پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۳۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱
خیلی مشخص و معلوم است که این افراد از کجا سازماندهی شده‌اند. بنابراین موضع برخی اعضای شورای تامین در این موارد یک مغالطه و یک دور منطقی است. آنها می‌گویند امنیت برقرار نیست در حالی که افراد زیرمجموعه خودشان امنیت را مخدوش می‌کنند. خب بیایید و مدیریت کنید و جلوی آن را بگیرید و اساسا وظیفه شورای تامین برقراری امنیت است، نه اینکه بگویند دانشگاه برنامه‌اش را لغو کند.

علی مطهری از ارسال گزارش حمله به وی در شیراز به رئیس‌جمهور خبر داد.

مشروح گفت‌وگوی «اعتماد» با علی مطهری در پی می‌آید:

* شما روز سه‌شنبه بابت پیگیری حادثه شیراز و گزارشی که در همین زمینه تهیه شده است، با وزیر کشور دیدار داشتید. در این دیدار چه موضوعاتی مطرح شد؟

من گزارش اولیه هیات بررسی‌کننده حادثه را که از طرف وزیر کشور تعیین شده بود، پیگیری کردم. ایشان در این دیدار گفتند که گزارش کامل شده و روز چهارشنبه آن را به رئیس‌جمهوری می‌دهند تا همان طور که ایشان دستور داده بودند این گزارش در هیات وزیران مطرح شود.

* کیفیت گزارشی که تهیه شده و فرآیند تهیه آن از نظر خود جنابعالی چگونه بود؟

همه فیلم‌هایی که از حادثه وجود داشته بررسی شده‌اند. نهادهای مختلف افرادی را به عنوان متهم معرفی کرده‌اند و تعدادی از اینها بازجویی شده‌اند و اطلاعات دقیقی به دست آمده است. البته بررسی‌ها و بازجویی‌ها ادامه دارد.

* این قضیه که گفته شده برخی متهمان آزاد شده‌اند چقدر صحت دارد و کم و کیف آن چگونه است؟

برخی از آنها پس از بازجویی به قید وثیقه یا کفالت آزاد شده‌اند.

* مساله اساسی اما انتشار این خبر بود که دعوت‌کنندگان از شما هم در مقام متهم قرار گرفته‌اند. چقدر از جزئیات این موضوع اطلاع دارید و نظرتان درباره آن چیست؟

هیات بررسی‌کننده به طور طبیعی به همه طرف‌های این حادثه پرداخته است. یکی از طرف‌ها هم دانشگاه شیراز بوده که طبعا از آنها هم سوالاتی داشته‌اند.

* در مقام مطلع از آنها سوال کرده‌اند یا متهم؟

ظاهرا در مقام متهم بوده است؛ از این باب که می‌گویند دانشگاه نظر شورای تامین استان را تمکین نکرده است. البته آنها هم پاسخ داده‌اند که این نظر به عنوان مصوبه به آنها اعلام نشده بلکه به عنوان توصیه اعلام شده و تصمیم به عهده دانشگاه گذاشته شده است و ضمنا در جواب استعلام دانشگاه شیراز پاسخی نیامده بود.

* از کجا استعلام کرده بودند و این استعلام مربوط به چه موضوعی بوده است؟

از شورای تامین استعلام کرده بودند که نظر این شورا یک مصوبه قطعی است یا صرفا توصیه است که پاسخی نیامده بوده است.

* نظر خود شما درباره موقعیتی که دانشگاه شیراز را در آن قرار داده‌اند، چیست؟

به نظر من دانشگاه قصور یا تقصیری نداشته است، خصوصا که یک نکته ظریف قابل توجه است و آن این است که اگر شورای تامین مخالف برنامه‌ای است، معنای آن چیست؟ یک وقت هست که کسی می‌خواهد برای برنامه‌ای به شیراز برود و ممکن است هواداران و مخالفان او از مردم با هم درگیری پیدا کنند و شورای تامین به این نتیجه می‌رسد که برگزاری چنین برنامه‌ای صلاح نیست. این یک موضع درست و اصولی است. ولی قضیه شیراز این‌گونه نبوده است بلکه برخی از اعضای شورای تامین که خودشان و افراد زیرمجموعه‌شان ایجادکننده این‌گونه مانع‌ها و ناامنی‌ها هستند و خودشان در چنین حوادثی نقش دارند، می‌گویند اگر فلانی - که با او مخالف هستند - بیاید در اینجا ناامنی ایجاد می‌شود و در واقع می‌گویند اگر فلان کس بیاید آدم‌های ما برخورد می‌کنند و بنابراین امنیت برقرار نیست و این برنامه نباید برگزار شود!

* این حرف را شما مستند می‌گویید و آیا قابل دفاع است؟

بله. خیلی مشخص و معلوم است که این افراد از کجا سازماندهی شده‌اند. بنابراین موضع برخی اعضای شورای تامین در این موارد یک مغالطه و یک دور منطقی است. آنها می‌گویند امنیت برقرار نیست در حالی که افراد زیرمجموعه خودشان امنیت را مخدوش می‌کنند. خب بیایید و مدیریت کنید و جلوی آن را بگیرید و اساسا وظیفه شورای تامین برقراری امنیت است، نه اینکه بگویند دانشگاه برنامه‌اش را لغو کند. با وضع فعلی فقط افرادی که مورد قبول فلان نهاد هستند می‌توانند برای سخنرانی به دانشگاه شیراز بروند، در حالی که اصلا انتخاب سخنران یک دانشگاه ربطی به این نهاد ندارد.

* آیا در گزارشی که تهیه شده به قصور دستگاه‌های اجرایی هم اشاره‌ای شده است یا نه؟

طبعا این گزارش جوانب مختلفی دارد. دستگاه اجرایی استان هم قصور و تقصیر داشته است. نیروی انتظامی هم تقصیر قطعی داشته است و کسانی که مباشر بوده‌اند نیز مشخص است که مجرم هستند. البته من هنوز گزارش را ندیده‌ام و فعلا این گزارش برای رئیس‌جمهوری ارسال شده است.

* فکر می کنید که نتیجه گزارش کی مشخص و چه وقت درباره آن تعیین تکلیف شود؟

از این به بعد موضوع به قوه قضاییه مربوط می‌شود که تاکنون خوب عمل کرده است و امیدوارم به صورت قاطع و بدون ملاحظه برخورد کنند. من به آقای رحمانی فضلی هم گفتم مهم این است که وقتی مقصران و مجرمان مشخص شدند، ملاحظه‌کاری صورت نگیرد. یعنی به خاطر مصلحت‌سنجی‌های غیرواقعی، این موضوع سرنوشت مبهمی پیدا نکند و پیگیری‌ها ابتر نماند. باید به نتیجه روشنی برسیم و طراحان و مباشران و مقصران در برخورد با آنها در هر مقام و با هر عنوانی باشند به مردم معرفی و مجازات شوند تا در آینده دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

* گفته شده که قبل از برنامه به شما اعلام شده که سفر خود به شیراز را لغو کنید. این درست است؟

نه. این مطلب کذب محض است. نه از طرف استاندار و نه از طرف شورای تامین چنین چیزی به من اعلام نشده بود.

مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳