پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۴۲۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۴
استاد محمد بهمن بیگی نویسنده و بنیانگذار آموزش عشایری ایران روز گذشته در میان حضور انبوهی از ایلات عشایر فارس و سایر استان‏ها و دوستدارانش در شیراز تشییع و تدفین شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه فارس، مراسم تشییع و تدفین استاد محمد بهمن‏بیگی که به دلیل بیماری روز شنبه 11 اردیبهشت همزمان با روز معلم دارفانی را وداع گفت صبح دیروزبرگزار شد.

این مراسم که راس ساعت 8 و 30 دقیقه دیروز در میدان معلم شهر شیراز آغاز و با عبور از بلوار ایمان جنوبی به سمت شهرک والفجر ادامه پیدا کرد بیش از 100 هزار نفر از دوستداران بهمن‏بیگی او را تشییع کردند.

ایلات بزرگ قشقایی، لر، خمسه، کهمره و دیگر عشایر ایران با حضور در این تشییع با شعار «گچ سفید فشنگم/تخته سیاه تفنگم» که برگرفته از مقالات مرحوم بهمن بیگی در زمان گسترش آموزش عشایری بود و همچنین شعارهای «عزاعزاست امروز/جامعه عشایر صاحب عزاست امروز»، «بهمن بيگي زنده است/چهره ماندگار است»، «معلم فداکار/روحت شاد روحت شاد»،‬ «سلام بر عشایر/درود بر بهمن بیگی»، «عشایر مسلمان/تسلیت تسلیت» و «بهمن‏بیگی قهرمان/راهت ادامه دارد» با معلم بزرگ ایل وداع کردند.

انبوه جمعیت منتظر در آرامستان عشایر شیراز واقع در شهرک والفجر مانع ورود آمبولانس حامل پیکر مرحوم بهمن‏بیگی بودند که بالاخره پیکر او بر دست تشییع کنندگان ساعت 11 وارد آرامستان و نماز میت به امامت آیت الله ملک حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهکلویه و بویراحمد اقامه شد.

پس از مراسم تدفین چندی از شاعران، نویسندگان، پژوهشگران عشایر که بیشتر از شاگردان مرحوم بهمن بیگی بودند شعر و قطعات ادبی در وصف معلم خود خواندند و همچنین پیام‏های تسلیت محمدرضا رحیمی-معاون اول رئیس جمهور-، روح‏الله احمدزاده –استاندار فارس- و محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خوانده شد.

منصور طبیعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز با حضور در این مراسم خدمات بهمن بیگی به عشایر و ایران راشایسته توصیف کرد و گفت: خدمات بهمن بیگی، خدمات شایسته‏ای بود که علاوه بر جامعه عشایری ایران به همه ایرانیان ارائه شد.

وی افزود: پیش از اینکه بهمن بیگی را بزرگمرد عشایر بشناسیم او را شخص فرهنگی وارسته‏ای می‏دانیم که فقدان او برایمان سخت است.

به گزارش ایسنا در پایان این مراسم خانواده بهمن‏بیگی از حضور مردم در تشییع آن مرحوم تشکر کردند و بهمن بیگی را همراه با زنده بودن آموزش عشایر و فرزندان عشایر زنده دانستند.

دوستداران بهمن‏بیگی و ایلات عشایر نیز در پایان با سکینه کیانی –همسر مرحوم- پیمان بسته تا همیشه یاد استاد خود را زنده نگه دارند و همسر بهمن بیگی را هم مادر ایل لقب دادند.

لازم به یادآوری است که مراسم تشییع پیکر مرحوم بهمن‏بیگی موجب ایجاد ترافیک سنگین در محورهای شمال شرق شامل خیابان‏های فرهنگ‏شهر، پاسداران، همت،کمربندی و انشعاب‏های آن شده بود که یکی از اعضای کمیته برگزاری این مراسم با ابراز ناراحتی از این اتفاق به خبرنگار ایسنا، گفت: از اینکه مراسم تشییع استاد موجب آزردگی خاطر شهروندان و رانندگان در حال گذر از این محورها شد بسیار ناراحتیم اما این مهم نیاز به برنامه‏ریزی مسوولان داشت و عملا کاری جز عذرخواهی از دست کمیته برگزاری مراسم برنمی‏آمد.

به گزارش ایسنا، خانواده بهمن‏بیگی اعلام زمان برگزاری مراسم بزرگداشت و ختم مرحوم محمد بهمن‏بیگی را به زمان دیگری موکول کردند.
 
 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجید -شش بلوکی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۰
0
0
عرض تشکر دارم از تمامی سروران گرامی که به عشق بهمن بیگی از سراسر ایران تشریف فرمایی کردند -همچنین از تمامی کسانی که در بر گزاری مراسم متحمل زحمت شدند به عنوان فرزندی کوچک از قشقایی نهایت تشکر وقدر دانی را دارم -گلایه ای بی جا از عزیزانی که در امر اطلاع رسانی مسئول بودند دارم و ان اینکه بنده که در این ایام در شیراز بودم روز چهارشنبه از مراسم تشییع استاد مطلع شدم حال اینکه بسیار کسانی در دیگر نقاط بودند که متاسفانه به علت کم بودن زمان بین اطلاع رسانی و زمان تشییع موفق به شرکت در مراسم نشدند . گذشته از این متاسفم برای برخی از مسئولین که در شناخت استاد عاجز ماندند تا انجا که از بخش اخبار سراسری امتناع ورزیدند دوباره می سازمت قشقایی اگر چه با خشت جان خویش ستون به سقف تو میزنم اگرچه با استخوان خویش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۷
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۳
طلوع افتاب
۰۶:۱۶:۲۹
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۴۳:۳۹
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۴۵