پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۰
اوايل فروردين‌ماه سال 1385، به روال گذشته و سنت گشت و گذار خانوادگي در مناطق مختلف منطقه سرسبز كازرون، از مسير روستاي شمالي درياچه، (روستاي شهرنجان) به سمت روستاي پريشان رفتيم. با دقت نظر برادر گرامي‌ام استاد طاهر شيخ الحكمايي، و در كنار صخره‌اي مشرف به درياچه، نقش برجسته‌اي كهن را يافتيم كه تا آن‌زمان معرفي نشده بود. اكنون كه پس از گذشت يكسال، گزارش كوتاهي از اين نقش در يكي از نشريات تخصصي در دست انتشار است، يادداشتي كوتاه از آن ارائه مي‌شود. در ابتدا براي ناآشنايان با منطقه: تالاب پري‌شو (پريشان) در منطقة فامور و در دوازده كيلومتري جنوب شرقي شهر كازرون قرار دارد. وسعت درياچه حدود 41 كيلومتر مربع و آب آن شيرين است. اين درياچه هرساله پذيراي پرندگاني است كه از روسيه و ديگر كشورهاي همسايه به اين تالاب مهاجرت مي‌كنند و چندگونه ماهي نيز در اين تالاب وجود دارد كه مورد مصرف اهالي و مردم منطقه است.

بديهي است اين درياچه با ويژگي‌هاي يادشده و به ويژه آب شيرينش، مي‌بايست از قديم الايام مورد توجه خاص ساكنان منطقه بوده باشد. تا آنجا كه مي‌دانم اين منطقه تاكنون مورد بررسي و مطالعات باستان‌شناسي قرار نگرفته است. بخشي از نگاره مورد اشاره در زمان نامعلومي فرو ريخته و تنها يك چهرة كامل انساني ايستاده، از تصرف روزگار جان به در برده است. دست راست و صورت نامعلوم اين پيكره به سمت درياچه است و لباسي چين‌دار با دامني بلند براي او مي‌توان تصور كرد. نوع ايستادن، لباس و حجاري اين سنگ‌نگاره كهن‌تر از نقوش فراوان منطقه(عمدتاً ساساني) و قابل مقايسه با نقوش ايلامي است. بالاي صخره نيز آثاري دست‌كند ديده مي‌شود كه احتمالا بي‌ارتباط با تصوير نيست. اميدوارم اين معرفي كوتاه راه را براي بررسي‌هاي دقيق باستان‌شناسانه بگشايد.
 
(با سپاس از محسن عباسپور براي عكس مجدد و برجسته نمايي آن)
 
 
نویسنده: عماد الدين شيخ الحكمايي
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳