پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
٣٠ هزار بشکه نفت خام صادراتی خشت کجاست؟
به گزارش کازرون نما به نقل از شانا_ جواد اصغری، طی سالهای گذشته مدیران شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بارها خبر از بهره برداری از میدان نفتی خشت در ٤٥ کیلومتری جنوب غربی کازرون داده اند و در آخرین اظهار نظر صورت گرفته از سوی مهدی فکور، مدیرعامل این شرکت در مرداد ماه امسال، پیشرفت این میدان ٨٥ درصد و زمان بهره برداری از آن اواخر سال ٩٢ اعلام شده است.

بر اساس آمارهای موجود، توسعه میدان نفتی خشت از مهر ماه سال ١٣٨٥ آغاز شده و هم اکنون وارد هفتمین سال توسعه خود شده است، این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش ها، بهره برداری از این میدان با تاخیر ٦٠ ماهه آغاز خواهد شد.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از شانا_ جواد اصغری، طی سالهای گذشته مدیران شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بارها خبر از بهره برداری از میدان نفتی خشت در ٤٥ کیلومتری جنوب غربی کازرون داده اند و در آخرین اظهار نظر صورت گرفته از سوی مهدی فکور، مدیرعامل این شرکت در مرداد ماه امسال، پیشرفت این میدان ٨٥ درصد و زمان بهره برداری از آن اواخر سال ٩٢ اعلام شده است.

شرکت صدرا به عنوان متولی اصلی این میدان هم اکنون برای توسعه آن با مشکلات و چالش های زیادی همچون نداشتن منابع مالی و تجهیزات لازم روبرو بوده و پیش بینی ها حاکی از آن است که توسعه این میدان امسال و حتی اواسط سال آینده نیز به اتمام نرسد؛ این درحالی است که بر اساس اطلاعات و شواهد موجود، در صورت استمرار وضعیت فعلی، تولید نفت از این میدان نه تنها اواخر امسال بلکه حتی سال آینده نیز محقق نخواهد شد.

میدان خشت با حفاری نخستین چاه اکتشافی در سال ۱۳۷۱ شمسی به طور رسمی در فهرست میدانهای نفتی ایران قرار گرفت و توسعه آن از سال ٨٥ با عقد قراردادی به روش EPC به شرکت صدرا واگذار شد. میدان نفتی خشت با توجه به وعده مسئولان می بایست در سال ٨٨ به بهره برداری می رسید؛ اما این گونه نشد و تولید به ظاهر زودهنگام این میدان به پایان سال ٩٠ موکول گردید، همچنین بهره برداری از میدان نفتی خشت در فاز تولید زودهنگام نیز بار دیگر به سال گذشته موکول و با اختصاص بودجه ویژه در فهرست مجموعه پروژه های مهرماندگار دولت دهم قرار گرفت تا در خصوص رفع موانع و پیشرفت پروژه اقدامات فوری در دستور کار صنعت نفت کشور قرار گیرد، اما این تغییرات در عناوین پروژه نیز باعث نشد تا این میدان در موعد مقرر به توسعه برسد.

بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است ٣٠ هزار بشکه نفت تولیدی میدان خشت برای صادرات اختصاص یابد و در مرحله مقدماتی، از واحد بهره برداری میدان نرگسی برای پالایش نفت خام تولیدی این میدان استفاده می شود.

میدان خشت در ٤٥ کیلومتری جنوب غربی کازرون و در مجاورت شهر "کنار تخته" واقع شده است. تاسیسات نمک زدایی، ایستگاه تقویت فشار برای تزریق گاز به درون چاه‌های نفتی، سیستم پمپاژ نفت به بندر گناوه، سیستم شیرین‌سازی و تثبیت فشار بخار نفت نیز از ملزومات توسعه این میدان است.

از این میدان نفتی که یک میلیارد و ۵۳ میلیون بشکه نفت درجا دارد می توان در مجموع ۲۷۰ میلیون بشکه نفت استحصال کرد.

اکنون به نظر می رسد با توجه به برنامه جامع افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور که در صدر برنامه های وزارت نفت قرار دارد، طرح هایی که از پیشرفت خوبی برخوردارند ولی به دلایل مختلف به بهره برداری نرسیده اند دارای اولویت بیشتری هستند و هم از این روست که باید با برطرف کردن موانع و مشکلات برای بهره برداری از این قبیل پروژه ها اهتمام ویژه ای داشت.


مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۲
اذان صبح
۰۴:۵۴:۰۵
طلوع افتاب
۰۶:۲۰:۳۵
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۴۰:۲۸
اذان مغرب
۱۹:۵۷:۲۳