پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۳۲۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
اعتباری افزون بر 25 میلیارد ریال برای مرمت اماکن تاریخی و فرهنگی استان به ویژه آثار شاخص فرهنگی مصوب شد.

سیامک بصیری در شیراز اظهار داشت: در بخش اجرای قانون حمایت از مالکان بناهای تاریخی استان فارس ، امسال 69 مالک خانه های تاریخی فارس برای انجام مرمت مشارکتی اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: برای اجرای این طرح ، مقرر شده میراث فرهنگی و مالکان خانه های تاریخی به صورت مشترک هرکدام 50 درصد هزینه های مرمت را تامین کنند اما متاسفانه بسیاری از مالکان خانه های تاریخی به دلیل عدم تمکن مالی امکان هزینه کرد در این بخش را ندارند اما میراث فرهنگی مرمت این خانه ها را انجام می دهد.

بصیری ادامه داد:از 34 پروژه مرمت شده در سال 93 در استان فارس 23 پروژه به صورت مشارکتی با مالکان بناهای تاریخی این استان مرمت شد.

وی گفت:تاکنون دو هزار یادمان تاریخی شامل حمام، خانه ، کار وانسرا و بازار در بافت تاریخی شیراز شناسایی شده که از این تعداد 380 خانه تاریخی ثبت ملی شده است.

معاون فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت:سال 93 نیز در بافت های تاریخی این استان 29 خانه تاریخی مرمت شد.

وی اضافه کرد:همچنین در سال گذشته 34 کارگاه مرمت با اعتباری بیش از 14 میلیارد ریال در استان فارس فعال بود و پروژه های منحصر به فردی در این کارگاه ها مرمت شد.

بصیری ادامه داد:از جمله پروژه های مرمت شده در سال 93 می توان به مدرسه خان و مسجد جامع عتیق شیراز ، کاخ اردشیر بابکان و قلعه دختر در فیروزآباد ، محوطه تاریخی بیشابور کازرون و باغ ارم شیراز اشاره کرد.

معاون فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اضافه کرد: مطالعه و مستند نگاری از الزامات و نیازهای مرمت آثار تاریخی است و به همین سبب سال 93 مستندنگاری علمی و کارشناسی و طرح اولیه مرمت 12 یادمان تاریخی در این استان با اعتباری افزون بر یک میلیارد و 300 میلیون ریال تهیه شد.

** ثبت ملی 10 اثر و ثبت جهانی دو یادمان تاریخی فارس دردست اقدام

معاون فنی سازمان میراث فرهنگی فارس بیان کرد:در سال 94 پرونده ثبت ملی 10 اثر تاریخی این استان که متعلق به شهرستان های ممسنی، گراش، فیروزآباد، سروستان، شیراز ، جهرم و بوانات است ، پیگیری می شود.

وی اظهارداشت: همچنین امسال ثبت جهانی دو اثر مجموعه زندیه و محور ساسانی در استان فارس نیز در دستور کار و پیگیری است.

تاکنون دو هزار و 866 اثرتاریخی استان فارس در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و چهار یادمان تاریخی و جهانی ایران که در فهرست آثار ثبت شده سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) قرار دارد متعلق به فارس است.
منبع: ایرنا
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
azim
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
0
0
"وی اظهارداشت: همچنین امسال ثبت جهانی دو اثر مجموعه زندیه و محور ساسانی در استان فارس نیز در دستور کار و پیگیری است."
لطفادرباره مطلب زیردرباره محورساسانی اظهارنظرکنید:
http://sn-ka.blogfa.com/post/323
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸