ابتدا نکات محوری قسمت اول این مقاله تحت عنوان »چه کسانی کاندیدا شدهاند یا ...«جهت یادآوری و پیوستگی سلسله مقالات انتخابات باز میخوانیم: 1- انتخابات یک فرصت مغتنم و نمایش زیبای حضور باشکوه، سرنوشتساز و دشمنشکن در نظام مبتنی بر مردمسالاری دینی است.
2- از منظر مردمسالاری دینی، قدرت سیاسی، تنها یک
امانت است و نه یک سفره برخورداری
3-شرکت فعال در انتخابات یک وظیفه ملی، انقلابی
و دینی دانسته و آن را یک عمل سیاسی عبادی میدانیم.
4- کاندیداهایی که در صحنه میمانند حتماً خود
را اصلح از دیگر کاندیداهای حوزه مربوط میدانند و اگر غیر از این باشد صحنه را
برای رقیب اصلح فراهم مینمایند، زیرا که انشاا... همه به قصد خدمت بیمنت، کاندیدای
نمایندگی مجلس شدهاند.
5- ساز و کار فعلی انتخابات و قوانین مربوط به بیعیب
و نقص ندانسته، لذا لازم است بکوشیم تا با عمل درست و اجرای صحیح ضعفها را پوشش
داده و از هرگونه سوءاستفاده دشمنان و بدخواهان جلوگیری نماییم. و اما انتخابات
دوره نهم که تا به حال مراحلی مقدماتی از آن پشت سر گذاشتهایم و الآن در مرحله رسیدگی
به شکایات و اعتراضات داوطلبان رد صلاحیت شده و یا داوطلبانی که صلاحیتشان احراز
نگردیده، میباشد. و داوطلبانی که سرانجام برای نامزدی مجلس تایید صلاحیت نشوند
لابد شرایط لازم برای حضور در این عرصه نداشتهاند ولی در عرصههای دیگر میتوانند
خدمت نمایند.
شرایط
حداقلی شرایط ایجابی و اثباتی انتخاب شوندگان داوطلبین نمایندگی مجلس هنگام ثبتنام
در یک ماده و هفت بند و دو تبصره ذیل آن بسنده شده است که از هفت بند پنج بند آن
مربوط به شرایط اولیه شخص یعنی سن، تابعیت، سلامت جسمی، مدرک تحصیلی و نداشتن سوء
شهرت و دو تبصره هم، یکی مربوط به اقلیتهای دینی و یکی هم مربوط به معادل بودن هر
دوره نمایندگی مجلس با یک مقطع تحصیلی است و فقط دو بند آن به صورت کلیگویی مربوط
به اعتقادات و باورها و... میباشد.
به
نظر میرسد که قانون در این خصوص و برای کسب جایگاه رفیع و سرنوشتساز نمایندگی
مجلس شورای اسلامی و شانیت تقنینی آنان و برای وضع قوانین جامع و مانع و پایدار،
ناقص، نارسا و به مواردی کلی بسنده شده است. به طوری که پذیرش استناد به موارد کلی
در تعیین صلاحیت نامزدها برای عام ثقیل است و برای این که اشخاص نخبه، فرهیخته،
صاحبفکر و اندیشه، با تجربه، ثابت قدم، آشنا و مقید و متعهد به معارف دینی، ارزشهای
اسلامی و احکام شرعی بتوانند بیشتر در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند و افراد فرصتطلب،
دنیاخواه و معاملهگر کمتر به خود اجازه ورود به این عرصهها را بدهند باید صاحبنظران
و دلسوزان به فکر راه چارهای باشند و روی ساز و کار و قوانین انتخابات کار کنند.
تا در آینده عالمانی فرهیخته، مومنانی توانا و متخصصینی متعهد و در یک کلام عصارههای
ملت در این عرصه وارد شوند و رد صلاحیتها و عدماحرازها، کمتر و به حداقل ممکن
برسد؛ تا آن جا که اصلاً رد صلاحیتی نباشد.
پرواضح
است که صرف تغییر مدرک تحصیلی لیسانس به فوقلیسانس یا دکترا نمیتواند مشکلگشا
باشد. با توجه به نوع مدرکگرایی و به تبع آن مدرکسازی که در کشور رایج شده که نه
نشانگر بار علمی و بسیار جای تاسف و دون شان این نظام مقدس است. انشاا... که
قانونگذارن محترم در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، تشخیص مصلحت به کمک سایر صاحبنظران
بتوانند تا انتخابات آتی قوانین انتخابات و ساز و کار آن را متحول نموده و قوانین
را اصلاح، تکمیل و شفاف نمایند و به تصویب برسانند.
در
پایان، یک بار شرایط حداقلی انتخاب شوندگان را از قانون انتخابات مرور مینماییم
تا بیشتر التفات حاصل شود که وظیفه انتخاب کنندگان به حکم عقل و شرع و به دور از
قوم و خویش بازی، شهری و روستایی و... از بین نامزدهایی که تعیین صلاحیت میشوند
انتخاب حداکثری میباشد. و منظور از انتخاب اصلح، انتخاب کاندیدایی است که نسبت به
بقیه، حداکثر صلاحیتها و تواناییها را داشته باشد.
شرایط
انتخابشوندگان داوطلبین نمایندگی مجلس شورای اسلامی هنگام ثبت نام، مندرج در ذیل ماده 28 قانون
انتخابات مجلس شورای اسلامی، شرایط حداقلی ذیل است:
ماده 28- انتخاب شوندگان هنگام ثبتنام باید
دارای شرایط زیر باشند:
1-اعتقاد
و التزام به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران
2-تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
3-ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت
مطلقه فقیه
4- داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و یا معادل
آن
5- نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه
6- سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی،
شنوایی و گویایی
7- حداقل سن 30 سال تمام و حداکثر 75 سال تمام
به امید برگزاری انتخاباتی هرچه سالمتر با شرکت حداکثری.