بيشك از مهمترين وظايف مطبوعات و خبرگزاري ها اطلاع رساني به مخاطبين خود و عامه مردم و طرح انتقادات و پيشنهادات ميباشد و نه اينكه جاي هيچگونه ترديدي نيست بلكه حق هم همين است، اما اي كاش وظيفه ديگر خود را هم به ياد داشته و فقط به فكر رفتارهاي ژورناليستي نبوده و كمي هم منصفانه عمل مينمودند و تا اطلاعاتي به دست آنان ميافتاد بيمحابا به بزرگنمايي آن مبادرت ننموده و به يكباره سالها تلاش و مساعي بي دريغ را زير سؤال نبرده و موجبات دلسردي مسؤولين و دست اندركاران و دلتنگي مردم را فراهم نميآوردند، به طور مثال در خصوص درج همين مطلب از طرف خبرگزاري محترم دانشجويي ايران « ايسنا» منطقه فارس، چنانچه ملاحظه گردد بخوبي مشخص است كه از ابتدا درج خبر تا پايان ، علاوه بر ذكر مطلب اصلي دانشجويان، چندين بار مطالب تكرار ميگردد. آيا اين براي بزرگ نمايي و يا مهم جلوه دادن موضوع نيست و يا درج همين مطلب توسط يكي از نشريات محلي شهرستان ، كه موضوع را با تيتر بسيار بزرگ و در صفحه اول و به عنوان تيتر اصلي هفته نامه درج مي نمايد، اما خبر راه اندازي بيمارستان همين دانشگاه را به عنوان تيتر فرعي با قلم بسيار كوچكتر در كنار همين مطلب مي آورد آن هم به صورت مبهم، چرا كه فقط كلمه «دانشگاه» را قيد مي نمايد؛ كدام دانشگاه!؟. و حتي در متن هم از عكسي استفاده مي كند كه پيشرفت بسيار كمي از ساخت بيمارستان را نشان مي دهد در صورتي كه امروز اين بيمارستان بيش از 60% پيشرفت فيزيكي دارد. و يا اينكه هيچكدام رعايت امانت را نكرده چنان حول بزرگ نمايي و مهم جلوه دادن موضوع هستند كه حتي نوشته هاي خود دانشجويان را هم تغيير ميدهند، به طور مثال دانشجويان بيان مي دارند كه خانواده هاي آنان ساليانه هزينه اي بالغ بر 5 الي 7 ميليون تومان مي پردازند اما اين موضوع توسط خبرگزاري و يا نشريه درج مي گردد « هر ترم هزينه اي بالغ بر 5 الي 7 ميليون تومان» كه اين خود شائبه اي ديگر براي مردم و مسؤولين ايجاد خواهد نمود، و يا اينكه مطلب را با مقدمه اي آغاز مي نمايد كه خود جاي تأسف و پاسخ جداگانهاي دارد. به هر حال به هر شكلي كه به اينگونه موارد بنگريم فرصتي است مغتنم تا از يك طرف به رفع اشكالات احتمالي پرداخته و از طرف ديگر به بيان گوشهاي از عملكردهاي انجام شده.
اما از اصل موضوع دور نشويم و قبل از آن اين را هم بيان نماييم كه دانشگاه آزاد و مسؤولين آن طرح مشكلات و خواستهها و انتقادات و پيشنهادات را در هر زمينه اي حق دانشجويان عزيز دانسته و همواره در جهت رفع مشكلات و استفاده از نظرات مفيد كوشيده اند.
بي ترديد همانگونه كه در نامه دانشجويان هم آمده است حرفه پزشكي با سلامت و جان افراد سر و كار دارد، و به همين دليل است كه مدير يت اين واحد دانشگاهي همواره توجه خاصي به اين رشته تحصيلي داشته و از هيچ كوششي فرو گذار نبوده است، كه در ادامه به گوشه اي از اين تلاشها اشاره خواهد شد.
اما بهتر آن است تا از ابتدا و از تيتر بسيار غيرمنصفانه خبر شروع كنيم.
چگونه است دانشجوي عزيزي كه هنوز چند ماهي بيشتر نيست كه دوره فيزيوپاتولوژي خود را شروع كرده و هنوز يك سال ديگر به شروع بخش باليني (بيمارستاني) او باقيمانده اينگونه از آينده خود نااميد شده و ثمرة تلاشهاي آينده خود را بيتجربگي تلقي مينمايد و نتيجه آن هم به خطر افتادن جان انسانها ميداند.
آيا تاكنون اين سؤال براي عزيزان پيش آمده است كه تا اين زمان چند نفر در همين رشته پزشكي واحد كازرون فارغالتحصيل شدهاند، اگر بگوييم 540 نفر اغراق كه نكرده ايم هيچ، بلكه طبق اسناد و مدارك سخن گفتهايم.
آيا مي دانيد فقط در همين شهرستان كازرون بيش از 10 نفر از اين عزيزان مشغول طبابت بوده و از حازقترينها هم هستند و مطب آنها هم از شلوغ ترين مطبها و به حول و قوه الهي تاكنون هم براي هيچ يك از بيمارانشان مشكلي پيش نيامده بلكه بر عكس... ديگر از خيل عظيم اين فارغ التحصيلان كه هر كدام در گوشهاي از اين كشور يا مشغول ادامه تحصيل هستند و يا به طبابت مشغول و يا مديريت مراكز مهم را به عهده دارند ميگذريم.
آيا ميدانيد تاكنون چه تعداد از همين فارغ التحصيلان در دوره هاي تخصصي پذيرفته شدهاند؟ همين بس كه در يكي دو سال گذشته تعداد بيش از 10 نفر در دوره رزيدنتي رشته هاي داخلي، پوست، زنان، جراحي، بيهوشي و اورولوژي پذيرفته شده و اگر معيار ارزشيابي در دوره هاي باليني قبولي در آزمون جامع پيش كارورزي بدانيم خوشبختانه همه ساله علاوه بر اينكه اكثريت مطلق دانشجويان در اين آزمون نمره قابل قبول و بالايي را كسب مي نمايند موفق به كسب سهميه يك درصدي براي ورود مستقيم به دوره تخصصي هم ميشوند.
آيا ميدانيد دانشجويان اين واحد در آزمون هاي علوم پايه و پرهانترني همواره رتبههاي برتر را در بين دانشگاه هاي سراسري و آزاد كسب نموده و مينمايند.
اينها نشانة چيست؟! نشانه بي برنامگي مسؤولين است؟ عدم توانايي، بي علاقگي و بي توجهي اساتيد محترم و زحمتكش است؟! چگونه حاضريم هنوز شروع نكرده، يك عمر زحمت و تلاش استاداني كه آنگونه پزشكاني را تربيت نموده اند به باد انتقاد و بيتوجهي بگيريم. آيا اينها نشانه كمبود فضاي آموزشي و يا امكانات در بخش باليني و بيتوجهي بيمارستانهاي طرف قرارداد است.
البته مسؤولين دانشگاه هميشه به اين امر اعتراف داشته و دارند كه برنامه ريزي مدوّن و به روز، امكانات ايدهآل، استادان برجسته و بيمارستانهاي مجهز حق دانشجويان تلاشگر است و همواره در اين مسير گام برداشته و برخواهند داشت.
- درخصوص نبود فضاهاي آموزشي كافي در بخش باليني شيراز بايستي به اين نكته اشاره كرد كه مسؤولين واحد هم نيز به اين مسأله واقفند كه اين فضاها در شأن و منزلت دانشجويان رشته پزشكي نيست اما چه بايد كرد؟! مديريت واحد در اين زمينه هم بيكار ننشسته و علاوه بر تغيير دادن همان ساختمان استيجاري به فكر احداث ساختمان مستقل دفتر دانشكده پزشكي در شيراز بوده كه به حول و قوه الهي بزودي پروانه ساخت آن با پرداخت نزديك به 500 ميليون ريال تهيه شده و در زميني به مساحت 2500 مترمربع با پيشبينيهاي لازم براي فضاي آموزشي، اداري، كلينيك درماني و حتي خوابگاه دانشجويي با زيربناي 4500 مترمربع احداث خواهد گرديد. علاوه براين رياست واحد به محض شروع كار خود، ساختمان 3 طبقهاي كه براي بخش مديريت دانشگاه آماده شده بود به دانشكده پزشكي، پرستاري و مامايي اختصاص داده كه در نوع خود قابل توجه ميباشد، در صورتيكه قبلاً دفتر همين دانشكده در يك زيرزمين بوده است.
در مورد كمبود تعداد اعضاء هيأتعلمي هم بايد به اين نكته اشاره نمود كه براي اولين بار و بعد از 24 سال كه از تأسيس اين رشته در اين واحد ميگذرد طي يكسال گذشته بيش از 20 نفر عضو هيأتعلمي به صورت نيمهوقت استخدام شدهاند و چنانچه دانشجويان عزيز به فراخوان ارائه شده توسط واحد مراجعه نمايند ملاحظه خواهند كرد كه علاوه بر تعداد فوقالذكر مسئولين واحد در صدد استخدام 14 نفر عضوهيأتعلمي تماموقت با تخصصهاي مختلف هستند، مضافاً به اينكه علاوه بر اين عزيزان تعداد زيادي از اساتيد حقالتدريس مجرب نيز دعوت به همكاري شدهاند، و واحد در صدد رايزني با دانشگاه علومپزشكي استان براي تأمين نيروهاي متخصص پزشكي است تا بتوانند طرح خود را در بيمارستان آموزشي امام علي (ع) واحد كازرون به انجام برسانند
- درخصوص بيمارستانهاي طرف قرارداد دانشگاه بايستي يادآور شد كه با توجه به تأكيدات رياست واحد براي اولين بار علاوه بر بيمارستان شهيدبهشتي كه به دليل كثرت و تنوع بيماران مراجعه كننده- كه از جمله ويژگيهاي يك بيمارستان خوب آموزشي است- ، با بيمارستانهاي مطرح ديگر شيراز از جمله بيمارستان MRI ، علياصغر(س)، زينبيه، شهيدحجازي، خدادوست و همچنين بيمارستان وليعصر(عج) كازرون نيز قرارداد بسته شده و همچنين به مسؤولين گروه باليني هم اعلام گرديده دانشگاه با هر بيمارستاني كه بتواند به آموزش باليني دانشجويان كمك كند قرارداد خواهد بست.
- در زمينه ارائه دروس و ساختار آموزشي در مقاطع مختلف رشته پزشكي (علومپايه و باليني) بايستي به اطلاع برساند كه ارائه دروس براساس آئيننامههاي مصوب و مورد تأييد وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي است و مدارك مستند نيز موجود ميباشد و در خصوص ارائه درس نشانه شناسي پزشكي هم دوره مدون نشانه شناسي عملي براي اولين بار براي دانشجويان ترم آخر فيزيوپاتولوژي، قبل از ورود به بخشهاي باليني اجرا گرديده و از طرفي بخش باليني مسموميت ها كه مبحث كاربردي و اساسي پزشكي قانوني مورد نياز دانشجويان ميباشد براي دانشجويان اينترن برگزار ميگردد در مورد دروس پزشكي قانوني و اخلاق پزشكي به اطلاع دانشجويان مي رساند با توجه به اينكه اين دروس پيشنياز ندارد ميتواند در دوره فيزيوپاتولوژي يا پيش كارورزي بر حسب نظر گروه باليني ارائه شود.
- دانشجويان گرامي و والدين محترمشان مستحضر هستند كه دانشگاهآزاداسلامي يك مؤسسه آموزشي غيرانتفاعي است و منبع تأمين كننده هزينه اعم از آموزشي، پژوهشي، خدماتي و رفاهي دانشگاه از شهريه پرداختي دانشجويان ميباشد و حتماً دانشجويان و خانوادههاي گرامي ايشان از نحوه تحصيل در اين دانشگاه اطلاع كامل داشته اند كه اين دانشگاه را براي ادامه تحصيل انتخاب نمودهاند، به هر حال لازم به يادآوري است كه فقط در سال 89 بالغ بر 3 ميليارد ريال به منظور آموزش باليني دانشجويان رشته پزشكي و مبلغ 80 ميليارد ريال براي احداث بيمارستان آموزشي امامعلي(ع) پرداخت گرديده كه اين علاوه بر ساير هزينههاي آموزشي و پژوهشي است كه براي دانشجويان رشته پزشكي هزينه شده است.
- اما همانگونه كه در ابتدا آمد اينك به گوشههايي از تلاشها و مساعي رياست و مجموعه دانشگاهآزاداسلامي واحد كازرون در طول يكسال و هفت ماه گذشته خواهيم پرداخت كه همه و همه نشانه توجه و عنايت خاص واحد به مسأله پزشكي و دانشجويان اين رشته بوده است.
- منظم نمودن برنامه بخشهاي باليني دانشجويان.
- اجراي دقيق قوانين و مقررات آموزشي براساس آئيننامههاي وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي.
- برنامهريزي منظم جهت برگزاري دروس فيزيوپاتولوژي.
- مستندسازي و برنامهريزي منظم به منظور برگزاري امتحانات فيزيوپاتولوژي و باليني براساس فرمول ارزشيابي كوريكولوم وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي.
- تشكيل جلسات متعدد با مديران گروههاي آموزش باليني جهت بررسي و رفع مشكلات مربوط به اجراي كوريكولوم و تدوين طرح درس براي گروه هاي مختلف آموزشي به صورت بومي در دانشكده.
- برگزاري امتحان OSCE و تحليل نتايج آن.
- برگزاري امتحان مقدماتي المپياد دانشجويان پزشكي به صورت مستقل در دانشكده.
- تأكيد بر سرعت هرچه بيشتر در روند ساخت بيمارستان آموزشي امامعلي (ع) در كازرون در طول يكسال و نيم گذشته و پيشرفت 60 درصدي آن.
- اختصاص ساختماني مستقل در مجموعه واحد به دانشكده پزشكي، پرستاري و مامايي و تجهيز كلاسهاي مربوطه به امكانات سمعي و بصري.
- خريداري امكانات موردنياز كه در اينجا فقط به يك قلم آن اشاره ميشود. خريد ست كامل مولاژ به مبلغ 17 ميليون تومان.
- برگزاري جلسات پرسش و پاسخ با حضور مسؤولين دانشگاه.
- تدوين و اجراي اصول (EDO) براي اولين بار در دانشكده پزشكي و اجراي اصول زيربنايي آن از جمله برگزاري كميته هاي مشورتي دانشجويي، كميته تحقيقات دانشجويي ، كميته تدوين طرح درس و اجراي كارگاه هاي توانمندي استادان ، آمادگي المپياد دانشجويي براي دانشجويان منتخب المپياد و در نهايت تشكيل كارگاه مهارتهاي باليني و اجراي مدون كلاسهاي مربوطه و ....
در خاتمه لازم به يادآوري است كه مسؤولين اين واحد دانشگاهي رجاء واثق دارند، عليرغم اقدامات انجام شده در طول يك سال و هفت ماه گذشته باز هم كمبودها و كاستيهاي بسياري در اين خصوص وجود دارد اما همچون گذشته سعي خواهند داشت با استفاده از نقطه نظرات و پيشنهادات دانشجويان، استادان و متخصصين مربوطه بستر آموزش باليني مناسبتري را فراهم و در جهت ارتقاء كيفي آموزش و پژوهش تلاش نمايند تا انشاءالله دانشجويان بتوانند با آرامش كامل و به دور از نگراني و تشويش خاطر با دستي پر دوره تحصيلي خود را به اتمام رسانيده و خود را براي خدمت به ميهن اسلامي و مردم عزيز و شريف كشورمان ايران سربلند آماده سازند.
لازم به ذكر است كه اسناد و مدارك مستند درخصوص هر يك از ادعاهاي فوق در دانشگاه موجود بوده و دانشگاه افتخار دارد آن را در معرض ديد دانشجويان عزيز، والدين گرامي دانشجويان، مطبوعات و يا هر فرد علاقهمند ديگري قرار دهد.
دانشگاه آزاد اسلامي- واحد كازرون
بله دانشجوها وخانواده هاشون میدونن چه مبالغ سرسام اوری ازدانشجوها میگیرد
پدربزرگواری که بالا گفتی نمک نشناسی هم اندازه ای دارد بعدهم گفتی مشکل بضاعت مالی داری
سالانه 5تاهفت ملیون دادن میدونی یعنی چی
من میگم شما یه کارمند هستید که ماهینه 800هزارتومان میگری که تویکسال میشه9.5ملیون(اگه 800هزارتومان بگیری که وقتی نوشتی بضاعت مالی دارم شاید نگیری این مقداررو)ماهی 9.5حقوق گرفتن و6الی 7ملیون روبابت دانشگاه دادن میدونی یعنی چه دیگه ازکجا میاری خرج میکنی.تازه اگه یک یا دودانشجوی دیگرهم داشته باشی واویلاست اگه دانش اموزهم داشته باشی
پدرجان یعنی بااون 2الی3ملیون باقیمانده میتونی زندگی خانوادت رواداره کنی
ایامیتونی نیازهای فرزندانت روتامین کنی ویک زندگی که شخصیت وکرامت فرزندانت روحفظ کنه براشون مهیاکنی
پدرجان چراوقتی نفرازدانشجوها بعضی دردها ورنجهاشون رو نوشتن نمک نشناس خوندید
رياست محترم دانشگاه به نظر شما ايا نبايد اين نكته را فراموش كرد كه اين دانشجويان پذيرش دانشگاه كازرون ميباشند لذا بايد تمام دوره تحصيل انها در كازرون باشد اگر دوره بعد از علوم پايه را نيز در شهر كازرون بگذرانند خيلي از اين اعتراض ها بر داشته ميشود وفشار مالي كه به خانواده هاي انها وارد ميشود {خوراك پوشاك ومحل ااسكان در شهر شيراز}كمتر ميشود وراحت تر ميتوانند شهريه هارا پرداخت كنند
خیلی نا عادلانه هست که برای تبلیغ دانشگاه را به خاطر رشته پزشکی ورشکسته کردید آقای رئیس
چه آقای دهقان ناصرآبادی نماینده باشد چه شخص دیگه صددر صد رفتنی هستی پس یک کاری کن تا پشت سرت دعای خیر باشه نه مثل رئیسهای قبل بعد از رفتن با بدی ازتون یاد بشه موفق باشی
من میخوام دانشگاه کازرون ثبت نام کنم دارم گیج میشم حالا خوبه یا نه؟؟؟؟؟
من بـــــــــــایــــــــــد چیکار کنم؟؟؟
بیام یا نیام؟؟؟؟