پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۹۸۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۸
هنر دولچه دوزی کازرون بدون حمایت میراث فرهنگی نابود می شود. دولچه ظرفی مخروطی شکل که نام آن از واژه دلو(عربی) و به معنی آوند (آب‌کشی )گرفته شده است و در گذشته به منظور خنک کردن آب استفاده می کرده اند.

هنر دولچه دوزی کازرون بدون حمایت میراث فرهنگی نابود می شود.

دولچه ظرفی مخروطی شکل که نام آن از واژه دلو(عربی) و به معنی آوند (آب‌کشی )گرفته شده است و در گذشته به منظور خنک کردن آب استفاده می کرده اند.

این ظرف از پوست دباغی شده ( مشک )درست می شود و امروزه بیشتر در میان عشایر مورد استفاده قرار می گیرد.

دولچه دوزی که از صنایع دستی کازرون است ، امروزه به دلیل کمبود تقاضا و نبود مواد اولیه کافی فقط یک نفر در کازرون به این کار اشتغال دارد.

محمد رضا پایدار تنها بازمنده از صنعت دولچه دوزی کازرون با 61 سال سن امروز، در بازار قدیم کازرون در مغازه کوچک خود مشغول دوختن این ظرف سنتی است. وی علت کم شدن تعداد فعالان این رشته را نبود مواد اولیه کافی (چرمی که از مشک به دست می آید) و درآمدکم آن می داند.

معینی مسئول میراث فرهنگی کازرون گفت : برگزاری کلاسهای آموزشی ، ایجاد کارگاه و نمایشگاههای صنایع دستی از راهکارهای این نهاد برای حفظ این هنرو ایجاد اشتغال برای جوانان علاقمند به هنر و صنایع دستی است.

دولچه دوزی کازرون از صنایع کهن در این سرزمین وجزء آثار ملی ثبت شده است ،به طوریکه امروزه نمادی از این ظرف در یکی از میدانهای کازرون به چشم می خورد.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
م ش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
0
1
جناب معینی سلام به عرض میرسانم که 1 این هنر بسیار مهارت میخواهد با یک دوره کلاس و کارگاه گذاشتن بجایی نمیرسد 2 مواد اصلی ان مشکهای قدیمی عشایر است که ان را پشت و رو کرده و سطح خارجی مشک سطح داخلی دولچه تشکیل میدهد که بسیار غیر بهداشتی است 3 در حال حاضر خریدار کمی دارد و قابل سرمایهگذاری وکار افرینی نیست 4 اگر بودجه ومایه ای هست از اقای پایدار حمایت مالی نمایید و ایشان خوب بلدند کار اموز تربیت کنند 5 خراط ماهر جهت سر و پایه های جوبی لازم است که قبلا مرحوم استاد علی جلوی درب قدیم شاه حمزه و مرحوم جواد در بازاچه منشعب از بازار ابافتح به این امر اشتغال داشتند .موفق باشید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۴
اذان صبح
۰۵:۰۳:۲۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۰۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۵:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۰۴