پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲۵۴۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
آیت الله اسدالله ایمانی در سال 1326 شمسی در شهرستان کازرون و در خانواده‌ای متدین و ولایی چشم به جهان گشود، آیت الله ایمانی در حوزه‌های علمیه قم و کازرون و همچنین بوشهر به تدریس پرداخت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های شیراز کرسی تدریس را همزمان با مسئولیت نمایندگی ولی فقیه بر عهده گرفت.

 ایشان در اوایل حضور خود در قم به مبارزه علیه رژیم سفاک پرداخت و از سال 1342 برای تثبیت و گسترش مرجعیت امام خمینی (ره) تلاش و سخنرانی‌های متعددی نمود به طوری که ممنوع المنبر شد.

 وی از جمله افراد حاضر در قیام خونین 19 دی سال 56 بود که مبارزات انقلابی زیادی را علیه رژیم شاه انجام داد و مراسم چهلم شهدای قیام خونین قم را در شهرستان کازرون برگزار کرد.


آیت الله ایمانی از اساتید حوزه علمیه شیراز است و چهار دوره متوالی است که به عنوان نماینده خبرگان رهبری از استان فارس حضور دارد، آیت الله ایمانی در سال 1387 و با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز منصوب شد وی پیش از این امام جمعه شهرهای کازرون و بوشهر بود.

 در همین زمینه خبرنگار تسنیم با ایشان و درباره قیام خونین 19دی مردم شهید پرور قم به گفت‌و‌گو نشسته‌ است.

 زمینه  شکل گیری حادثه خونین 19 دی سال 56 در شهر قم چه عاملی بود؟

آیت الله ایمانی: پس از چاپ مقاله توهین آمیز روزنامه اطلاعات علیه امام خمینی (ره) و خشم طلاب و مردمی که انگیزه دفاع از امامت و ولایت و رهبری داشتند به صحنه آمدند که این پاک‌ترین انگیزه‌ای است که شیعیان دارند و هرگاه این انگیزه تجلی پیداکرده است موفق شده‌اند، ورود مردم قم به صحنه مبارزاتی شهری که مرکز تشیع است به صحنه قیام علیه رژیم شاه دارای برکاتی شد که تاکنون ادامه دارد و این یک حرکت مهم دردفاع از ولایت بود.

 اهمیت انگیزه دفاع از رهبری در مردم سبب ایجاد چه عواملی می‌شود؟

آیت الله ایمانی: اگر انگیزه دفاع از ولایت در صدر اسلام اتفاق می‌افتاد تاریخ اسلام تغییر می‌کرد در طول تاریخ این موضوع ثابت شده است که هرگاه شیعیان در حمایت از ولایت حرکت کرده‌اند دگرگونی ایجاد شده است و هرگاه عقب نشینی کردند دچار مشکلات بسیاری شده‌اند.

زمان دفاع از ولایت در چه زمانی مهم‌تر است؟

آیت الله ایمانی: ایجاد انگیزه دفاع از ولایت در جامعه بسیار مهم است اما مهم‌تر از آن استفاده به وقت و به جا در دفاع از ولایت است روحانیون و مردم قم که در دامنه مرجعیت رشد یافته‌اند درک کردند که فضا و شرایط مناسبی ایجاد شده است و علیه رژیم شاه قیام کردند که می‌توان مهم‌ترین عامل موفقیت مردم را انگیزه کافی دانست که در آن‌ها وجود داشت و این انگیزه زمینه ساز سرنگونی حکومت شاه شد.

پیام حضور مردم در واقعه 19 دی را تبیین بفرمایید؟

آیت الله ایمانی: مردم و طلاب قم با حضور خود در راه پیمایی 19 دی نشان دادند که همیشه حامی ولایت هستند و ثابت کردند که در راه دفاع از امامت و ولایت ثابت قدم هستند و اگر حضور آگاهانه مردم در 19 دی اتفاق نمی‌افتاد و مردم حضور قاطعی نداشتند همانند قیام 15 خرداد می‌شد که فقط انگیزه دفاع از ولایت وجود داشت اما حضور مردم تداوم پیدا نکرد و به نتیجه نرسید، پیام رسانی مردم قم به خوبی صورت گرفت که سبب شد تا این پیام به دیگر شهر‌ها از جمله تبریز برسد.

 شما از حاضران در قیام 19 دی هستید آن روز چه اتفاقاتی را شاهد بودید؟

آیت الله ایمانی: چاپ مطلب توهین آمیز علیه امام خمینی (ره) توسط رژیم شاه که در روزنامه اطلاعات و در عصر 17 دی انتشار یافت سبب شد تا طلاب و مردم همیشه در صحنه قم صبح روز 18 دی با خشم انقلابی خود به خانه مراجع بروند و از آن‌ها کسب تکلیف کنند که من هم همراه طلاب به منزل مراجعی همچون آیت الله گلپایگانی، آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله علامه طباطبایی، آیت الله سبحانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله نوری همدانی رفتیم که آیت الله گلپایگانی برای طلاب و مردم آیه‌ای قرآن را قرائت کردند که معنی آن این است که ظلمی که علیه امام خمینی (ره) و روحانیت صورت می‌گیرد به این دلیل است که ما در راه خدا حرکت می‌کنیم.

 پس از اینکه طلاب به منزل مراجع رفتند چه تصمیمی گرفته شد؟

آیت الله ایمانی: پس از اینکه ما به منزل مراجع و علما رفتیم و با صحبت‌ها و جمع بندی‌هایی که میان مراجع و روحانیون صورت گرفت تصمیم گرفته شد که در روز 19 دی و به احترام امام خمینی (ره) و جایگاه رفیعی که ایشان دارند و در حمایت از مقام مرجعیت ایشان درس‌های حوزه علمیه در روز 19 دی تعطیل شود.

 روز 19 دی شهر قم شاهد چه اتفاقاتی بود؟

آیت الله ایمانی: پس از اینکه درس‌های حوزه علمیه تعطیل شد طلاب و مردم قم به دیدار آیت الله نوری همدانی و برای کسب تکلیف رفتند و در راه بازگشت از منزل ایشان و در مسیر حرم حضرت معصومه (س) بودیم که ساواک در خیابان چهارمردان به سمت مردم حمله کرد و تعدادی از طلاب و مردم را به شهادت رساند و برخی از مبارزان را دستگیر کرد و فرزند آیت الله خزعلی هم در این روز توسط رژیم شاه به شهادت رسید.

 در مراسم چهلم شهدای قیام 19 دی که در شهرستان کازرون برگزار شد چه اتفاقاتی افتاد؟

آیت الله ایمانی: پس از حادثه 19 دی قم من به شهرستان کازرون رفتم و با همت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین شجاعی کیاسری مراسم چهلم شهدای قیام 19 دی قم را در مسجد شهدای کازرون برگزار کردیم  سخنران آن مراسم هم مرحوم شجاعی کیاسری بودند که در آن مراسم برای نخستین بار نام امام خمینی (ره) با عظمت برده شد، مراسم چهلم شهدای خونین 19 دی در کازرون بسیار باشکوه برگزار شد و جمعیت زیادی در این مراسم شرکت کردند و از آرمان‌های امام خمینی (ره) دفاع کردند.

 واکنش ساواک به برگزاری مراسم چهلم شهدای 19 دی قم که در کازرون چه بود؟

آیت الله ایمانی: جمعیت عظیمی در این مراسم حضور پیدا کرده بودند که این عامل سبب شد تا رژیم شاه در ابتدا نتواند برخوردی داشته باشد اما پس از برگزاری باشکوه این مراسم رژیم شاه به مردم حمله کرد و تعدادی از حاضران در مراسم را شهید و زخمی کرد اما این حملات نتوانست جلوی خشم مبارزان انقلاب اسلامی را بگیرد چون آن‌ها برای دفاع از اسلام و امام خمینی (ره) از اهداف خود کوتاه نیامدند.

شما در بطن انقلاب و حوادث آن دوران بودید مشکلات جامعه زمان شاه از نظر شما چه بود؟

آیت الله ایمانی: جامعه آن زمان دچار مشکلات و سختی‌های زیادی بود و خانواده‌ها دچار آرامش نبودند و هیچ شخصی از سرنوشت فردای خود اطلاع نداشت و نمی‌دانست که امروز که از منزل بیرون می‌رود باز هم خانواده خود را خواهد دید یا خیر البته پس از انقلاب و در سال‌های ابتدایی آن شاهد ترور‌ها و ناامنی‌های زیادی در جامعه بودیم که به برکت امام خمینی (ره) و هدایت‌های مقام معظم رهبری شاهد ثبات و امنیت و پیشرفت در جامعه هستیم.

 توصیه شما به نسل جوان که دوران سخت رژیم شاهنشاهی را درک نکرده‌اند چیست؟

آیت الله ایمانی: جوانان ما باید این موضوع را بدانند که این آرامشی که در جامعه وجود دارد به دلیل رشادت‌ها و جان فشانی‌های مبارزان و رزمندگان انقلاب اسلامی است که جان خود را برای آن فدا کردند، امروز همسایه‌های ما در منطقه دچار ناامنی و جنگ هستند و ما باید همیشه قدردان این امنیت و آرامش باشیم که مدیون رهبری مثال زدنی مقام معظم رهبری است ما امروز شاهد انقلاب بزرگ در جهان هستیم که انشالله این انقلاب زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) است.

گفت‌و‌گو از سید احمد نجفی اردبیلی

برچسب ها: آیت الله ایمانی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
رضا صنعتي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
0
2
به نظر مي رسد در اين مصاحبه و نقل برخي از وقايع اشتباهاتي صورت گرفته است.
1. چهلم شهداي 19 دي 56 طبيعتا مي بايست در همان سال برگزار شود. اين در حالي است که هيچ کس در سال 56 در کازرون به شهادت نرسيده است.
2. اولين شهيد کازرون در 19 ارديبهشت 57 به شهادت رسيد که طبيعتا ارتباطي با چهلم شهداي 19 دي ندارد.
3. سخنراني آقاي شجاعي کياسري در کازرون مربوط به چهلم شهداي 19 دي نيست بلکه مربوط به چهلم آيت الله سيدمصطفي خميني (ره) در آذر ماه 56 است که حاج آقا ايماني در دعوت از ايشان نقش ايفا کردند.
موفق باشيد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
0
0
خیلی از این موارد اشتباه است سخرانی کیا سری در سال 56 بود اولین شهید کازرون منصور محسن پور 19 اردیبهشت شهید شد اولین تطاهرات که منجر به درگبری شد روز 10فروردین 57 بود که پس از سخرانی در مسجد نو حمله کردیم و شیشه بانک ملت (تهران سابق )در خیابان شهدای جنوبی را شکسته و فرار کردیم و ارتش تا چند ساعت خیابان را بست
همه قیام کازرون را مرحوم دانشجو رهبری کرد و ایت اله ایمانی نقش کمتری داشت چون ایشان قم نشریف داشتند به همین خاطر کمتر اطلاع دارند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
0
1
مرحوم آقای حجت الاسلام و المسلمین شجاعی کیاسری برای برگزاری مراسم دهه فاطمیه توسط انجمن امور دینی و با سفارش حاج آقا ایمانی از قم به کازرون تشریف آوردند هر شب در مسجد شهدا ممبر می رفتند . سخنرانی غرا و جاذب ایشان هر شب جمعیت بیشتری را به مسجد می کشاند تا شب آخر که در اواسط ممبر اعلام فرمودند، امشب برنامه دهه پایان می پذیرد ولی از طرف روحانیت و گروهی از مومنین از من دعوت شده برای مراسم چهلمین روز رحلت حضرت آیتالله مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی(صلوات پیوسطه و پر شور حضار) فرزند آیتالله العضمی والمجتهدین حاج آقا روح الله خمینی(صلوات مجدد وهیجانی) درهمین اثنا (رئیس شهربانی و نیروهای امنیتی حاضر در مجلس شدیدأ غافلگیر شده و به تکا پو افتادند) ودر همین مسجد منبر داشته باشم بدنبال آن مجلس را با ادامه صحبت به اتمام رساندد. و به منزل مرحوم حاج معنویان رفتند تا ساعت 2 بعد از نیمه شب بین شهربانی و منزل آقای معنویان رفت وآمد بود در ابتدا گفتند شما حق ندارید منبر بروید ولی بعد از کسب تکلیف و شرح ما وقع به سورای تأمین استان از او خواستند که بمان و ممبر برو ولی حق نداری از خمینی نام ببری که مورد پذیرش قرار نگرفت در نهایت بنا شد ممبر برود ولی به بیان مسائل معمولی بپردازد و در نهایت از حاج آج آقا مصطفی هم نام برده شود در این مجلس شهید حجت الاسام دانشجو (ره) و جمعی از مومنین بعنوان صاحب عزا جلو مردم بودند بعد از اتمام مجلس هم مردم با شعار بیرون آمدند ولیدرگیری خاصی روی نداد این واقعه در آذر ماه 56 بود بعد از ممبر هم بلا فاصله حاج آقا شجاعی را با ماشینی که از قبل آماده بود به شیراز بردند و نیروهای شهربانی هم غافلگیرانه و بی خبر ماندد از شهر کازرون تا بعد از پلیس راه چنار شاهیجان که گذشت در کنار تلمبه ی بین راه پیاده شدند و صبحانه و میان وعده صرف و بی دغدغه به شیراز و از آنجا به قم رفتند.
سید محمود شجاعی کیاسری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
0
0
با سلام.
بنده فرزند مرحوم آیت الله شجاعی کیاسری(ره) هستم. در حال بررسی و جمع آوری زندگینامه و احتمالا فیلم مستندی از ایشان هستیم. با توجه به نکاتی که ذیل این مصاحبه بیان شد شدیدا مشتاق شدم از خاطرات دوستان بیشتر و دقیق تر کسب اطلاع کنم. اگر لطف بفرمایید و با بنده تماس بگیریددبسیار سپاسگزار خواهم بود. چون از سوابق مبارزاتی ایشان اثر زیادی در دسترس نیست ... با تشکر از مدیران و زحمتکشان وب سایت ۰۹۱۲۴۲۱۳۶۸۶ mshojaei@gmail.com
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸