پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۹۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۷
حمله آفات سوسک چوبخوار در جنگل بلوط دشت برم با اقدامات منابع طبیعی استان فارس مهار شد. این منطقه جنگلی با ارتفاع متوسط از یک هزار و 500 متر تا دو هزار و 400 متر قسمتی از رشته کوه های زاگرس جنوب غربی بوده و یکی از بخشهای متراکم جنگلهای بلوط زاگرس را در خود جای داده است. این منطقه دارای پوشش گیاهی و جانوری قابل ملاحظه ای است.

به گزارش خبرنگار مهر، جنگل بلوط دشت برم در 30کیلومتری شرق کازرون و در مسیر کازرون به شیراز واقع شده است.

این منطقه جنگلی با ارتفاع متوسط از یک هزار و 500 متر تا دو هزار و 400 متر قسمتی از رشته کوه های زاگرس جنوب غربی بوده و یکی از بخشهای متراکم جنگلهای بلوط زاگرس را در خود جای داده است. این منطقه دارای پوشش گیاهی و جانوری قابل ملاحظه ای است.

علاوه بر بلوط، گونه های جنگلی دیگری همچون بادام کوهی، کیالک و ارژن را شامل می شود و نقش مهمی در تلطیف و اعتدال هوای مناطق جنوبی کشور داشته و به عنوان یک منطقه حفاظت شده و منطقه زیست کره به شمار می رود.

طی چند سال گذشته آفت سوسک چوبخوار و زغالی شدن درختان خسارات زیادی به جنگلهای بلوط استان فارس به ویژه منطقه دشت برم وارد کرد به گونه ای که بیش از 20 هزار هکتار از این جنگلها در منطقه دشت برم شرایط بحرانی را سپری کردند اما طی مدت اخیر با توجه به اقدامات اداره کل محیط زیست برای حفاظت از این جنگلها آفت سوسک چوبخوار در این منطقه مهار شد البته بارندگیهای سال گذشته استان نیز برای مهار این آفت بی تاثیر نبوده است.

در این مدت اداره کل منابع طبیعی استان فارس اقدامات زیادی برای مقابله با این آفت انجام داد که از آن جمله می توان به انعقاد قرارداد با دانشگاه به منظور مشخص شدن این بیماری و یا راه های مقابله با آن و همچنین قابلیت جست زنی و قطع کردن پایه های زغالی شدن درختان اشاره کرد.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در خصوص آخرین وضعیت منطقه دشت برم به خبرنگار مهر گفت: با توجه به بارشهای سال گذشته در استان فارس وضعیت جنگلهای دشت برم که یکی از جنگلهای مهم کشور است بهبود یافت.

کاظم بردبار افزود: طی مدت اخیر اقدامات زیادی از سوی این اداره کل برای مهار آفت سوسکهای چوبخوار و دیگر آفات در این منطقه انجام شد به گونه ای که حمله سوسکهای چوبخوار به این جنگلها مهار شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته مهار خشکیدگی این جنگلهای بلوط در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: در این راستا مرکز مانیتورینگ که یک آزمایشگاه است در اداره کل منابع طبیعی استان فارس فعال شد و به دنبال آن نمونه هایی از آفات در این جنگلها جمع آوری و برای آزمایش به این آزمایشگاه آورده شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با بیان اینکه در سال جاری حمله هیچگونه آفتی به این جنگلها گزارش نشده، گفت: در حال حاضر با توجه به اقدامات صورت گرفته و بارشهای خوب سال گذشته بحث بیولو‍‍‍ژی این آفتها کنترل شده است.

بردبار گفت: طی چند سال گذشته با توجه به عدم بارندگی شاهد طغیان آفتها در جنگلهای منطقه دشت برم بودیم به گونه ای که تعداد زیادی از درختان بلوط خشک شدند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۳/۰۱
اذان صبح
۰۴:۳۵:۳۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۰۹
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۳۳
غروب آفتاب
۱۹:۵۳:۰۲
اذان مغرب
۲۰:۱۰:۴۱