختن به مسائل زیست محیطی اشاره نمود و سپس رئوس مطالب سمینار را اعلام کرد. پس از آن کلیپی از سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با مسؤولان محیط زیست کشور در اسفندماه 93 و تأکید ایشان بر جلوگیری از تخریب محیط زیست پخش گردید. سپس حجت الاسلام صحرایی در بخش آغازین سخنان خود مطالب ارزشمندی در باب تأکیدات قرآن و احادیث و روایت ائمه ی اطهار بر لزوم حفظ و حرمت نعمات خداوندی عنوان کردند.

ایشان دستورات اسلام مانند پرهیز از مصرف بی رویه ی آب، جلوگیری از آلوده ساختن منابع آب و رودخانه ها، جلوگیری از قطع درختان، خودداری از آزار و اذیت به جنبندگان و پرندگان را همه و همه در قالب احادیث و روایت و آیات قرآنی به حضار معرفی کردند.

حجت الاسلام صحرایی تأکید کردند: زمین مادر طبیعت و همه ی ماست پس باید او را محترم شماریم و از آسیب و بلا دور نگهداریم. به گفته ی ایشان در قرآن بارها و بارها بر اهمیت آب به عنوان مهم ترین عامل حیات بخش اشاره گردیده است. (و جعلنا من الماء کل شیء حی) ایشان آلوده ساختن آب را ظلمی بزرگ و گناهی نابخشودنی عنوان کرد؛ چراکه این کار دیگران را از حق مسلم خویش در استفاده از آب محروم می سازد و به این فرموده ی پیامبر اشاره داشتند که حتی در جنگ ها نیز به یاران خویش دستور می داد مبادا چاه ها و چشمه ها را آلوده و سمی نمایند.

ایشان در همین زمینه به شعر زیبا و لطیف سهراب اشاره کرد که می گفت: مردمان سر رود آب را می فهمند، گِل نکردندش ما نیز آب را گل نکنیم.« ایشان معتقد بودند که برخی اعمال گناه آلود ما موجب قطع نعمت های الهی و قهر طبیعت می گردد که امروز از آن به عنوان مشکلات زیست محیطی و خشک سالی و... یاد می شود.

مهندس کاظمینی نیز در فواصل زمانی مشخص شده با تأیید سخنان آقای صحرایی به ارائه ی آمار و ارقامی جالب در زمینه ی مسائلی هم چون مصرف بی رویه ی آب به خصوص در بخش کشاورزی، لزوم تغییر سیستم های آبیاری در کشاورزی، بکارگیری الگوهای کشت متناسب با آب و هوای هر منطقه، وضعیت نگران کننده ی تخریب جنگل های زاگرس و... پرداختند.

ایشان در سخنان خود عنوان کردند که: جنگل های بلوط زاگرس بسیار ارزشمند بوده و به تنهایی 40درصد منابع آب کشور را تأمین می کنند و رودهای مهم و پرآب کشور هم چون کارون، کرخه، زاینده رود، تلخه رود و سیمینه رود و کُر و شاهپور از همین کوه ها سرچشمه می گیرند. بنابراین وجود این درختان بلوط نقش مهمی در نفوذ آب به سفره های زیرزمینی داشته و باید تمام تلاش خود را برای احیای جنگل های زاگرس به کار ببندیم. وی معتقد بود که کشت زیراشکوب جنگل های زاگرس موجب بیماری و خشکی و نابودی تدریجی این نعمت عظیم خواهد شد.

در بخش پایانی این سمینار نمایش زیبایی با لهجه ی کازرونی از سوی هنرمندان گروه تئاتر پارسیان (آقایان شیرانی، اصلاح پذیر، تن وحسینی و خانم مرادی.)با موضوع قطع درختان جنگلی اجرا گردید که بسیار مورد توجه و تشویق حاضران قرار گرفت.

نویسنده: محمودرضا پولادی
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳