پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶
نامه به رئیس جمهوربه‌دنبال آتش سوزی در محوطه بیشاپور:
جمعی از اهالی و صنوف مختلف شهرستان کازرون در واکنش به آتش سوزی محوطه باستانی بیشاپور با نوشتن نامه‌ای از ریاست جمهور و سایر مقامات کشوری خواستار رسیدگی و توجه به اتفاقات اخیر محوطه باستانی بیشاپور شدند. چندی پیش بخش اعظمی از محوطه باستانی بیشاپور به‌دلایل نامعلوم در آتش سوخت.


جمعی از اهالی و صنوف مختلف شهرستان کازرون در واکنش به آتش سوزی محوطه باستانی بیشاپور با نوشتن نامه‌ای از ریاست جمهور و سایر مقامات کشوری خواستار رسیدگی و توجه به اتفاقات اخیر محوطه باستانی بیشاپور شدند. چندی پیش بخش اعظمی از محوطه باستانی بیشاپور به‌دلایل نامعلوم در آتش سوخت.

در پی آتش‌سوزی محوطه باستانی بیشاپور جمعی از مردم با نوشتن نامه‌‌ای از مقامات و مسئولان کشوری خواستار توجه و رسیدگی به محوطه باستانی بیشاپور شدند.

به گزارش خبرگزاری میراث‌فرهنگی، در تاریخ 30/2/1391 بخش شمالی محوطه باستانی بیشاپور در آتش سوخت. این‌درحالی است که هر سال اواخر اسفند و اوایل بهار محوطه 200 هکتاری بیشاپور دچار حریق می‌شود اما امسال براساس شواهد و مستندات این حادثه عمیق‌تر و اثرات مخرب‌تری به‌دنبال داشته است.

به‌گزارش CHN، این نامه به ریاست جمهوری، ریاست سازمان بازرسی کل کشور، معاونت ریاست جمهوری در سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران، نماینده ولی فقیه در استان فارس، استاندار فارس، مدیرکل سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، امام جمعه شهرستان کازرون، نماینده شهرستان کازرون در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شهرستان کازرون ارسال شده مردم شهرستان کازرون معترض و خواستار توجه و رسیدگی به محوطه باستانی بیشاپور شدند.

در این نامه آورده شده است؛

بدون شک در شرایطی که شاهد گستاخی‌های غیرعقلانی عده‌ای نسبت به تمامیت ارضی سرزمین ایران و همچنین جعل نام خلیج فارس هستیم، یکی از اسناد بارز و مشهودی که همواره از سوی ایران و ایرانیان می‌تواند برای ساکت نمودن اینگونه گستاخی‌ها بکار رود، پشتوانه‌ی وسیع تاریخی، آن هم به استناد صدها هزار سند، هزاران سایت پرارزش باستانی و صدها شهر تاریخی است که همه نشان از هویت و پیشینه‌ی پرارزش این سرزمین دارد.

یکی از برجسته‌ترین این گوهرهای باستانی که به ویژه به واسطه ارتباط تجاری با بندرسیراف و خلیج فارس نیز به عنوان یکی از گنجینه‌های ایرانی برای اثبات نام «خلیج فارس» حرف‌های زیادی در دل خود جای داده است، شهر تاریخی بیشاپور است. پرواضح است همانگونه که ظرفیت‌های قانونی اساسی کشور نیز پیش‌بینی و الزام کرده است، حفظ و حراست مجدانه از چنین آثار پرارزش تاریخی، می‌تواند به زنده‌نگاه داشتن هویت ایرانی کمک شایان توجهی کند.

بدون شک شهر تاریخی بیشاپور که با 200 هکتار مساحت یکی از بزرگترین شهرهای باستانی ایران محسوب می‌شود که هم در دوره‌ی پیش از اسلام (با بناهایی همچون تالار تشریفات، ایوان موزاییک، معبد آناهیتا، ستون‌های یادبود و...) و هم در دوره‌ی اسلامی (با بناهایی همچون مسجد و دارالحکومه و...) همواره شاهد معماری منحصربه‌فرد هنرمندان و معماران ایرانی بوده لازم‌است با حداکثر توان ممکن توسط دستگاه‌ها و مسوولین ذی‌ربط حفاظت، احیا و کاوش شود.

ارزش‌های تاریخی شهر بیشاپور نه تنها برای ایرانیان به عنوان یکی از اسناد پرافتخار تاریخی محسوب می‌شود، بلکه برای اهالی شهرستان کازرون به عنوان یکی از اسناد هویتی به حساب می‌آید که همواره به داشتن آن افتخار کرده‌اند. از همین منظر نیز بارها و طی مذاکرات و ملاقات‌های متعدد با مسوولین و دستگاه‌های ذی‌ربط، به هر طریقی خواستار حفظ و حراست بیشتر و افزایش کاوش‌های باستان‌شناسی در این سایت تاریخی با هدف معرفی هرچه بیشتر آن شده‌اند، تا شاید از این طریق، هم این سایت پرارزش بیش از پیش معرفی شود و هم فرصتی برای جذب گردشگر و افزایش اشتغال در شهرستان کازرون که جوانان آن سال‌هاست با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند، باشد.

ضروری‌است حفاظت از این شهر تاریخی بایستی در اولویت اجرایی دستگاه‌های تخصصی و ذی‌ربط از جمله «پایگاه پژوهشی بیشاپور» که مشخصاً برای حفاظت، احیا و کاوش این منطقه تأسیس و راه‌اندازی شده است، قرار گیرد.

لازم‌ به‌ یادآوری است طی سال‌های اخیر و به ویژه طی چند ماه گذشته کم‌توجهی‌ها نسبت به آثار ارزشمند و هویتی شهر تاریخی بیشاپور تا آنجا پیشرفت که نه تنها بخشی از نقش برجسته‌ی بهرام در کنار شهر بیشاپور نابود شد، بلکه به تازگی با وقوع حریق در بخش عمده‌ای از این منطقه‌ی باستانی، آثار نهفته در دل آن با تهدیدی جدی مواجه شد و این در صورتی است ما همه ساله شاهد تکرار این دست از موارد هستیم و متأسفانه تاکنون پایگاه پژوهشی بیشاپور و سایر ارگان‌های مرتبط نتوانسته‌اند گسترش و تداوم این موارد را بگیرند.

این در حالی است که مراجعات برخی از اهالی کازرون به شهر تاریخی بیشاپور و پایگاه پژوهشی این شهر برای پیگیری مشکلات و اعلام آمادگی برای کمک به سایت بیشاپور، به واسطه عدم حضور مسوول این پایگاه در بسیاری موارد بدون نتیجه مانده است.

ذا امضاکنندگان ذیل این نامه به عنوان جمعی از اهالی شهرستان کازرون، ضمن اعلام مراتب اعتراض خود نسبت به کم‌توجهی‌های صورت گرفته  از آن مقامان استدعا دارند ضمن توجه نسبت به مشکلات این شهر تاریخی، کمیته‌ای ویژه برای پیگیری و ریشه‌یابی علل وقوع مشکلات اخیر در این شهر باستانی و اینکه چرا این سایت علیرغم اهمیت فوق‌العاده خود در تاریخ ایران و راه‌اندازی یک پایگاه پژوهشی مستقل تشکیل داده و از مدد یافته‌های این کمیته ویژه، با تکیه به توان مدیریتی متخصصان و کارشناسان، چشم‌اندازی متفاوت و امیدوارکننده‌تر برای سایت تاریخی بیشاپور طراحی و ترسیم  شود تا اینچنین شاهد بروز مشکلات در شهر تاریخی بیشاپور نباشیم

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳