پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۹۴۹۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۴

بعضی وقت ها بعضی دردها را فقط بعضی ها می فهمند؛ و لذا فقط بعضی ها غصه می خورند. اما بعضی وقت ها بعضی دردها را همه می فهمند، فهمیدنش احتیاج به سواد و قدرت تحلیل ندارد، و لذا همه غصه اش را می خوردند! و اوضاع کنونی اقتصاد ما هم از آن دردهایی است که همه درکش می کنند و همه مجبورند غصه اش را بخورند!

اما چه شد که به حال امروز افتادیم؟! دلیلش را نباید در یک ماه و دو ماه پیش دنبال کرد، دلیلش به خیلی قبل تر برمی گردد. به آن زمان که دولتی ها و مجلسی ها در خواب غفلت بودند!

«البته من يك نگرانى مختصرى دارم، كه مربوط به امروز هم نيست؛ سالهاست كه اين نگرانى را دارم، و آن اين است كه بايد اقتصاد و ملت ايران از نفت جدا شود. اين مسأله را اخيراً به دولت خدمتگزار ابلاغ كرده‌ايم كه برايش برنامه‌ريزى كند و در حال برنامه‌ريزى است و كارهايى هم انجام داده است. ما بايد كارى كنيم كه ملت و دولت ايران، وابسته به نفت خود نباشند. چون متاسّفانه، امروز در دنيا نفت به سياست هاى بين‌المللى، كمپاني ها و غارتگران بزرگ و جهانخوران و مستكبران وابسته است. در حقيقت، نفت در مشت آنهاست. هر گاه بخواهند، قيمتش را پايين مى‌آورند، توليد را كم يا زياد دور مى‌كنند، يكى را از دور خارج يا وارد دور مى‌كنند! نفت مال ماست؛ اما سياستش در دست ديگران است! چنين سرمايه‌اى مايه دردسر است.» (بيانات رهبری در حرم رضوی 75/1/4)

بعد از این صحبت رهبری، بیش از یک سال و چند ماه اکبر هاشمی رفسنجانی بر مسند ریاست جمهوری بود و هشت سال محمد خاتمی و بیش از هفت سال محمود احمدی نژاد. ولی هنوز که هنوز است شیرینی پول نفت زیر دهان بودجه های سالانه کشور است! و قطعا اگر از همان سال 75 فکری به حال این مهم می شد و دولتمردان عزمشان را زیاد و همت شان را مضاعف می کردند و تنها سالی 7درصد از وابستگی بودجه کشور به نفت را کم می کردند، امروز شیرینی پول نفت در دهان ملت زهر نمی شد! اما چه کنیم که هر ساله بجای کم کردن وابستگی دست به دامن آمار و ارقام می شدند و طوری بازی می کردند که گویا نفت اصلا نقشی در بودجه کشور ندارد! و در این بازی ها انگار نه انگار که مجلسی ها وکیل ملت بودند!

آری رنجی که امروز می بریم را در سال 75 نسخه پیچیدند، ولی چه کنیم که هر که آمد یا عُرضه درمان کردن نداشت، و یا دلش به حال آینده مملکت نمی سوخت، و یا هر دو!

و ای کاش در طی این سال ها فکری به حال این سرمایه پردردسر شده بود.


نویسنده: علیرضا جاشوئی
برچسب ها: علیرضا جاشوئی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰
بنده خدا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
0
3
مث همیشه،مختصر و مفید
البته بحث نفت فقط یک دلیل است
در ایجاد فضای کنونی عوامل متعددی دست به دست هم داده اند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
3
2
در نگارش مقاله ادب را بايد رعايت كرد.
هيچ انسان فهيمي بزرگان كشورش را اينگونه ياد نمي كند.
محمود احمدي نژاد، دكتر است. سيدمحمد خاتمي، حجت الاسلام والمسلمين است و اكبر هاشمي، آيت الله.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
اصل ماجرا یه چیزی دیگست؟ ناشناس عزیز چرا می خوای موضوع رو منحرف کنی؟
راستی کی داریم تو کازرون که پای سفره هر سه بزرگوار بالا نون و نمک خورده باشه و ...؟!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
0
0
دوست عزیز
مسایل پیچیده اقتصادی و سیاسی کشور آن‌گونه که شما ساده انگاشته‌اید نیست که به راحتی و در قالب چند جمله برای آن نسخه‌ای بپیچید و فکر کنید کار تمام شده است و عده‌ای را هم مقصر جلوه بدهید. حتی کار با سخنرانی و توصیه هم انجام نمی‌شود. اقتصاد ایران دارای ویژگی‌هایی است که باید آنها را بشناسید و بعد در باره آن اظهار نظر کنید. در عین حال در دوره آقای خاتمی وابستگی بودجه کشور به نفت کاهش یافت و به سمت درامدهای مالیات میل پیدا کرد که متاسفانه در زمان آقای احمدی‌نژاد دوباره به جای اول برگشتیم. ضمن این که همین نفت را هم باید استخراج کرد و صادر کرد. این‌گونه نیست که باید نفت را در زمین نگه داریم و از آن استفاده نکنیم و قطر و عراق از آن بهره ببرند. کاش دوستان کازرون‌نما در انتخاب مطالب دقت بیشتری می‌کردند.
پاسخ ها
جاشوئی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
باسلام
اول اینکه من هم به پیچیدگی اقتصاد واقفم. از اظهار نظرتون مشخصه شما اقتصاد رو فقط تجربی و تحلیلی یاد گرفتید، اما من اقتصاد خوندم.
ثانیا زیاد نوشتن نشونه پربار بودن یه مطلب نیست! اگر کمی اندیشه می کردید متوجه می شدید که تو همین چند خط خیلی حرف ها گفته شده!
ثالثا کسی نگفت نفت رو تو زمین نگه داریم؛ اگه شما اقتصاد بلد بودی می فهمیدی عدم وابستگی بودجه به نفت معنیش چیه!
و در آخر اینکه اقتصاد دوران خاتمی پروندش مشخصه! از چی دفاع می کنی نمی دونم! به وقتش می نویسم خدمتتون
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
3
0
با توجه به ضعيف بودن مطلب من هم معتقدم نبايد مطالب اينچنيني در سايت كازرون نما منتشر شود.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
از شما خواهش می کنم بنویسید آقای همیشه مخالف
اشنا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
همه اش از ورزش و دو و .......اینها بنویسه خوبه؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
2
0
آقای جاشویی عزیز!صرف نوشتن در باب اقتصاد جای تشکر داره اما فراموش نفرمایین که اقتصاد یک مقوله پیچیده و چند بعدیه. این سبک نوشتن بقیه رو هم عادت می ده که ساده انگارو پوپول پسند باقی بمونن. قلمتون پایدار.
م ش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
0
1
از جناب جاشویی و مدیر محترم کازرون نما و عزیزان نظر دهنده تشکر میشود که یکی از معضلات دیرینه اقتصادی کشور و وابسته بودن بودجه به صنعت نفت را به میان میکشند ودر پی راههای برون رفت از این معضل را جستجو و این بیمار را فراموش نمیکنند من نه اقتصاد خوانده ام و نه نسخه درمان این بیمار ی میدانم شماها اقتصاد دانان جوان همت کنید و نظر دهید وراهکار ارائه دهید بله این توجه ویژه خدا بما را شکر میگذاریم بد نیست که جوابی که یک ژاپنی در پاسخ به این سئوال که شما اینهمه تحصیلکرده را چکار میکنید بگویم در جواب گفته بود که همه انها را به تحقیق وا میداریم کافی که از بین این محققان یکیشون موفق به کشف یا اختراعی گردد جواب همه مخارج میدهد استادم تعریف میکرد که برای بازدید از کارخانه تولید داروی حاجب که برای عکسهای رنگی از عروق وکلیه و....استفاده میشود به انگلستان رفتم استخری شیشه ای و چند جداره و استریل دیدم پر از این ماده (omnipaque)هر 20سی سی این ماده امروزحدود سی هزارتومن و یا بیشتر است حساب کردم همه نفت ما برابری با این استخر نمیکند بله برادران تحقیق و محترم شمردن محققان و دانشمندان و رها نمودن انها از قید وبند امور روزمره زندگی و معیشتی نسخه ای است که اینجانب برای بالا بردن بنیه این بیمار و تقویت نمودن ان میپیچم والسلام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳