پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
در دیدار با وزیر خارجه فرانسه بدون هیچ رو دربایستی موضع و دیدگاه ایران و تحلیلمان در این زمینه که اگر به ارزش‌ها و مقدسات دیگران توهین شود، بذر تنفر و افراط پاشیده می‌شود،

با قهر کردن نمی‌توانیم سیاست‌هایمان را دنبال کنیم

 رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه منتقدان در کشور نسبت به سفر وی به فرانسه در مقطعی که کاریکاتور توهین‌آمیز درباره‌ پیامبر اسلام(ص) در یک مجله‌ فرانسوی منتشر شده بود اظهاراتی را بیان می‌کنند، گفت: معتقدم سیاست خارجی باید فعال باشد و با قهر کردن نمی‌توانیم سیاست‌هایمان را دنبال کنیم باید در همه صحنه‌ها حضور داشته باشیم و دیدگاه‌هایمان را به طور شفاف و منطقی و جدی بیان کنیم. وزیر خارجه کشورمان افزود: در دیدار با وزیر خارجه فرانسه بدون هیچ رو دربایستی موضع و دیدگاه ایران و تحلیلمان در این زمینه که اگر به ارزش‌ها و مقدسات دیگران توهین شود، بذر تنفر و افراط پاشیده می‌شود، بیان شد. اینکه در خانه بنشینیم و نتوانیم در حضور دیگران این حرف را بزنیم نشانه داشتن منطق و استدلال قوی نیست. بنابراین جمهوری اسلامی همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند حرف منطق و حساب دارد و این حرف را بدون خجالت و نگرانی از نگاه دیگران در همه‌ حوزه‌ها بیان می‌کند. ما خطوط قرمز خود را کاملاً رعایت می‌کنیم و همزمان در عرصه‌ سیاست خارجی حضور فعال داریم و با اسلام هراسی مقابله می‌کنیم و خوشبختانه در شرایطی هستیم که این تلاش‌ها در حال رنگ باختن است.

دیروز برای ایرانیان پیگیر پرونده هسته ای روز پرخبری بود. اندکی بعد از جنجال محافل افراطی بر سر مذاکره اخیر ظریف و جان کری، وزیر خارجه روحانی در حمع خبرنگاران مخالفانش را خلع سلاح کرد و با نقد افکار انزواطلبانه آنها باب سوء استفاده این محافل از ماجرای شارلی  ابدو برای حمله به دیپلماسی  روحانی را بست.

تقویم جدید مذاکرات ایران و امریکا
زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اوایل فوریه (بهمن ماه) اعلام شد. بعد از چند روز رایزنی‌های فشرده هیأت‌های حاضر در ژنو که از چهارشنبه گذشته با دیدار وزیران خارجه ایران و امریکا در ژنو آغاز شد و با نشست جمعی مدیران سیاسی 7 کشور به پایان رسید، مقام‌های کشورمان از ورود طرفین به جزئیات موضوع‌های مورد اختلاف در مذاکرات ژنو خبر دادند و اعلام کردند اراده جدی برای رسیدن به توافق بخوبی در فضای مذاکرات دیده می‌شود.  همزمان هم محمد جواد ظریف با مثبت خواندن دیدارهای اخیرش با همتایان امریکایی و فرانسوی از دیدارهای فشرده پیش روی خود در دو نشست داووس و کنفرانس امنیتی مونیخ خبر داد و گفت احتمال دیدار با وزیر خارجه امریکا در نشست داووس و همچنین نشست جمعی با وزیران خارجه شش کشور 1+5 در مونیخ وجود دارد.  این تلاش‌های دیپلماتیک در فضایی برگزار می‌شود که امریکا این روزها درگیر تحرکات تندروهای کنگره‌ای است که طرح تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران را روی میز گذاشته است تا برخی از تلاش‌های کاخ سفید معطوف هشدار به اقدام‌هایی این چنینی باشد؛ اقدام‌هایی که با واکنش برخی از نمایندگان مجلس کشورمان مواجه شده است تا زمزمه‌های طرحی میان آنها قوت گیرد مبنی بر اینکه در صورت اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تمامی تعلیق‌های هسته‌ای به نقطه پیش از توافق ژنو بازگردد.

با وجود این، وزیر خارجه کشورمان بعد از دیدارهای هسته‌ای اخیر، رسیدن به توافق را منوط به استفاده مناسب از فرصت‌های باقی مانده برای حل اختلاف‌ها دانست و تحریم‌ها را ابزاری ناکارآمد برای دستیابی غرب به اهداف مورد نظر خود توصیف کرد. ظریف همچنین در واکنش به فضاسازی‌هایی که به موجب آن وی را در خصوص مذاکرات اخیرش در ژنو و پاریس مورد نقد قرار داده بودند، دیدارهای خود را در چارچوب منافع ملی و در فرصت اندک باقی مانده برای رسیدن به توافق هسته‌ای ضروری خواند و از جریان‌های سیاسی خواست تا منافع ملی را فدای ملاحظات جناحی خود نکنند.

آماده‌ایم تا بهمن ماه به نتیجه برسیم
وزیر خارجه کشورمان دیروز بعد از پایان مذاکرات ژنو در حاشیه سفر درون شهری خود با مترو، که به مناسبت روز هوای پاک صورت گرفت در خصوص نتایج مذاکراتی که بعد از تمدید دوباره مذاکرات در سوم آذر ماه در وین انجام گرفت، گفت: چنانچه همه طرف‌ها به یک واقع بینی رسیده باشند که تحریم‌ها کارایی ندارد و برنامه‌ هسته‌ای در ابعاد مختلف ادامه پیدا خواهد کرد، یک هفته هم برای رسیدن به توافق کافی است. بنابراین اگر طرف مقابل آمادگی این کار را داشته باشد ما هم کاملاً آماده‌ایم تا در بهمن ماه و در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به نتیجه برسیم.

وی در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه تاکنون سندی میان ایران و امریکا تنظیم شده است که قابل ارائه به 1+5 در مذاکرات بعدی باشد، با بیان اینکه ما با 1+5 مذاکره می‌کنیم و نه لزوماً با امریکا، تصریح کرد: همان‌طور که ما گفت‌و‌گوهای خوبی با روس‌ها داشتیم و سفرهایی که من به اروپا داشتم و با مقام‌های این کشورها صحبت کردم تقریباً همان بحث‌ها را ما با امریکایی‌ها هم مطرح می‌کنیم.  چینی‌ها در وین پیشنهادهای خیلی خوبی آوردند و روس‌ها در بحث همکاری با ایران در حوزه‌ غنی‌سازی و تولید سوخت نظرات جالبی دارند. فرانسوی‌ها نیز در زمینه گداخت هسته‌ای نظرات خوبی دارند و زمینه‌های مختلفی از سوی همه کشورها مطرح شده است.  وی درباره تشدید ملاقات‌های دوجانبه ایران و امریکا تصریح کرد: علت اینکه به نظر می‌رسد ما با امریکایی‌ها بیشتر مذاکره می‌کنیم اول این است که تنها جایی که می‌توانیم با امریکایی‌ها گفت‌وگو کنیم در چارچوب 1+5 است در صورتی که دوستان من وزیران خارجه و مقام‌های انگلیسی، آلمانی و فرانسه و چین و روسیه را به دفعات ملاقات می‌کنیم.  بنابراین باید بگویم زمانی که ما برای گفت‌و‌گو با امریکایی‌ها صرف می‌کنیم بسیار کمتر از زمانی است که با روس‌ها و چینی‌ها گفت‌وگو می‌کنیم. دوم اینکه، بیشترین میزان تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران از سوی امریکا و کنگره این کشور تصویب شده است و ضروری است با آنها درباره‌ اینکه چگونه می‌توان این تحریم‌ها را پایان داد گفت‌و‌گو کنیم.

علت پیاده روی با کری

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که پیاده روی با آقای جان کری آیا پیشنهاد شما بوده یا وی گفت: نخیر، به دلیل اینکه جلسه صریح و جدی داشتیم شاید نیاز بود که چند دقیقه ای بحث ها متوقف شود و به شکل دیگری ادامه یابد؛ این کارها در بحث های دیپلماسی خیلی طبیعی است؛ ژنو دو ایراد داشت، یکی اینکه هتل باغ و حیاطی نداشت و دیگر اینکه کوچه های کنار هتل که چند دقیقه ای در آن قدم زدیم پر از خبرنگار بود و آنها هم اینگونه سوژه ها و عکس ها را می پسندند.

ظریف ادامه داد: بیش از اندازه مورد نیاز پرداختن به این حواشی کمکی نمی کند؛ حرکتی که آنجا شد بدون حاشیه سازی بود و صرفا به دلیل این بود که مذاکرات از حالت نسبتا تنش آلودی که پیدا کرده بود خارج شود تا بتوان با استفاده از هوای پاک مقداری فضای مذاکرات تغییر پیدا کند.

وی اضافه کرد: مذاکرات بسیار فشرده بود و تنها زمان استراحت ما همان یک ربع پیاده روی و زمان نماز بود که جلسه بسیار جدی بود و فرصت استراحت وجود نداشت؛ فکر می کنم دوستانی که بیش از ظرفیت موضوع در این زمینه استفاده سیاسی می کنند اشکالی ندارد، ما آمادگی داریم که دوستان استفاده سیاسی کنند؛ همیشه گفته ام مذاکرات ما یک حرکت ملی است و جناحی نیست و من هیچگاه در عمرم جناحی نبوده ام و نخواهم شد ولذا دوستان مطمئن باشند من برای اهداف جناحی چنین کاری را نمی کنم چرا که جناحی ندارم و از دوستان نیز توقع دارم که منافع ملی را فدای ملاحظات جناحی نکنند.
.

در داووس با کری دیدار می‌کنم
ظریف درباره‌ دیدار احتمالی‌اش با وزیر خارجه امریکا طی هفته آینده گفت: اواخر هفته جاری من و آقای کری و تعداد دیگری از وزیران خارجه‌ 1+5 در داووس خواهیم بود و در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد شرکت می‌کنیم. البته هنوز برنامه‌ریزی قطعی صورت نگرفته است اما فرصتی است که در زمان حضور ما در داووس بتوانیم نه مذاکرات طولانی، بلکه مذاکراتی کوتاه با یکدیگر داشته باشیم. وزیر خارجه افزود: بعد از اجلاس داووس همچنین کنفرانس امنیتی مونیخ است که بر اساس آنچه شنیدم اکثر قریب به اتفاق وزیران خارجه 1+5 در مونیخ هستند و احتمال برگزاری یک دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 در مونیخ وجود دارد. ظریف ادامه داد: البته بر اساس هماهنگی که در سفر به بروکسل و دیدار با خانم موگرینی صورت گرفته است قرار شد یک دیدار دیگر با خانم موگرینی در داووس داشته باشم.

در همین حال ‌مذاکره‌کننده ارشد کشورمان پس از پایان نشست معاونان وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 در ژنو گفت: در اوایل ماه فوریه مجدداً مذاکرات 1+5 را خواهیم داشت. سید عباس عراقچی افزود: طرفین کاملاً به طور جدی وارد مباحث می‌شوند، اراده برای رسیدن به یک توافق وجود دارد، درعین حال اختلاف‌ها و تفاوت‌ها هم وجود دارد.

تقابل پارلمانی ایران و امریکا
همزمان با تصمیم مقام‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 برای ادامه دیدارها شبکه خبری فاکس نیوز امریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد برخی از قانونگذاران جمهوریخواه کنگره با وجود هشدار صریح هفته گذشته باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا مبنی بر وتو کردن هر طرح جدید تحریمی علیه ایران، امروز(سه‌شنبه) طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را در کمیته بانکداری سنا برای «بررسی نهایی» به بحث و تبادل نظر می‌گذارند. جمعی از سناتورهای ارشد جمهوریخواه و برخی سناتورهای دموکرات موافق تحریم‌های ایران همچنان اصرار دارند طرح تحریمی جدیدی علیه ایران را در سنا تصویب کنند.

برچسب ها: محمدجواد ظریف
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸