پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۹۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۶
نرگس زارهای فارس یکه تاز اما مظلوم و ناشناس
در پیچ و خم جاده، بوی عطر گل های بهشتی ، نوازشگر روحت می شود ، گویی به سرزمین عطرهای جاودانه رسیده ای ، اینجا سرزمین عجایب است . زمین غرق در گلهای نرگس ، هوا معطر از بوی ناب بهشتی ، روح در آرامش ، گویی دستی از آسمان ، از روی زمین تو را بر فراز نرگس زار به پرواز می خواند.

در پیچ و خم جاده، بوی عطر گل های بهشتی ، نوازشگر روحت می شود ، گویی به سرزمین عطرهای جاودانه رسیده ای ، اینجا سرزمین عجایب است .

زمین غرق در گلهای نرگس ، هوا معطر از بوی ناب بهشتی ، روح در آرامش ، گویی دستی از آسمان ، از روی زمین تو را بر فراز نرگس زار به پرواز می خواند.

نرگس زار به سوی خود می خواندت ، انگار کودکی پنج ساله ، هوس می کنی در میان گل ها تا آنجا بدوی که زانوانت اجازه می دهد و روحت مسرور و کامیاب شود.

نرگس شیراز ، یکی از شاخصه های هویتی این شهر است ، اصالت این شهر است، حتی اگر در خطه دیگری بروید بازهم نرگس شیراز است ، عطرش جادویی و مست کننده است.

شیرازی تبار هر کجا که باشد ، در زمستان درپی یافتن گل های نرگس است تا روح و روانش از آن کام گیرد، خانه اش را با آن می آراید تا آرامش یابد و از زیباییش بهره مند شود.

نرگس شهلا ، زیباترین گونه آن است که بیشتر نرگس زارهای فارس را پوشانده است.

نرگس علاوه بر زیبایی، خواص دارویی زیادی دارد ، سردرد ، افسردگی ، زکام و برخی بیماری های عفونی را معالجه می کند اما کمتر کسی از خواص آن آگاه است.

برخی صاحبنظران معتقدند: نرگس زارهای فارس در کشور و دنیا بی نظیرند اما هنوز از این توانمندی بهره کافی نصیب فارس نشده است.

بگفته این صاحبنظران ، نرگس زارها توسعه می خواهد ، زیرساخت و سرمایه گذاری برای صادرات می خواهد و مهمتر از مهم توجه مسوولان را می طلبد.

فرماندار کازرون گفت: در شهرستان کازرون 140 هکتار مزرعه گل نرگس وجود دارد ، که 20 هکتار آن خودرو بوده و 120 هکتار آن در دو سال اخیر به مجموعه مزارع افزوده شده است.

الیاس محمدی افزود: 110 هکتار از این مزارع در منطقه دادین ، 20 هکتار در بخش جره ، چهار هکتار درمنطقه بلبلک و 10 هکتار در دشت برم کوهمره واقع شده است.

وی خاطر نشان کرد: در دشت برم طرح توسعه 100 هکتار مزارع گل نرگس در دست مطالعه است که تا سال آینده آماده سازی خواهد شد.

بگفته وی ، نرگس زارها توانمندی جذب گردشگر را در خود دارند و باید برای شناساندن و قوت بخشیدن به این امر تلاش کرد.

محمدی اضافه کرد: ایجاد امکانات رفاهی و گردشگری در ایستگاه نرگس زار دادین با بهره گیری از بخش خصوصی در حال اجراست .

وی ادامه داد: نرگس زارهای کازرون در ماه های دی و بهمن بهترین منطقه گردشگری محسوب می شود که می توان با برنامه ریزی های قبلی تورهای مسافرتی و گردشگری را به این سمت دعوت کرد.

فرماندار کازرون اظهار داشت: مزارع نرگس از توانمندی های بالایی برای توسعه و ایجاد درآمد پایدار برای منطقه برخوردارند که این مهم باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

این مسوول بیان کرد: صادرات گل نرگس زمینه خوبی برای ارزآوری است که متاسفانه تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.

محمدی گفت: کازرون سه شهرک صنعتی فعال دارد که می توان با حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی و ایجاد زیرساخت های لازم زمینه بسته بندی و صادرات گل نرگس را در آنها فراهم کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: برداشت گل نرگس از 317 هکتار از مزارع و عرصه های طبیعی فارس آغاز شده است.

اسد شریفی افزود: فارس مقام نخست تولید گل نرگس را در کشور دارد و عمده این محصول در شهرستان های کازرون، رستم، ممسنی، جهرم، شیراز و اقلید تولید می شود.

بگفته وی ، امسال بیش از 125 میلیون شاخه گل از 200 هکتار از نرگس زارهای ملی و طبیعی و 117 هکتار مزارع آبی فارس برداشت می شود.

وی بیان داشت: از میان گل‌های شاخه بریده، گل نرگس بومی ایران، بیشترین سطح زیر کشت و تولید را در استان فارس دارد.

شریفی بیان کرد: در استان فارس بیش از یک‌میلیون مترمربع گل نرگس به صورت آبی وجود دارد و میزان عملکرد تولید شاخه ای به ازای هرمتر مربع 100 شاخه است.

وی خاطر نشان کرد: گل نرگس فارس به لحاظ داشتن مرغوبیت بالا، زیبایی و طراوت، بوی مطبوع و نیز ماندگاری آن بعد از برداشت، علاوه بر ارسال به سایر استان ها به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: نرگس زارهای فارس در نوع خود در کشور کم نظیر است اما در شناساندن آن تلاش چندانی نشده است.

مهندس مهرزاد خرد افزود: حمایت از بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار می تواند در صادرات این محصول اثر گذار باشد و ارزش افزوده آن را نصیب تولید کنندگان کند.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی فارس این آمادگی را دارد تا با حمایت از سرمایه‌گذاران برای تولید این گل در فارس همکاری کند.

وی اضافه کرد: برداشت گل نرگس از اوایل دی ماه تا پایان بهمن ادامه دارد، این مهم می تواند در رونق گردشگری در استان موثر باشد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
اذان صبح
۰۴:۵۸:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۵۶
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۴۳