پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۰
مدیركل منابع طبیعی فارس:
مدیركل منابع طبیعی استان فارس با رد شایعات گفت: تاكنون هیچ گونه جاده جدیدی در جنگل دشت برم كازرون احداث نشده است.دكتر كاظم بردبار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: برای جلوگیری از آسیب رسیدن به درختان جنگل بلوط، مقداری از یكی از جاده های موجود در منطقه مورد بهینه سازی قرار گرفته است.

مدیركل منابع طبیعی استان فارس با رد شایعات گفت: تاكنون هیچ گونه جاده جدیدی در جنگل دشت برم كازرون احداث نشده است.

دكتر كاظم بردبار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: برای جلوگیری از آسیب رسیدن به درختان جنگل بلوط، مقداری از یكی از جاده های موجود در منطقه مورد بهینه سازی قرار گرفته است.

این مقام مسئول با بیان این كه ما به عنوان متولیان عرصه های منابع طبیعی در كنار حفاظت، احیا و توسعه باید به فكر بهره برداری از آن نیز باشیم گفت: این اصل را هم قبول داریم كه كشور درحال توسعه است وكشورهای در حال توسعه نیاز به زیرساخت دارند كه یكی از این زیرساخت های دخیل در این بحث وجود زمین و مواد معدنی برای تاسیسات مورد نیازاست.

مدیر كل منابع طبیعی استان فارس ادامه داد:درسالیان متمادی در خواست های متعددی برای واگذاری اراضی خصوصا احداث معدن داده شده است و تنها در سال گذشته یك هزارو 500 استعلام برای واگذاری معادن داشتیم.

بردبار گفت: با بررسی های بعمل آمده، عرصه ها مورد بازدید قرار گرفت كه با استفاده از بیشترین پتانسیل و رعایت آیین نامه ها دركنار تسهیل امور مبحث حفاظت از عرصه ها و بحث های زیست محیطی تنها به 180 مورد از آنها پاسخ مثبت داده شد یعنی حدود ده درصد از كل استعلام ها.

وی ادامه داد كه در تصمیم گیری ها حتی الامكان اصول توسعه پایدار را به شكل كاربردی پیاده كنیم و افزود: بعضا ما را به چالش می كشند كه شما كارهای عمرانی را لنگ می كنید، ولی در بررسی ها سعی می كنیم كارشناسی ها بصورت علمی و دقیق انجام گیرد و به مسایل حاشیه ای ورود پیدا نمی كنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مجوز هایی كه در سال های گذشته اخذ گردیده است گفت: اگر این معادن را در سالهای اخیر درخواست می دادند قطعا ما مخالفت می كردیم. بردبار افزود: ضابطه ها و آیین نامه های موجود، هرگونه واگذاری در اراضی جنگلی را ممنوع كرده است.

مدیر كل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص دشت برم گفت: دو مورد برای دشت برم اخیرا مطرح شده است كه یكی معادن گچی است كه از سالیان بسیار قدیم و در دهه های 30 و 60 در سیستم منابع طبیعی برایشان مجوز صادر شده است و دیگری فعالیت معدنی در بستر رودخانه است كه یك كارگاه معدن برداشت شن و ماسه در بستر رودخانه و خارج از سایت جنگلی است.

وی بیان كرد: دومعدن گچ دره انگر و تنگ حنا در سال های 1338 و 1359 طبق ظوابط موجود آن زمان واگذار و مورد بهره برداری قرار گرفته و در مقاطعی هم به دلایل بروز انقلاب و نبود صاحب و انتقال آن به صاحبان جدید و وراث توقف هایی در كارشان داشتیم كه درحال حاضر نیز تعطیل و متروكه می باشند.

بردبار با بیان این كه منابع طبیعی در بحث واگذاری می توانسته نظر بدهد گفت: این واگذاری ها متعلق به سنواتی است كه آیین نامه ها ی موجود نبوده و چنانچه فردی بخواهد پی گیری تعطیلی این واحد ها و جلوگیری از فعالیتشان را داشته باشد، باید به دستگاه ذیربط كه شامل محیط زیست و اداره كل صنایع و معادن است مراجعه كند.

وی در خصوص واگذاری اخیر معدن شن و ماسه گفت: این معدن در بستری است كه هیچگونه درختی در آن وجود ندارد.

او با بیان این كه در سه یا چهار سال گذشته این واگذاری انجام شده است گفت: در این واگذاری كلیه ضوابط مدنظر قرار گرفته شده و به منظور این كه زمان بهره برداری كمترین آسیب به جنگل را داشته باشیم تعهداتی از این مجری گرفته شده است.

مدیر كل منابع طبیعی استان فارس ادامه داد كه منابع طبیعی هیچ گونه مجوز احداث جاده جدیدی در جنگل نداده است و افزود: تنها مشكلی كه این معدن می توانسته برای جنگل داشته باشد بحث جاده دسترسی آن بوده است.

وی ادامه داد كه برای دسترسی این معدن از مسیرهای موجود استفاده شده است و گفت چون جاده های زیادی در منطقه موجود بوده است ما جاده ها را یكی كردیم و جاده های حاشیه ای را مسدود كردیم.

وی افزود: مجری را محیط زیست ملزم كرده است تا یك جاده از جاده های موجود را به منظور جلوگیری از تولید گرد و خاك در عرصه، ساماندهی و آسفالت كند.

بردبار با بیان این كه تا زمانی كه آسفالت نكرده بودند از ادامه فعالیت آن جلوگیری كردیم گفت: این جاده نه تنها آسیبی به جنگل نمی رساند بلكه از ایجاد گرد وخاك جلوگیری می كند و باعث طول عمر درختان بلوط می شود.

مدیر كل منابع طبیعی استان فارس گفت: با واگذاری مجوز احداث معدن، مجری آن تعهداتی در احداث فضای سبز دارد و چون هنوزدستگاه ها برای شروع كار نصب نشده و فعالیت معدن نیز آغاز نشده است، این تعهدات تا كنون صورت نگرفته است.

بردبار ادامه داد كه این جنگلی همجوار محدوده طرح صیانت از جنگل زاگرس است و افزود: این معدن شن و ماسه رودخانه ای است و داخل سایت جنگلی نمی باشد.

وی طول جاده باسفالت شده را كمتر از یك كیلومتر عنوان كرد و گفت: در آسیب های زیست محیطی جاده جدید الاحداث مسیر شیراز به كازرون خسارتی به مراتب زیادتری را به منابع طبیعی وارد كرده است، چرا كه پای مردم را به راحتی در منطقه باز كرده و دسترسی آنها به عرصه های منابع طبیعی و جنگل ها نیز بهتر شده است

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۳/۰۱
اذان صبح
۰۴:۳۵:۳۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۷:۰۹
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۳۳
غروب آفتاب
۱۹:۵۳:۰۲
اذان مغرب
۲۰:۱۰:۴۱