پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۷۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۲
توسط فعالان میراث فرهنگی/
فعالان و دوست داران میراث فرهنگی شهرستان کازرون فارس کار تصویربرداری کامل و جزء به جزء از مسیر در نظر گرفته شده برای لوله گذاری آب در حریم شهر تاریخی بیشاپور را انجام دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در 25 کیلومتری غرب کازرون است که در زمانساسانیان ساخته شده، بیشاپور با 200 هکتار وسعت از شهرهای مهم آن زمان بوده و اهمیتارتباطی داشته، این شهر از قدیمی ترین شهرهایی بوده که تاریخچه ساخت آن به صورت مکتوب در سنگ نوشته ای موجود است.

این شهر دارای طراحی و مهندسی ویژه آن روزگاربوده و در کتابهای تاریخی، نام این شهر با عنوانهای بیشاپور، بیشابور، به شاپور،بیشاور و "به اندیوشاپور" ضبط شده است.

چندی پیش خبر رسید که قرار است در حریم شهر بیشاپور عملیات لوله گذاری آب صورت گیرد که این امر نگرانی دوست داران میراث فرهنگی را درپی داشت.

فعالان میراث فرهنگی بر این عقیده هستند که چنانچه این اتفاق صورت گیرد روند ثبت جهانی این مجموعه دچار اختلال خواهد شد.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: کار تصویربرداری کامل و جزء به جزء از مسیر در نظر گرفته شده برای لوله گذاری آب در حریم شهر تاریخی بیشاپور توسط انجمن هم اندیشان جوان و با مشارکت فعالان و علاقمندان محلی پایان یافت و در صورت هرگونه تخریب احتمالی آثار و نادیده گرفتن ضوابط قانونی مربوط به عبور تأسیسات از حریم بناهای تاریخی، سریعاً با واکنش این انجمن و سایر فعالان میراث فرهنگی و نهادهای همکار مواجه خواهد شد.

محسن عباسپور افزود: عبور خط لوله آب از حریم شهر تاریخی بیشاپور یکی از مواردی است که از زمان مطرح شدن آن از سال گذشته، به دلیل حساسیت بالای موضوع یکی از دغدغه های اصلی فعالان میراث فرهنگی محسوب می شد که رایزنیهای مکرری نیز پیرامون آن صورت گرفت اما در نهایت مجوز عبور این تأسیسات از حریم تاریخی بیشاپور با در نظر گرفتن ضوابط و قوانین صادر شد.

وی افزود: در این میان برای جلوگیری از هرگونه تخریب احتمالی در سایت بیشاپور در زمان عبور تأسیسات، کار تصویربرداری کامل از مسیر لوله گذاری در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه موفق شدیم پیش از آغاز عملیات لوله گذاری از تمامی مسیر تصویربرداری کنیم تا در صورت تخلف احتمالی با ارسال گزارشهایی به سازمان های ذیربط و رسانه های فعال در حوزه میراث فرهنگی، موضوع را سریعاً پیگیری کنیم.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان تصریح کرد: حدود یک کیلومتر از این لوله گذاری در حریم درجه یک آثار تاریخی بیشاپور صورت خواهد گرفت و علاوه بر آن تأسیسات اصلی موتورخانه و پمپاژ آب نیز در تنگ تاریخی چوگان بنا خواهد شد که هر دو این موارد حساسیتهای بالای تاریخی را به دنبال دارد تا آنجا که در صورت اجرای نادرست و خارج از ضوابط، حتی ممکن است منجر به مخدوش شدن پرونده ثبت جهانی بیشاپور شود.

وی ادامه داد: سازمان آب منطقه ای با انتخاب پیمانکار به دنبال آن است که به جای کانال روباز آب، با استفاده از لوله هایی قطور آب را از تنگ چوگان به سمت روستاهای منتهی به شهر کازرون پمپاژ نماید که چنانچه به جز مسیر انتخاب شده کانال موجود از مسیر دیگری استفاده شود، بدون شک با تخریبهایی برای سایت تاریخی بیشاپور همراه خواهد بود و علاوه بر آن نوع و ارتفاع تأسیسات در نظر گرفته شده برای پمپاژ آب نیز بسیار حساس و حائز اهمیت است.

عباسپور افزود: باتوجه به تمامی حساسیتهای موجود، گروه ها و اشخاص فعال میراث فرهنگی در سطح شهرستان با استفاده از نیروهای محلی علاقمند به حفظ آثار تاریخی هم موفق به تهیه تصاویر در مسیر لوله گذاری شده و هم در حین اجرای پروژه نظارت مستقیمی را بر اجرای طرح خواهند داشت و امیدواریم با این سطح مشارکت و نظارت اهالی و کارشناسان، شاهد کوچکترین تخریبی در آثار پرارزش شهر تاریخی بیشاپور نباشیم.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳