پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۸۰۲۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹
فاتحان سوسنگرد-15
حسین جمشیدی

راوی: از جمله مکان هایی درشهر کازرون که در سال های آغازین دفاع مقدس اقدام به اعزام نیرو به جبهه های حق علیه باطل داشته، فدائیان اسلام بوده است. برای فهمیدن فلسفه وجودی وشیوه کار این تشکل به سراغ یکی از عضوها و مطلعین این تشکل رفتیم و حقیقت را جویا شدیم.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی اوایل سال 58، آقایان آیت الله لواسانی، محمد مهدی عبدخدایی به همراه تنی چند از فداییان اسلام دفتر مرکزی، به کازرون آمدند و به حضور شهید "حجه الاسلام دانشجو" که آن زمان امام جمعه موقت و رئیس دادگاه انقلاب بودند، رسیدند و با انتخاب جمعی از جوانان فعال مذهبی شناخته شده، گروه "فدائیان اسلام شاخه کازرون" به وجود آمد. فعالیت فدائیان اسلام پس از تأسیس عمدتاً در امور فرهنگی شامل: دیوار نویسی، تشکیل کلاس های آموزشی اصول عقاید اسلامی، برگزاری دعاهای کمیل، زیارت عاشورا، دعای توسل و ... خلاصه می شد و با توجه به این که اکثر اعضا جوان و پر کار بودند، راه اندازی ستاد نماز جمعه به منظور تدارک و راه اندازی نماز دشمن شکن جمعه نیز به اعضا دفتر با مسئولیت برادرم "حاج علیرضا جمشیدی" واگذار گردید.

بچه ها با علاقه وافری به فعالیت های دینی اهتمام داشتند و با توجه به حضور گروهک های ملحد و ضد انقلاب در شهرستان، ناچار  با این گروه ها نیز درگیر عقیدتی  و بعضاً برخورد فیزیکی هم داشتند. در همین اثنا غائله حزب دمکرات کردستان و بلوای گروهک های مخالف نظام اسلامی کومله شروع شد، که جمعی از آنها به منظور دفاع از کیان جمهوری اسلامی پس از دیدن دوره مقدماتی آموزش نظامی و آشنایی با سلاح و کاربرد آن؛ همچنین رزم شبانه ی تک و پاتک، جنگ شهری (پارتیزانی) و چریکی در "مرکز آموزش توپخانه پادگان کازرون" توسط "سروان ابراهیم حجازی" از افسران وفادار به نظام و "سرهنگ قاسمی" فرمانده پادگان طی مدت دو ماه، آماده اعزام به پاوه –اشنویه و مناطق کردنشین که گروهک ها متمرکز شده بودند، گردیدند.

 در چند ماهی که این عزیزان در آنجا بودند ضربات مهلکی به گروهک های ضد انقلاب وارد آوردند. در این اثنا جنگ تحمیلی آغاز شد و همه همّ و غم نیروها، دفاع از مرز کشورمان گردید. گروه فداییان اسلام با تعدادی تفنگ "برنو" و "ام یک" به فرماندهی شهید "ابراهیم باستان" و جانشین فرماندهی علیرضا جمشیدی عازم سوسنگرد که توسط ارتش بعث اشغال شده بود، شدند و هم دوش با دیگر رزمندگان جان بر کف که از جای جای میهن اسلامی در آنجا گرد آمده بودند ، با دشمن تا بن دندان مسلح آن هم با پیشرفته ترین سلاح روز ایستادگی نمودند و هرگز ننگ تسلیم را نپذیرفتند.

 پس از چندی شهید بزرگوار "دکتر چمران" با تشکیل ارتش مردمی "ستاد جنگ های نامنظم" که در برگیرنده همه نیروهای داوطلب از جمله فدائیان اسلام حاضر در سوسنگرد بود، فرماندهی همه را ایشان عهده دار شدند. در مدتی که فدائیان اسلام در سوسنگرد به دفاع پرداختند نه شهید تقدیم به اسلام نمودند و جمعاً طی 8 سال دفاع مقدس 16 شهید تقدیم آستان مقدس اسلام کردند، که این عزیزان علاوه بر عضویت در جمعیت "فدائیان اسلام" جزء بنیانگذاران ستاد نماز جمعه کازرون نیز بودند، که در خطوط مقدم جبهه ها در اکثر عملیات حضوری فعال داشتند.برخی از این شهدا عبارت اند از: ابراهیم باستان، محمد کهدویی، سید محمد هاشم نبوی زاده، حسین حیدری، علیرضا طهماسبی، بادپا، فضل الله عباسی، حسین سبزواری، مسلم جهان میهن، حجه الاسلام عبدالرحیم دانشجو.

در نهایت در سال 61 فدائیان اسلام شاخه کازرون تشخیص دادند با توجه به اینکه الحمدالله انقلاب اسلامی پیروزمندانه تحت رهبری حکیمانه امام خمینی(ره) اداره می شود، پس حزب و گروه و جناح معنا ندارد. همه باید همانند ید واحد بر محور وحدت و یکپارچگی تحت رهبری امام خمینی (ره) در آیند و شعارشان "حزب فقط حزب الله، رهبر فقط روح الله" باشد، لذا انحلال دفتر کازرون اعلام گردید.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
0
0
كادر مركزى فداييان اسلام شهيد ابراهيم باستان وشهيد حسين سبزوارى و مهندس حميدرضا باداهنگ و شهيد حسين سبزوارى و شهيد حجه الاسلام دانشجو بودند كه در ان زمان تنها گروه اعزام به جبهه بود كه بعد از ان بسيج تشكيل شد
ر.ن
|
-
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
0
0
با سلام .حیف که نسل جوان علاقه ه ای به مرور گذشته تاریخی خود ندارد. وگرنه حیف این راه پاک که بی رهرو بماند.
م ش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
0
0
باتشکر از برادر بزرگوار جناب جمشیدی که سابقه مبارزاتی قبل از انقلاب در کارنامه درخشان خود دارد تقاضا دارم از این اطلاعات راجع به شهدا وشناساندن ان عزیزان به نسلهای بعد از انقلاب همت نمایند نباید فراموش شوند
بادپا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
0
0
شهید مهدی بادپا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴