اولین کرسی آزاداندیشی حجاب و عفاف به همت بسیج دانشجویی در دانشگاه آزاداسلامی واحد کازرون با موضوع«مگه فرق میکنه چی بپوشم؟» برگزار شد.
محمد طیب زاده به عنوان مجری داور کرسی با
قرائت آیین نامه داخلی کرسی آغازگر این برنامه بود و حجت الاسلام والمسلمین آیت به
عنوان کارشناس داور ، در ابتدا به طرح موضوع پرداخت.
در ادامه این برنامه تعداد4نفر دانشجوی منتقد
تحت عنوان گروه«الف» و 4نفر دانشجوی موافق تحت عنوان گروه«ب» در جایگاه قرار
گرفتند و در وقت های مشخص و مساوی به اظهار نظر پرداختند.
تبعیض در پوشش مردان و زنان
یکی از دانشجویان گروه«الف»گفت:زن در مورد
پوشش مورد تبعیض قرار گرفته در صورتی که پوشش مرد زیاد دست و پا گیر نیست.
یکی از دانشجویان گروه«ب»گفت:خدا زن را دوست
داشته و برخي زيبايي هايش را به زن داده ولي به او هم گفته من كه تو را اينگونه
آفريده ام در مقابل تو نيز مرد را آفريده ام با غريزه جنسي كه اگر آنرا در خانواده
بكار برد باعث استحكام و افزايش دلبستگي و مهر وصفاي ميان آنهاست ولي اگر استفاده
غلط در جامعه از آن كند باعث فساد در جامعه مي شود.پس از آنجايي كه تو بايد در
جامعه حضور داشته باشي و نقش آفريني كني بايد خود را بپوشاني تا از گزند نگاه هاي
مسموم در امان باشي و آسيب نبيني .به مرد هم گفته زيبايي را به زن داده ام اما تو
حق نداري نگاه هوس آلود به او داشته باشي.
این دانشجوی گروه «ب» گفت: اگر شما چيز ارزشمندي
را بدست آورديد يا به شما هديه دادند آنرا به راحتي در اختيار عموم مي گذاريد يا
آنرا نگه مي داريد و حفاظت مي كنيد
چادر سختی ها و محدودیت های خاص خود را دارد/
اگر سختی دارد اما ارزش دارد
یکی دیگر از دانشجویان گروه «الف» گفت: ما
مشکلی با آنهایی که حجاب برتر یعنی چادر انتخاب کرده اند نداریم اما چادر سختی ها
و محدودیت های خاص خود را دارد که بنابر اجبار باشد و در فصول گرم بدتر.
یکی از دانشجویان گروه «ب» گفت: حجاب سختيها و
محدوديت هاي خود را دارد اما اگر با خمير گل رس كوزه بسازيم و در آفتاب بگذاريم
كوزه خوبي مي شود يا اگر خمير را خوب ورز دهيم و در كوره بگذاريم كوزه خوبي مي شود يا مثلا اگر براي كسب نمره
بيست از خواب و استراحت خود بزنيم تا درس بخوانيم.اين سختي ها ارزش ندارد و ما را
ممتاز كلاس نمي كند.
اسلام را قبول داریم اما حجاب با اجبار جواب
نمی دهد/این اسلام می شود شیر بی یال و دم و اشکم
یکی دیگر از دانشجویان گروه «الف» گفت: منتقد
اجبار در حجاب هستیم از انجایی که در دین هم اجباری نیست و آزادی برای همه وجود
داردکه خودش حجابش را انتخاب کند.رضا خان آمد و کشف حجاب را کلید زدو چادر را با
اجبار برداشت و مردم مقاومت کردند.امروز هم اگر بخواهیم اجبار در کار باشد شاهد
بدحجابی خواهیم بود . بدحجابی بیماری نیست که با قرص و دوا درمان شوداین مسئله ای
است که با اجبار هم نمی شود بلکه زدگی و نفرت می آورد.
یکی از دانشجویان گروه «ب» در پاسخ گفت: من از
شما خواستم تعریفتان از حجاب را بگویید که تاکنون تعریف مشخصی نداشته اید.اسلام
تاکید نکرده چادر بپوشید بلکه معیار ها را تعیین کرده است.اگر شما تشخیص می دهید
در هر مکانی چه پوششی داشته باشید و متناسب با معیار های الله باشد این می شود
حجاب.
وی افزود:اینکه می گویید باید در مورد حجاب
اختیار داشته باشیم و اسلام به ما اختیار داده است یعنی چه؟ مگر خدا اختیار به شما
نداد که دینتان را انتخاب کنید حالا که دین را انتخاب کردید باید ملزم به عمل و
رعایت قوانین و قواعد آن باشید و الا این دین یک شیر بی یال و دم واشکم می شود.
این دانشجوی گروه«ب» در ادامه گفت:وقتی می
گوییم اسلام را قبول داریم و خداوند کمال وسعادت انسان را می خواهد و همان خدا
حجاب را واجب می داند پس چه معنایی دارد که بگوییم حجاب نباید اجباری باشد شاید
معنای کلمه واجب را ندانیم ؟
وی افزود:هر فردی می تواند الگو باشد در
صورتیکه آن شاخصهایی که اسلام برای یک انسان کامل می گوید را رعایت کند من که حضرت
زهرا را الگوی خود میدانم هیچ کس الزام و اجبارم به این کار نکرده است جایی هم
ندیده ام کسی حضرت زهرا را به اجبار الگو ی خود قرار داده باشد.
اگر شما حجاب را قبول دارید، اما مشروط به
اینکه فقط خودتان بر اساس سلیقه و معیار ، خود را بپوشانید ،حجاب نیست، بدحجابی
است. چه کسی گفته باطن روی ظاهر و ظاهر
روی باطن تاثیر نمی گذارد چونکه از کوزه همان تراود که در اوست.
یکی دیگر از دانشجویان گروه «ب» گفت: چراغ
قرمز در چهارراه ها يكي قانون است شما قانون را بايد رعايت كنيد چرا كه اگر رعايت
نكرديد احتمال تصادف و زيان و ضرر و
همچنين هرج و مرج وجود دارد.پس علاوه بر اينكه به نفع جامعه است براي شما هم سود
دارد.پس چرا بايد لج بازي كنيم كه چون اجباري و قانون است ما رعايت نمي كنيم و يا
اينكه دوست ديگري مي گويد نبايد اجبار و قانون باشد.
باید آزادی در انتخاب حجاب باشد
یکی از دانشجویان گروه «الف» گفت: باید آزادی
مذهبی وجود داشته باشد که هر کس بتواند نوع پوشش خود را انتخاب کند.منظورمان نه آن
آزادی که غرب می گوید.بگذاریم هرکس الگوی خودش را خودش انتخاب کند نه اینکه بگوییم
چه کسی را الگوی خود قرار بدهیم.
یکی از دانشجویان گروه «ب» گفت: آزادي ارزش
است و ارزش تا زماني ارزش است كه ارزش ديگري را از بين نبرد.حال شما مي خواهيد
بگوييد بدحجابي البته از نگاه ما ،يك ارزش است يعني اين نوع پوشش به ساخت خانواده
ها آسيب نمي زند،آيا پسران مجرد كه مثلا در دانشگاه درس مي خوانند با ديدن اينگونه
پوشش ها با آن ظواهر بزك كرده دچار آشفتگي ذهني نمي شوند آيا به گناه يا حداقل به
فكر گناه نمي افتندآيا نمي دانيد مردان با
نگاه هم ارضا مي شند؟حال آزادي فكري و آسايش مردها توسط بدحجاب ها آسيب نمي بيند.
آیا خدا با آنهمه ارحم الراحمین بودنش یک خانم
را به خاطر یک تار مو به جهنم می برد؟
یکی از دانشجویان دختر گروه«الف» گفت:چراباید
خانم ها به خاطر آقایون محدود شوند؟ آیا خدا با آنهمه ارحم الراحمین بودنش یک خانم
را به خاطر یک تار مو به جهنم می برد؟
دانشجوی دختر گروه «ب» در پاسخ به وی گفت: بحث
یک تار مو نیست بلکه یک دسته مو بیرون می گذارد بعضی از وقتها ممکن است انسان در
یک مزرعه گندم بکارد بعد از چند ماه بایک کبریت می تواند زحمات چند ماهه اش را به
هدر بدهد و آتش بزند . من اگر تمام اعمال دینم را انجام بدهم اما حجابم را رعایت
نکنم و چه بسا باعث ارتکاب گناه توسط مردان شوم و تمامی گناه آنها نیز به گردن من
بیافتد پس نگویید یک تار مو چه تاثیری دارد چرا که یک تار مو نیست
وی افزود: خداوند در قران بیشتر هوای زنها را
داشته چرا که به مردها تذکر داده دیده های خود را حفظ کنند
شما چرا حجاب برتر را در چادر می بینید؟/ چادر
بيمه شرافت و عفت زن است
یکی از دانشجویان گروه «الف» گفت:شما چرا حجاب
برتر را در چادر می بینید؟ ما باید به جای اینکه لباس بر تن زنان کنیم بر روی
افکار آنها کار کنیم.
یکی از دانشجویان دختر گروه «ب» گفت: شما مي
گوييد چرا چادر حجاب برتر است،مثالي براي شما مي آورم،در دانشگاه دانشجويي برتر
است كه علاوه بر مباحثي كه استاد ارائه داده به منابع مطالعاتي ديگر نيز رجوع كند
يعني تلاشي علاوه بر توقع استاد.پوشش و حجاب با هر چيز در حد سفارش و توقع قرآن
است يعني پوشاندن تمام بدن بجز قرص صورت و مچ و انگشت دستها ، پوشيدن
زينتها،پوشيدن برجستگيهاي بدن .وقتي خودمان را بهتر حفاظت كنيم و به فكر خودمان
باشيم قائدتا علاوه بر حفاظت از بدن و سلامتي خود را بيمه مي كنيم.يعني بيمه حفاظت
و آسايش برتر است هزينه دارد اما مي ارزد.يعني بالاتر از حفظ كردن.چادر نيز بيمه
شرافت و عفت زن است و در قرآن با عنوان جلباب از آن ياد شده است.
حجاب سدی است که غریزه جنسی و عاطفی افراد را
مدیریت می کند
در ادامه برنامه حجت الاسلام آیت کارشناس داور
برنامه با اشاره مسئله حجاب گفت: حجاب یک ویژگی دارد که مبتنی بر باور و شناخت است
اگر آن باور و شناخت وجود داشته باشد حجاب هم خودش را نشان میدهد.انسانی که
استعدادهای خودش را شناخته باشد باورهای خودش را شناخته باشد تواناییهای خودش را
شناخته باشد طبعاً در یک نقطه خاص تکیه نمیکند.انسانی که سرمایه وجودیاش را در عالم به وسعت زمین و زمان میبیند
در نگاه مادی ،خود را محدود نمیکند. این باوری است که باید روی آن کار کنیم.
وی افزود:باید نگاه انسانها مشخص شود که چرا
باید حجاب داشته باشیم؟چون ارزشمندهستی .چون قرار نیست که فقط نگاه جنسیتی به
افراد شود .در جامعه وقتی بدحجابی یا بی حجابی باب شود،نگاه ها،نگاه های جنسیتی می
شوند،چه بخواهیم چه نخواهیم.انسانها یک استاندارهایی دارندوقتی در جامعه این
استاندار حجاب بیاید پایین،انسانها را در معرض طوفانها و طغیانها قرار داده
ایم.چرا جلوی رودخانه سد می سازند؟برای اینست که جلوی طغیان رودخانه را بگیرند و
از ارزش گرانقیمت آب استفاده مفید شود.چون آن آب بیهوده بدست نیامده پس باید آنرا
مهار کرد جهت دهی داد تا از آن هدفمند و ارزشمند استفاده کرد تا خدای ناکرده روزی
طغیان نکند و درخانه ها و باغهای مردم هجوم برد و آسیب زا شود.حجاب سدی است که یک
انرژی و یک استعداد را توانمند و همدفمند می کند و غریزه جنسی و عاطفی افراد را
مدیریت می کند.
حجت الاسلام آیت گفت: اگر یک نیاز درست به آن
پرداخته نشود و اشباع نشود .نیاز جنسی و نیاز عاطفی یکی واقعیت است در
انسانها.خصوصا در جوان به دلیل ساختار سیستمی در بدنش عطش بیشتری دارد.اگر این
نیاز در دوران جوانی درس به آن پرداخته نشود.یعنی جوان دچار خود خوری عاطفی و جنسی
شود،توی خیابان که دارد می رود یک بخشی از دلش را جایی بگذارد وقتی وارد دانشگاه
می شود بخشی از دلش را جای دیگر بگذارد وقتی سرکلاس می نشیند بخش دیگری از دلش را
در کلاس بگذارد،دچار خودحوری عاطفی می شود.بعدا که وارد زندگی مشترک می شود،دیگر
آن عطش و آن نیاز و احتیاج استاندارد و واقعی که باید باشد وجود ندارد.
وی افزود:کسانی که می گویند وقتی با پسرخاله
یا دختر خاله یا با دوستانمان وقتی صحبت می کنیم
هیچ احساسی نداریم و عادی است اینها دچار مشکل جنسیتی هستند.مثلا وقتی یک
فرد می خواهد برای اولین بار سیگار بکشد به سرفه می افتد بعداز مدتی که بدنش آسیب
دید و مریض شد دیگر از سرفه خبری نیست. اگر وقتی با یک نامحرم نشست و بارخاست
کردی،گپ و گفت داشتی و برایت عادی بود این نشان می دهد که دچار مشکل جنسیتی
هستی.این نشان می دهد که غریزه جنسیتی ات را درست مدیریت نکردی.
آدم جذاب کسی است که به دلها می نشیند نه
غزائز را تحریک کند
این کارشناس حجاب گفت:افرادی که استعدادها و
ویژگی های مختلفی دارند نمی آیند فقط بروی ویژگی زیبایی خود زوم کنند و آنرا در
پوشش و ظاهر خود برجسته سازند.کسانی این کار را می کنند که نمی توانند ویژگی ها و
استعدادها و توانمندیهای خودشان را بیابند.لذا روی یک خصوصیت زوم می کنند و می
خواهند نشان دهند که من یک آدم زیبا هستم. درست است که همه انسانها دوست دارند آدم
های جذاب و قابل توجهی باشند اما جذابیت
با زیبایی صرف کاملا متفاوت است.آدم جذاب کسی است که به دلها می نشیند نه غزائز را
تحریک کند.آدم های مهربان وبا اخلاق در دلها می نشینند.آدم های عالم و دانشمند در
دلها می نشینند.آدم های خیر و سخاوتمند بر دلها می نشینند.آدمهایی که صفات کمال
یافته و الهی خودشان رادر شخصیتشان پرورش داده اند و الهی می شوند و زیباگرایی شان
الهی است این آدمها محبوب می شوند جذاب می شوند دوست داشتنی می شوند. اما آدمهایی
که با با نشان دادن زیبایی خودشان یا با دست کاری کردن ظاهرشان می خواهند خودشان
را زیبا نشان دهند، موفق نمی شوند چرا که فقط مورد سوءاستفاده در یک مقطع خاص قرار
می گیرند .آن خانمی که در چند سال اول جوانی در خودش احساس می کند تمام قدرتمندی
اش در خصوصیات جنسیتی اش هست،زیباست،خوش اندام است.این آدم تا کی ارزشمنداست تا کی
این صفات را دارد بعداز گذشت مثلا ده سال باز هم این ارزش را دارد.بعداز آن چگونه
می خواهد ارزش خود را نشان دهد؟
وی افزود:در غرب هر سال دختر برتر سال را
انتخاب می کنند نه دختر بهتر سال که از لحاظ کمال و جلال و ارزشهای علمی و هنری
و.. .این دختر همیشه زیبایی و طراوت جوانی را که ندارد که هرسال برتر شود.آیا
بعداز چند سال به او توجه می کنند؟یا اگر ارزشهای کمال یافته او را مدنظر قرار
بدهند برای او بهتر و ماندگار تر است؟
در هر نیمسال تحصیلی در یکی از دانشگاه ها
کرسی آزاد اندیشی با موضوع حجاب و عفاف برگزار می کنیم
در حاشیه این برنامه مسئول دفتر بسیج دانشجویی
کازرون گفت: استقبال پرشور بیش از 700نفر از دانشجویان از این کرسی حاکی از ضرورت برگزاری اینگونه برنامهها در دانشگاهها
احساس میشود.
شهرام افشاریان افزود:تریبون آزاد به دانشجو
دادن در یک فضای علمی برای ارائه نظراتش به صورت آزادانه و همچنین رسیدن به پرسشهای
پاسخ ندادهاش و فضای هیجانی به دور از احساسی فکر کردن و سخن گفتن از ویژگیهای
این کرسی آزاداندیشی بود.
وی افزود : با توجه به نظرسنجی صورت گرفته در
این برنامه از دانشجویان؛ کیفیت و نحوه برگزاری این کرسی مورد رضایت حداکثری ایشان قرار گرفت.
افشاریان در پایان گفت:قصد داریم جهت تداوم
این بحث در هر نیمسال تحصیلی این موضوع را در کرسی آزاد اندیشی دنبال نماییم.
در پایان برنامه به 28نفراز برندگان مسابقه
کتابخوانی پرنیان که با محورت حجاب و عفاف بود جوایزی اهدا شد.