پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۲۳۱۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
پاسخ اداره ميراث فرهنگي و گردشگري كازرون به يك خبر
درپي درج خبري با عنوان "نمادهای سنتی - مذهبی شهر در حال پیوستن به تاریخ"، روابط عمومي اداره ميراث فرهنگي و گردشگري كازرون پاسخي بر اين مطلب ارسال نموده است

مسجد جامع شهدا «نو» که از مساجد شهرستان کازرون می باشد در مرکز اصلی شهر قرار دارد. این مسجد که به مسجد جامع کازرون نیز شناخته می شود در سال 1378هجری قمری مقارن با سال 1336 هجری شمسی با تلاش امام جماعت مسجد حجه السلام سید احمد پیشوا تجدید بنا گردیده است ونام بانی ساخت مسجد در سال 1378 هم اکنون در کاشی کاریهای کناری درب ورودی شبستان مسجد نقش گردیده است. متاسفانه در تجدید بنا و تعمیرات  صورت گرفته که شامل  سفید کاری شبستان ،کاشی کاری و تعمیر وضو خانه بوده تمامی شواهد تاریخی معماری بنا ازبین رفته و در حال حاضر مسجد مذکور از لحاظ سازه ای دارای سازه جدید با سقف مسطح (بصورت تیرآهن و طاق ضربی آجری ) جدید و فاقد پلان تاریخی مساجد جامع می باشدو هیچ سند معتبری دال بر تاریخی بودن مسجد جامع کازرون وجود نداشته و به استناد کتیبه ورودی تاریخ ساخت بنا به سال 1378هجری قمری بوده و بنای مذکور فاقد ارزش تاریخی محسوب گردیده وشرایط ثبت در فهرست آثار تاریخی ملی ایران نیز نداشته است.

 لازم به توضیح است نگارنده بدون در نظر گرفتن ضوابط شناسایی و ثبت آثار تاریخی به صورت یک جانبه و فقط بر اساس شنیده ها و نظریات شخصی، مسجد را تاریخی خوانده  و این ادعا که «موج تخریب بافت تاریخی به مساجد کازرون هم رسید» ادعایی بدون مستندات می باشد و تاکنون هیچ گونه تخریبی از آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار تاریخی ملی ایران در بافت شهری کازرون شامل 3  باب منزل تاریخی ، 25   بنای بقعه تاریخی ،  3  بازار تاریخی  و 7مسجد تاریخی  صورت نگرفته و با توجه به بودجه های تخصیصی تاکنون بافت های تاریخی از جمله بازار های تاریخی کازرون شامل بازار برادران، بازار شاه حمزه وتعدادی از بقاع متبرکه ومساجد با همکاری هیات امنا وعوامل ذیربط مورد مرمت قرار گرفته است. شهر تاریخی کازرون از دیر باز به عنوان شهری مذهبی شناخته شده است . وجود صدها مسجد در محله ها و نقاط مختلف شهر بیانگر اهمیت مردم به مساجد می باشد که از جمله این مساجد ،مسجد جامع است .

مساجد جامع در معماری دوره اسلامی نقش ویژه ای برای اجتماع مردم در ادای نماز جماعت ،برگزاری نمازهای جمعه و اعیاد بوده ونسبت به مساجد دیگر شهر در مقیاس بزرگتری با مصف «جامع» ساخته و شناخته می شده است .

با توجه به مستندات مرمت های دیگری که در مسجد جامع کازرون صورت گرفته در سال های 1379 ه.ش تغییر و تعمیر حوض ،1380ه. ش تزیین فضای درونی شبستان و1382ه. ش رواق جلوی شبستان جنوبی و غربی و نمونه های ضلع شمالی می باشد .

نویسنده: سرويس خبر
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
بی نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
0
1
ببخشیدآبروی مساجدکازرون درسراسرایران را بردی .شیوه جواب نادرست باید پاسخ مساجدی که نگین تاریخ کازرون است بدهید.این مسجدجامع شهدا درست درمرکز شهرکازرون،به اسم خیرات مشهوربوده که ازدیربازموردتوجه همه مردم جنوب استان فارس بوده که ازافتخارات کازرون می باشد.سندهای تاریخی نشان میدهدکه اولین مسجدبدست شیخ ابواسحاق کازرونی احداث شد،بعدازچندین سال شیخ امین الدین مسجدی که درحال حاضر به اسم مسجدملابرات معروف است بنانهادکه متاسفانه اثری ازآن دردست نیست ،که برمیگرددبه ترتیب قرن چهارم وهفتم هجری تااینکه ساخت مساجد به گونه ای رونق یافت که مسجد جامع شهدا به خاطرنزدیکی به مرکز شهرجلوترازمساجدهم دوره خود درقرن هشتم احداث شد.ویکی ازنمادهای این مسجدشهدا که ازقرن هشتم باقی مانده، همین سردرجلوی مسجد بوده که تاالان سالم بود،که دراین چندسال اخیر جندنامه محرمانه ازسوی تاریخ دانان به اقای رئیس میراث فرهنگی کازرون مکاتبه شد که متاسفانه نسبت به این موضوع بی اعتنا، بوده وحتی خودایشان دستورتخریب این سردر راصادرنمود.لازم بذکر است دوستان فرهنگی تشابه این سردر مسجد شهدا کازرون رابامساجداصفهان ومساجدیزد مقایسه فرمائید.
کازرونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
0
2
نویسنده این متن کیست؟

موضوع بحث سردر مسجد بوده است نه خود مسجد. پس همه توضیحات ارائه شده بی ارتباط با اصل موضوع است.

مسجد سردری با معماری سنتی کازرون داشته است که متاسفانه دیگر نیست.
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
0
0
سلام.من نویسنده این متن رامیشناسم. نویسنده این متن یکی ازاساتید محترم دانشگاه اصفهان می باشد که تخصص ایشان تاریخ معماری دوره اسلامی می باشد .وشمابرادر عزیز متن رادوباره مطالعه بفرما تا به موضوع بحث سردرمسجد جامع شهدا برسی.تازه اگرکتاب کازرون درآینه فرهنگ ایران مطالعه کنیدبهتره.
کازرونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
0
0
کتیبه تاریخی مسجد نشان از تعمیر مسجد در دوره صفوی دارد. یعنی مسجد خیلی قدیمی تر بوده است.(متن و عکس کتیبه در کتاب مساجد کازرون آمده است)
در جوابیه به سردر تخریب شده اشاره نشده است.

سایت محترم کازرون نما لطفا نام نویسنده را هم ذکر بفرمایید.
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
0
1
با سلام بر همشهریان محترم لطفا " کسی به من جواب بدهد آیا واقف زمین مسجد الزهرا در کازرون چه کسی می باشد و همه جااز آقای مرحوم احمدی معلم نام برده میشود البته کارهای نیکو ایشان در نظرم می آید لطفا" تحقیق کنید واگرمیدانید در این صفحه پاسخ بگذارید
دلسوز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
0
0
مرد... که هیچ اطلاع و ... راجع به میراث فرهنگی نداره رو گذاشتن رئیس اداره میراث فرهنگی شهری با این تاریخ کهن میخواین مقاله بهتر از این سفارش بده!!!! یه ... بی تجربه !!!!
واقعا برای کازرون و کازرونیا متأسفم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴