پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۲

شهرکازرون درگذر تاریخ اگر چه بر اثر نامهربانی ها ، فاقد امکانات لازم از جهات مختلف بوده است اما ابتکار و غیرت و همت و درایت همراه با اخلاق دینی در وجود همشهری های ما ، باعث گردیده در هر مقطعی ، کازرونی نیازهای خود را به روش صحیح تامین کند. براین باور علاقه مند بودیم که بدانیم جوان و نوجوان های کازرون در گذشته چگونه استعداد ورزشی و نیروی بدنی خود را ابراز می نمودند ، نیز با خبر شدیم که ورزش زورخانه ای و پهلوانی در کازرون قدیم ، رواج داشته است . لذا توفیقی دست داد تا با یکی از پهلوانان قدیم ، جناب حاج محمد ورع آشنا گردیم.

خوشبختانه ایشان علاوه بر این که دستی در شکل دهی و گرم نگه داشتن ورزش باستانی و پهلوانی داشته ، نیز در کتابت فرهنگ بومی دارای مهارت و علاقه مندی وتجربه ی درخور توجهی می باشد و این برای ما بخت و اقبالی شد که بهتر بتوانیم با جناب ورع تعامل داشته و خواسته خود را با ایشان در میان گذاریم . لذا مشارالیه با بشاشیت و چهره ای منبسط درخواست ما را اجابت و این گونه توصیف کردند که:

شصت سال پیش که در شهر ما ، هیچ امکانات ورزشی وجود نداشت ، در هر محله ای ، تعدادی سنگ ( وزنه سنگی) که برخی از آن ها دارای دسته بود ، توسط جوان ها فراهم می گردید. بعدازظهر ها که این جوان ها از سر کار بر می گشتند ، در میدان محله یا بر سر چهارراه ها حضور می یافتند و هر یک متناسب با قدرت بدنی خود ، سنگی را بر دست گرفته و از زمین بلند می کرد .

جرم سنگ ها متفاوت و در اندازه های حدود 35 ، 40 ، 45 کیلوگرم متغییر بود به گونه ای که نوجوان ها و جوان ها و بزرگتر ها هر یک می توانستند وزنه اي در خور توان خود را بيابند و با آن زور آزمايي كنند البته وزنه هاي بزرگتر در حدود 50 و 60 كيلو گرمي هم وجود داشت كه افراد خاصي مي توانستند بر سر دست بالا ببرند.

ناگفته نماند که در آن زمان ، واحدی به نام کیلوگرم نبود و وزنه ها با واحدی محلی به نام » مَنِ کازرون «که تقریبا معادل با کیلوگرم است ، سنجیده می شد. محل استقرار وزنه های بچه های کوی فخاران (کوزه گران) ، یکی تل حاج باقر (مکان فعلی فضای سبز چهارراه ابوذر) و دیگری جنب آرامگاه شاه حمزه ( مکان فعلی نمازجمعه) بود که در آن مکان ها ،‌ سنگ های دسته دار متعددی وجود داشت که هر کدام متعلق به جوان و پهلوانی بود و خود من دو عدد سنگ چهل کیلوئی داشتم که تا این اواخر از آن ها نگهداری می کردم و پس از تاسیس منزل به عنوان یادگاری ، سنگ ها را در دیوار بنای خانه ام کارگذاشتم.

با سپری شدن آن ایام و با ظهور زورخانه در کازرون ، پای جوان ها به زورخانه باز شد . ظاهرا اولین زورخانه در کوی گنبد و جنب مسجد زید تاسیس شده بود . جوان های علاقه مند از محله های مختلف شهر ، شب ها در آن مکان جمع شده و مشغول ورزش می شدند. من و بچه های محله علاقه زیادی به ورزش داشتیم و شب ها جمع شده و به همراه مرحوم حاج محمد هاشم پهلوان به زورخانه ی مذکور می رفتیم و ورزش می کردیم و بعد از پایان ورزش به هنگام بازگشت بین بچه محله های مختلف بر اثر تعصبات خاص محلی دعوا می شد و زد و خوردهای شدیدی صورت می گرفت و گاهی اوقات سر و کارمان به نظمیه و نیروی انتظامی آن زمان ( که به آژان معروف بودند و قدرت و ابهت ترسناکی داشتند) می افتاد. لذا از این دعواها خسته شدیم ، بویژه از این که پای ما به شهربانی کشیده شود متنفر بودیم و اکراه داشتیم . بنابراین دور هم جمع شده و با رای زنی و همفکری یکدیگر تصمیم گرفتیم به هر طریقی که شده زورخانه ای در محله ی خود تاسیس کنیم .

در محله ی امام زاده و جنب تُلِ حاج باقر ، زورخانه ی مخروبه ای متعلق به آقای حاج عبدالرضا مؤتمن وجود داشت که از ایشان درخواست کردیم اجازه دهد محل مزبور را تعمیر کنیم که البته اجازه ندادند و مخالفت کردند ، اما ناامید نشدیم تا این که آقای محمود هاشمی پیشنهاد کردند که در اتاق مجاور دالان منزلشان زورخانه ای بنا کنیم ، با همت دوستان ، چندین روز کار کردیم و آن اتاق را گود کرده و زورخانه ی کوچکی ساختیم و مشغول ورزش باستانی شدیم . اشکال و حرکات این ورزش عبارت بود از : میل گرفتن ، تخته شنا و چرخیدن ، پاهای اول و دوم و سوم که بوسیله ی میان دور ، مرحوم حاج محمد هاشم پهلوان صورت می گرفت .

چون مرشدی نداشتیم تا مدتی مرحوم سید محمدعلی نحوی و سپس مرحوم مشهدی باقر امیری ضرب می گرفتند . بچه های محل از این زورخانه استقبال خوبی نمودند اما متاسفانه با مخالفت برادر آقای هاشمی ، این زورخانه تعطیل گردید . به دوستان پیشنهاد کردم که ابزار و وسایل زورخانه را به سرداب منزل این جانب منتقل کنند تا در این مکان به ورزش ادامه دهیم و همین کار صورت گرفت و مدت ها ورزش را در منزل ادامه دادیم . با استقبال زیاد ورزش کاران و افزایش تعداد آن ها ، سرداب منزل گنجایش پذیرش خیل زیاد علاقه مندان را نداشت ، مجددا با رای زنی و همفکری و موافقت دوستان از اداره اوقاف وقت ، قطعه زمین کوچکی در جنب باغک (باغ کوچکی واقع در جنوب میدان خیرات یا شهدای فعلی) تحویل گرفتیم و در آن زمین زورخانه ای خوب و مرتب بنا نهادیم . برای ساخت این زورخانه ، روزها کارگری کرده و شب ها به ساختن بنای زورخانه مشغول می شدیم . بعد از اتمام ساخت زورخانه و برای ارائه یک زورخانه ی کامل ، به مرشدی خوب و آشنا به فنون نیاز داشتیم . لذا به شیراز مسافرت کرده و از زورخانه ی دروازه اصفهان شیراز از مرشدی به نام آقای حاج عبدا... روزبخش دعوت به عمل آوردیم که قبول کردند و به کازرون تشریف آوردند . مشارالیه درکازرون ماندگار شد و در همین شهر متاهل گردید . متاسفانه با تخریب زورخانه مذکور بر اثر احداث خیابان شهدای جنوبی (خیرات) ، زورخانه تعطیل و مرشد ما هم به شغل دیگری روی آورد و در بازار سبزی فروشی مغازه ای گرفت و مشغول به کار شد که البته در حال حاضر ايشان فوت نموده اند ، دوستان و رفقای زورخانه هم هر یک ابزار و وسایل ورزشی را به منزل خود انتقال داده و ورزش را ادامه دادند . بنده هم که از علاقه مندان به ورزش بوده ام در سن هشتاد سالگی همچون گذشته ، یک روز در میان به ورزش باستانی ادامه می دهم و کارهایی مثل تخته شنا ، نرمش و پیاده روی انجام می دهم که شکر خدا هنوز از بدنی سالم برخوردار بوده و در مغازه ی خود مشغول به کار هستم . از همین جا به تمام جوانان سفارش و تاکید می کنم ورزش کنند تا بدنی سالم و پر برکت داشته باشند.

اسامي برخي از افرادي كه به زورخانه مي آمدند عبارتند از :

1- حاج محمد هاشم پهلوان

2- سردار ملي پور ( مشهدي ملك )

3- حيدر سنگ بريده

4- محمد هاشمي

5- سيد محمد علي نحوي

6- قنبر مرداني

7- جمشيد محسن زاده

8- سيد جلال طباطبايي كازروني و ...

نویسنده: علي‌اكبر فرشته‌ حكمت
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸۷
انتشار یافته: ۱
حسین بهادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
0
0
از خانواده علی بادقپی پهلوان نامدار کازرون نامبرده نشده است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
اذان صبح
۰۴:۵۸:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۵۶
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۴۳