پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۳
استان فارس به لحاظ پیشینه تاریخی و قومی و وجود آثار پراهمیتی چون تخت جمشید و پاسارگاد ، نقش رستم و بیشابور و هزاران اثر باستانی دیگر با ثبت 2 هزار و 800 اثر توانسته رتبه نخست ثبت ملی آثار تاریخی را در کشور بدست آورد.

استان فارس به لحاظ پیشینه تاریخی و قومی و وجود آثار پراهمیتی چون تخت جمشید و پاسارگاد ، نقش رستم و بیشابور و هزاران اثر باستانی دیگر با ثبت 2 هزار و 800 اثر توانسته رتبه نخست ثبت ملی آثار تاریخی را در کشور بدست آورد.

در کنار ثبت آثار تاریخی ، نگهداری و حفاظت از آن اهمیت بسیاری دارد و اقداماتی که آثار تاریخی را تهدید کند ، نگرانی فرهنگ دوستان را به همراه خواهد داشت.

در این میان شهر باستانی بیشابورکه به تازگی در فهرست موقت ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته ، با دارا بودن 6 نقش برجسته از دوران ساسانیان ، مجسمه شاپور قلعه دختر ، چشمه ساسان ، سراب دختران ، سراب اردشیر و رودخانه شاپور ، به عنوان نخستین شهر دارای تاریخ شهرسازی مکتوب از اهمیت بسیاری برخوردار است .

شهر باستانی بیشابور در شهرستان کازرون واقع شده است.

صدور مجوز عملیات لوله گذاری آب در حریم درجه یک آثار تاریخی شهر بیشاپور ، تخریب قسمت هایی از نقش برجسته ساسانی بر اثر اصابت پتک ، محوشدن تدریجی نقش برجسته شاهپور اول درتنگه چوگان و آتش سوزی اخیر در منطقه تاریخی بیشاپور ، نگرانی دوستداران میراث فرهنگی را در پی داشته است .

به گزارش خبرنگار ما شنبه 30 اردیبهشت ماه ، بخشی از محوطه مجموعه تاریخی بیشابور در آتش سوخت تا پیش بینی برخی کارشناسان نسبت به احتمال وقوع حریق در منطقه درست از آب دربیاید.

برخی از کارشناسان میراث فرهنگی کازرون علت آتش سوزی را گرمای هوا و خشک بودن علفهای منطقه اعلام کرده اند .

روابط عمومی این اداره کل اعلام کرد: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته این اداره کل به منظور آمادگی جهت مقابله با این گونه حوادث پیش از این اقدام به تجهیز بناها و محوطه های تاریخی به لوازم و تجهیزات اطفاء حریق ، ایجاد کانالهای جلوگیری از پیشروی آتش و حضور فیزیکی عوامل یگان حفاظت در محوطه ها نموده است که خوشبختانه با تمهیدات پیش بینی شده عملیات مهار آتش به موقع انجام گرفته و هیچ گونه خدشه یا آسیبی به بناها و آثار موجود درمحوطه تاریخی وارد نیامده است .

در این حادثه می توان رشد چشمگیر علفزارها به علت بارش نزولات جوی و همچنین نبود مسیر ماشین رو برای ورود ماشین های آتش نشانی را از عوامل گسترده شدن آتش عنوان کرد.

چندی پیش کارشناسان و دوست داران میراث فرهنگی اعلام کرده بودند که گیاهانی که در شهر تاریخی بیشاپور می رویند، منطقه را مستعد وقوع حریق می کنند که ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را به مجموعه تحمیل کنند.

به گفته عباسپور کارشناس میراث فرهنگی به طور معمول هرساله از نیمه دوم اسفند به بعد کل منطقه خشک شده و با توجه به سطح وسیعی از گیاهانی که در بیشاپور روئیده، با کوچکترین اتفاقی گیاهان شعله ور می شوند.

وی می افزاید : حریق بعد از اینکه آغاز شد با توجه به شدت باد خیلی سریع نیمه شمالی شهر بیشاپور را فرا گرفت .

این فعال میراث فرهنگی می گوید : حرارت زیادی که آتش ایجاد می کند به لایه های زیرین خاک نیز رسوخ کرده و با توجه به اینکه بخش اعظمی از آثار تاریخی بیشاپور هنوز در زیرخاک مدفون است احتمال آسیب دیدن این آثار را افزایش می دهد.

ورود احشام به منطقه تاریخی بیشاپور ، لوله گذاری در حریم تاریخی بیشاپور ، تخریب نقوش برجسته ساسانی و آتش سوزی این شهر باستانی ، همه نشان از کوتاهی مسئولان میراث فرهنگی ، صنایه دستی و گردشگری فارس درحفاظت از این اثر ملی دارد .

بیشاپور در زمان ساسانیان ساخته شده و از شهرهای باستانی ایران در 25 کیلومتری غرب کازرون واقع شده است.

این شهر از قدیمی ترین شهرهایی ست که تاریخچه ساخت آن به صورت مکتوب در سنگ نوشته ای موجود است.

این شهر طراحی و مهندسی ویژه آن روزگار را دارد و نام آن درکتب تاریخی با عنوانهای بیشاپور ، بیشابور ، به شاپور ، بیشاور و به اندیوشاپور آورده شده است.

مجموعه تاریخی بیشابور با وسعتی نزدیک به 200هکتار یکی از بزرگترین سایت های تاریخی است .

قدمت سنگ نوشته ای که به 2 خط پهلوی اشکانی و ساسانی برروی یکی از 2 ستون یادبود بیشابور در مرکز این شهرتاریخی نقش بسته ، مربوط به سال 266 میلادی است

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸