پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۳۷۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۶

باسلام و تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید لطف بفرمایید جهت شروع مصاحبه ابتدائا خودتان را معرفی کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، ابتدائا عرض سلام دارم خدمت حضرتعالی و سایر همکاران گرامی شما

بنده غلامرضا دهقان ناصرآبادی ، متولد 1348، دارای مدرک کارشناسی رشته حقوق گرایش جزا و جرم شناسی سابقاً بعنوان معاونت حقوقی اموراراضی استان بوشهر و بعد بعنوان قاضی دادگستری انجام وظیفه می کردم و نهایتا در دوره ی هشتم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم شریف شهرستان کازرون انتخاب شدم و در طول دوره ی هشتم به عنوان یکی از اعضای هیات رئیسه کمسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی انجام وظیفه کردم.

 

- چی شد که این دوره هم آمدید و کاندیدا شدید؟

خب به هر تقدیر با توجه به اینکه طول دوره ی نمایندگی هر دوره مجلس شورای اسلامی یک دوره 4 ساله تعریف شده است   و بنظر می رسد که این دوره 4 ساله دوره ی بسیار کوتاهی است و شاید در دوره اول تجربیاتی انسان در روند کارش کسب و هم چنین مسائل و موضوعاتی را تعقیب و پیگیری میکند که بعضا به صورت نیمه تمام باقی می ماند، لذا احساس تکلیف و وظیفه کردیم که شاید در این شرایط حساس با توجه به تجربیاتی که کسب کرده ایم بتوانیم حضورمون و وجودمون در مجلس شورای اسلامی در جهت پیگیری امور حوزه ی انتخابیه و هم چنین قانون گذاری موثر واقع یشود

 

- بصورت مستقل به صحنه اومدید یا مورد حمایت حزب یا جناح خاصی هستید؟

نه ، بنده از ابتدا در همون دوره ی هشتم هم اعلام کردم بعنوان کاندیدای مستقل و الان هم به همون استقلال خودم پایبندم و مصر

 

- دوره ی گذشته هم بصورت مستقل وارد شدید؟

نه بنده اصلا مورد حمایت هیچ حزبی نخواستم که واقع بشم و شایدم  پیشنهاداتی شد ولی بنده به لحاظ موقعیت شغلی که داشتم به عنوان یک قاضی،  مستقل انجام وظیفه می کردم و الان هم با توجه به کمسیون حقوقی و قضایی که دارم کار میکنم و استقلالی که داشتم سعی میکنم همواره همون استقلال خودم رو حفظ کنم.

 

- مهمترین وظایف یک نماینده رو چی می دونید؟

براساس قانون ، آنچه که وظیفه یک نماینده تعریف شده است اول وظیفه قانون گذاری و تقنینی است.  براساس اصل تفکیک قوا ، مهمترین وظیفه ی یک نماینده مبحث تقنین و قانون گذاری است و مساله ی دوم مساله ی نظارت بر حسن اجرای قوانین با توجه به ابزارهایی نظارتی که قانون برای یک نماینده تعریف کرده است.

 

- الان شاهدیم که بخصوص در حوزه ی دوم بین مجلس و دولت اختلافاتی پیش آمده ، علت این اختلافات رو چی می دونید؟

خب شاید این رو نتونیم اختلاف اعلام کنیم؛ شاید اینها تعبیرهای متفاوتی باشه از نحوه ی اجرای قانون. اما آنچه که مسلم است این هست که تفسیر قوانین به عهده ی مجلس شورای اسلامی است و مجلس براساس خواسته ها و مطالبات به حق مردم و نیازهای روز جامعه و بارعایت مصالح و منافع عموم مردم اقدام به قانون گذاری می کند و بعد از تایید شورای محترم نگهبان، جهت اجرا به دولت ابلاغ می کند و از نظر اجرا هم دولت باید ساز و کارهای لازم برای اجرای این قانون رو پیاده کند.

البته در بعضی از موارد، دراین روند ممکن است مسائلی حادث شود چون که بالاخره مرحله ی اجرا و مرحله ی تقنین که براساس اصل تفکیک قوا از هم جداست ، حوزه های متفاوتی  است و قطعاً مسائل و مشکلاتی که در اجرای قوانین گاها پیش می آید ، قابل تامل است وما بایستی به کمک قوه ی مجریه بیاییم و بتونیم این قانونی رو که وضع کردیم به درستی اجرا کنیم؛ مقام معظم رهبری هم در توصیه هاشون به قوا فرمودن که حوزه ی اجرا، حوزه ی سخت تری است برای پیاده کردن و اجرای قوانین و نیاز به همکاری و تعامل بیشتری با قوه ی مجریه هست فلذا اگر گاهاً هم مباحثی مطرح میشود این مباحث حکایت از اختلاف ندارد حکایت از تعبیرها وبرداشت های مختلف از قوانین داره که با تفسیر قانون از سوی مجلس یا راهکارهایی که ارائه میشده این موارد مرتفع می شود.

 

- مهم ترین ضعف هایی را که بر مجلس و خصوصاً مجلس هشتم وارد می دونید چی هست؟

من ضعف جدی رو به مجلس هشتم نمی بینم و شاید بتوان یک ایراد را متوجه مجلس هشتم دانست، و آن هم این که شاید می تونیم بگیم در بعضی موارد که قوانین به درستی اجرا نشده عقب نشینی داشته است.

 

- عقب نشینی در مقابل دولت؟!

دولت، آره

 

- اگر ازتون بخوان یک نقطه تاریک رو در 4 سال تاریخ مجلس هشتم مشخص کنید، این کار رو خواهید کرد؟

خب گاها عرض کردم، در زمینه اجرا، گاها موارد و مسائلی پیش میاد که این موارد شاید خواست دولت هم نباشد ولی ناچارا چنین مواردی ممکن است اتفاق بیفتد، پیش بیاد، که در این جا اگر مجلس نظارت دقیق تری داشت و بیشتر تلاش می کرد، شاید بهتر به نتیجه می رسید و گاها عقب نشینی مجلس در بعضی از موارد موجب شد که موضع مجلس در دید انظار عمومی یه کمی پایین بیاد ولی در اصل مجلس هشتم رو من مجلس کارامدی می دونم. مجلسی که بیشتر مباحثش بر اساس مسائل کارشناسی به دور از مسائل حزبی و جناحی و سیاسی بوده و بیشتر مسائلی که در طول عمر این مجلس مطرح شده، بیشتر مسائل فنی و کارشناسی مورد نظر و لحاظ بوده و کمتر به مسائل حاشیه ای پرداخته شده است.

 

- شما از امضا کنندگان طرح نظارت بر نمایندگان بوده اید، نظر کلی تان در مورد این طرح چیست؟

بله، بنده اعتقادم اینه که با توجه به شغلی که قبلا داشتم و دیدگاهی که دارم، انسان، در هیچ مرحله ای از زندگیش، شاید بدون نیاز به نظارت نیست و همیشه احساس بنده اینه که بایستی ناظرین تیزبین اعمال و رفتار انسان ها رو رصد کنه تا خدای ناکرده در جریانی غوطه ور نشود. بر این اساس نمایندگی مجلس شورای اسلامی را هم از این قاعده مستثنا ندانستیم و بنده به عنوان یکی از امضا کنندگان این طرح و بنا به توصیه هایی که مقام معظم رهبری در هر چه بهتر اجرا شدن این طرح داشتن، اعتقاد داشتم که باید دستگاه نظارتی و یک ابزار نظارتی برای کنترل اعمال و رفتار نمایندگان در مجلس شورای اسلامی وجود داشته باشد.

 

- با توجه به وجود نهادهای نظارتی موجود، به نظرتون چنین طرحی زائد و یا حتی اعمال محدودیت غیر ضرور بر نمایندگان نیست؟!

نه، به نظر نمی رسد چون که بالاخره این قانون از مجاری مختلفی عبور کرده و بحث هایی از مرکز پژوهش های مجلس و در کمسیون های تخصصی و بعد از اون در صحن علنی مجلس و شورای محترم نگهبان پالایش شده تا تبدیل به یک قانون منسجم شده و به نظر نمی رسه که این منافاتی داشته باشه با وظایف دیگر قوا یا دیگر دستگاه های نظارتی و این یک نظارت ویژه و خاصی است به لحاظ حفظ شان و جایگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی.

 

- اشاره داشتید به توصیه های مقام معظم رهبری، الان دو دیدگاه در این مورد مطرح است؛عده ای اعتقاد دارند که نگاه ما باید به سر انگشت اشاره ی مقام معظم رهبری باشد و حرکتمان را بر آن اساس تنظیم کنیم، عده ای دیگر معتقدند که نه، ما باید به انجام وظیفه خود(حال در جایگاه نمایندگی) بپردازیم و هر جا رهبری لازم دیدند، خودشون تذکر می دهند، نظر شما چیست؟

من اعتقادم اینه که ببینید در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج) ما بایستی ولایت مطلقه فقیه رو قبول داشته باشیم. بایستی اعتقاد داشته باشیم به این که بنا به متن صریح آیه ی شریفه«اطیعوا الله و اطیعوالرسول و اولی الامر منکم» ما بایستی بالاخره امروز این را بپذیریم که«اطیعوا الله و اطیعوالرسول و اولی الامر منکم » ما بایستی امروز بالاخره تمام توجهمان به توصیه های مقام معظم رهبری و دیدگاه های ایشون و همون اشاره مقام معظم رهبری باشه و این جا نمی تونستیم محدودیتی قائل باشیم برای اجرای توصیه های مقام معظم رهبری و توصیه های حکیمانه ی ایشون می بایستی همواره سرلوحه کار مسئولین نظام در جمهوری اسلامی باشه و لذا تفکیک این که در هر جایی که منافع و مصالح ایجاب کند، بر خلاف اون اعتقاد به اصل ولایت مطلقه فقیه است.

 

- به ولایت مطلقه فقیه اشاره داشتید، یکی از شرایطی که در قانون برای داوطلبین ذکر شده، اعتقاد و التزام عملی به اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه هست، شما این رو چه معنا می کنید؟!

چی باید معنا کنیم.....

 

-اعتقاد و التزام عملی به اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه؟!

خب عرض کردم که در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج)، و در مقطع کنونی، مقام معظم رهبری به عنوان ولی امر مسلمین جهان، کسی که سکاندار کشتی نظام جمهوری اسلامی و امت اسلامی است، امروز تمام امت اسلامی، بایستی تمامی چشم وگوش، سرا پا، گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشند، توصیه های ایشون، اوامر ایشون را نکته به نکته، جزء به جزء اجرا کنند تا این که بتونیم به سر منزل مقصود برسیم. همچنان که حضرت امام(ره) فرمودند که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد، ما همواره اگر می خوایم به اون هدف غایی و نهایی خودمون برسیم، می بایست این اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه رو سرلوحه ی کار خودمون قرار بدیم و مد نظر قرار بدیم و بدون هیچ گونه مانع و محدودیتی بپذیریم و اجرا کنیم.

 

- خب بعضی(حتی در خود مجلس) معتقدند که ما باید کار خودمون رو انجام بدیم و رهبری هر جا لازم دیدند، با حکم حکومتی یا دستور یا چیز دیگه ای دخالت می کنند؟

من که عرض کردم ببینید، معیار ما و مقیاس ما، توصیه های مقام معظم رهبری است یعنی خط قرمز ما در مسیر حرکت، ولایت و رهبری است.

 

- در مسائلی که حکم حکومتی بدن؟!

بنا نیست که همیشه حکم حکومتی بدن. ما که نباید منتظر باشیم که ایشون حکم حکومتی بدن. ما اگر بخوایم آقا رو همیشه تو فشار قرار بدیم که حکم حکومتی صادر کنه که اون یک مباحث دیگری است و کسان دیگری، تعبیر دیگری از این کار می کنند.

ما اعتقادمون اینه که فرمایشات حضرت آقا و دیدگاه حضرت آقا به طور کلی برای ما فصل الخطابه. فلذا ما اگر بخوایم منتنظر باشیم که در هر مسأله ای حضرت آقا حکم حکومتی بده، که خب بسیاری از امور مملکت ممکنه با اخلال مواجه بشه، فلذا بایستی کسی که ادعای ولایت مداری داره، کسی که ولایت مطلقه فقیه رو می پذیره، می بایستی تمام قد در مقابل مقام معظم رهبری و اوامر ایشون، تسلیم باشه.

 

- آیا در این صورت نقش مجلس کم رنگ نمی شود؟!

نه، دلیلی نداره، دیدگاه ها به طور کلی مشخصه. دیدگاه ها مشخصه.

 

- ما الان ادعای الگویی را داریم تحت عنوان"مردم سالاری دینی". جایگاه مجلس در این نظام چیست، چه تفاوتی با یک مجلس در نظام لیبرال دموکراتیک دارد؟!

می دانید که در حکومت های غربی، آنچه که ملاک اعتبار است، تنها اون رأی هایی است که مردم صادر می کنند، بدون این که منشأ اون مشخص باشه، اما در نظام اسلامی، علاوه بر این که میزان رأی ملت است، در کنارش سایر شرایطی که هم شما الان اشاره فرمودید برای احراز صلاحیت پست نمایندگی، لازم و ضروری است؛ فلذا تفاوت بسیار زیاده، از لحاظ دیدگاهی، از لحاظ انتخاب افراد، بسیار بسیار متفاتته.

 

- بحثی که شما اشاره کردید یک بحث فرایندی است، فقط صرف نمایندگان، بحث ما جایگاه خود مجلس است؟!

قطعا هر تشکیلات سیاسی، هدف خاص خودش را دنبال می کند، فلذا ممکنه که بسیاری از اهدافی رو که امروز یک مجلس دموکراتیک داره دنبال می کنه، اصلا از سوی مجلس ما مردود باشه، از سوی نظام ما مردود باشه. قطعا با توجه به هدف نهایی که برای یک تشکیلات سیاسی در نظر گرفته شده، قطعا متفاوته

 

- اگر نماینده شدید، نماینده مردم، نظام یا دولت هستید؟!

من هم نماینده مردم هستم و هم نماینده ی نظام. هر دو با هم

 

- چطور بین این دو مقوله ارتباط بر قرار می کنید و دولت را از اون وسط حذف می کنید؟!

شما ادعاتون اینه که مردم و نظام از هم جدا هستن؟

 

- وقتی که به قول شما، قرار است مجلس تمام حواسش و توجهش به اشاره رهبری باشد، این مجلس به یک مجلس مشورتی برای رهبری تبدیل می شود، مجلس تحت اداره رهبری می شود، در این جا جمهوریت نظام چه می شود؟! مردم چه می شود؟!

اصلا این طوری نیست، اصلا این طوری که شما می فرمایید نیست، ببینید این نظام یک چهارچوبی دارد. نظام جمهوری اسلامی یک چهارچوب دارد. در این چهارچوب همه چیز تعریف شده است. هر چیزی جایگاه خاص خودش رو داره و ما اگر در چهارچوب نظام و اون اصولی که نظام جمهوری اسلامی به اون پایبنده، حرکت کنیم، دقیقا به اون اهداف متعالی که برای نظام جمهوری اسلامی ترسیم شده می رسیم و هیچ کدوم فدای دیگری نمی شه در این قضیه. فلذا کافیه که ما اصول رو رعایت کنیم. اینجا اگر که ما می گوییم که بایستی نگاهمون به انگشتان رهبری، به لب رهبری باشه، این به منزله این نیست که ما دیگه خودمون دیدگاه نداریم. چرا، مقام معظم رهبری، سیاست های کلی نظام رو ترسیم می کنن. ما با رعایت حریم، در راستای سیاست های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، حرکت می کنیم و دیدگاه های خودمون رو اعمال می کنیم.

 

- با توجه به وجود گروه بندی و فراکسیون ها در مجلس، به نظرتون یک فرد تا چه اندازه می تواند تأثیرگذار باشد؟

قطعا می تونه اثرگذار باشه

 

- می تونید نمونه ای رو از خودتون بیارید؟

حالا موردی ما از خودمون بخوایم چیزی بگیم که نداریم و لیکن یک نماینده به تنهایی هم می تواند اثرگذار باشد. یک دیدگاهی داشته باشد و چه بسا موقعی که یک نفر به عنوان مخالف یا موافق صحبت می کند با پذیرش نظر همین موافق در مجلس، ممکنه سرنوشت اون قانون تغییر پیدا کند و قطعا اینطوری هست.

 

- مهم ترین نقاط قوت وضعف چشم انداز 20ساله را چه می دانید؟

خب نکات بسیار حساسی و مهمی دارد ما یک اصلش را که نمی توانیم بگوییم مهم است. همه ی نکاتی که در سیاست های کلی 20ساله ی نظام ابلاغ شدن ، نکات بسیار مهمی هستند هرکدامش در جای خودش مهمه

 

- مهم ترین خواسته های چشم انداز؟

به نظرم مهمترین نکته ای که می تونیم ببینیم همون اصل اجرای عدالته

 

- به نظرتون اصلی از اصول قانون اساسی وجود داره که الان روی زمین مونده باشه و اجرا نشده باشه؟

شما مورد خاصی سراغ دارید

 

- به عنوان یک سئوال از شما می پرسم؟

من مورد خاصی ندارم...........

 

- الان 6سال از ابلاغ چشم انداز 20ساله می گذرد تا چه حد در برنامه ریزی ها و بودجه ریزی ها بر اساس چشم انداز عمل کردیم؟

خب نمی تونیم بگیم چشم انداز به طور کامل در اجرای این 2برنامه ی توسعه، محقق شده ما ایراداتی هم داشتیم در مجلس شورای اسلامی که جمع بندی و گزارش شده، هم در برنامه ی سوم و هم چهارم توسعه و بسیاری از موارد هم بوده که به لحاظ محدودیت های زمانی یا محدودیت های اداری، قابلیت اجرا پیدا نکرده اند . اما تلاش مجلس این بوده است که با همکاری با دیگر قوا بتواند نکاتی که عقب افتاده و بر زمین مانده را اجرا کند

 

- میزان هماهنگی برنامه ها با سند چشم انداز؟

خب اکثراً اجرا شده عرض کردم یه سری نکاتی هم هست که اجرا نشده ، باقی مانده که اونم بعلت محدودیت زمانی بوده یا محدودیت اعتبارات و امکانات مادی بوده که به لحاظ شرایط خاص پیش آمده و تلاش اینه که این موانع و محدودیت ها رفع بشه

 

- به نظرتون جایی از قانون اساسی هست که نیاز به اصلاح داشته باشه؟

ما که مرجع بازنگری قانون اساسی نیستیم

 

- نظرتون به عنوان یک فرد؟

نه ، موردی نیست که نیاز به بازنگری داشته باشه

 

- تفاوت بین  خصوصی سازی در نظام جمهوری  اسلامی ( اصل 44) و خصوصی سازی درنظام سرمایه داری چیست؟‍!

آنچه در نظام سرمایه داری غرب در دوره های رنسانس و در دوره ی بعد اتفاق  افتاد، رقابت های منفی ای بود که بین بخش خصوصی ایجاد شد. رقابت های منفی به هر قیمتی و به هر طریقی که بخش  های خصوصی بتونن هم دیگر رو از صحنه به در کنن بدون محوریت اخلاق و دین. اما این  در کشور ما جایگاهی نداره در کشور ما اصل 44 قانون اساسی با رعایت مسائل شرعی و قانونی پذیرفته  شده  نه این که هر فردی که بتواند بیاید و در عرصه ی رقابت های اقتصادی شرکت کند و به هر نوع  و به  هر وسیله ای بتونه به هدف خودش برسه .

 

- آنچه که تا الان در جمهوری  اسلامی اتفاق  افتاده؟!

اونچه که ت الان اجراشده حکایت از این دارد که براساس اصول وموازین قانونی و شرعی  و قوانینی  که براساس موازین شرعی تصویب شده اجرا شده است.

 

- نظرتون  راجع به سیاست  خارجی – نظام  جمهوری اسلامی چیه ؟!

نظام سیاسی ما و اون دیدگاه سیاست خارجی ما،سیری دارد که منتهی بر یک اصولی است و این اصول هم  در همان چشم انداز 20 ساله تعریف شده است. عدم سلطه پذیری و  استکبار پذیری ، رعایت عدالت و روابط 20جانبه ی سالم؛ این اصولی است که برای  دیپلماسی خارجی ما تعریف شده  و ما همواره سعی کردیم بارعایت اصول، دیپلماسی خارجی خودمون رو ترسیم کنیم و حرکت  کنیم وتا الان هم دیپلماسی موفقی داشتیم.

 

- الان بحثی مطرح است  تحت عنوان انزوای سیاسی  بین المللی  جمهوری اسلامی ،به نظر شما چیه؟!

از دیدگاه کی ؟

 

- شما به عنوان یک فرد ؟

- نه شمادارید از دیدگاه چه کسانی مطرح می کنید؟

 

- بحثی است که مطرحه

کی  اینو مطرح می کنه؟

 

 - حالا  هرکی ؟ یک گروهی ،یک عده ای ،غربی  ها، کارشناسان ،اصلاً خود من ؟!

خب این که نظر شخصیه بالاخره هرکس نظر شخصیش را می تواند  بگوید ولی این ملاک نیست.

 

 - خب الان به  نظر من جمهوری اسلامی در یک انزوای سیاسی  بین المللی قرا گرفته و واقعیت ها این رو نشون  میده؟!

کاملاً اشتباست. دیپلماسی خارجی ما به  نحوی برنامه ریزی شده  که ما نه  تنها در انزوا نیستم بلکه  امروز به عنوان  یک الگویی در سطح منطقه محبوبیت یافتیم . امروز اگر ما شاهد این خیزش ها و جنبش ها در عرصه های بین  المللی  و منطقه ای هستیم، حکایت از دیپلماسی فعال سیاسی  ما داره نه انزوای ما؛ اونایی که در انزوا رفتن کشورهای دیکری هستند.

 

- بحثی رو ما داریم تحت عنوان حمایت از حرکت ها و جنبش های آزادی بخش در سراسر جهان، خب الان مادر داخل مشکلات زیاد سیاسی و اقتصادی داریم.

بعضا دقیقا مطرح میشه شفاف تر بگید.

 

- با وجود مشکلات بسیار در داخل داریم فعالیت هایی  رو در خارج  انجام می دهیم که این مشکلات روبیشتر می کنه ؟

مستندی  دارید؟!‍

 

- الان آیا کمک های  مادی، معنوی، سیاسی و اقتصادی ایران نیاز به مستندات داره؟!

بله  دیگه !ادعاست ...

 

- به جنبش هایی مثل حماس و حزب الله و...

البته این  دیدگاه های شخصی  رو نمی شه تسری داد به  دیدگاه های سیاسی منطقه ای یا دیپلماسی خارجی؛ این مباحث بیشتر مباحث عامیانه است و لیکن آنچه که الان داره اتفاق میافته بله ماحمایت می کنیم از دولت هایی که تحت سیطره ی نظام سلطه و استکبار هستند، تحت ظلم هستند، تحت ستم هستند و این براساس آموزه های دینی ماست که برای ما پذیرفته شده هست دفاع  می کنیم از اونا ولی این به منزله ی  این نیست که ما بیایم حمایت کنیم از کشورهای دیگر.

 

- بحث اینه که چرا ماتمرکز نکنیم روی حل مشکلات داخلی با وجود این همه  مشکلات

قطعاً الان همین دیدگاه وجود دارد و دیدگاه  دولت هم همین هست  که بیشتر به رفع مشکلات و موانع  داخلی بپردازد  واگر هم گاهاً توجهی شده، توجه براساس عرض کردم اون دیدگاه دینی و مذهبی  ماست.

 

- همون دیدگاه دینی هم میگه اگه مثلاً اگه انفاق می کنیدکنیداول به نزدیکان و اقوام خودتون باشه ؟

قطعا؛ ما عرض می کنیم که آنچه که نظر شماست الان داره اجرا می شه .

 

- یعنی ماالان سعی کردیم تا اونجایی  که امکان داره ماجراجویی  در سیاست خارجی را محدود کنیم؟

تقریباً همینطوریه

 

- به نظرتون مهم ترین مشکل اقتصادی کشور الان چیه؟!

بیکاری

 

- علتش چی هست؟

علت بیکاری  اینه که ببینید ما در یک مقطع خاصی رشد نسبی جمعیت مان بسیار بالا رفت. جمعیت ما از یک کشور 36 میلیون نفری، بعد از انقلاب 2 برابر شد، 70 میلیون؛  به وازات آن، شرایط جنگ و تحریم های اقتصادی بعد از جنگ فرصت ها رو از کشورما  گرفت  و  می دانید که در 8 سال  دفاع مقدس کشور ما در مقابل تمامی کشورهای ابر قدرت ایستاد و بعد از اون تحریم های اقتصادی رو که بر علیه ما اعمال  کردند همه باعث این شد که ما نترسیم در زمینه های  اقتصادی سرمایه گذاری  کنیم و بتونیم وضعیت  اشتغالمون  رو سامان دهی  کنیم . فلذا شاید بیشتر برگرده به همین حوزه های خارجی و ناشی از جنگ و تحریم اقتصادی.

 

- حالا به نظرتون بحث هایی چون خصوصی سازی و کوچک کردن دولت موجب افزایش بیکاری  نمی شود؟

 نه این نه  تنها باعث افزایش بیکاری نمی شود بلکه اگر قانون به  درستی اجرا شود و بخش خصوصی را ما بتوانیم با اجرای سیاست های درست حمایت بکنیم، قطعاً می تواند زمینه رشد اقتصادی مملکت ما را هم فراهم بکند.

شما ببینید در روسیه، شوروی سابق با  این که بالاخره 2 قطب در دنیا مطرح بوده غرب و شرق می  بینیم که چون نظامش سیالیستی بود و اقتصاد آزاد نداشت در یک مقطعی از زمان فروریخت و از زمانی  روسیه توانست به چرخه ی اقتصاد برگرده که آمد و بحث خصوصی سازی  رو مطرح کرد و امروز باز می بینیم به عنوان یک قطب اقتصادی دارد مطرح می شود همه ی اینها برمی گردد به اجرای درست قانون  اگر قانون درست اجرا بشود و بخش های خصوصی مورد حمایت جدی تر قراربگیرند، قطعاً می  تواند بیشتر اثر گذار باشد

 

- نظرتون در مورد نیروهای شرکتی چیه؟

این را من رد می کنم و قبلاً هم  روی این قضیه هم مصاحبه داشتیم و هم در مجلس و در نطق پیش از دستور روی این بحث  داشتم و این به نظر من نوعی استثمار رو به دنبال میاره ومن با این سیاست کاملاً مخالفم. اعتقاد دارم که اگر بخش های دولتی، یاحتی بخش های خصوصی ،نیاز به نیرو وخدمات افرادی دارن باید راساً اقدام کنن و دلیلی  ندارد که شرکت واسطه ای پیدا  بشود و این کار را انجام دهد.

 

- شما بیکاری رو مهترین مشکل می دونستید و علت اصلی اون رو هم تحریم ها و فشارهای بین المللی دونستید. خب الان قسمت عده ای از این تحریم و فشارها به همین ماجراجویی ها در عرصه ی سیاست خارجی مربوط می شه نظر شما چیه ؟

نه ماجراجویی بایستی با دفاع از حقوق فرق  کنه اگر که  نظام جمهوری اسلامی جایی صحبتی کرده است دارد از حق خودش دفاع  می کند فرضا در بحث هسته ای ایران به عنوان یک کشور که رسمیت دارد در نظام بین المللی بایستی براساس npt این حق  رو داشته باشد که بتواند انرژی هسته ای داشته باشد در صورتی که ایران  از این طریق دارد تلاش  می کند به فن اوری هسته ای سالم دسترسی پیدا کند  اما  کشورهای ابرقدرت دارند مانع از این کار می شوند فلذا  این حکایت  از ماجراجویی ایران ندارد این حکایت از حقانیت ایران و دفاع از حقوق قانونی و مشروع خودشه .

 

-این دفاع و مقاومت تاکجا باید پیش  برود؟

 تاجایی که حق استیفا بشود

 

-آیا واقعا ارزش  رو داره که بخاطر بحث هسته ای بخواد این همه  فشار به این مردم متحمل  بشه ؟

قطعا ارزش دارد .

 

-چرا ؟

 بالاخره یکی از حقوق مسلمی که براساس قرارداد npt هر کشور ی میتواند داشته باشد بهره مندی از فن آوری هسته ای صلح آمیز است خب در این مورد نظام جمهوری اسلامی مطرح کرد چنین موضوعی روماجرا جویی شما  می دونید؟!

 

- این قضیه هسته ای از دولت های دیگر هم پیگیری می شه  ولی بامذاکره و ملاطفت و ملایمت بیشتر؟

بله  در دولت آقای خاتمی یک تئوری داشت مطرح می شد در دولت آقای دکتر احمدی  نژاد عملاً جمهوری  اسلامی به انرژی صلح آمیز هسته ای  دسترسی  پیدا کرد و در واقع کشورهای غربی و سلطه گر غافلگیر شدن واین حرکت اعجاب انگیز دانشمندان  هسته  ای ما باعث شد که  این ها یک مقداری حساس تر بشوند نسبت به موضوع تاجایی  که این ها بیان در  ترور دانشمندان  هسته ای ما تلاش کنن.

 

- حالا  این دوسیاست دو دولت  خاتمی و احمدی  نژاد را در راستای  همدیگه می دونید یا نه  انقطاعی صورت گرفته  وتغییرات  رخ داده  ؟!

تقریباً عرض کردم که سیاست های  کلی  نظام از سوی مقام  معظم رهبری ترسیم وابلاغ شده است.

 

- پس در همان راستاست؟!

و در همون راستا حرکت شده اما باشتاب بیشتر

 

- در  بحث اشتغال شاهدیم که دولت آمارهایی  رو از اشتغال 5/2 و 5/1 میلیون نفری ارائه  میده نظر شما چیست ؟!

من این آمار دوقبول ندارم.

 

- چرا؟!

چون با واقعیت های جامعه  منطبق  نیست.

 

- یعنی دولت داره آمار دروغ به مردم میده؟!

من این  اظهار رو نمی کنم که دروغ بگه ولی این آمار با واقعیت های جامعه منطبق نیست.

 

- شما پیگیری  هم کردید که چرا آمار در غیر واقعی به  مردم می دهند؟!

بله، با توجه به اینکه بنده خودم به عنوان ناظر  مجلس در کار گروه اشتغال و سرمایه گذاری  فارس هستیم، درباره ی این  قضیه هیئتی از سوی  مجلس مشخص شده  که در این خصوص راستی آزمایی کنن و منتظریم ان شاالله نتیجه برسد.

 

- بالاخره وقتی آمار دروغ داده می شده  باید پاسخ داده شود عذر خواهی  بشه.

هنوز به  نتیجه نرسیده  که عذرخواهی کنن.

 

- پس هنوز اثبات نشده؟

 فعلا که ایشون  گفتن  تاسال 90 هنوز 2 ماه دیگر تاپایان سال 90 مونده

 

 - پس  اون 5/1 میلیون  سال 89 چی ؟!‍

 اون رو هم داریم بررسی می کنیم.

 

- حالا  راه حل یابرنامه ی  شما برای حل این مشکل بیکاری  چیه؟

 بله  ببینید مادر راستای نظارت بر اجرای قوانین که یکی از وظایف نماینده  است در حوزه های شهرستان کازرون سعی کردیم درحوزه های قانون بودجه نظارت دقیقی داشته باشیم.

 

- در کل کشور؟!

حالا ماتوحوزه های خودمون داشته باشیم؟!که بتونیم اون اشتغال پایداری رو که مد نظرمون هست حاصل بشود

در حوزه های شهرستان کازرون باتوجه به اقتصادی که داره .اقتصاد وابسته به کشاورزی است.ما سعی کردیم زیر ساخت های اقتصاد کشاورزی رو تقویت کنیم از طریق ایجاد و گلنگ زنی سو در کسی و به  مرحله ی شروع عملیات اجرایی این پروزه و بعد  از اون که این پروژه باعث میشه که علاوه بر اینکه 14 هزار هکتاراراضی کشاورزی کازرون تحت پوشش  قرار بگیره، باعث میشه که 10 میلیون متر مکعب به تالاب پریشان به عنوان منطقه ای نمونه گردشگری سرازیر بشه  و این تالاب احیا بشه و مشاغلی رو خوردم به  خود ایجاد می کنه هم چنین در حوزه های آب رودخانه ی شاپور کانالی  بوده  مربوط به 80 سال پیش  کانال  سنتی بوده ماسعی کردیم بااخذ مصوبه ی هسئت محترم دولت این کانال روبه شکل  انتقال آب به لوله قرار بدیم و این هم باعث میشه که چیزی حدود 800 – 700 هکتار از اراضی و باغات منطقه تحت پوشش قرار بگیره وعلاوه بر این  که یک اشتغال  بسیار پایدار رو خوبی روبرای  منطقه فراهم  کند علاوه بر این در کنار این ما از صنعت هم  نباید غافل بشیم. تلاش  کردیم با  ایجاد 3 شهرک صنعتی  در حوزه های شهرستان کازرون یکی در  جنارشیجون یکی در کازرون  و دیگری  در جره و بالاده بتونیم زمینه  ای جذب سرمایه رو در شهرستان کازرون  فراهم  کنیم.ان شاءلله .

 

- حالا به نظرتون این یه تبعیض نیست بین اونایی که مراجعه می کنن و اونایی که مراجعه نمی کنن یا نمیتونن مراجعه کنن؟!

فکر نمی کنم اون دوستانی که مراجعه کردن، از مجراهای خاصی وارد شده باشن، همه می تونست بیان مادر خدمت همه ی دوستان هستیم.

 

- وضعیت فرهنگ رو در جمهوری اسلامی الان چگونه می بینید؟!

فرهنگ چی ؟

 

- فرهنگ رایج در جامعه ی کنونی ما؟!

فرهنگ ما یک فرهنگ بومی  اسلامی است و از لحاظ در تفاهم ما ارتقاء فرهنگی و ملی خوبی داشتیم.

 

- پس در این 32 سال ما ارتقای فرهنگی داشتیم؟

قطعاً ما ارتقای فرهنگی داشتیم.

 

- حالا آیا معظلی در حوزه ی فرهنگ شاهد هستید تا نیستند؟!

قعطاً ببینید مادر هر نظامی هیچ نظامی را مابدون ایراد نمی بینیم .در هر بخشی ما ممکنه مشکلاتی هم داشته باشیم. اما شما اگر یک کار مقایسه ای و تطبیقی انجام بدید و براساس یک دیدگاه کارشناس نظر بدین امروزه از لحاظ شاخص های فرهنگی ،در سطح مطلوبی هستیم و عواملی که اثر گذاره و شاهد اثر سویی به وفرهنگ ماگذاشتن، عوامل دیگری است  که ربطی به حوزه های فرهنگی ندارد ما اگر امروز مشکل و موانعی هم در حوزه های فرهنگی می باشیم. این  ناشی  از تاثیر عواملی است که خارج از حوزه های فرهنگ اثرگذاری  کرده  و ما بایستی ریشه ی این مسائل رو پیدا کنیم تا فرهنگ ما از این مسائل شود.در امان باقی  بمونه .

 

- پس مامشکل فرهنگی الآن در سطوح گشور نداریم؟!

ماالان عرض می کنیم مشکل فرهنگی نداریم. اما مسائلی دادیم که فرهنگ ما رو تحت تاثیر و تحت الشعاع خودش قرار داده  و مشکلات فرهنگی ایجاد کرده مثلاً بیکاری مثلاً فقر محرومیت،این مساله که ...

 

- مثلاً تجمل گرایی به نظر شما یک مشکل فرهنگی  نیست؟!

ببینید ما تجمل گرایی  رو در عموم نداریم.در خواص شاید چنین چیزی  باشه ولی در عموم نداریم، یعنی چیزی  که شما عموم  مردم مادنبال  تجمل گرایی باشن، نشستن به طریقه ی خاصی  تجمل گرایی دارن دنبال  تجملات هستند ولی عموم مردم  ما اینچنین تفکری رو ندارند مردم  ما مردم قانعی هستند  اما  عرض کردم باید عوامل منفی اثر گذار بر فرهنگ  رو از بین  برد.

 

- در همین بحث و فرهنگ  الان ماشاهد نوعی نگرش وگرایش به سمت فرهنگ های دیگر و بعضاً نامانوس با فرهنگ بومی اسلامی خود خصوصاً در بین جوانان هستیم. نظر شما دراین باره چیست؟!

ببینید،از اینکه مادر معرض تهاجم فرهنگی  هستیم، هیچ شکی  نیست  و این روما به گرات در بیابات مقام معظم رهبری  هم می  تونیم ببینیم که معظم له تعبیر فرمودن جنگ نرم واگر میزان از این بود که مقام معظم رهبری احساس خطر نمی کردند در حوزه های فرهنگ  به لحاظ همین مسائلی است  که امروز دارد تلاش می کنن از سوی سران استکبار و سران سلطه ی جهانی که بتونن ازطریق فرهنگ اثرگذاری کنن و در واقع اون جنگ نرمی روکه که امروز ایجاد کردن حکایت از همین موضوع داره که تمامی تلاش اینه که فرهنگ منحط غرب روبه هنوعی به جروونای ما القا کنن و متاسفانه امروز به حدودت خرده فرهنگ در بعضی از اقشارها، خصوصاً جوانان ظهور و بروز پیدا  کرده فلذا در این زمینه بایست مسئولین ماتمیز بینی و تلاش بیشتری داشته باشن تابتونن راه مقابله با این جنگ نرم رو پیدا کنن و به نتیجه برسن.

 

- عملکرد نهادهای متولی فرهنگی رو در این زمینه چگونه ارزیابی  می کنید؟!

ببینید بعضی از مسائل ،مسائل فردی  است. بسیاری از مسائل بایستی از فرد شروع بشه و از خانواده شروع بشه و اگر مابخوایم تمام تقصیرات گناهان ایرادات اشکالاتی رو متوجه یک نهاد خاص متولی فرهنگ بدونیم. قطعا به  نتیجه نمی رسیم و همچنان در همین  حوزه ی انتقاد و ایراد باقی خواهیم ماند. فلذا حوزه های فرهنگی  حوزه های بسیار وسیعی است کههر کدام از افراد جامعه با یستی خودشون شخصا خودشون  رو مسئول بدونن ،نظارت داشته باشن تابیاد جامعه ی کوچک خانواده  وبعد از اون در اجتماعات مختلف  به همین شکل تابه حد جامعه برسیم واگر این جهاد که جهاد فرهنگی است از فرد شروع نشد و در وجودهر فرد نهادینه  نشده هرچند نهادهای  فرهنگیمون هم قوی باشه بازم به نتیجه ای نمی رسیم.

- پس راه حل شما برای  مشکلا فرهنگی ،جهاد فرهنگی آن  هم  از سطح فردی است.

بله

 

- الان  مثلا ما بعث بی حجابی یابد حجابی را داریم آیا  اصلا این یک مشکل است .ایراد آن قانونی است اجرایی است یا ...؟!

 نه  ما نمی  تونیم بگیم مشکلی  وجود نداره  ولی عرض کردم این مسائل و معضلات فرهنگی در هر جامعه  ای هست اما این که مااز چه منویی وارد بشیم موارد خاصش باهم فرق  می کنه .

 

- مثلا مساله ای ججاب ؟

 بایستی عرض کردم از طریق آموزش از طریق مشکلات و محدودیت هایی  که در آینده گریبانگر این فرد می شود. متذکر بشیم او ن فرد و اون جامعه دقت تعلیم قرار بگیره و ما بتونیم با انجام کارهای فرهنگی موارد  سوء روبه فرد القا کنیم.به فرد بشناسونیم و در آگاه کنیم از این کاری که دارد انجام می ده و به نظر من برخورد قضایی  و برخورد فیزیکی نه تنها نتیجه نمی ده شاید نتیجه ی معکوس هم داشت باشد

 

- بیاد داشتن که ما  در این 32 سال در حوزه های فرهنگی ارتقا داشتیم .براساس چه شاخص هایی ؟!

خب امروز ببیند مباحث فرهنگی در حوزه های فرهنگی متفاوته شما در میزان اطلاعات عمومی  افراد آگاهی های عمومی ببیند آیا مادر تضاد داشتیم . در زمینه های آزادی  فکری آیا ماداشتیم یا نداشتیم در زمین های آزادی  اجتماعی در آزادی  های سیاسی بالاخره در زمیه های مختلف  بیایم  ما کنار هم بزاریم ماارتقا داشتیم در هیچ زمینه اش ما تنزل نداشتیم.

 

- حالا با توجه به  جمعیع مشکلات پیش گفته  بین مردم  مطرح است که یارهبری این  مشکلات را میدانند که پس چرا عملی نمی  کنند یاهم نمی دانند  که پن یک ...... است نظر شما چیست؟

مسئله

 

- از بیکاری و تورم گرفته  تا  رشوه خواری و پارتی بازی تابی حجابی و ..

قطعا  مقام معظم رهبری  برتمامی مسائلی که در سطح امعه  ما در سطح بین المللی و دو سطح منطقه ای می گذرد اگاهی کامل دارند و در تمامی موارد جلساتی که با کارگزاران نظام داشتن،متذکر شدن توصیه کردن جاهایی  که لازم بوده تذکر دادن و حتی جاهایی هم برخورد  کردن  وبه نظر می رسه  ایشون  برتمامی مسائل و مشکلاتی که در جامعه  می گذره و قوف کامل  دارن وبرنامه ریزی  برای این مسائل

.

- حالا به  نظر شما مادر بحث  انتخابات حالا  از قانون  انتخابات گرفته  تااجرایش باتوجه به آنچه  در انتخابات گذشته  رخ داده  مشکلی  نداریم؟!

 ببینید بعضی مسائل که پیش  میاد اصلا ارتباطی به قانون و دیگر مسائل نداره  بعضی مسائل در تمام  زمینه ها قانون  داریم  ولی یک جاهایی هم قانون نقص می شه اون نه غیب از مجرمیت ونه عیب از قانونگذاری است.عیب  از مردم بالاخره در طول تاریخ هم چنین وقایعی  اتفاق افتاده .اگر نقص  قانون نبود که بالاخره تصویب نمی کردند. قانون  رو تصویب می کنن برای  جایی که نقض بشه وباهاش برخورد  بشه.

 

- خب آیا برخورد هم می شود یا نه این آیا کافی  است یاخیر؟

قطعاً طبق ضوابط قانونی  اگر دلایل مستندات و مدارکی بوده  برخورد شده .

 

- پس چرا جواب نداده

چه جوابی باید بده ؟

 

- نمونه  ی  بارز انتخابات 88 و حوادث بعداز اون ماشاهدیم که این ناهنجاری های انتخاباتی مداوم و مردم تکرار می شوند...

بالاخره کسانی که برخلاف قانون حرکت کردن باهاشون برخورد شده

 

- اگر برخورد موثر و کافی بوده می بایست جواب می داد؟

چه جوابی  می داد؟

 

- که  دیگه شاهد چنین ناهنجاری ها و بی قانون هایی  نباشیم.

 نه شما یک قاتل رو میگیرن اعدام می کنن آیا بعد از  اون فقط شما می گیرد دیگه هیچ قتلی اتفاقی نم یافته.

 

- پس این مشکل قانونی نیست و مشکل بی رفتاری  است؟!

مشکل رفتاری است.

 

- مهم ترین مشکلات کنونی شهرستان را چی می دونید؟!

مهم ترین مشکلات تو چه حوزه ای ؟!

 

- به صورت کلی به عنوان یک نماینده ؟!

بیشترین مشکل ما در حوزه های اشتغال  جوانان  است وبه نظر می رسد که با توجه به رشد جمعیت ما و اقتصاد وابسته به کشاورزی مه  که در طول سال های  اخیر به علت موضوع خشک سال های متوالی در زیرساخت هامورد تهدید قرار گرفته  بیشترین مشکل رو من  در حوزه ی اشتغال می بینم.

 

- چه کار کردید چه کار می خواهید بکنید؟!

 ماتلاشمون این بوده  که بتونیم زیر ساخت های اقتصادی  شهرستان  که اقتصا کشاورزی است سازمان دهی کنیم از طریق ایجاد سرما که الحمدالله با تلاش هایی که صورت گرفت سه نگرشی عملیات اجرایش در حوزه های بخش جره  وبالاده شروع شد. سامان دهی چشمه ی ساسان بود در حوزه های شمالی شهرستان که از طریق انتقال آب بالوله در حال اجرایی شدن هست و هم چنین پایه گزاری جلسات متعددی با وزیر محترم جهاد کشاورزی وریاست محترم سازمان جنگل ها و مراتع توانستیم اعتبارات بسیار خوبی رو جهت اجرای طرح های آبخیز دارای و آنچنان دارای  در حوزه های شهرستان کازرون داشته باشیم تا از این طریق بتونیم باعث تقویت سفره های زیر زمینی آب بشیم و از هدر رفتن آب های سطحی جلوگیری  بشه  که این  موارد من حیث المجموع باع میشه که تعداد قابل توجهی از کشاورزان ما اشتغال  داشته باشند و در کنار شود تعداد زیادی از کارگرها هم به صورت متوالی در فصول  مختلف سال  مشغول باشن. از منظر یگه با توجه به دیدگاه منفی  ای  که در استان  فارس نسبت به صنعت وجود داشت ما از این تصویری که خشک سالی ها برای  ما ایجاد کرد هبود استفاده کردیم و امروز روبه فرصت تبدیل گردیمو سعی کردیم این دیدگاه را ایجاد کنیم  که وجود صنعت در فارس نه تنها  رقیب کشاورزان نیست  بلکه این 2 موضوع می تونه  باعنوان رفیق  با همدیگه مکمل همدیگه مورد توجه قرار بگیره و بر این اساس هم سعی کردیم با جذب  اعتبارات بسیار خوب 3 شهرک صنعتی رو در حوزه های شهرستان داشته باشیم.ناحیه ی صنعتی شهید مصلحیان رو داشتیم که به شهرک ارتقا  پیدا  کرد مسائل و مشکلات این هرک با تضمین اعتبارات لازم مرتفع شد سیستم های فاضلاب تصفیه خانه آتش نشانی و اورژانس شهرک و خیابان ..........وسامان دهی به این شهرک صنعتی هم  در دستور کار قرار گرفت که الحمدلله با تخصیص اعتبارات لازم عملیا اجراایی شان و به اتمام  است.

 

- منطقه ویژه ی کشاورزی چه شد؟

سفر هیئت محترم دوم به استان فارس با توجه به اینکه جهت اجرای  این طرح براساس اعلام نظر شورای عالی مناطق آزاد تجاری کشور نیاز به 1000 هکتار زمین بود این کار هم نیاز به مطالعات لازم داشت در 3 حوزه از شهرستان این کار توسط شرکت مشاوره شهر مطالعاتش انجام گرفته و نهایتاً مجری این طرح شرکت شهرک های صنعتی کشور معرفی شده که آمادگی خودش رو برای اجرای این طرح بعد از تکیل مطالعات  اعلام  کرده  .

 

- مشکل کارخانه ی کاشی  و سرامیک چه بود؟

 شرکت کاشی و سرامیک کازرون یک مباحث خاص مربوط به خودش رو داره  که اگر به سابقه  این شرکت ، این شرکت ابتدائا توسط اشخاص حقیقی تحت عنوان شرکت سهامی عام بنیانگذار شد با توجه به اینکه اون مسئولین وقت نتونستن به تعهدات  خودشون عمل کنن و ناچارا منجر به ایجاد دعوا  بین بانک تجارت  بعنوان پرداخت  کننده ی تسهیلات و اون شرکت  مطرح شده و نهایتاً اون شرکت به تملک بانک تجارت در اومد.نهایتا بامک تجارت با انعقاد قرارداد اجازه مشروط تملیک اون روبه شرکت دیگری تحت عنوان کاشی  کاشانه واگذار کرد اما متاسفانه به لحاظ عدم  نظارت دقیق  بر عملکرد این شرکتی که به عنوان شرکت که اجاره کرده بود این مکان رو به مشکلات مالی شدیدی پدید آمد که ناشی  از سوءمدیریت این شرکت بود ونهایتا بابدهی های  زیادی  که نسبت  به سیستم امور مالیاتی  پیدا  کرد چیزی  حدود سه میلیارد سیصد تومان ) وهمچنین تامین اجتماعی ( 2میلیارد و هشتصد تومن) و همچنین اقساط معمول و معادل 5/5 مییارد تومن ونهایتا 11 میلیارد بدهی این شرکت منجر به اقامه ی دعوی  مجدد  بانک علیه شرکت کاشی کاشانه شده ک نهایتا منجر ب خلع ید شرکت شد و نهایتا باصدور حکم قضایی و اجرائیه از سوی  محاکم قضایی واجرائیه از سوی محاکم قضایی اموال  مدیر عامل این شرکت معادل 20 میلیارد تومن  توصیف شده که عملیات اجراییبرلیه ایشون آغاز شده که هم بدهی های ناشی از عملکرد ناصوابی که داشته پرداخت بشه و هم اجور معقول وکارگرها رو که در طول سالیان گذشته پرداخت نشده بود پرداخت بشه.

 

- علت اصلی عدم  نظارت به وسیله  بانک بود؟

 دقیقا عدم نظارت به عهده ی بانک بوده

 

- 4 سال پیش پذیره نویسی شرکت پتروشیمی آغاز شده  اما هنوز خبر مهمی در این رابطه وجود ندارد

 در سفر اول هیئت دولت 11 پتروشیمی برای فارس تصویب شد یکیش هم برای کازرون  بود . جب ما برای اینکه بتونیم صنایع پتروشیمی رو ایجاد کنیم نیاز به زیر ساخت داریم. متاسفانه در اون زمان مطالعات  دقیق جهت اجرای این پروژه نپذیرفته بود ودیگر از علن های تاخیر عدم  انطباق مطالعات  به  موقع بود وهم چنین عدم تامین آب مورد نیاز ای صنعت بود که اجرای این پروژه روبا مشکل جدی مواجه کرده بود اماخوشبختانه باشروع عملیات  اجرایی سوسنگرد با تخصیص آب مورد نیاز از طریق وزارت  نیرو بهاین مجتمع صنعتی مجمئعا صنایع پتروشیمی کشور تمایل پیدا  کردکه با مشکلات بخش خصوصی در این امر سرمایه گذاری کنه که اکنون هم داره عملیات اجرایی این پروژه هم زمان باسد نرگسی پیش میره تا ان شالهه در زمان بهره برداری  از سد آب و آب گیری و تخصیص  آب مورد نیاز این پروژه هم بتونه  مورد بهره برداری  قرار بگیره.

 

- آیا کار گروه اشتغال شهرستان  فعال است؟!

 بله درشهرستان  هم  کار گروه اشتغال فعال  است که در فرمانداری تشکیل  میشه  و مسائل و موضوعات مربوط به اشتغال رو حل می کنن و پی گیری می کنن.

 

- در بعضی از خبرها  داشتیم  که منطقه ی ویژه ی اقتصادی  کازرون  به جهرم منتقل شده است؟

نه  این خبر خبر کذبی است این موضوع الان  در مرحله ی اجرااست و شما میتوانید صحت  این  ماجرا را از استانداردی  فاری پیگیری  کنید.

 

- اشاره کردید به زیر ساخت های توسعه شهرستان مهم ترین زیر ساخت های  توسعه شهرستان رو چه  می دانید ؟..به جز بحث کشاورزی که اشاره  کردید

 عرض کردم زیر ساخت های توسعه ی شهرستان  هم بحث صنعتی  است و هم کشاورزی است و هم امور موالاتی است و کارهایی  زیر بنایی حمل و نقل که مادر این خصوص هم تلاش کردیم جاده های  مواصلاتی  منتهی  به شهرستان  کازرون رو که از سال دهه ی 50  ایجاد شده بود وبراساس میزان ترافیک اون  زمان طاراحی و اجرا شده بود روبتونیم توسعه بدیم از طریق 4 بانده کردن وهمچنین خروج شهر کازرون از طریق تونل محرم یا تونل بناف سابق  که بتونه  این شهر از بن بست خاج بشه در مسیر تردد جاده های  اصلی  قرار بگیره  و هم چنین آنچه که اتفاق  افتاده ایجاد خط راه آهن فارس – خوزستان از طریق  کازرون بود که به عنوان یکی از مصوبات هیئت دولت  می باشد.بامشارکت 50 درصدی وزارت  نفت که این پروژه ی عظیم هم از طریق ایستگاه 12 فراشبند منتهی به جره بالاده  و بعد هم شهر کازرون تا استان  خوزستان  در حال اجرا است.

 

- اشاره داشتید به بحث تونل بناف یا محرم چی شد که  این تونل  تغییر  نام داد آیا این پروژه همان پروژه قبلی است یا ..

 بله عرضم به حضورتان آنچه که مورد نظر ما بود و مطالبه و خواست به حق مردم بوده خروج شهر کازرون از این بن بست تاریخی  است فلذا مابراساس خواسته های به حق مردم پیگیری  کردیم تلاش کردیم تا بتونیم این پروژ  روبروز کنیم واجرا که نهایتا براساس نظرات کارشناسی که از سوی کارشناسان زیربط اعلام شد 2 واریانت تعریف شده بود یکی  واریانت همون تونل بناف  سابق با ایجا 3 تونل در مقاطع مختلف وبا شیبی که قابل  تامل بود.ویک واریانت هم واریانتی  که در کنار اون  نفت عنوان تونل  محرم که با یک تونل به طول 2200 متر بدون شیب وبارعایت اصول فنی و مهندسی که در بررسی  ها و در  مقایسه ای که صورت گرفت  این تونل هم صرفه ی اقتصادی بیشتری برای کشور داره  هم ازلحاظ اقتصادی صرفه داره و هم از لحاظ فنی اجرایی  تر بود نسبت به تونل بناف سابق فلذا این کار در دستور کار قرارگرفت که عملیات اجرایش همدرحال اجرااست.

 

- پس صحت داشت که تونل بناف توجیه فنی و اقتصادی ندارد؟!

نه که توجیه فنی و اقتصادی نداره،در مقایسه بااین تونل ( محرم) این تونل توجه اقتصادیش بیشتر بود.

 

نویسنده: علیرضا جاشویی - اشکان صفری
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
0
2
متاسم برای خودم که وقتی از نماینده شهرم سوال می شود نظرتان در مورد فرهنگ چیست، می گوید:
فرهنگ چی؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
0
2
آقای دهقان شما هر وقت کم میارید سوال را با سوال پاسخ میدهیید؟ این هم نماینده ما...............
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
1
2
نماینده ها اقداماتشون کلی بود و طرح هاشون اساسی
شما چرا طرح هاتون فقط پیگیریه طرح های محمد صادقی بوده و خیلی هاشون هم اجرایی نکردین؟ و تازه اون هم به اسم خودتون زدید؟
ناشناس
|
-
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
0
2
الحق که سواد یه فوق تخصص قابل مقایسه با یه فوق دانشگاه پولی نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
1
2
من که حجالت میکشم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸