پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۹۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۰
حجت الاسلام والمسلمین محمد خرسند امام جمعه کازرون:
به گزارش کازرون نما به نقل از دفتر امام جمعه کازرون، حجت الاسلام والمسلمین محمد خرسند امام جمعه کازرون در خطبه های این هفته نماز جمعه ضمن دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوی الهی و پرهیز از محرمات، طی سخنانی اظهار داشت: در ادامه بحث خطبه های قبل ، یکی از درسهای دیگری که از قیام امام حسین (ع) می توان فرا گرفت رعایت اصل پایبندی به عهد و پیمان و امانت داری است

به گزارش کازرون نما به نقل از دفتر امام جمعه کازرون، حجت  الاسلام والمسلمین محمد خرسند امام جمعه کازرون در خطبه های این هفته نماز جمعه ضمن دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوی الهی و پرهیز از محرمات، طی سخنانی اظهار داشت: در ادامه بحث خطبه های قبل ، یکی از درسهای دیگری که از قیام امام حسین (ع) می توان فرا گرفت رعایت اصل پایبندی به عهد و پیمان و امانت داری است.

یکی از راه های کمال و رسیدن به قرب الهی رعایت امانت داری و پایبندی به عهد و پیمان می باشد. چنانکه پیامبر اکرم (ص) در توصیف و تاکید بر این موضوع می فرماید: در شناخت انسانهای مومن و با تقوی به ناله های شب آنان نگاه نکنید بلکه به درست گفتاری و امانت داری ایشان نگاه کنید چه بسا افرادی باشند که اهل نماز و روزه هستند لیکن راست گویی در گفتار و امانت داری را رعایت نکنند.

خطیب جمعه کازرون ادامه داد: بنابر این یکی از ملاکهای شخصیتی انسان رعایت امانت داری است و این خصوصیات در روایات ائمه تکرار گردیده است در روایت دیگری امام جعفر صادق(ع) می فرماید : در شناخت مومن به طولانی بودن رکوع و سجود افراد نگاه نکنید چه بسا که این رفتار از روی عادت انجام گیرد.

لذا بایستی توجه داشت که پیمان شکنی در اسلام خیانت محسوب می گردد و موجب از بین رفتن عواطف انسانی و روابط میان مومنان خواهد شد.

حجت الاسلام خرسند در ادامه به پایبندی امیرالمومنین علی (ع) به عهدوپیمان بسته شده در زمان حکمیت اشاره نموده و گفت: امیرالمومنین در قضیه حکمیت، در حالی که افراد با کوتاه فکری و جاهلیت خویش امام را مجبور به حکمیت کردند، با فشار بر آن حضرت سعی بر نقض پیمان بسته شده نمودند، هر گز از پیمان و وفای به عهد خود دست برنداشتند. در صورتیکه معاویه و دیگر خلفای جور هیچگاه به مناسبات و پیمان های خود وفادار نماندند.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) بيش از 9 سال از امامت خود در زمان معاویه، علی رغم مخالفت باطنی با او به احترام صلح نامه امام مجتبی(ع) در این مدت نبردی انجام نداد و به افشای ماهیت حکومت اموی اکتفا نمود.

این رفتار درس بزرگی است از روی رعایت امانت و وفای به عهد می باشد.چنانكه در قرآن كريم آمده است : به عهد وپيمان خود كه بسته ايد وفاداربمانيد.

مساله ای که متاسفانه در زندگی امروزی، عدم پایبندی به امانت داری و عهد و پیمان ، علت بروز معضلات اجتماعی و زمینه ساز اختلافات و پرونده های قضایی می گردد.

امام جمعه کازرون ضمن تسلیت به مناسبت اربعین حسینی به توصیف شخصیت یکی از صحابه پیامبر به نام جابربن عبدالله انصاری پرداخته و گفت: جابر بن عبدالله انصاری اولین زائر امام حسین (ع) در اربعین می باشد، او در هنگام شنیدن خبر شهادت امام حسین(ع) به همراه تعدادی از بزرگان به گونه ای حرکت نموده که در روز اربعین به محل شهادت امام رسیده و با حالتی پریشان به زیارت قبر فرزند فاطمه زهرا پرداخت. این جاذبه حسینی باعث شده که پس از گذشت هزاران سال شاهد حضور میلیونی مشتاقان اهل بیت در کربلا باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد خرسند در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه، فرا رسيدن رحلت پیامبر اکرم و شهادت امام حسن مجتبی را تسلیت گفت و برگزاری مراسم سوگواری هر چه با شکوه تر را در حمایت از حضرت محمد(ص) و پاسخی مناسب در برابر هتاکان به ساحت پیامبر دانستند.

خطیب جمعه کازرون در ادامه مناسبت 17 دی ماه را سالروز توطئه کشف حجاب در زمان رضاخان پهلوی را از اقدامات اسلام زدایی و معنویت گریزی این خاندان دانست.

وی اظهار داشت: حجاب یکی از ضروریات دین اسلام و رعایت اخلاق و عفت عمومی در گرو حفظ حجاب جامعه خواهد بود.

خرسند تصریح کرد: جامعه ای که بی عفتی و بی حجابی در آن گسترش یابد هیچ گاه به رستگاری نخواهد رسید، دین اسلام هرگز با آزادی مخالف نبوده است، لذا دین اسلام با توصیه به حجاب و عفت سبب ارزش بخشیدن زن گردیده است.

وی در ادامه گفت: همانگونه که امام راحل فرمودند آزادی به شکل غرب سبب تباهی جامعه خواهد شد و از نظر ما محکوم می باشد، امروز جامعه غرب با تزلزل در نظام خانواده و ارزش های اخلاقی دچار سردرگمی شده و به نوعی به بن بست رسیده است. لذا با ترویج و گسترش فرهنگ خود به دیگر کشورها به خصوص کشورهای اسلامی و ایران خواهان تزلزل اجتماعی کشورها می باشد. بایستی هوشیارانه با این هجمه فرهنگی مقابله کرد و با رعایت امر به معروف با هتاکان به عرف نیز برخورد نمود.

حجت الاسلام و المسلمین خرسند در بخش پایانی سخنان خود، فرا رسيدن هفته وقف را گرامی داشت و گفت: وقف یک سنت نبوی و علوی است که بایستی احیاء شود.

وی ادامه داد: دعوت به کار خیر و عمل صالح از توصیه های قرآن کریم می باشدکه از آن به عنوان عامل رستگاری نام برده شده است. یکی از مصادیق کار خیر، وقف به عنوان صدقه جاویدان بیان شده است. وقف در اصطلاح فقهی به عنوان حبس كردن یک مال است. علامه حلی در مورد وقف می گوید: وقف آن است که اصل یک مال را نگهداری نمایند و منافع بدست آمده از آن را در کار خیر خرج کنند و کار خیربه امری که به گسترش سامان و آبادانی فرد و جامعه کمک نماید گفته می شود.

امام جمعه کازرون خطاب به متولیان و مسئولین اداره اوقاف گفت: وظیفه متولیان در اداره اوقاف جلوگیری از سود جویی و خودخواهی افراد است، بایست موقوفات در راه خیر و اجرای نیت واقف اجرا شوند. متاسفانه در زمان طاغوت شاهد بودیم که موقوفات فراوانی را افراد به نام خود متصرف شدند و از میان بردند. امروز نیز شاهد آن هستیم که در برخی موارد، اموال موفات آن گونه نگهداری نمی شوند و امورات و در آمد حاصل از آن به روز نیست و یا حق وقف اجرا نمی شود لذا دستگاههای اداری، نظامی و اشخاص حقیقی و حقوقی که از موقوفات استفاده می کنند بایستی حق خود را نسبت به این اموال ادا نمایند.

حجت الاسلام خرسند تصریح کرد: گر چه شاهد حضور مدیران شایسته ای در اداره اوقاف استان و شهرستان هستیم اما بایستی توجه بیشتری نسبت به موقوفات صورت پذیرد تا این عمل خیر گسترده شود، قطعا با رعایت اجرای صحیح وقف شاهد حل شدن بسیاری از مشکلات مالی شهرستان و توسعه عمرانی خواهیم بود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳