پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۴۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸
دادستان کازرون در گفتگوی اختصاصی با کازرون نما:
به مناسبت فرا رسیدن ایام انتخابات و تبلیغات نامزدهای انتخاباتی و با توجه به اهمیت دو انتخابات بزرگ خبرگان رهبری و دهمین مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام عبدالحسین لطفی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کازرون در مصاحبه اختصاصی با کازرون نما، اقدامات صورت گرفته جهت پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی توسط دادگستری شهرستان کازرون را تشریح نمود.

به گزارش علی گلچین خبرنگار کازرون نما، حجت الاسلام عبدالحسین لطفی دادستان شهرستان کازرون در ابتدای این گفتگو، ضمن تشکر از خبرنگار کازرون نما، از کلیه افرادی که واجد الشرایط رای می باشند خواستار شرکت گسترده مردم در انتخابات بزرگ 7 اسفند ماه شد تا ان شاالله با حضور پرشورشان بار دیگر مشت محکمی به دهان استکبارهای جهانی بزنند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کازرون در ادامه این مصاحبه بیان نمود: اقدمات مناسبی در این مدت جهت پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی توسط دادگستری شهرستان کازرون صورت پذیرفته است؛ از جمله:

1- در اجرای ماده 17 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، پیگیری های لازم جهت رسیدگی سریع و خارج از نوبت به جرائم و تخلفات انتخاباتی از طریق تشکیل شعبه ویژه و با استفاده از قضات زبده، باتجربه و آشنا به مسائل روز و قوانین و مقررات انتخابات در دادسرا و دادگستری صورت پذیرفته است.

2- بر اساس وظیفه ذاتی و قانونی قوه قضائیه مبنی بر پیشگیری از وقوع جرم، ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی شهرستان در دادگستری و با هدف تعامل و هماهنگی هر چه بیشتر در انجام وظایف ذیربط تشکیل و راه اندازی گردید؛ که متشکل از هیات اجرایی و اعضای هیات نظارت شهرستان می باشد که به صورت هفتگی و در سه مقطع قبل، حین و بعد از انتخابات، جلسات آن برگزار  می گردد.

3- توجیه، ارشاد و اقناع اشخاص حقیقی و حقوقی، مدیران دستگاه های اجرایی، تشکل ها، داوطلبین نمایندگی و روسای ستادهای انتخاباتی با هدف همسوسازی، بازدارندگی و ترویج قانون مداری از طریق تشریح و توضیح مفاد قانونی مربوط به جرائم انتخاباتی و مجازات های تعیین شده از جمله وظایف مهم و اساسی محسوب می گردد که صورت گرفته است.

4- ستاد شهرستان با استفاده کامل از اطلاعات، تجربیات و نظرات دستگاه های عضو ستاد، جرائم و تخلفات انتخاباتی را در سه مقطع قبل، حین و پس از برگزاری انتخابات مدنظر قرار داده و تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه لازم، منطقی و قابل تحقق را اتخاذ و جهت اجراء به مبادی ذیربط ابلاغ نموده است.

5- رئیس محترم دادگستری شهرستان به عنوان رئیس ستاد مذکور، با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان مفاد قانون مربوط به جرائم و تخلفات انتخاباتی را برای مدیران شهرستان تشریح و تذکرات و توصیه های لازم را با هدف پیشگیرانه ارائه نموده است.

6- برگزاری جلساتی با مسئولین جراید محلی و رسانه های مجازی جهت عدم درج مطالب تنش زا و ارائه توصیه و تذکرات بموقع به آنها و درخواست از آنها جهت استفاده حداکثری از ظرفیت و توان خود جهت تولید محتوای مناسب در راستای ارتقا آگاهی های عمومی و اختصاصی پیشگیرانه.

7- پایش، رصد و تهیه گزارش های لازم از فعالیت های مرتبط در فضای مجازی توسط دبیرخانه ستاد ویژه شهرستان و طرح نمودن آن در جلسات ستاد با هدف پیشگیری از تداوم تخلفات و جرائم و یا برخورد با عوامل ذیربط.

8- برنامه ریزی های لازم جهت ارائه آموزش های توجیهی برای کلیه رده هایی که در زمینه انتخابات فعالیت می نمایند منجمله داوطلبین نمایندگی، افراد شاغل در ستادهای تبلیغاتی نامزدها و... ضمناً این جلسات توجیهی با هماهنگی فرمانداری در زمان های مناسب برگزار گردیده و می گردد.

9- استفاده از ظرفیت و قابلیت رسانه های محلی و تریبون های مختلف در راستای تبیین قانون و لزوم رعایت قانون توسط داوطلبین نمایندگی و...

10- با توجه به اینکه تبلیغات زودهنگام انتخاباتی زمینه و بستر بروز تخلف و جرائم انتخاباتی را فراهم می نمود، ضمن تذکر جدی، بموقع و بهنگام به کلیه افرادی که در این رابطه فعالیت می نمودند داده شد و نسبت به کنترل و نظارت بیشتر آنان اقدام گردید.

11- مستندات تخلفات و جرائم انتخاباتی افراد برای بهره برداری در بررسی صلاحیت ها به هیئت نظارت و هیئت اجرایی ارسال گردیده است.

همچنن لطفی در ادامه گفتگویش بیان داشت: تصمیمات ستاد شهرستان عمدتاً بر اقدامات ماقبل وقوع جرم و اقدامات پیشگیرانه متمرکز است و تمرکز اصلی نیز حتی المقدور بر اقدامات غیرکیفری بوده و در صورت ضرورت برخورد و مقابله با جرائم و تخلفات صورت می گیرد که علاوه بر اقدامات و موارد فوق، متناسب با شرایط، ویژگی ها و وضعیت حوزه های انتخابیه، سایر موارد ضروری در چارچوب وظایف مصرحه قانونی به موقع در دستور کار جلسات ستاد ویژه شهرستان قرار گرفته و تدابیر لازم اتخاذ گردیده است. وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه پیشگیری یک مقوله فرابخشی و تحقق اهداف و مقاصد تعیین شده مستلزم هماهنگی، همکاری و تعامل کلیه دستگاه ها و بخش های دولتی، عمومی، مردمی و تشکل ها و نهادهای مدنی می باشد، لذا ضروریست از ظرفیت و قابلیت های تمامی این دستگاه ها و بخش ها به عنوان یک اصل ضروری و اساسی استفاده گردد و این توقع و انتظار وجود دارد که ان شاءالله نتیجه و حصول کارکرد ستاد شهرستان منجر به الف) اجراء و رعایت دقیق قانون و ترویج قانون مداری ب) همسوسازی و هم افزایی ظرفیت ها و قابلیت های سایر نهادها و دستگاههای قانونی در پیش بینی و پیشگیری از تخلفات و جرائم  انتخاباتی احتمالی ج) جلوگیری از بروز تخلفات و جرائم انتخاباتی با پیش بینی به موقع، پیشگیری بهنگام و برخورد سریع و خارج از نوبت با جرائم و تخلفات انتخاباتی احتمالی و ایجاد آرامش لازم و سالم سازی محیط انتخابات و افزایش اعتماد عمومی نسبت به کارکرد حرفه ای جامعه سیاسی، امنیتی، انتظامی و قضایی با هدف تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات گردد.

در پایان دادستان شهرستان کازرون عنوان داشت که با توجه به شروع فرایند انتخابات و تبلیغات تاکنون چند تن از نامزدهای انتخاباتی که خود و ستادهایشان تخلفاتی انجام داده اند به دادگستری احضار و تعهدات کتبی گرفته شده است. همچنین شهروندان بدانند که در صورتی که افرادی بخواهند نسبت به برهم زدن نظم و امنیت عمومی و اجتماعی مردم کوچکترین خدشه ای وارد کنند برابر قانون و مقررات با آنها برخورد خواهد شد.

نویسنده: علی گلچین
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷