پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۲۲۹۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴
در پي تخريب سردر مسجد تاریخی جامع کازرون
به تازگی سر در مسجد تاریخی جامع شهر کازرون، به همراه کاشیکاریها و بافت بومی آن تخریب شد و با این تخریب، یکی دیگر از نمادهای ویژه سنتی ـ مذهبی کازرون از بین رفت.

به گزارش كازرون نما به نقل از خبرگزاري مهر، پیشینه مسجد جامع کازرون احتمالا متعلق به دوره چهار هجری است كه اجزا معماری آن، به خوبی بیانگر بافت سنتی معماری در کازرون محسوب می­شده است.

مساجد جامع در شهرهای مختلف ایران از اهمیت برجسته ­ای برخوردارند و همواره سردرهای آنها نقش ویژه ­ای در معرفی این بناهای تاریخی داشته ­اند تا آنجا که حتی برخی از آنها مانند سردر مسجد جامع یزد شهرتی جهانی یافت اما متأسفانه با بی­توجهی کامل نسبت به اهمیت تاریخی چنین سردرهایی اخیرا خبر می رسد که سردر مسجد جامع شهر کازرون به یکباره تخریب شد.

در این رابطه عضو شورای هم اندیشان جوان شهرستان کازرون  به خبرنگار مهر گفت: تخریب این سردر تاریخی حتی چنانچه با هدف بازسازی ویژه هم صورت گرفته باشد، زخمی غیرقابل التیام را بر چهره­ تاریخ مذهبی کازرون وارد کرد.

محسن عباسپور افزود: برخی از بناهای تاریخی هستند که ممکن است شکل و بافت آنها در نگاهی غیرتخصصی و عام­گرایانه غیرقابل اهمیت یا با میزان کمی از اهمیت ارزیابی شود و چنین به نظر برسد که تخریب آنها مشکلی را ایجاد نمی­کند، که به نظر می­رسد سردر تاریخی و پراهمیت مسجد جامع کازرون نیز دچار همین نوع نگاه شده باشد.
 
 
وی افزود: این سردر با کاشی­کاری، نقش­ها، نوع ورودی، طاق و سایر اجزا معماری آن، به خوبی بیانگر بافت سنتی معماری در کازرون محسوب می­ شد و علاوه بر آن به دلیل قرارگیری در مرکز شهر کازرون و نقش ویژه ­ای که این مسجد در تاریخ کازرون داشت، دارای اهمیت درخوری بود، تا آنجا که این مسجد را مهمترین مسجد کازرون نیز می­ دانند.

عضو شورای هم اندیشان جوان شهرستان کازرون در تصاویر قدیمی که از کازرون در دسترس داریم، همچون تصاویری که مربوط به دوره­ انقلاب اسلامی در کازرون است، می­بینیم که مردم کازرون در مجاورت این سردر قدیمی تجمع می­کرده ­اند و سخنرانی داشته ­اند. این سردر شاهد ورود و خروج بسیاری از چهره­ های برجسته­ مذهبی کازرون به صحن مسجد بوده و خودِ مسجد نیز طی چندین قرن چهره ­های برجسته­ ی مذهبی را به خود دیده است.

عباسپور عنوان کرد: از ویژگی های برجسته ی معماری که در ساخت این سردر به کار رفته بود، محو کردن  اختلاف ارتفاع مسجد با فضای بیرونی بود. به دلیل قرارگیری حیاط و صحن مسجد در اختلاف ارتفاعی پایین­تر از سطح خیابان، سردر مسجد جامع کازرون به گونه ­ای ساخته شده بود که این اختلاف ارتفاع و پایین­تر بودن مسجد نسبت به خیابان، منجر به کاهش اهمیت بصری آن در ذهن عابرین نباشد. معمار  باهوش این بنا با قرار دادن دیواری در مقابل دید عابرین و ایجاد دو ردیف پله در مقابل این دیوار که عابرین را به سمت پایین هدایت می ­کرد، سردر را به گونه­ ای ویژه بنا کرده  بود که باعث نشود عابرین خارج از مسجد، صحن و حیاط آن را پایین­تر از خود ببینند و به نوعی شأن مسجد را حفظ کرده بود.

وی اضافه کرد: مسجد جامع کازرون طی چند دهه­ اخیر مرمت­ها و بازسازی­ هایی را به خود دیده بود و متأسفانه طی این مرمت­ها بافت تاریخی فضاهای داخلی آن به کلی دستخوش تغییر شده بود که همین مسئله نیز باعث شد تا علیرغم اهمیت تاریخی آن، از ثبت در فهرست آثار ملی باز ماند.
عباسپور ادامه داد: مطمناً متولیان امر چنانچه ضرورت خاص و ویژه­ ای را برای مرمت و یا بازسازی دیوار مسجد جامع می­ دیدند، می­ توانستند طرح ­ریزی را به گونه­ ای انجام دهند که این سردر تاریخی در بنا باقی بماند، کما اینکه مشابه چنین اقدامی را در بسیاری دیگر از مساجد کشور می­بینیم و نقاط فراوانی وجود دارد که با خوش ­سلیقگی و درک درست تاریخی توسط متولیان، سر در قدیمی در بنا باقی مانده و سر در جدیدی برای آن در جای دیگری از دیوار ایجاد شده است.
 
 

وی عنوان کرد: مهدی تقی­ نژاد، پژوهشگری که مطالعات متمرکزی بر روی مساجد کازرون داشته است، در کتاب"مساجد کازرون" شرح مناسبی از پیشینه و اهمیت معماری این مسجد تاریخی را به دست می­دهد و با ذکر اینکه قدیمی­ ترین سند پیرامون مرمت این مسجد متعلق به سال 1017هجری قمری است، از وجود برخی متون نام می­برد که احتمال پیشینه­ این مسجد را تا قرن چهارم هجری نیز به ذهن متبادر می­کند.

این فعال میراث فرهنگی تاکید کرد: این مسجد به ویژه طی چند دهه­ اخیر مرمت­های زیادی به خود دید و در هر بار مرمت و تجدید بنا بخشی از اجزا و بافت­های تاریخی خود از جمله طاق­ها، وضوخانه و حوض مرکزی خود را از دست داد و در روزهای اخیر نیز شاهد تخریب سردر تاریخی خود بود.

وی تصریح کرد: این مسجد با اسامی مسجد »نو« و »مسجد جامع شهدا« در میان اهالی کازرون شناخته شده است و در مرکز شهر کازرون (میدان شهدا) واقع شده است.

نویسنده: سرويس خبر
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
كازرون بدبخت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
0
1
آقا من شنيدم ميخوان ساختمون هلال احمر رو هم بازسازي كنن.خواهشا اين يكي نزاريد خراب شه .از ساختموناي نوستالژيك كازرون فقط ساختمون هلال احمر مونده .بخدا حيفه اين ساختمون با اين معماري زيبا و اين قدمتي كه داره.ساختمون شهرداري كه خراب شد حالا فقط افسوسش مونده .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
0
0
کی و چرا خرابش کردند دلیل آن را بگویند
دلسوز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
0
0
دل آقای معینی خوش!!!! وقتی یه ... بی تجربه رو با پارتی کاکاش گذاشتن رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کهنی مثل کازرون نباید از این موضوعات تعجب کرد!!! از صبح تا شب بلده شعار بده
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
0
0
محمد صادقی تبریک
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
0
0
آقای عباسپور راستش با خوندن مقالات قبلی شمافکر می کردم خیلی از باستان شناسی و قدمت اماکن و آثار باستانی سر در میاری اما با خوندن این مطلبت درباره سر در مسجد شهدا حسابی ازت ناامید شدم بابا خود قدمت مسجد شاید زیاد باشه اما این سر در مال حدود چهل سال پیش که با میله گرد وتیر آهن بنا شده کاشکاری اون هم توسط شیرازیها انجام شده حالا از کی بناهای تیرآهنی هم در ردیف آثار باستانی قرار گرفته نمی دونم .علت تخریب سردر مسجد هم بخاطر فرسودگی و انحراف آن به سمت جلو (لو خوردن دیوار)بوده که هر لحظه احتمال ریزش آن می رفت کاش شما قبل از نوشتن این مقاله لااقل علت تخریب رو از دست اندرکاران اون سئوال می کردیدو بیخود جو درست نمی کردید
رسول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
0
0
سر در مسجد شهدا رو من بارها با دقت دیده بودم واقعا هر لحظه ممکن بود روی سر رهگذران آوار بشه فکر نکنم قدمتی داشت چون میله گرد داخلش پیدا بود البته آقای عباسپور پیاز داغش رو خیلی زیاد کردی نمی دونم با کی تو اون مسجد مشکل داری آخه اینکه خیلی از نماینده هاو شخصیت های مذهبیی از زیر این سر در رد شدند دلیل آثار باستانی بودن سر دره جل الخالق !!!
فریادتاریخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
0
0
اقای محمدرضامعینی هیچ تخصصی درموردتاریخ ندارد وتازه .... نیست که سردرمسجد رابشناسد.... شهرمان که رئيسی مثل ایشون داریم
دوستدارشما ازتهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
0
0
اقای عباسپورراست میگه.اگرنمیدانییدبرویدمطالعه بیشترکنیید چون خودم دیدم وشنیدم سنگهای حجاری بزرگ تخت جمشیدوسنگهای معبداناهیتاوزندان والرین بیشابورکازرون همه وهمه بابست های فلزی به هم وصل شدنندکه این نشان میدهدسردرمسجدکازرون بادست به دست دردورهای بعدمرمت شدنندودراخربرای محکم کاری به این شیوه نمایان شده.این دلیلی برای نمایان شدن میلگرد درپشت ودرکناراین کاشیکاری دال برجدیدبودن ان نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۰
اذان صبح
۰۵:۰۹:۳۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۳:۰۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۰۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۲۱
اذان مغرب
۱۹:۴۸:۵۰