پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۰۱۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۶
مديريت سايت
نظرسنجي يكي از ابزارهاي مهم جهت سنجش افكار عمومي است كه مي‌توان با تكيه بر آن، به برنامه‌ريزي و اتخاذ تاكتيك‌هاي مناسب پرداخت.
 
كازرون نما نيز بر همين اساس از ابتداي فعاليت خود با اين استدلال كه لااقل از نظرات كاربران خود (كه تنها درصدي از كل جامعه را تشكيل مي‌دهند) در موضوعات گوناگون مطلع شود بخشي را با همين عنوان راه‌اندازي كرد و تاكنون نيز با همين استدلال نظرسنجي‌هاي متعددي را انجام داده است اما اخيراً به اين نكته پي‌برديم كه نتايج نظرسنجي‌هاي اينترنتي حتي براي اطلاع از نظرات كاربران يك سايت (خصوصاً در موضوعات حساس) نمي‌تواند اطمينان‌آور باشد! زيرا روشي كه از سوي برنامه نويسان و طراحان سايت‌هاي اينترنتي براي جلوگيري از تكرار رأي توسط يك كاربر اعمال مي‌شود به هيچ وجه اطمينان‌آور نيست!
 
مهم‌ترين شگرد برنامه‌نويسان سايت‌ها براي جلوگيري از تكرار رأي توسط يك كاربر، ذخيره‌ي IP رايانه‌ي كاربري كه در نظرسنجي شركت مي‌كند و ايجاد مانع بر سر راه آن IP مشخص براي شركت مجدد در آن نظرسنجي است. اين راهكار براي كاربراني كه از خطوط پرسرعت ADSL استفاده مي‌كنند، راهكار مناسبي است اما غالب كاربران اينترنت در كشور ما (بخصوص در شهرهاي كوچك) براي اتصال به شبكه‌ي اينترنت از كارت‌هاي اينترنت استفاده مي‌كنند و هر كارت اينترنت IP جديدي را براي كاربر تعريف مي‌كند و با تغيير IP امكان شركت مجدد در نظرسنجي فراهم خواهد شد. كافي است در يك نظرسنجي حساس (مثل ارزيابي عملكرد يك مسئول يا يك نظرسنجي انتخاباتي) براي تأثيرگذاري بر روي نتايج نظرسنجي يك كاربر از كارت اينترنت‌هاي متعدد استفاده كند!
 
روش ديگري كه از آن طريق مي‌توان امكان شركت مجدد در يك نظرسنجي اينترنتي را حتي با يك كارت اينترنت و حتي براي كاربراني كه از خطوط پرسرعت (ADSL) استفاده مي‌كنند، فراهم كرد، ورود به قسمت Internet options هر رايانه و كليك كردن بر گزينه‌هاي Delet Cookies،  Delete Files و Clear History است. با اين اقدام امكان تجديد رأي براي كاربر فراهم خواهد شد.
 
نكته‌هاي گفته شده اختصاص به سايت كازرون نما نداشته و در سايت‌هاي مطرح كشوري نيز صادق است شما مي‌توانيد براي آزمايش، روش‌هاي گفته شده را در تمام سايت‌هايي كه داراي بخش نظرسنجي هستند (سايتهايي از قبيل اصلاحات، تابناك، فردا، عصر ايران و...) امتحان كنيد! اما اهميت اين موضوع در سايت‌هاي محلي كه تعداد شركت‌كنندگان در نظرسنجي آنها رقم بالايي نيست اهميت بيشتري دارد چرا كه در اين سايتها ممكن است يك نفر با روش‌هاي گفته شده نتايج نظرسنجي را تغيير دهد! اما در سايت‌هاي كشوري كه تعداد شركت كنندگان در يك نظرسنجي‌ها زياد است امكان تاثيرگذاري بر نتايج توسط يك يا چند نفر كمتر مي‌شود.
 
به هر حال ما پس از اطلاع از اين موضوع از پشتيبان سايت خود خواستيم تا روش جديدي را براي مقابله با اين مشكل بكار گيرد، اما محدوديت‌‌هاي جديد نيز توان مقابله با روش‌هاي گفته شده براي امكان تكرار رأي از يك رايانه را نداشت!
 
ما ادعا مي‌كنيم كه محدوديت‌هاي كازرون نما براي ممانعت از تكرار رأي از طريق يك رايانه بيشتر از بسياري از سايت‌هاي مطرح كشوري است اما باز هم نتوانسته است مانع از اين تكرار شود.
 

بر همين اساس تصميم گرفتيم تا اولاً صادقانه موضوع را با كاربران سايت در ميان بگذاريم و پيش از هر كس، خود در صحت نظرسنجي‌هاي قبل تشكيك كنيم.

 

مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۸۷/۰۹/۱۲
27
0
دوست عزیز
با نظرات شما کاملا موافقم و در دنیای آی تی تا کنون راه حل دیگری یافت نشده مگر اینکه همچون بسیاری از کشورها کاربران اینترنتی به جای استفاده از آی پی دینامیک از آ پی استاتیک استفاده کنند که چنین چیزی هم در ایران بویژه برای استفاده کنندگان اینترنت کارتی وجود ندارد. بنابراین بنده هم با شما موافقم که نتایج نظرسنجی اینترنتی با امکانات موجود در ایران قطعا قابل اتکا نمی باشد.
با تشکر
امامی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۸۷/۰۹/۱۳
40
0
سخنی جسورانه و اعترافی هوشمندانه را خواندم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۸۷/۰۹/۱۸
25
0
تابناك هم نظرسنجي‌اش را حذف كرد.
م محمودی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
0
0
فقط مرد عمل دکتر محمد صادقی
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
0
0
دهقان ناصرابادی 62000
محمد صادقی 29000
رضازاده 5400
دهقانفرد 3200
اعتمادی3000
هوشمند 1700
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
0
0
رضازاده 50000
صادقی 25000
دهقان 20000
بقیه زیر 10 هزارتا
مانی عباچی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
0
0
دکتر نوروزی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۳۰
اذان صبح
۰۴:۳۶:۵۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۵
غروب آفتاب
۱۹:۵۱:۴۹
اذان مغرب
۲۰:۰۹:۲۴