پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۴
پس از واقعه تخریب نقش برجسته تنگ چوگان کازرون فارس و انعکاس ضعفهای حفاظتی این نقوش در خبرگزاری مهر، طی مدت اخیر اقداماتی در راستای حفاظت از این نقوش شروع شد که اکنون نورپردازی برخی از این آثار صورت گرفته هرچند که کارشناسان تاکید دارند که طرح های حفاظتی نباید فقط به همین نورپردازی خلاصه شود.
به گزارش خبرنگار مهر، چندی قبل بخشی از نفیس ترین نقش برجسته های موجود در مجموعه ساسانی تنگ چوگان در شهرستان کازرون بر اثر اصابت پتک یا وسیله مشابه دیگری شکسته شد.

بر اثر این آسیب دیدگی گرز آویزان از اسب بهرام در دوم نقش برجسته در ضلع غربی تنگ چوگان به کلی شکسته و از بدنه کوه جدا شد.

هرچند که این گرز دوباره مرمت شد و بر سر جای خود قرار گرفت اما کارشناسان امر اعتقاد داشتند که آسیب رسانی به این نقش برجسته ناشی از عدم وجود تجهیزاتی حفاظتی در این نقش برجسته هاست.

بر همین اساس مسئولان امر طرح های حفاظتی و امنیتی را برای این نقوش تعریف کردند که در قدم اول نورردازی در دستور کار قرار گرفت.

در این رابطه عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پس از تخریب و شکسته شدن بخشی از نقش برجسته بهرام در تنگ چوگان و انعکاس خبری این واقعه تلخ، بالاخره نگاه ها و حساسیتهای مسئولان ذی ربط نسبت به حفاظت از نقش برجسته های پرارزش تنگ چوگان افزایش و بالاخره بخشی از کار نورپردازی بر روی این نقوش پایان یافته است.

محسن عباس پور افزود: اما در حال حاضر تنها چهار نقش از مجموع شش نقش موجود در این تنگه باستانی نورپردازی شده اند و هنوز دو نقش برجسته دیگر شبها را در تاریکی و با اندک نور موجود در محیط به سر می برند.



نورپردازی نقش برجسته

وی اظهار داشت: باتوجه به حساسیتهای بالای این نقوش تاریخی، عمیقا امیدوار هستیم که کار حفاظت نقش برجسته های تنگ چوگان در همین مرحله خاتمه نیابد زیرا در حال حاضر دو نقش برجسته پراهمیت دیگر در تنگ چوگان وجود دارند که نه تنها عملیات نورپردازی شامل حال آنها نشده بلکه یکی از آنها حتی یک فنس ساده هم برای حفاظت ابتدایی ندارد و اتفاقاً در آن نقش برجسته نیز شیئی مشابه همان شیء تاریخی که در نقش بهرام آسیب دید، وجود دارد.

وی ادامه داد: دسترسی راحت و بی دردسر هر عابری به این نقش برجسته که در ضلع شرقی تنگ چوگان قرار گرفته و عدم وجود هرگونه حفاظت فیزیکی از آن باعث شده باوجود بهبود وضعیت حفاظتی برای سایر نقوش، نگرانیها در خصوص این نقش همچنان به قوه خود باقی باشد.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان با بیان اینکه سرکشیها و حساسیتهای نگهبانهای مجموعه تنگ چوگان نیز نسبت به چند ماه پیش افزایش یافته، بیان کرد: اما همانگونه چنین گنجینه های ارزشمندی تنها با روشهای سنتی و استفاده از نگهبانها قابل حفاظت نیستند و حتما باید از دوربینهای مدار بسته و لوازم الکترونیکی ویژه ای برای نگهداری و حفاظت از آنها نیز استفاده شود.



وی گفت: تجربه تلخ به دست آمده از حادثه تخریب نقش بهرام و عدم دستگیری هیچ مضنونی در این ارتباط و مشخص نشدن دقیق این مسئله که تخریب صورت گرفته توسط چه کسی و با چه هدفی رخ داده بود دلیل محکمی بر آن است که حتما در حفاظت از این گنجینه های تاریخی باید از تکنولوژی روز و دوربینهای مداربسته که کنترل و حفاظت از نقوش را افزایش می دهند، استفاده شود.

عباسپور افزود: البته در مورد استفاده از دوربینهای مدار بسته نیز پس از تخریب نقش بهرام وعده های فراوانی از سوی مسئولان سازمان و همچنین پایگاه پژوهشی بیشاپور داده شد اما هنوز این مورد تحقق نیافته است.

وی بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی و پایگاه پژوهشی بیشاپور باید علاوه بر تامین حفاظتهای الکترونیکی و تکمیل نورپردازی نقوش برجسته تنگ چوگان، اقدامات مشابهی را نیز برای بزرگترین تندیس پادشاهان دوران باستان ایران که در غارشاهپور و در فاصله سه کیلومتری از نقوش برجسته تنگ چوگان قرار دارد در دستور کار خود قرار دهند زیرا این تندیس نیز در نوع خود بی نظیر بوده و در طول تاریخ ایران پیکره ای به این اندازه از پادشاهان ایرانی وجود ندارد.



مجسمه شاپور

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان ادامه داد: در خصوص غار و مجسمه شاهپور نیز بارها به مسئولان سازمان اعلام شده که تنها حضور یک نگهبان در طول روز و شب نمی تواند جلو اقدامات تخریبی احتمالی و یا صدمات ناشی از بی توجهیهای برخی از گردشگران را بگیرد و برای کنترل چنین وضعیتی نیز باید اقدامات ویژه ای از جمله فنس کشی متناسب با محیط، نصب دوربینهای مداربسته و بهبود روشنایی درون غار انجام گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳