پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۷۷۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۷
فریدون فعالی با اشاره به این موضوع که امسال شاهد مرمت بناهای تاریخی متعددی در فارس می باشیم افزود: یکی از بناهای شاخص در استان فارس کارونسرای تاریخی کنارتخته در شهرستان کازرون می باشد که امسال با اعتباری بالغ بر ۳۸۰ میلیون ریال،مرمت آن در دردستورکار این اداره کل قرارگرفته است .

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: عملیات مرمت کارونسرای تاریخی کنار تخته در شهرستان کازرون استان فارس آغاز شد.

فریدون فعالی با اشاره به این موضوع که امسال شاهد مرمت بناهای تاریخی متعددی در فارس می باشیم افزود: یکی از بناهای شاخص در استان فارس کارونسرای تاریخی کنارتخته در شهرستان کازرون می باشد که امسال با اعتباری بالغ بر ۳۸۰ میلیون ریال،مرمت آن در دردستورکار این اداره کل قرارگرفته است .

به گزارش کازرون نما به نقل از ایرنا وی ادامه داد: درمرمت کارونسرای تاریخی کنارتخته تعمیرات سنگی نمای داخلی این اثر با استفاده از سنگ لاشه و ملاط گچ و خاک ، همچنین خاکبرداری و کاهگل پشت بام مد نظر همکاران ما قرارمی گیرد.

فعالی با اشاره به پیشرفت پنج درصدی عملیات مرمت این اثر در اردی بهشت ماه اضافه کرد : تعمیرات سنگ رخ بام اطراف پشت بام این کارونسرا از دیگر بخش های مرمت این بنای شاخص تاریخی است .

کارونسرای تاریخی کنار تخته در فاصله تقریبی ۴۵ کیلومتر قسمت غربی شهرستان کازرون و در مرکز شهر کنارتخته واقع شده است. این کاروانسرا دو طبقه و یک ایوانه است و از نوع کاروانسراهای درون شهری می باشد که محلی برای استراحت کاروانیان بوده است . این بنای قدیمی از مصالح سنگ و گچ ساخته شده و دارای یک ایوان در ضلع جنوبی است که به یک صحن مستطیل شکل باز می شود.

سقف ایوان از نوع طاقهای جناقی شکل بوده است. کاروانسرای کنارتخته در قسمت داخلی و در اطراف صحن مستطیل شکل دارای رواقهایی با طاقهای جناقی شکل می باشد که در جلو این رواقها سکوهایی برای نشستن افراد وجود داشته است. در اضلاع جنوبی و شمالی این بنا شبستانهایی با ستونهای قطوری وجود دارد، که سقف شبستان را تحمل می کند. در قسمت جنوبی بنا و در قسمت راست ایوان یک پله سنگی قرار دارد که به پشت بام کاروانسرا راه پیدا می کند. سقف کاروانسرای قدیمی با کاهگل اندود شده است. در ضلع جنوبی بنا محلی برای نگهداری حیوانات که همان اصطبل بوده است ساخته شده است . قسمت داخلی کف اتاقهای کاروانسرا با ملاط گچ اندود شده است .

در قسمت شمالی کاروانسرا دو اتاق جناقی شکل مخروبه وجود دارند که بیرون از کاروانسرا قرار دارد . این کاروانسرا به صورت دو طبقه است و به طبقه دوم در اصطلاح محلی « بهار خواب » می گویند . در قسمت صحن کاروانسرا یک کانال آب برای خروج آبهای اضافی به بیرون کاروانسرا وجود دارد. در قسمت پشت بام ناودانهای سنگی برای آبهای اضافی ناشی از بارندگی ساخته شده است. در قسمت مرکزی صحن کاروانسرا یک حوض مستطیل شکل قرار داشته است .

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری فارس با توجه به ارزشهای تاریخی ،فرهنگی و ویژگیهای معماری کارونسرای کنار تخته این اثر در۱۳۸۷ توسط کارشناسان باستان شناس مورد شناسایی وبررسی ودر سال ۱۳۸۸ به شماره ۲۸۲۵۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت .

 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
مهرداد منتصري
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
0
0
باسلام و خسته نباشيدخدمت آقاي فعالي وتشكر از مساعدت در خصوص كاروانسراي كنارتخته . لطفا يه توجهي هم به كاروانسراي كمارج كه در حال تخريب است و اخيرا برج سمت جنوب غربي آن در حال فرو ريختن است بفرمائيد
اکبر حسینی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
0
0
آقا ای ول . مثل اینکه مدیریت جدید میراث فرهنگی کازرون حسابی تونسته جذب اعتبار کنه . چند روز پیش داخل بازار شاه حمزه هم حرف از مرمت بازار بود .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
0
0
باسلام.ظاهرا فقط اومدن سقف کارکانسرای کنارتخته رو برداشتن که زمستون خراب بشه .اینم کاره میراث فرهنگی ...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹