پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۹۸۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۱
به زودی شاهد احیای ریوار بافی به‌عنوان يكي از هنرهای سنتی و صنایع دستی شهرستان کازرون خواهیم بود.به گزارش دریافتی کازرون نما، «محمدرضا معینی» افزود: از اول تیرماه دوره تکمیلی رشته‌های گلیم‌بافی، حصیربافی و معرق در این شهرستان آغاز شد و هم‌زمان دوره‌های مقدماتی دو رشته سراجی سنتی و ریوار بافی برای نخستین بار برگزار مي‌شود.

مسوول میراث فرهنگی شهرستان کازرون گفت: به زودی شاهد احیای ریوار بافی به‌عنوان يكي از هنرهای سنتی و صنایع دستی شهرستان کازرون خواهیم بود.

به گزارش دریافتی کازرون نما، «محمدرضا معینی» افزود: از اول تیرماه دوره تکمیلی رشته‌های گلیم‌بافی، حصیربافی و معرق در این شهرستان آغاز شد و هم‌زمان دوره‌های مقدماتی دو رشته سراجی سنتی و ریوار بافی برای نخستین بار برگزار مي‌شود.

معینی با اشاره به سابقه دیرینه هنر ریوار بافی در شهرستان کازرون افزود: در سال‌هاي اخير با همکاری معاونت هنرهای سنتی و صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس نسبت به احیای هنرهایی مانند دولچه‌دوزی، نمدمالی، سنگ‌تراشی و ریوار بافی اقدام كرديم و اميد مي‌رود در سال‌های آینده شاهد رونق این هنر- صنعت‌ها باشیم.

اين مقام مسئول گفت: کلاس‌های آموزش صنایع‌ دستی در این شهرستان از سال 84 در رشته‌ های گلیم‌ بافی، ابریشم‌ بافی، معرق، دولچه‌ دوزی، نمدمالی، سنگ‌تراشی، حصیربافی، سراجی‌ سنتی و ریوار بافی آغاز شد.

به گزارش کازرون نما، ریواربافی در گذشته در شهر کازرون و روستاهای آن توسط زنان انجام می‌شد که اكنون تنها در روستای عبدویی و بورنجان به حیات خود ادامه می‌دهد. به رویه بافته شده ملکی، ريوار گفته مي‌شود كه با سوزن گیوه‌بافی و نخ پنبه‌ای محکم و دولا بافته می‌شود.

ريوار بافي عمدتاً هنر زنان روستايي بوده و هست كه در نقاط مختلف استان فارس از جمله آباده، اقليد و ساير نقاط روستايي انجام مي‌شد و همواره به‌عنوان يكي از راه‌هاي كسب درآمد مطرح به‌ شمار مي‌رفته است.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
1
0
سلام لطفا آدرس محل ثبت نام این رشته های هنری را بیان کنید با تشکر
پاسخ ها
م ش
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
محمود خان گلم عزیزم این یک هنر ظریف و زنانه است شما یاد نمیگیری و حوصله اش هم نداری او وقتها اگر پسری سعی میکرد که کارهای خاص زنان مثل همین رووار چینی ویا زاکت بافی یاد بگیره بر چسب خاله بهش میزدند حالا اگر قبولته بسم الله خاله محمود
م ش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۰
0
1
با سلام وارزوی موفقیت برای شما همان طور که اشاره شده این هنر خاص زنان ان زمان میبود و بس در هر محله ای هم در منزل وزیر نظر خانمی مومن و باخدا به دخترکان اموزش داده میشد در محله کوزه گران ننه مشهدی رضا که رحمت خدا بر او باد هم مامای محل بود و هم در منزل خود اموزش رووار چینی میداد روزهای هفته تا چهارشنبه برای هنر اموز بود روز پنج شنبه که به ان پنج شنبدی میگفتند هر چه بافته میشد ما ننه بود بهترین نوع رووار هم رووار روستای کلانی وعبدووی بود که از ان گیوه درست میکردند که گرانتر از ملکی بود وبه تعداد در صندوق چایی بسته بندی میشد و به ابادان صادر میشد . ننه شگری که خدا رحمتش کند منزلش اطراف خیابان حضرتی فعلی بود واو هم اموزش میداد خریدار هم فردی مومن بنام مشهدی چراغ از اهالی مخله گنبد خدا رحمتش کند سوار بر الاغی مرصع وحنا بند شده وکوچک بود که دمب و پاچه ها و گوشهاش حنای نارنجی بسته بود در محل راه میافتا و رووارها جمع میکرد و به ملکی دوزها که بیشتر در راسته بازار بالا و ابافتح بودند میفروخت .نوعی ملکی با تخت لاستیکی که از طایر ماشین بود و معروف به ملکی قلاتی بود میدوختند که به واسطه محکم بودن تخت ان خاص عشایر و کوهستان نشین ها بو د نوع شهری ان بنام گیوه بود که تخت ان از پارچه بهم فشرده (شیوه)بود ویا تخت چرمی که خنک بود بازاری هم در شهر مشهور به بازار شیوه کشها بود که در انحصار محله گنبد بود حرفم تمام نشده ولی حوصله شما سر رفت خلاصه ای بود مرا ببخشید اگر کم و زیادی گفتم نثار همه اسیران خاک در این روز جمعه صلوات .
مدیر پایگاه
دوست عزيز
سلام
چنانچه اطلاعات كاملتري از اين موضوع داريد پيشنهاد مي‌شود اطلاعات خود را به صورت يك مقاله برايمان ارسال كنيد. با تشكر. كازرون نما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
اذان صبح
۰۴:۵۸:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۵۶
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۴۳