پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۶۶۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷
کازرون  به عنوان شهری که درست  در محل تلاقی سه ایل بزرگ کشکولی ، دره شوری  و فارسیمدان  واقع گریده است ، بدون شک بیشترین تأثیر پذیری  فرهنگی ، آموزشی و علمی را از فعالیت های آموزشی محمد بهمن بیگی  داشته است .

از سال 1335 که دانش‌سرای عشایری شیراز شروع به کارکرد، تا سال 1357 هر ساله جوانان زیادی از این سه ایل و همچنین  از بخش کهمره  و عشایر لر زبان  اطراف قائمیه  با شرکت در کنکور ورودی ، به دانشسرای عشایر شیراز راه یافتند ، که همه آنها  تحت نظر استاد محمد بهمن  بیگی  به مدت یک سال در دانشسرای تربیت معلم عشایری آموزش می دیدند  و بعد از موفقیت  در  دروس دانشسرا همگی به عنوان معلم به زادگاه خود و یا نقاط دیگر استان و یا کشور اعزام  می شدند و به آموزش و پرورش  نونهالان  و نوجوانان این دیار کهن و اسلامی مشغول می شدند، درآن  دوران تعداد  افراد تحصیلکرده و همچنین معلم در بخش ها و روستاهای اطراف کازرون بسیار اندک بود، فقط تعداد انگشت شماری معلم سپاهی دانش توسط اداره فرهنگ شهرستان کازرون به روستاهای بزرگ اطراف ارسال می شد که بنا به دلایلی این معلمین موفقیت و کارآیی چندانی نداشتند،  دلیل اول آنکه آنها متولد و بزرگ شده شهر بودند و به هیچ عنوان قادر به زندگی  در روستاهای دور افتاده آن دوران نبودند ، و به قول استاد محمد بهمن بیگی  یکی از آنان که از شیراز اعزام شده بود و محل کارش چنارشاهیجان بود ، هنگام شب حتی از حشره های اطراف چراغ فانوس ها و زوزه شغال ها می ترسید و به  همین دلیل از آنجا فرار کرد و هرگز به محل کارش برنگشت، دلیل بعدی آنکه تعداد سپاهی دانش ها و معلم هایی که اداره فرهنگ می فرستاد بسیار اندک بودند و بیشتر روستاها بدون معلم می ماندند، همچنین طبق تحقیقات اساتید روانشناسی دانشگاه تهران کیفیت آموزشی و بازدهی این مدارس بسیار پائین بود و در عوض کیفیت آموزشی مدارس عشایری فوق العاده بالا بود ، و دلایل دیگری که از حوصله  این بحث خارج است .

به همین سبب بسیاری از بزرگان و ریش سفیدان روستاها از اداره آموزش و پرورش عشایری شیراز تقاضای معلم کردند و زنده یاد محمد بهمن بیگی نیز با تقاضای آنان موافقت کرد و علاوه بر عشایر شهرستان برای بسیاری از روستاهای دور افتاده کازرون معلم عشایری فرستادند. و در نتیجه علم ، دانش و فرهنگ در روستاها  و مناطق عشایر نشین کازرون نیز از رشد چشمگیری  برخوردار شد، به جرئت می توان گفت تا قبل از سال 1380 اکثریت معلمان تحت حوزه مدیریت آموزش و پرورش شهرستان کازرون ، عشایری ویا روستایی بودند که آخرین گروه  معلمان دانشسرای عشایر (تحت مدیریت بهمن بیگی ) در سال 1387 به افتخار بازنشستگی نائل آمدند ، علاوه بر دانشسرا بسیاری از دانش آموزان مستعد مدارس عشایری با موفقیت در کنکور ورودی، به دبیرستان شبانه روزی عشایری شیراز راه یافتند  که اکثریت آنها با پایان دوران متوسطه  در بهترین رشته های مهندسی و پزشکی  به دانشگاه ها راه یافتند ، البته  دانش آموزان مدارس عشایری و روستایی تحت نظر معلمان عشایری نه تنها در دبیرستان عشایری بلکه در سایر دبیرستان های آن زمان به تحصیل خود ادامه دادند و بسیاری  از آنها  به دانشگاه ها راه یافتند که این جوانان فرهیخته روستایی و عشایری  بعد از اتمام تحصیلات  عالیه در سطح شهرستان  و استان بسیاری از پروژه های بزرگ علمی ، فرهنگی  و عمرانی را به عهده گرفتند ، دکتر حمداله کرمی فر فوق تخصص کودکان که سال ها در شهرستان کازرون به عنوان پزشک عمومی و متخصص کودکان فعالیت داشتند ، دکتر جاویدی  ، دکتر نادر شیبانی  ، دکترقشقایی ، مهندس علیپناه ایمانی رئیس اسبق مجمع متخصصین استان فارس ، دکتر فرج پناهی  ،دکتر مختاری ، دکتر شهریاری، مهندس سلیمانی ، مهندس وزیری  ، دکتر اژدری ، دکتر شریفی ، مهندس موصلی (شهردار اسبق کازرون ) و ده ها و شاید صدها مهندس ، پزشک ، وکیل ، استاد دانشگاه  ، دبیر  و افسر نیرو انتظامی ، ارتش  و سپاه و ... که همگی از ایل قشقایی  هستند سال های سال در شهرستان کازرون مشغول خدمت بوده و هستند ، و هر کدام در رشته خود خدمات علمی ، فرهنگی و عمرانی فراوانی را به شهرستان  کازرون و حومه ارائه کرده اند .

برگزاری جشنواره ها ، جلسات ، کنسرت ها، نمایشگاه های فرهنگی هنری ایل قشقایی انتشار نشریات  و مجلات  قشقایی توسط دانشجویان و فرهیختگان  عشایری ، بدون شک از پر بیننده ترین ، بزرگترین  واثر گذارترین  فعالیت های ه فرهنگی شهرستان بوده است . که  همه این فعالیت های و همه این متخصصین نتیجه کار بزرگ  زنده یاد محمد بهمن بیگی بود ه است . البته به پاس خدمات فراوان فرزندان عشایر به شهرستان کازرون  و به دلیل وجود سه ایل بزرگ فارسیمدان ، کشکولی و دره شوری  در حومه کازرون  و خود کازرون ، انتظار می رفت که مسئولین  محترم شهرستان میدان و یا خیابانی را به اسم محمد بهمن بیگی، صولت الدوله قشقایی و یا «شهدای قشقایی» نام‌گذاری کنند، که این خواسته تا کنون  محقق نگردیده  است ، که البته هنوز هم عشایر شهرستان  به عنایت پروردگار  و اقدام مسئولین امیدوار هستند .

آری فعالیت های کم نظیر زنده یاد محمد  بهمن بیگی نه تنها برای ایلات و عشایر  بلکه برای همه شهرستان های  و استان های عشایر نشین کشور مثمر ثمر و باعث خیر و برکت  بوده است .  رابطه گرم محمد بهمن بیگی با محمد خان  و زنده یاد امرالله خان امیرعضدی  ویا بعضی از مسئولین شهرستان مهر تأئیدی  است بر علاقه  وافر آن زنده یاد به تاریخ ، فرهنگ  و مبارزات مردم شهرستان کازرون .

زنده یاد محمد بهمن بیکی علاوه بر تأسیس تعلیمات عشایری ، تربیت معلم دبیرستان عشایری ، کتاب خانه های سیار ، تربیت ماماهای روستایی ، مراکز فنی و حرفه ای ، صنایع دستی خصوصاً قالی بافی و ... تعداد پنج کتاب وزین به رشته تحریر در آورده است که عبارتند از :

1- عرف و عادت در عشایر فارس

2- بخارای من ایل من

3- اگر قره قاچ نبود

4- به اجاقت قسم

5- طلای شهامت

که این کتاب ها در میان تحصیلکردگان و فرهیختگان کازرونی علاقه مندان فراوانی  دارد . که شاید این علاقه به نوعی نشانه قدرشناسی مردم و مسئولین شهرستان نسبت به استاد باشد .

امید است که مسئولین محترم استان فارس  با برگزاری «کنگره بین المللی بزرگداشت استاد محمد بهمن بیگی» دین خود را نسبت به بزرگان علمی  فرهنگی این دیار کهن ادا نمایند .

نویسنده: کاظم دشمه
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
محسن زارعی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
0
3
زنده یاد بهمن بیگی یکی از بزرگترین مردانیست که تاریخ ایران به خود دیده است....مقاله زیبایتان را خواتدم ....هر چه درباره این مرد بزرگ گفته شود براستی که کم است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
0
4
خدايش بيامورزد الحق كه خدمات شايسته ايي به فرهنگ و تحصيلات منطقه نمود كسي كه ميتوانست راحت زندگي كند. ولي با خريدن تمام سختي ها به جان خدمت بزرگ و ارزنده ايي به جوانان غيور عشاير منطقه فارس ،بوشهر ، اصفهان ،كهكيلويه و خوزستان نمود روحش شاد و راه هش پر رهرو باد.
اسرافیل جاویدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
0
5
ضمن تشکر از اقای دشمه و تایید مطالب ذکر شده باید اذعان نمود که بهمن بیگی معلم بزرگ ایل،بی دلیل مدیر کل افسانه ای نام نگرفت وخدمات شایان وی به ارتقای فرهنگ و سطح آموزش فرزندان ایل بزرگ قشقایی هیچوقت فراموش شدنی نیست.البته این سلطان بی تاج وتخت نه تنها در فارس که در اکثر استانهای محروم و مرزی کشور و نه تنها برای ایل قشقایی که برای اکثر ایلات فارس و حتی کشور منشا خدمات شایانی بوده است. مجددا تشکر ویژه از اقای دشمه به خاطر نگارش این مطلب.بهمن بیگی برگردن همه ماها حق دارد .انشاءالله خدایش بیامرزد و او را با اولیای راستین الهی محشور گرداند.
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
0
4
با درود به روان پاک این مرد بزرگ. ضمن تشکر از زحمات نگارنده تا آنجا که اینجانب شنیده ام عملکرد افتخارآفرین ایشان برمیگردد به سالهای قبل از انقلاب در راستا و ادامه طرح مبارزه با بیسوادی از طریق سپاهی دانش . منتها اینبار بجای روستاها عشایر هدف ماجرا میباشند. شاید ایشان یکی از همان سپاهیان دانش باشند که بعدها با تلاش و پشتکار خود گوی میدان را از دیگران در سالهای قبل از انقلاب ربوده باشند. کتاب دیگری نیز به ایشان نسبت داده شده بنام خدماتی که به .... تبدیل شد. تاکنون افتخار خواندن هیچکدام از کتابهای ایشان را نداشته ایم . امید که در آینده این فرصت دست دهد. ضمناً به نظر میرسد چنانچه استان فارس بخواهد خدمات ایشان را ارج دهد بهتر است با برپایی تندیسی زیبا از ایشان در یکی از میدانهای باشکوه در شیراز اقدام گردد. تا بخش کوچکی از خدمات و افتخارات نامبرده ارج گذاشته شود. لیکن چشممون آب نمیخوره!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
0
0
خدا رحمتش کنه .

انصافا که خدمات ارزنده و قابل ستایشی به مردم فارس و بویژه به عشایر نمود .
فرخ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
0
0
باتشکر از نگارش آقای دشمه وطلب آمرزش برای استاد محمد بهمن بیگی براستی به قول بزرگان مردان بزرگ بواسطه خدمات بزرگشان گرچه مرده اند اما همیشه زنده اند روحش شاد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
0
0
میگم تا به نام محله بالا مصادره کنیم. اسمشه
مجید کرمی قراچه
|
NETHERLANDS
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
0
0
سلام و عرض ادب خدمت تمتم خوانندگان محترم . تشکر ویژه از دوست عزیزم آقای دشمه .که بحق ، حق شاگردی رو ادا کردند. در مورد استاد فرزانه محمد بهمن بیگی من چیزی نمی توانم بگویم .فقط درود بر روح پرفتوحش که یادش همیشه گرامیست و انشاالا که راهش هم ادامه داده شود .
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
0
0
سلام این مطلب در اولین بار در وبلاگ فرهنگ کازرون درج شده ولی آدرس منبع در زیر آن وجود ندارد . با تشکر محمد
مدیر پایگاه
با سلام. كمي دقت كنيد.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
0
0
با عرض سلام.من لر هستم ولی استاد هیچ تفاوتی قایل نبود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳