پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۲۹۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۹

مصاحبه با حاج قاسم شيخيانباتشکر از جنابعالی که وقت خود را در اختیار هفته­نامه شهرسبز گذاشتید تا گفتگویی در رابطه انقلاب در کازرون با شما داشته باشیم.

لطفاً خودتان را معرفی فرمایید.

با سلام و تبریک به مناسبت سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ملت بزرگوار ایران و همشهریان عزیز و بزرگوارم. قاسم شیخیان کازرونی هستم، متولد اسفندماه 1330. تحصیلات دوره دبستان و دبیرستان خود را در کازرون گذراندم.

به علت علاقه به شغل معلمی سال 1350 وارد دانشسرای راهنمایی رشته تجربی ریاضی شدم و پس از پایان خدمت در سال 1355 در دانشگاه پلی­تکنیک سابق (امیرکبیر فعلی) در رشته مهندسی مکانیک قبول و مشغول به تحصیل شدم، تا این که انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده و من کمی قبل ار پیروزی انقلاب به علت اعتصاب در دانشگاه و تعطیلی دانشگاه­ها به کازرون آمدم.

در چه سالی وارد انقلاب شدید و چند سال داشتید ؟

من فعالیت انقلابی قابل ذکری ندارم، ولی از زمان سپاهی دانش که 22 ساله بودم در روستا مردم را به جلسات مذهبی دعوت می­کردم و در مراسم تولد و شهادت ائمه اطهار فعال بودم.

اما در زمان حضورم در دانشگاه پلی­تکنیک فعالیتم بیشتر شد و چون در چهارراه کالج خوابگاه داشتم، جزء اولین گروهی بودیم که در شب تسخیر لانه جاسوسی در آن جا حضور یافته و همکاری داشتیم. در ارسال کتاب­های مذهبی و توزیع آن توسط برادرم حاج مجید در مسجد حاج طالب و همکاری با بچه­های فعال آن زمان، شرکت فعال داشتم. 

لطفاً شغل­هایی که داشته­اید را به ترتیب بفرمایید.

پس از فارغ­التحصیلی از دانشسرای راهنمایی، در سال 1351، در آموزش و پرورش استخدام شدم. بعد از آن در سال­های 1355و56و 57 در پلی­تکنیک تحصیل کردم و مجدداً وارد آموزش و پرورش کازرون شدم. بعد از انقلاب هم خدمت در کمیته امداد امام خمینی، ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ، فرمانداری کازرون، استانداری تقسیمات کشوری، همزمان مدیریت کاروان­های حج و عمره، عتبات و سوریه را در کارنامه خود دارم. در سال 67و 68 برای ادامه تحصیل به دانشگاه شیراز در رشته­ی مهندسی آبیاری وارد شدم. و هم اکنون از آموزش و پرورش بازنشسته شدم.

در مبارزات مردم انقلابی کازرون چه نوع فعالیتی داشتید؟

قبل از انقلاب، چون در تهران دانشجو بودم، حضور فعالی نداشتم و تنها به ارسال   کتاب­های مذهبی و نوارها و اعلامیه­های امام و همکاری با بچه­های مسجد حاج طالب توسط برادرم خدمت ناچیزی را انجام می­دادم.

به طور مثال شب­ها اخبار جدید از رادیوهای بیگانه را می­گرفتم و شعارهای راهپیمایی صبح روز بعد را تهیه و در اختیار راهپیمایی­کنندگان می­گذاشتم. چون سخنران نبودم و سخنرانی هم بلد نبودم، نوار سخنرانی بزرگان انقلاب را پیاده و آن را مکتوب کرده و در پایان راهپیمایی در سید محمد نوربخش و یا سایر مکان­ها برای مردم می­خواندم و مردم را از جنایات شاه مطلع می­کردم. بیشتر جلسات برنامه­ریزی در منزل خودمان تشکیل می­دادم و اطلاعات در آن رد و بدل می­شد. یادم هست قبل از این که شعار مرگ بر شاه در تهران مطرح شود مردم انقلابی کازرون در راهپیمایی  »ما شاه نمی­خواهیم، ما کشور اسلامیم« سر می­دادند. من نوار این تظاهرات را به خوابگاه تهران برده بودم و دانشجویان با شنیدن این شعارها به مردم انقلابی شهرم آفرین می­گفتند و این برای ما افتخار بود.

لطفاً خاطراتی از برادر شهیدتان» شهید صدرا... شیخیان«در روز شهادت تعریف کنید.

برادرم صدرا... نوجوانی فعال، زرنگ و گوش به فرمان امام بود. او بارها در منزل­مان مورد هجوم نیروهای شهربانی و ساواک قرار گرفته، اما با مهارت تمام از پشت­بام منزل همسایگان فرار کرده بود. به خاطر تحت تعقیب بودنش، مدت­ها در بوشهر و سایر شهرها زندگی می­کرد. تا این که روز 9 دی ماه، پس از شهادت عبدالحسین خدیو، صدرا... جسد شهید خدیو را بر دوش گرفته و از دست حاکمان حکومت نظامی همراه با دوستانش از دست دژخیمان خارج می­کردند، که ناگهان در تیررس نیروهای تحت امر حکومت قرار می­گیرد. او جسد را رها نمی­کند تا بالاخره چندین گلوله به سینه او اصابت می­کند. در این هنگام بانو برنجی که قصد کمک به او داشته، به او نزدیک می­شود و او هم با    گلوله­های دژخیمان به شهادت می­رسد. البته من در آن روز کازرون نبودم و آنچه نوشته­ام بیانات دوستان شهید می­باشد.

بالاخره روز نهم دی ماه 57، یکی از روزهای فراموش نشدنی انقلاب مردم کازرون است.

به عنوان اولین فرماندار انقلابی کازرون و مسئول ستاد پشتیبانی در کمیته امداد از آن دوران بفرمایید.

پس از پیروزی انقلاب به همراه سایر دوستان آماده شدیم تا سطح آگاهی مردم را بالا برده و به قشر محروم جامعه کمک بیشتری کنیم. چون در کازرون جوانان و اقشار مختلف احتیاج شدیدی به کتاب و کتاب­خوانی داشتند، نمایشگاه کتاب بزرگی در سالن دبیرستان بواسحق تشکیل دادیم و به کمک مردم خیر کازرون، فروش کتاب را با 50% تخفیف آغاز کردیم و در مدت کوتاهی هزاران جلد کتاب مذهبی و سیاسی و اطلاعاتی در اختیار مردم گذاشتیم. استقبال بسیار با شکوهی از این نمایشگاه کتاب و عکس به عمل آمد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
0
0
یکی دیگه شهید شد و رفت ... و ... و ...هاتون ... گرفتین
همه میدونن که شماها چه موقعیتهای عالی دارین
آموزش پرورش
ارتش
بانک
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
0
0
ايشان اولين فرماندار انقلابي كازرون نيستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷