پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۳۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸

روزنامه ایران نوشت: روز گذشته، درست یک هفته پس از دوشنبه حادثه ساز شیراز، علی مطهری به ابهام های مطرح شده توسط منتقدان خود پاسخ داد. نماینده مضروب تهران در نامه سرگشاده ای خطاب به معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس هیأت تحقیق حادثه، تأکید کرد که مقام های استان توصیه ای مبنی بر انجام نشدن سفر وی به شیراز نداشته اند و شورای تأمین استان نیز «مصوبه ای» درباره برگزار نشدن مراسم نداشته و تنها «توصیه» کرده که وی در جریان این توصیه نیز نبوده است.

این نامه زمانی به ذوالفقاری نوشته شد که وی در رأس هیأت تحقیق روز گذشته راهی شیراز شد. اما در سوی دیگر، همراه با تلاش های دولت برای بررسی حادثه و شناسایی عاملان و آمران و بررسی احتمالی قصور مسئولان آن گونه که در دستور رئیس جمهوری به وزیران اطلاعات و کشور بر آن تأکید شده - اعلام انزجار از حمله به علی مطهری همچنان ادامه دارد. اما اکنون تنها این چهره های سیاسی نیستند که واقعه را محکوم می کنند، بلکه چهره های دینی، فرهنگی و اجتماعی نیز ضمن دلجویی از نماینده تهران، خواستار برخورد جدی با عاملان حادثه شده اند.

«احمدی» استاندار فارس پس از بروز حادثه، در توضیحات خود؛ دانشگاه و شخص علی مطهری را از جمله مقصران دانسته و با اشاره به نامه شورای تأمین استان به دانشگاه مبنی بر برگزار نشدن مراسم و نیز تماس فرماندار جهرم با مطهری برای منصرف سازی وی از سفر، تأکید کرده بود که نماینده تهران، با علم به نظر مسئولان امنیتی استان به شیراز سفر کرده است. مشابه این سخنان، در موضعگیری های برخی تشکل های دانشجویی، از جمله بسیج دانشجویی و امام جمعه شیراز نیز تکرار شد و مورد تأکید قرار گرفت.

اما در نامه ای که روز گذشته نماینده مضروب تهران به رئیس هیأت تحقیق حادثه نوشت با ارائه شواهدی اعلام کرد که «در رسانه ها از طرف برخی طرف های این حادثه مطرح شده است که قبل از روز حادثه مقامات مسئول به اینجانب توصیه کرده اند که به شیراز سفر نکنم و در عین حال سفر کرده ام، به اطلاع می رساند که این مطلب صحت ندارد و هیچ توصیه ای در این خصوص وجود نداشته است. تنها تماسی که وجود داشت توسط آقای رضایی فرماندار جهرم بود که به خاطر آشنایی قبلی گفتند بین دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر سر یک زمین چهارصد هکتاری اختلاف است و تنشی وجود دارد، بهتر است برنامه سخنرانی یک یا چند روز به تعویق بیفتد که من قبول کردم و گفتم با دعوت کنندگان صحبت کنید، اگر آنها قبول کنند من حرفی ندارم، و البته دیگر خبری به من داده نشد.»

وی همچنین اضافه کرد: «مطلب دیگر اینکه گفته اند شورای تأمین مصوبه ای مبنی بر مخالفت با برنامه مذکور داشته و اینجانب با علم به این موضوع اقدام به این سفر کرده ام. اولاً همان طور که می دانید مصوبه صریحی از طرف شورای تأمین وجود نداشته بلکه نامه شورای تأمین به دانشگاه شیراز صرفاً شامل توصیه و ترجیح برگزار نشدن مراسم بوده و در واقع تصمیم را به عهده دانشگاه گذاشته است و وقتی دانشگاه از مقصود آنها استعلام کرده پاسخی دریافت نکرده است. علاوه بر این، همین توصیه از ناحیه شورای تأمین نیز به اطلاع اینجانب نرسیده بود.» مطهری از ذوالفقاری، خواسته، این موارد در بررسی آن هیأت لحاظ شود، امری که نشان دهنده تأکید وی بر شناسایی و معرفی قصور مسئولان، علاوه بر شناسایی عاملان و آمران است.

واکنش نزدیکان بیت امام(ره) به حادثه شیراز
پس از یاسر خمینی و حمید انصاری از بیت امام(ره)، حالا چهره های دیگری از نزدیکان بیت امام(ره) نسبت به این حادثه واکنش نشان داده و خواستار برخورد با عاملان، باهدف جلوگیری از تکرار حوادثی از این دست شده اند.

به گزارش «انتخاب» آیت الله موسوی بجنوردی، عضو مجمع روحانیون مبارز در این باره با بیان اینکه از شنیدن خبر حمله به مطهری در شیراز بسیار متأثر و متأسف شده است، گفت «کسی که در این جایگاه است، می خواهد سخنرانی کند، اما با او برخوردهایی شده و حرف ها و فحش هایی شنیده شده که انسان از شنیدنش شرم می کند.

این ها مسائلی نیست که بیرون از کشور نرود. ایران کشوری با فرهنگ و اسلامی است، اما دشمنان ما از چنین اتفاقاتی استفاده برده و علیه کشور و نظام تبلیغ می کنند.» حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر آشتیانی از اعضای قدیمی بیت امام(ره) نیز تأکید کرد که «حادثه تأثربرانگیز شیراز، با مبانی اسلام هیچ سازگاری ندارد.»

حجت الاسلام سید محمد هاشمی از دوستان و یاران نزدیک یادگار امام(ره) با بیان اینکه «ما داعیه مبارزه با کج روی ها داریم»، خاطرنشان کرد: «یک نماینده که دلسوز انقلاب و نظام است، بدون اینکه در جلسه سخنرانی اش، خلافی کرده باشد و حتی حرفی زده باشد، با برخورد این گونه مواجه می شود. باعث سرافکندگی است.» محمد هاشمی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره به «ایلنا» گفت که «اقدامات گروه های خودسر را هیچ کسی تأیید نمی کند، چراکه اگر قرار باشد در جامعه هر فردی به تشخیص خود عمل کند٬ دیگر نیازی به قانون و حکومت نداشتیم.»

دلجویی خانواده های شهدای هفتم تیر از علی مطهری
علاوه بر حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستیار ویژه رئیس جمهوری در خانه علی مطهری، روز گذشته جمعی از خانواده های شهدای هفتم تیر هم با حضور در خانه نماینده مردم تهران، با وی دیدار و گفت و گو و از مسببین حادثه شیراز اعلام انزجا کردند.

به گزارش «جماران» مطهری در این دیدار، یکی از آفت های یک ملت را رخنه فرصت طلب ها دانست و گفت: «یک عده هستند که با یک حرکت اجتماعی و فکری باعث می شوند که افرادی با شعار های تند میدان را به دست بگیرند و انقلابیون اولیه را به حاشیه برانند و مردم را فریب دهند و این تا حدی برای انقلاب ما در حال رخ دادن است.»

وی با بیان اینکه «در شیراز هم که این اتفاق افتاد، افرادی بودند که به کاری که می کردند معتقد بودند و با آن جدیت که به من حمله می کردند انگار که من یک فرد منحرف، منافق و مهدور الدم هستم و انگار نتانیاهو وارد شیراز شده است» ادامه داد: «اصلاً باور نمی کردم. واقعاً به قصد کشتن من آمده بودند و نزدیک بود آنجا تلف شوم. این افراد مثل داعش و طالبان که از سر اعتقادشان بمب به خود می بندند و منفجر می کنند، شست و شوی مغزی داده شده اند. من مطمئنم اگر یک ساعت با این ها صحبت کنیم بر می گردند. این ها برای آینده انقلاب مشکل سازند.»

رئیس دانشگاه شیراز: عده ای خود را فراتر از قانون می دانند
در تحولی دیگر، «مجید ارشاد لنگرودی»، رئیس دانشگاه شیراز که در برخی اظهار نظرها، مدیریت وی و همکارانش در حادثه زیر سؤال رفته بود، دیروز به این انتقادها پاسخ داد و گفت: «حمله به علی مطهری با هیچ منطقی پذیرفته نیست. برخی در این ارتباط در توجیه غیرمنطقی، سعی بر این داشتند که تقصیر را بر گردن دانشگاه شیراز بیندازند که در واقع، این امر تکرار اشتباه بود و تاریخ در این باره قضاوت می کند.»

وی با بیان اینکه «دانشگاه در برنامه های سخنرانی دعوت کننده نیست، بلکه تشکل های دانشجویی هستند که با توجه به دیدگاه های خود از افراد مورد نظر دعوت می کنند»، ادامه داد: «مگر ورود به شهر شیراز ویزا می خواهد؟ نماینده مجلس کشور نمی تواند وارد شود؟ شاید وی اصلاً برای زیارت حرم مطهر شاهچراغ(ع) آمده و قصد سخنرانی در دانشگاه را هم نداشت، اما با حمله وحشیانه ای روبه رو شد.»

ارشاد لنگرودی به حمله عده ای به «هادی غفاری» پس از سخنرانی وی در دانشگاه شیراز اشاره کرد و افزود: «در این ارتباط، اگر سخنران قانون را رعایت نکرده بود، باید در مجاری قانونی برای وی پرونده تشکیل می شد و برخورد قانونی صورت می گرفت نه اینکه به وی حمله کنند. اما اگر در ماه های اخیر به محض اینکه در شهری از کشور چنین بی قانونی می شد و با آن برخورد لازم صورت می گرفت، مشابه آن در شهر شیراز اتفاق نمی افتاد.» وی ریشه این اتفاق رنجش آور را در این دانست که عده ای خود را فراتر از قانون و بلکه قیم دیگران می دانند و تصریح کرد: «انتظار می رفت برخی به جای اینکه به دنبال توجیه باشند، این اقدام را بلافاصله محکوم می کردند.»

رئیس دانشگاه شیراز در پاسخ به سؤالاتی درباره نامه شورای تأمین و اینکه ورود مطهری به اطلاع مسئولان استان نرسیده بود، خاطرنشان کرد: «زمانی دانشگاه مسئول وقایع بود که فرد سخنران در دانشگاه سخنرانی می کرد و در زمان سخنرانی اتفاقاتی می افتاد و بعد بررسی می شد که دانشگاه مقصر بوده است و حال آنکه فرد سخنران به دانشگاه نرسیده است.

قائم مقام رئیس دانشگاه شیراز نیز ظهر دوشنبه هجدهم اسفند قبل از ورود آقای مطهری دغدغه دانشجویان در زمینه ملاحظات امنیتی را به اطلاع مدیرکل سیاسی استانداری رسانده بود که نشان می دهد مدیریت استان از این امر مطلع بوده است.»

وی درباره چرایی دعوت از مطهری نیز گفت: «زمانی که دانشجویان فردی را برای سخنرانی می خواهند دعوت کنند که این فرد ممنوعیت سخنرانی ندارد و در هیچ نهادی محکوم نشده است، با چه توجیهی می توان مانع از برگزاری این سخنرانی شد؟ آیا باید دانشجویان را به سمت حرکت های غیرقانونی سوق داد یا اینکه در چارچوب منطقی، حداقل نیازهای آنها را برآورده کرد تا به جامعه خود و خدمت به مردم علاقه مند شوند و بر حس مسئولیت شناسی آنها در برابر جامعه افزوده شود.»
برچسب ها: علی مطهری
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸