پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۵۰۴۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۸
دکتر کرامت اله زیاری در نشست هم اندیشی کانون نخبگان:
دکتر کرامت اله زیاری استاد تمام دانشگاه تهران و صاحب نظر و استاد برجسته شهرسازی ایران در نشست هم اندیشی کانوان نخبگان شهرستان کازرون که روز شنبه 7 فروردین ماه در تالار نخبگان و جهان دیدگان کازرون برگزار شد، پیرامون توسعه فضای شهری کازرون گفت: کازرون رشد نخواهد کرد، مگر اقتصاد پایه، یعنی تولید داشته باشد؛ و مازاد تولید به خارج از مرزهای شهرستان صادر شود و پول بیاورد و این پول خرج توسعه شود. همچنین باید از سرمایه گذار بخش خصوصی حمایت کرد و بروکراسی دست و پا گیر اداری برداشته شود

به گزارش خبرنگار کازرون نما، دکتر کرامت اله زیاری استاد برجسته شهرسازی و عضو هیئت علمی و استاد تمام دانشگاه تهران، گفت: ورودی شهر کازرون از سمت بوشهر، شیراز و فراشبند باید زیباسازی شود و المان های منطبق بر فرهنگ کازرون ساخته شود. وی تلاش برای جذب و پذیرش گردشگر و توریست را راه مهمی در جهت کسب درآمد دانست و خاطر نشان کرد: کازرون بجز دوره سال های 55 – 65 که به دلیل جنگ 8 ساله مهاجر پذیر بوده است، در بقیه دوره ها متاسفانه مهاجر فرست بوده و شاهد رشد پایین جمعیت در کازرون بوده ایم.


کازرون رشد نخواهد کرد، مگر اقتصاد پایه یعنی تولید داشته باشد/ نباید شهرستان کازرون تکه تکه شود/سند توسعه استان بسیار ضعیف است/با دانشجویانم بر روی پریشان و الگوهای احیای آن کار می شود


عضو کمیته تدوین برنامه ششم توسعه ضمن بیان اینکه، یکی از مشکلات کازرون که منجر به مهاجرت مردم شهرستان کازرون شده، کم آبی و اقلیم خشک است؛ راهکار جلوگیری از مهاجرت را اشتغال زایی دانست و گفت: برای اینکه اشتغال ایجاد شود باید سرمایه گذاری شود و سرمایه گذاری نیاز به حمایت دارد. وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در جایی انجام می شود که اولا امنیت باشد، دوم بازار و تقاضا برای محصولات باشد و نهایتا تضمین بازگشت سود وجود داشته باشد.

دکتر زیاری گفت: کازرون رشد نخواهد کرد، مگر اقتصاد پایه، یعنی تولید داشته باشد؛ و مازاد تولید به خارج از مرزهای شهرستان صادر شود و پول بیاورد و این پول خرج توسعه شود. وی خاطر نشان کرد: هر 1 شغل پایه تجاری، 6 فرصت شغل مستقیم ایجاد می کند و هر 1 شغل پایه مسکن سازی، 126 فرصت شغلی مستقیم ایجاد می کند و اگر در شهرستان بتوانیم 2000 شغل پایه ای ایجاد کنیم، معضل اشتغال کازرون حل می گردد.

این استاد جغرافیای و برنامه ریزی شهری ضمن بیان اینکه بر اساس نقشه های صنعتی و کارهایی که انجام شده، کازرون یکی از پهنه های مستعد صنعتی شدن در کازرون است، افزود: کازرون در کشاورزی در استان فارس رتبه 5 را دارد و در زمینه ارتباطات جاده ای متاسفانه در رتبه خوبی نیستیم و در حد سطح متوسط یعنی بین سطح محروم و نیمه برخوردار قرار داریم و این شایسته شهرستان کازرون نیست. وی ظرفیت حوزه گردشگری کازرون را زیاد دانست و گفت: شهرستان کازرون به لحاظ اقلیمی و طبیعی، ایجاد کمپ و دهکده های توریستی، تاریخی و نیز کمپ های ورزشی ظرفیت سرمایه گذاری دارد و بخش خصوصی باید برای سرمایه گذاری تشویق شود و خوشحالم که که طی صحبتی که صبح امروز (7 فروردین) با فرماندار کازرون داشتم، ایشان را در این زمینه مشتاق و فعال دیدم.


کازرون رشد نخواهد کرد، مگر اقتصاد پایه یعنی تولید داشته باشد/ نباید شهرستان کازرون تکه تکه شود/سند توسعه استان بسیار ضعیف است/با دانشجویانم بر روی پریشان و الگوهای احیای آن کار می شود


عضو کمیته تدوین برنامه افق 1400 کشور ضمن گلایه از بی توجهی مسئولین به نظرات کارشناسی گفت: در بین نمایندگان ادوار گذشته مجلس، تنها باقری نژاد و دهقان از استادان داشگاه دعوت می کردند و حرف و نظر ما را می شنیدند. و اکنون آیا نباید مسئولین شهرستان در این جلسه باشند؟ آیا کارشناسان و برنامه ریزان شهرستان نباید اکنون در این جلسه باشند؟ آیا نباید شهردار و اعضای شورای شهر در این جلسه باشند؟ حال آنکه یکی از ساده ترین زیرساخت ها، مبلمان شهری است و در کشورها و شهرهایی مانند گرجستان و دبی، شاهد آن هستیم که تمام شهر با سنگ های وارداتی از ایران تزئین شده اند اما خود شهرهای ما سهمی از این تزئینات ندارد.

عضو کمیته تخصصی علوم جغرافیایی ضمن بیان اینکه کازرون بر روی گسل قرار گرفته است و این باید در شهرسازی و معماری لحاظ گردد، افزود: پهنه های مختلفی برای کار و سرمایه گذاری در شهرستان کازرون وجود دارد که در میان آنها پهنه خشت و کنارتخته واقعا مهجور بوده و تا کنون استفاده نشده است. وی خاطر نشان کرد: پهنه کوهمره نودان هم نیاز به کار دارد.

دکتر کرامت اله زیاری رو به رسانه ها و با خطاب قرار دادن  مستقیم مدیر مسئول سایت کازرون نما گفت: خواهش میکنم اجازه ندهید شهرستان کازرون تکه تکه شود؛ چرا که این برای کازرون و کشور سم است. وی از مردم خواست تا همانگونه که در نشست روز قبل کانون در همین سالن به آقای رضازاده نماینده منتخب شهرستان گفته است، اجازه ندهند شهرستان کازرون به چند قسمت تقسیم شود. ایشان یادآور شد: در کشورهای پیشرفته اجازه نمی دهند به همین ساده گی استان جدیدی ایجاد شود. و علی رغم هشدار مکرر همه کارشناسان و متخصصین، استان شدن کرج و قم و قزوین غلط بود؛ چراکه همان بودجه اندک و قلیل، به جای توسعه شهرستان یا استان جدید، صرف ایجاد و نگهداری ساختمان های اداری و حکومتی و نیروی انسانی شاغل در ادارات متعدد و امور جاری نهادهای دولتی می گردد و چیزی برای توسعه و زیرساخت ها باقی نمی ماند. بنابراین نباید گذاشت این کار در شهرستان کازرون انجام شود. وی خاطر نشان کرد البته بحث فرمانداری ویژه بحث دیگری است.

سردبیر مجله پژوهش های جغرافیای انسانی گفت: رشد واقعی جمعیت کازرون حتی کمتر از رشد طبیعی جمعیت است که نباید اینگونه باشد و پیش بینی کرد که تا چند سال آینده اکثر دانشگاه های استان به دلیل نبود دانشجو تعطیل خواهد شد. وی از مردم و خصوصا مسئولین و نخبگان شهرستان خواست که علی رغم اینکه هرکسی موضع سیاسی و خط فکری و اندیشه سیاسی گوناگونی دارد، در بحث توسعه و پیشرفت کازرون، خط سیاسی را کنار گذاشته و فقط و فقط برای کازرون کار کنند. وی در خصوص تالاب پریشان نیز گفت: با تعدادی از دانشجویان کار بر روی دریاچه پریشان و الگوهای احیای آن در حال انجام است و قصد داشتم تعدادی از دانشجویان را برای گزارش کارهای انجام شده باخود به جلسه بیاورم که میسر نشد. ایشان در ادامه افزود: سند توسعه استان بسیار ضعیف است و برای توسعه شهرستان باید از مشاورین قوی بهره گرفته شود. وی پیشنهاد نمود برای انجام طرح ها با دانشگاه تهران قرارداد بسته شود تا پشتیبانی قوی علمی از طرح بشود.

دکتر زیاری در ادامه به سئوالات حاضران در جلسه پیرامون توسعه شهرستان پاسخ داد و در جواب یکی از شرکت کنندگان در خصوص عدم توجه مدیران و بی توجهی آن ها به طرح های پیشنهادی و ارائه شده گفت: باید کارگاه های دانش افزایی برای مدیران برگزار شود و باید برای طرح ها در سطح استان و با مدیران استانی صحبت شود. همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص بهره بردن از جوانان و دانشجویان بومی گفت: به عنوان مثال برای طراحی المان سه ورودی کازرون، یک شرکت مشاور شناخته شده حداقل 60 میلیون تومان پول می گیرد، در صورتی که می توان با 10 میلیون تومان کار را به دانشجویان سپرد و آنها همان کار را با ذوق و اشتیاق بیشتری انجام می دهند.


کازرون رشد نخواهد کرد، مگر اقتصاد پایه یعنی تولید داشته باشد/ نباید شهرستان کازرون تکه تکه شود/سند توسعه استان بسیار ضعیف است/با دانشجویانم بر روی پریشان و الگوهای احیای آن کار می شود


ایشان همچنین درخصوص سئوالی در مورد طرح های جامع و تفصیلی شهرها گفت: امروزه طرح های CDS جایگزین طرح جامع شده، و در CDS تمام وظایف مدیران و شهرداری و بخش های مختلف اداری، عمرانی، و… برای 10 سال مشخص می شود. وی همچنین تاکید کرد که وجود گسل در طراحی شهری مهم است و همچنین اقلیم. وی گفت: در مناطق گرم خانه ها باید بازتر طراحی شود و در مناطق سردسیر خانه ها بسته تر. ایشان همچنین تاکید کرد اراضی باید کلاس بندی شود و خاطر نشان کرد: کلاس 1 و 2 و 3 مخصوص کشاورزی است، پهنه 5 و 6 و 7 و 8 مسکونی است. وی همچنین نقطه ضعف طرح جامع شهرها را بی نظارتی دانست که منجر به تخطی شهرداری ها از طرح های جامع می شود. ایشان گفت که به وزارت کشور پیشنهاد داده که برای طرح های جامع ناظر قرار داده شود تا جلو انحراف و تخلف از طرح کرفته شود. وی همچنین خواستار مشارکت دادن شهروندان در طرح ها و برداشتن قید محرمانه از آمارها شد تا از فساد جلوگیری شود. ایشان یکی دیگر از راه های توسعه و پیشرفت و جلب سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی را حذف بوروکراسی دست و پا گیر اداری دانست و گفت: در کشور گرجستان، ساعت کار بانک ها و شهرداری ها شبانه روزی است و پروانه پایان کار 1 روزه صادر می گردد.

لازم به ذکر است که دکتر کرامت اله زیاری از اهالی روستای برج سوخته از توابع بیشاپور شهرستان کازرون، دارای مدرک جغرافیا و برنامه ریزی شهری از کالج معماری – شهرسازی هریوت وات و اخذ تخصص شهرسازی از انگلستان، عضو هیئت علمی با مرتبه استاد تمامی دانشگاه تهران است که تا کنون عضویت در کمیته های تخصصی ملی و بین المللی متعددی و شرکت در همایش های ملی و بین المللی بسیاری را در کارنامه علمی خود دارد. از ایشان تا کنون بیش از 130 مقاله علمی در نشریات داخلی و بین المللی و بیش از 30 اثر تالیفی و ترجمه در حوزه برنامه ریزی شهری و جغرافیای شهری به چاپ رسیده است؛ از جمله کتاب شهر نشینی و برنامه ریزی شهری در کازرون که در سال 1384 توسط انتشارات کنج هنر به چاپ رسیده است.

نویسنده: علی بحرانی
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
0
1
خوشحالم شهرستان کازرون همچنین اساتیدونخبه هایی دارد که درسطح کشورمیدرخشند
امیدوارم مسوولین محلی درکازرون ازنظرات کارشناسانه ایشان استفاده کنندوان راعملی نمایند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
0
2
از عنوان خبر خوشم اومد
سلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
0
0
قبلنا خبرا دست اول بود.خبر فوت کوهنورد جواد آبیدی واقعیت است یا شایعه؟
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
0
0
انشالله بستری فراهم شود تا از نظ اساتیدی نظرات وتجارب افرادی همچون دکتر زیاری متخصص برنامه ریزی شهری ومنطقه ای وشاگردان ایشان درحوزه توسعه منطقه ای و افراد متخصص در راه رسیدن توسعه پایدار منطقه ای اسفاده شو بود و واقعا جلسه پرباری بود بیاییم در راه پیشرفت وابادانی شهرستان خویش تلاش کنیم
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
0
0
افسوس که مدیران شهرستان از تجارب با ارزش همچین اساتیدی جهت توسعه و پیشرفت شهرستان استفاده نمیکنند.
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
0
0
از تعداد شرکت کنندگان میتوان فهمید حرفهای این آقا چقدر ارزش دارد. چرا اینهمه بخل و حسادت وجود دارد. چرا جلوی پیشرفت بخشها گرفته می شود؟
ابراهیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
0
0
در هر دانشگاه دولتی کشور بطور قطع و حتما چند عضو هیات علمی شاخص و برجسته کازرونی مشغول بکار هستند. اکثر استادان و متخصصان کازرونی در شهر های بزرگ کشور حرف های زیادی برای گفتن دارند. خیلی عجیب است که با این همه پزشک و کارشناس و متخصص و عضو هیات علمی کازرونی در کشور که تعداد آنها به هزاران نفر می رسد در این جلسه هیچ کس نیست و دعوت نشده و تعداد دعوت شدگان انگشت شمار ند و بنظر میرسد خیلی جوان و دارای مدارج تحصیلی پایینی باشند. ؟ چرا چنین جلساتی اطلاع رسانی نمیشود؟ بانی و برگزار کننده این جلسه یا جلسات خودشان نمی دانند که ما صد ها پزشک سرشناس کازرونی و صد ها هیات علمی برجسته کازرونی و صدها متخصص با تجربه و با مدارج تحصیلی بالا ی کازرونی در سطح کشور و دنیا داریم؟ چرا هیچکس از برگزاری چنین جلسه ای با خبر نبوده؟ چرا در چنین جلسه مهمی این تعداد بسیار قلیل باید شرکت کرده باشند؟ ملاک برگزار کنندگان از دعوت نخبگان کازرونی چه بوده؟ از نظر برگزار کنندگان نخبگان چه کسانی بوده اند؟ چه کسی می تواند ادعا کند که این جمعیت بسیار قلیل در این سالن کوچک و با صندلی های خالی کانون نخبگان یک شهر بسیار مهم فارس بوده است . پس چرا آن هزاران پزشک و کارشناس و استاد دانشگاه کازرونی در این جلسه نیستند. آیا دکتر زیاری متوجه نبودند و نشدند که چرا با وجود این همه استادان سرشناس کازرونی در کشور و جهان فقط و فقط ایشان دعوت شدند؟ هر دانش آموز و دانشجوی کازرونی می تواند با یک جستجوی ساده در موتور های جستجو و سایت دانشگاه های کشور همه آن هزاران متخصص و استادان کازرونی را به راحتی پیدا کنند و از رزومه آنها با خبر شوند. چگونه برگزار کنندگان از این مساله غافل ماندند. آیا فقط و فقط دکتر زیاری استاد تمام و عضو هیات علمی کازرونی بوده؟ در همین صد کیلومتری کازرون در دانشگاه های استان و شیراز چندین دانشیار برجسته شهر سازی و جغرافیا داشته ایم پس چرا آنها دعوت نشدند؟ آیا برای مسولان کازرون و سایر شهر وندان این جمعییت بسیار کم در این سالن کوچک سوال ایجاد نکرده که چرا در چنین هم اندیشی فقط و فقط یک یا دو کارشناس کازرونی حضور داشته اند. ؟ در استان های اطراف فارس که فاصله بسیار کمی از کازرون و فارس دارند صد ها کارشناس و استاد خبره و با تجربه در همه زمینه های علمی و شهری داریم پس آنها کجا هستند . و چرا دعوت نشدند؟ با دیدن تصویر جمعیت این سالن آمی توان خیلی چیزها حدس زد. گرایش ها و علایق سلیقه ای در انتخاب و دعوت از نخبگان و گرایش به اشخاص خاصی - بی تجربه بودن و عدم آشنایی برگزار کنندکان در اطلاع رسانی همایش - عدم اطلاع از وجود هزاران کارشناس و نخبه کازرونی در کشور - نداشتن تجربه و مهارت در برگزاری جلسات هم اندیشی و همایش ها - عدم مشورت با کارشناسان و نخبگان کازرونی شاغل در دانشگاه های بزرگ کشور بویژه دانشگاه شیراز - ترجیح علایق و سلایق شخصی و سلیقه ای در دعوت نخبگان - و بسیاری حدس های دیگر که می توان پیش بینی کرد.
مدیر پایگاه
دوست عزیز سلام
اگرچه پاسخ به نقد و دغدغه شما بر عهده مسئولین محترم کانوان نخبگان و جهاندیدگان و برگزار کنندگان همایش است، اما بنده تنها به جهت اطلاع به اختصار عرض می کنم که این همایش در دو روز برگزار شده و روز نخست با حضور بسیاری از چهره های علمی و دانشگاهی و نخبگان شهرستان بوده و برخی از مسئولین شهرستان هم در مراسم حضور داشته اند (نگاه کنید به www.kazeroonnema.ir/fa/news/15032)، اما متاسفانه برای نشست دوم اطلاع رسانی خوبی انجام نشده و کلا تصمیم برای نشست دوم در جلسه اول گرفته شده که با توجه به ایام تعطیلات نوروز و مشغله و دید و بازدید اساتید میهمان که عمدتا از شهرهای دیگر آمده و در وقت محدود برنامه های دید و بازدید زیادی داشتند به نظر خیلی مناسب نبود.
با این حال اساس همت گماشتن برای تشکیل چنین نشستی و هزینه کردن جهت تاسیس چنین مکانی جای تقدیر دارد و همه مردم شهرستان کازرون باید از این بابت قدردان جناب آقای حاج محمد دوانی بانی این کانون و این سلسله نشست ها باشند.
شاد باشید
علی بحرانی - مدیر کازرون نما 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷