پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۷۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۶
معاونت صنايع‌دستي استان فارس در راستاي حفظ رشته دولچه که از صنايع‌دستي شاخص شهر کازرون است، تمامي تلاش خود را مي‌کند.معاون صنايع‌دستي اين استان در گفت‌وگو با ميراث آريا (chtn)، با اعلام اين مطلب افزود: تنها بازمانده اين هنراستاد پايداراست و هنوز هم دولچه‌دوزي در ميان مردم کازرون از جايگاه خاصي برخوردار است.

 

معاونت صنايع‌دستي استان فارس در راستاي حفظ رشته دولچه که از صنايع‌دستي شاخص شهر کازرون است، تمامي تلاش خود را مي‌کند.

معاون صنايع‌دستي اين استان در گفت‌وگو با ميراث آريا (chtn)، با اعلام اين مطلب افزود: تنها بازمانده اين هنراستاد پايداراست و هنوز هم دولچه‌دوزي در ميان مردم کازرون از جايگاه خاصي برخوردار است.

«حبيب شهبازي» با اشاره به اين که هنر مذکور نزديک به 300 سال قدمت دارد، گفت: مردم کازرون و روستاهاي اطراف آن از جمله مشتريان اين صنايع‌دستي هستند.

وي تهيه پرونده دولچه به منظور ثبت در فهرست ميراث معنوي ايران توسط اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کازرون را از جمله اقدامات صورت گرفته در راستاي انتقال اين هنر به نسل‌هاي آينده دانست و ادامه داد: نماد دولچه امروز زينت بخش ميدان کارگر شهر کازرون است و جلوه خاصي به اين شهر بخشيده است.

معاون صنايع‌دستي استان فارس با بيان اين که در سال گذشته نيز اين هنرارزشمند به 20 هنرجو آموزش داده شده، تصريح کرد: دولچه کازروني تا قبل از لوله‌کشي آب و پيدا شدن يخچال و سردکن‌هاي مختلف وسيله خوبي براي خنک نگه داشتن آب به شمار مي‌آمد و همراه با گيوه سوغات مطلوب اين شهر براي جاهاي ديگر به شمار مي‌آيد.

وي در گفت‌وگو با ميراث آريا يادآور شد: با گسترش شبکه لوله‌کشي و فراواني يخچال، اين صنايع‌دستي ارزشمند کاربري خود را از دست داد و هنرمندان اين صنعت به ساير مشاغل روي آوردند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳