پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۹۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۳
حریقهای مکرر در جنگلهای استان فارس باعث شده که کارشناسان امر نسبت به محو شدن کامل توان اکولو‍ژیکی فارس هشدار بدهند.استان فارس با داشتن 736 هزار هکتار از جنگلهای زاگرس، مقام اول رویشگاه زاگرس بخش زیادی از جنگلهای ایران توران و بخشهای جنوبی متاثر از درختان پراکنده ناحیه خلیجی- عمانی نقش بسیار مهمی در تنوع زیستی ایران زمین داراست.

به گزارش خبرنگار مهر، استان فارس با داشتن 736 هزار هکتار از جنگلهای زاگرس، مقام اول رویشگاه زاگرس بخش زیادی از جنگلهای ایران توران و بخشهای جنوبی متاثر از درختان پراکنده ناحیه خلیجی- عمانی نقش بسیار مهمی در تنوع زیستی ایران زمین داراست.

وجود ارتفاعات زیاد و کوهستانها دلیل دیگر تغییرات اقلیمی و در نتیجه تنوع زیستی بسیار بالا در این استان است.

پارک ملی بمو و شش منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش بختگان و چند منطقه شکار ممنوع و یک ذخیره گاه زیست سپهر ارزش اکولو‍‍ژیکی فارس را بیان می کند.

اما وقوع حریقهای گاه و بی گاه در جنگلهای استان فارس و عملکرد نه چندان زودهنگام برای اطفای آن باعث شده که کارشناسان امر نسبت به این امر اظهار نگرانی کنند.

کارشناسان اعتقاد دارد که وقوع آتش سوزی و از بین رفتن جنگلها باعث می شود که در آینده وقایعی نظیر سیل مشکلات بعدی را برای استان فارس رقم بزند.

در این خصوص دبیر موسسه 13 فروردین به خبرنگار مهر گفت: شخم های زیر اشکوب، تراز منفی سفره های آب زیرزمینی دشتهای فارس، خشک شدن تالابها که نتیجه تعرض به جنگل، خشکسالی و مجوزهای غیر کارشناسی حفر چاه و به رتبه اول گندم رسیدن درکشور سرعت تخریب منابع را بالا در این استان برده است.

علی اکبر کاظمینی ادامه داد: خوشبختانه جنگلها و مراتع کوهستانی استان از تعرض کشاورزی در امان بوده و هستند اما با توجه به خشکسالیهای چند سال اخیر، آتش ستوزیهای عمدی و سهوی در کوهستان بزرگترین خسارت را به جنگلها وارد کرده و به دنبال آن زیستگاه ها و حلقه های اکوسیستم به شدت آسیب دیده، این شرایط در دیگر استانهای زاگرس نشین اتفاق می افتد اما همکاری ستادهای بحران در دیگر استانها از گسترش آتش سوزی جلوگیری و در مراحل اولیه با ابزارها و سیستمهای پرواز بالگردها، این آتشها مهار می شود.

وی بیان کرد: متاسفانه در استان فارس ستاد بحران در موارد آتش سوزی جنگل و مراتع که اغلب آنها در مناطقی از کوهستان است و دسترسی به آنها بسیار سخت است با عدم همکاری، تنها نظاره گر از بین رفتن این ثروت عظیم ملی هستند آنهم درختان و پوشش گیاهی که تنوع زیستی بالایی دارند و به علت وجود ارتفاعات و ناهمواریها از آفات، بیماریها و کشاورزان در امان هستند در صورتیکه در دیگر استانها همکاری اینگونه نیست.

این فعال محیط زیست ادامه داد: با توجه به آسیبهای وارده به جنگلها و دشتها، عدم توجه و همکاری ستاد بحران با اداره های منابع طبیعی و عدم اعزام بالگرد توسط این ستاد برای خاموشی آتش سوزیهای کوهستانی که در چند سال اخیر شدت گرفته، این جنگلهای بی نظیر را از دست خواهیم داد و به دنبال آن سیلهای ویران گر می تواند سالیانه میلیاردها تومان هزینه برای ستاد بحران ایحاد کند.

کاظمینی تصریح کرد: بی شک نظرات و توصیه های کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست در حریقها به ستاد بحران و همکاری آنها در هدر رفت منابع، ثروت ملی و تحمیل هزینه های گزاف در آینده برای این ستاد جلوگیری می کند.

وی ازجمله دیگر عوامل گسترش تخریب، آتش سوزی و تصرف منابع ملی را کمبود نیروهای جنگلبان و محیط بان عنوان کرد و گفت: به طور حتم مسئولان استانی به جای چانه زنی بر سر توسعه ناپایدار در این مناطق باید با رایزنی، تدبیر و درایت، کمبود این نیروها را جبران کرده در غیر این صورت شاهد محو کامل توان اکولو‍ژیکی استان در تمام بخشها خواهیم بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸