پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۳۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
محمدرضا معینی خبرداد:
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون از آغاز ساماندهی و ایجاد فضاهای خدماتی رفاهی در مجموعه تاریخی طبیعی تنگ چوگان خبر داد.

به گزارش کازرون نما، محمدرضا معینی بابیان اینکه در تنگ چوگان مبلمان سایت ایجاد می‌شود، اظهار داشت: فاز نخست ایجاد فضای خدماتی گردشگری همچنین ساخت سرویس‌های بهداشتی و نورپردازی مبلمان سایت و مسیر گردشگری با اعتباری بالغ‌بر 42 میلیون تومان در دست اجرا است.

به گفته وی در حال حاضر مجموعه تاریخی  طبیعی تنگ چوگان به‌صورت الکترونیکی حفاظت که طبق برنامه‌ریزی‌ها، به‌زودی حفاظت آنلاین نیز در مجموعه لحاظ می‌شود.

ایجاد فضای خدمات رفاهی در تنگ چوگان فارس آغاز شد

معینی اضافه کرد: از میان این تنگ، رودخانه شاپور می‌گذرد و در سوی این رودخانه شش نقش برجسته دیده می‌شود که دو نقش برجسته در ساحل سمت راست رودخانه و چهار نقش نیز در ساحل سمت چپ قرار دارد.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان کازرون در ادامه گفت: در این تنگ دو قلعه ساسانی نیز وجود دارد که به قلعه‌های دختر و پسر معروف‌اند و همچنین می‌توان به وجود غار شاپور در این محل نیز اشاره کرد.

معینی ادامه داد: هم‌اکنون پرونده ثبت جهانی محور ساسانی فارس در حال تدوین قرار دارد که مجموعه تاریخی طبیعی تنگ چوگان به‌عنوان یکی از آثار شاخص دوره ساسانی در این پرونده جای گرفته است.

وی بابیان اینکه تنگ چوگان در نزدیکی شهر ساسانی بیشاپور و در میان دو رشته‌کوه بلند قرار دارد، افزود: در این محل نقوش ساسانی متعددی است که بیانگر اتفاقات سیاسی و اجتماعی این دوره تاریخی در فارس بوده، به‌طور مثال در یکی از این نقوش می‌توان پیروزی شاپور ساسانی را بر والدین امپراتور روم به‌وضوح دید.

لازم به ذکر است که تنگ چوگان یا تنگ چگان به تنگ چکو و چکون و چکاو معروف است و به‌خاطر بازی چوگان پادشاهان ساسانی و سرداران ایرانی که در این محل انجام می‌شده، به این نام معروف شده است.

عرض این تنگ بیش از یک‌هزار متر و غار شاپور نیز بر فراز آن قرار دارد که مجسمه بزرگ 30 تنی شاپور در آن جای گرفته است.

نویسنده: سرویس تاریخ
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳