پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۹۶۵۲
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۴
بخش قابل توجهی از دیواره زیرین نقش برجسته تاریخی "پریشو" در شهرستان کازرون فارس به عنوان یکی از معدود نقش برجسته هایی که تصویری از یک زن در آن وجود دارد با وسیله ای نظیر پتک یا چیزی مثل آن تخریب شد.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در این شهرستان 10 نقش برجسته مربوط به دوران تاریخی و باستانی وجود دارد که 9 نقش برجسته مربوط به ساسانیان و یک نقش برجسته هم مربوط به دوره اسلامی است، گفت: ویژگیهای منحصر به فرد نقش برجسته های کازرون وجود سه نقش برجسته است که در آن تصاویری مربوط به زن در ایران باستان حجاری شده، موردی که تقریبا در آثار تاریخی ایران به ندرت مشاهده می شود.

محسن عباسپور ادامه داد: این سه نقش که در سه نقطه متفاوت از شهرستان کازرون قرار دارند نقش قندیل، نقش بهرام و نقش پریشو هستند.

وی در رابطه به نقش برجسته پریشو گفت: بخش قابل توجهی از دیواره زیرین نقش برجسته تاریخی و پرارزش «پری شو» نقش برجسته زن ایران باستان که در فقدان امنیت و بدون کوچکترین حفاظت فیزیکی به حال خود رها شده بود، توسط شخص یا اشخاصی تخریب شد.

نقش برجسته پریشو و بخش تخریب شده

این فعال میراث فرهنگی افزود: متأسفانه بخشی از دیواره زیرین نقش برجسته پری شو واقع در ناحیه غربی تالاب پریشان بر اثر ضربات پتک یا وسایل مشابه توسط شخص یا اشخاصی از دیواره کوه جدا شده است.

وی بیان کرد: آثار به جای مانده از وارد کردن ضربات پتک یا وسایل مشابه بر روی قسمت جدا شده و همچنین در بخشهای زیرین این نقش پرارزش ساسانی حاکی از آن است که ضارب یا ضاربان از فقدان امنیت فیزیکی این نقش استفاده کرده و آنقدر وقت و خیال راحت داشته اند که چندین ضربه پیاپی را در قسمت زیرین یکی از منحصربه فردترین نقوش تاریخی ایران وارد کنند.

سطح زیرین نقش پس از جدا شدن بخشی از آن اثر ضربات پتک در کناره ها

عباسپور در خصوص اهمیت نقش پری شو یادآور شد: این نقش از معدود نقوش برجسته تاریخ ایران است که تصویری از یک زن در آن دیده می شود و مسلما ورود کوچکترین آسیبی به این نقش تاریخی، عواقب جبران ناپذیری را برای آن به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار داشت: بخش جدا شده ارتفاعی در حدود دو متر و عرضی در حدود 80سانتی متر دارد، براساس مشاهدات میدانی صورت گرفته می توان اینگونه استنباط کرد که براثر ضربات پیاپی وسیله ای پتک مانند به یک محدوده ی مشخص، بخشی از دیواره کوه به صورت تقریبا یک دست از آن جدا شده و به زمین افتاده و در حال حاضر قطعه سنگ بزرگ جدا شده از این دیواره در زیر نقش پری شو افتاده است.

بخش تخریب شده و قطع سنگ جدا شده از دیواره زیرین نقش

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون تصریح کرد: پیش از این نیز صدمات مشابه ای به دو نقش برجسته دیگر در کازرون از جمله نقش برجسته بهرام دوم در تنگ چوگان و همچنین نقش برجسته قندیل در بخش چنارشاهیجان این شهرستان وارد شده بود که چندی پیش ضارب این نقوش دستگیر شد و هدف اصلی خود را از این تخریب ها، کشف گنج اعلام کرده بود.

وی گفت: با توجه به مشابهات موجود میان صدمه وارد شده به نقش پری شو و تخریبهای پیشینی که متوجه نقوش برجسته کازرون شده بود می توان احتمال داد که این تخریب نیز در راستای تخریبهای قبلی و احتمالا با هدف مشابه ای صورت گرفته گرچه در این خصوص انتظار می رود دستگاه های مربوطه مشابه اقدام قابل توجه قبلی، تحقیقات بیشتری را انجام داده و ضارب این نقش نیز دستگیر شود.

عباسپور ادامه داد: فصل مشترک تمامی این تخریبها علاوه بر جهل ضاربان، فقدان هرگونه حفاظت فیزیکی از این نقوش است زیرا به عنوان مثال نقش پری شو که در حال حاضر این چنین مورد هجوم قرار گرفته فاقد حتی یک فنس کشی ساده است.

وی  گفت:  پیش از این از سوی فعالان میراث فرهنگی به کرات هشدارهایی را در خصوص لزوم افزایش سطح حفاظتی نقوش برجسته و کنترلها و مراقبتهای بیشتر به مسئولان ذی ربط داده شده بود اما تا به امروز باوجود وعده های داده شده کوچکترین اقدامی در خصوص حفاظت از این گنجینه های تاریخی صورت نگرفته است.

قطع سنگ جدا شده از دیواره که اثر ضربات پیاپی پتک بر روی آن دیده می شود

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون افزود: نقش برجسته پری شو از جمله نقوش برجسته تاریخی است که حدود هفت سال قبل توسط عمادالدین شیخ الحکمایی از پژوهشگران کازرونی کشف و پس از آن پرونده ثبت این اثر در فهرست آثار ملی دنبال شد. این نقش برجسته متعلق به دوره ساسانی بوده و از معدود نقوش برجسته ای است که تصویری از یک زن در آن نقش بسته است.

این نقش در فاصله 25 متری از ساحل شمال غربی تالاب پریشان و در ارتفاع حدودا هشت متری از سطح زمین بر روی یک صخره نقش بسته است. در نزدیکی این نقش برجسته آثار یک قلعه تاریخی نیز بر فراز تپه ای دیده می شود که تمامی این موارد حاکی از اهمیت تاریخی این منطقه بوده و لزوم حفاظت از آن را بیش از پیش نمایان می کند.

براساس مطالعات ابتدایی که توسط پژوهشگران تاریخی بر روی نقش صورت گرفته مشخص شده این نقش، تصویر یک زن بوده که حجاری آن مربوط به اواخر دوره ساسانی و یا اوایل دوره اسلامی است و نقش در ناحیه صورت، پاها و یکی از دستها آسیبهای جدی دیده است.

مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
0
11
لعنت بر برخی مسئولان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
0
7
چشم مسئولان روشن،نقش برجسته کیلویی چند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
0
6
به مسئولین تبریک میگم احسنت
جوكار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
0
3
هر دم از اين باغ بري مي رسد
چشم سازمان ميراث فرهنگي روشن
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
0
2
اینکه بار اولشون نیست

میگه سگه صاحبدار بهتر آدم بی صاحبه
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
0
3
بازم خائن! مگه اون يكي رو نگرفتيد. مگه چقدر اسرائيلي داريم.
مرتضي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
0
1
اصلا اين چيزها برايبرخي مهم نيست مهم رانت خواريه. دزديه .سر مردم مشغول كردن به كارهاي الكيه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
0
1
حتما کار کار امریکای جنایت کار است او نمیخواد مردم کازرون از بن بست بیرون بیاد وبرای خودش یک استان بشه مرگ بر امریکا یادتان نره عزیان من
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
1
1
فکر کنم صحندار بیده سانسورش کردن مرگ بر امریکا
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
0
2
گردنش خورد هر کسی که این کارو کرده
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
2
0
مرگ بر اسراییل،
مرگ بر آمربکا،
مرگ بر ضد ولایت فقیه،
ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند...
پاسخ ها
مملکت
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
مگه کی گفت علی تنهاست که تو گفتی ما اهل کوفه نیستیم؟ اصلا چه ربطی به این موضوع داشت؟؟؟!!!!
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
"مملكت" ولش كن "ناشناس" فقط يك تخريب گر...
اونه كه نمي خواد كازرون استان بشه
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
0
1
دوستان متاسفانه مسئولان اراده ای جهت حفظ اثار باستانی ندارند چرا که اصلا اعتقادی ندارند به انها واینها را نماد حکومتهای پادشاهی می دانند
پورِ دوان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
0
0
گاهی با توجه به اتفاقاتی که چندین بار پس از معرفی آثار تاریخی و باستانی در هر نقطه از این دیار رخ داده است، نه تنها در یابندگان، احساس رضایت و خوشنودی نمی شود، بلکه در آنها پشیمانی و افسردگی خاطر به بار می آورد. به دلایل زیر رسانه ای کردن این آثار خدمت که نیست، هیچ، بلکه خیانت است.
اول اینکه بعضی از مسئولان میراث فرهنگی منطقه یا خود به ارزش و اهمیت تاریخی و فرهنگی این آثار بی بدیل واقف نیستند، که باید گفت بیراهه آمده اند و، یا، امکانات و نیروی لازم را در اختیار ندارند تا از آنها حفاظت لازم شود. گاهی هم هر دو اینها دست به دست می دهند تا چنین شود که نباید می شد.
دوم اینکه در جامعه ای که در آن کوته فکرانی چون تخریب کنندگان این آثار، پس از انجام جرم، بی دغدغۀ پاسخگویی و گرفتاری و بند و زندان راست راست می گردند و سزای عمل خویش را که کمتر از قتل نیست نمی بینند، لازم است که از این پس هر یافته ای این چنینی را رسانه ای نکرد تا شاید در آینده، آن روز که همگان به ارزش و اهمیت چنین آثاری پی ببرند، با اطمینان خاطر دست به معرفی آن زد و نشانی اش را نه برای تخریب که برای دیدن، علنی نمود. به امید آن روز.
نیکا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
0
2
واقعا متاسفم خیلی ناراحت کننده است چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا این گونه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آقای عباس پور با تمام سختی که پیش پاتون هست و من می دونم .
قلم خوب وسعی وتلاشتون رو ستایش می کنم ومی گم خدا قوت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳