پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۹۸۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۴
گزارش تشریحی - تصویری/
موزه مردم شناسی کازرون پس از گذشت نزدیک به پنج سال از زمان افتتاح، تعطیل شد که بدون شک این موضوع تهدیدی جدی برای رونق گردشگری در سطح این شهرستان محسوب می شود.موزه های مردم شناسی سندهای مهمی از فرهنگ و میراث فرهنگی هر منطقه محسوب می شوند که وجود آنها برای هر شهر و منطقه ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، موزه های مردم شناسی سندهای مهمی از فرهنگ و میراث فرهنگی هر منطقه محسوب می شوند که وجود آنها برای هر شهر و منطقه ضروری است.

موزه های مردم شناسی فرهنگ هر منطقه را حفظ و به نسل آینده منتقل می کنند و بر این اساس طی مدت اخیر احداث این موزه ها به خوبی در دستور کار متولیان امر قرار گرفته است.

اما در مدت اخیر خبر رسیده که موزه مردم شناسی کازرون تعطیل شده است.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: راه اندازی این موزه، یکی از دستاوردهای برجسته میراث فرهنگی طی دهه اخیر بود، این موزه از سال 86 و با هدف معرفی و نمایش اشیا و ابزار سنتی که در ارتباط با فرهنگ و معیشت مردم کازرون هستند راه اندازی شده بود و از همان ابتدا فضایی مناسب برای معرفی صنایع دستی و ابزار سنتی کازرون به وجود آورد.

محسن عباس پور افزود: بدون شک وجود این دست از موزه ها برای نقاطی همچون شهرستان کازرون که دارای پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی هستند نه تنها به عنوان یک موهبت قلمداد می شود بلکه یک ضرورت نیز هست زیرا فضای مناسبی را برای معرفی فرهنگ مردم به نسل های جدید و یا گردشگران به وجود می آورد.

موزه مردم شناسی کازرون

وی ادامه داد: دربهای این موزه در شرایطی بر روی گردشگران بسته می شود که طی سالهای گذشته رشد چشمگیر حضور گردشگر در شهرستان را داشته ایم تا آنجا که براساس آمارهای رسمی اعلام شده در ایام نوروز امسال نزدیک به یک و نیم میلیون مسافر و گردشگر در این شهرستان تردد کردند.

این فعال میراث فرهنگی اظهار داشت: براین اساس به وضوح می توان فهمید تعطیلی این موزه و محرومیت گردشگران از بازدید آن تا چه میزان می تواند در بحث گردشگری شهرستان مشکل آفرین باشد.

وی با بیان اینکه موزه مردم شناسی کازرون سال گذشته نیز برای چند مدت تعطیل بود، بیان کرد: اما پس از مدتی با تلاشهایی که صورت گرفت این موزه دوباره راه اندازی شد اما در دوره تازه، با وجود آنکه نزدیک به دو ماه از این زمان می گذرد، همچنان درب آن به روی بازدیدکنندگان بسته مانده است.

عباسپور تصریح کرد: این موزه در زمان فعالیت خود نه تنها بستری برای نمایش آثار تاریخی کازرون بود بلکه مأمنی برای گردآوری آثار و ادوات سنگی رها شده در سطح شهر و فرصتی برای حفاظت از آنها و جلوگیری از تخریبشان به وجود آورده بود و اکنون با تعطیلی موزه مردم شناسی مشخص نیست که بالاخره سرانجام سایر آثاری که هنوز در سطح شهرستان رها شده اند و می توانستند در این موزه جای بگیرند چه خواهد بود.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان بیان کرد: باید یادآور شد که با تعطیلی موزه مردم شناسی کازرون حداقل سه فرصت شغلی در حوزه گردشگری شهرستان از دست رفته و با توجه به تعداد قابل توجه فارغ التحصیلان این رشته در شهرستان کازرون به طور حتم چنین مسئله ای تبعات سویی را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: بنا بر برخی گمانه زنیها و اظهارنظرها گفته می شود که سازمان میراث فرهنگی در حال تعامل با اداره آموزش و پرورش شهرستان کازرون برای واگذاری مدیریت موزه به اداره آموزش و پرورش است که البته همین مسئله نیز نگرانیهایی را به دنبال دارد.

عباسپور اظهار داشت: در بحث حفظ و نگهداری موزه ها و اشیا تاریخی آنچه که بسیار حائز اهمیت است تخصص مسئولان موزه در چگونگی گردآوری، نمایش، حفظ و حراست از اشیا تاریخی است که به طور حتم ارگانی مانند سازمان میراث فرهنگی به عنوان سازمان تخصصی در این مورد به مراتب بهتر از نهادی مانند اداره آموزش و پرورش که مشخصا چنین وظیفه ای را برعهده ندارد می تواند از عهده انجام کار برآید و در صورتی که چنین مسئله ای محقق شود به درستی نمی توان اظهارنظری پیرامون آینده این موزه مطرح کرد.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان گفت: چنانچه اداره آموزش و پرورش کازرون می خواهد عهده دار مدیریت موزه ای در کازرون شود بهتر است موزه تاریخچه آموزش و پرورش در شهرستان که راه اندازی آن هم ضروری به نظر می رسد را در دستور کار خود قرار دهد.

به هر حال این موزه فرصتی برای مردم و گردشگران پدید آورده که نباید به راحتی از دست برود.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
0
2
روز به روز بدتر !!!
ناشناس
|
FRANCE
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
0
3
یعنی ما نشد یه بار بیایم تو این سایت و خبر خوش درمورد کازرون ببینم.......خدا خسته شدیم از بی برنامه گی و بی لیاقتی مدیران....تا کی؟؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
0
3
بیشتر از این هم توقعی نداشتیم
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
0
1
خدا بخوا درست میشه!!
برای اینکه درست بشه دو راه بیشتر وجود نداره:
1- یک پول گنده (بزرگ) از آسمون بیاد پایین
2- یا اینکه تلاش کنیم مجموعه تاریخی بیشاپور به تنهایی ثبت جهانی بشود تا هی گردشگر بیا هی گردشگر خارجی بیا...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
0
1
من متوجه نشدم چرا آموزش و پرورش؟؟؟
چرا متولی این موزه سازمان میراث فرهنگی نمی شود؟؟؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
1
0
همشهریهای عزیز ناراحت نباشید برای بسته شدن این موزه حتما به شهرستان خشت منتقل خواهد شد .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
1
0
اهالی کازرون نماینده با صداقت انتخاب کردند حالا هم با همه چیز را تحمل بکنند.البته اقای دکتر چکار به موضوع میراث فرهنگی داره.ایشون مشغول سروسامان دادن وضعیت بد بهداشت و درمان کازرون هستند.البته این هم یک شوخی بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹