پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۸۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶
دین »
حجت الاسلام نامجو در این مراسم ضمن بیان معنی اعتکاف از نظر لغوی و اصطلاحی به تاریخچه اعتکاف در بین ادیان توحیدی پرداخت و بیان کرد: از آیات و روایات این گونه برداشت می شود که اعتکاف قبل از اسلام نیز وجود داشته که بعد از تولد اسلام به عنوان یک سنت حنفی توسط پیامبر(ص) ادامه پیدا کرده است به گونه ای که پیامبر دهه سوم ماه مبارک رمضان را در مسجد معتکف می شدند.

نشست دانشجویی«سه روز در بهشت» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون با هدف آشنیایی دانشجویان با فلسفه اعتکاف در این دانشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام نامجو از اساتید حوزه علمیه شهرستان کازرون  در این مراسم ضمن بیان معنی اعتکاف از نظر لغوی و اصطلاحی به تاریخچه اعتکاف در بین ادیان توحیدی پرداخت و بیان کرد: از آیات و روایات این گونه برداشت می شود که اعتکاف قبل از اسلام نیز وجود داشته که بعد از تولد اسلام به عنوان یک سنت حنفی توسط پیامبر(ص) ادامه پیدا کرده است به گونه ای که پیامبر دهه سوم ماه مبارک رمضان را در مسجد معتکف می شدند.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود اعتکاف را «اردوی معنوی آموزشی حداقل سه شبانه روزی» خواند.

نامجو در بخش بعدی از سخنرانی خود به بیان برخی از فواید اعتکاف پرداخت و ایجاد زمینه مناسب برای اندیشه، تفکر و خردورزی، فراهم شدن زمینه توبه وبازگشت به سوی خداوند، فراهم شدن فرصت ویژه برای نیایش و عبادت و ایجاد شدن فرصت مناسب برای محاسبه ی نفس را تنها بخشی از فواید اعتکاف دانست.

وی در ادامه سخنان خود ضمن خواندن احادیثی از معصومین پیرامون اعتکاف و ارزش آن در تبیین ثواب اعتکاف و حج به بیان برخی از شباهت ها ی احکام حج و اعتکاف نظیر منع استفاده  از عطریات و مجادله کردن پرداخت و اضافه کرد: بی جهت نیست که مقام معصوم ثواب اعتکاف را به اندازه حج می دانند.

حجت الاسلام نامجو در پاسخ به سؤال یکی از دانشجوین مبنی بر اولویت قرار دادن برنامه های درسی یا عبادات خاص ایام اعتکاف پاسخ داد: از آن جایی که در نگاه اسلام تحصیل علم و آموختن خود نوعی عبادت است، در اعتکاف مطالعه کتب درسی نه تنها بلامانع است که توصیه هم می شود.

 همچنین محسن رحمانی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون ضمن بیان تأثیر این گونه برنامه ها بر روح و روان دانشجویان اظهار داشت: از سال قبل این تصمیم را گرفتیم که مراسم اعتکاف متمرکز دانشجویی و طلاب را در شهرستان کازرون برگزار نماییم.

رحمانی با اشاره به وجود علاقه فراوان دانشجویان دانشگاه سلمان فارسی از حضور در برنامه معنوی اعتکاف که در روزهای دوشنبه تا پنج شنبه(15 تا 17 خرداد ماه) در مساجد سراسر ایران برگزار می گردد، اظهار امیدواری کرد که مسئولینِ دانشگاهی که به عنوان یکی از دانشگاه های برتر فرهنگی کشور شناخته شده است از این برنامه حمایت کافی و وافی داشته باشند.

 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
یک دانشجو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
0
0
ایجاد زمینه مناسب برای اندیشه، تفکر و خردورزی، فراهم شدن زمینه توبه وبازگشت به سوی خداوند، فراهم شدن فرصت ویژه برای نیایش و عبادت و ایجاد شدن فرصت مناسب برای محاسبه ی نفس را تنها بخشی از فواید اعتکاف است که ان شاء الله دانشجویان از این برنامه بهره مند شوندَ
قاسم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
0
0
اینکه به معنویات همراه با تحصیل علم در این دانشگاه توجه می شود مایه حوشحالی است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳