پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۶
عضو هيئت علمي سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي كشور در گفتگو با بيشاپور:
كتيبه هاي تاريخي كازرون كه در خارج از فضاي موزه ها نگهداري مي شوند به شدت در معرض خطرهاي فرسايشي و طبيعي و همچنين انساني هستند و هرچه سريعتر بايستي توسط يك تيم قوي حفاظتي و مرمتي بازديد و مرمت شوند.

كتيبه هاي تاريخي كازرون كه در خارج از فضاي موزه ها نگهداري مي شوند به شدت در معرض خطرهاي فرسايشي و طبيعي و همچنين انساني هستند و هرچه سريعتر بايستي توسط يك تيم قوي حفاظتي و مرمتي بازديد و مرمت شوند.

عضو هيئت علمي سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي كشور در گفتگو با بيشاپور ضمن اعلام اين مطلب افزود: در حال حاضر وضعيت فيزيكي كتيبههايي همچون كتيبه ي نيروگاه كازرون و كتيبه هاي استودان ها كه در موزه نگهداري مي شوند به دليل حفاظت هاي خاص، رضايت بخش است، اما وضعيت آن دسته از كتيبه ها و نقوشي كه در فضاي باز قرار دارند نگران كننده است.

نصرالله زاده ضمن پراهميت دانستن نقوش و كتيبه هاي تاريخي كازرون خاطر نشان كرد : متأسفانه بيشترين آسيب طي سالهاي گذشته به نقش بهرام و كتيبه ي كردير كه در منطقه ي سرمشهد كازرون واقع شده اند وارد شده است؛ به گونه اي كه با تغييرات جوي و نزول باران اكنون تنها بخش سمت چپ بزرگترين نقش برجسته ي پهلوي دنيا ( كتيبهي كردير ) در منطقه سرمشهد باقي مانده و به دليل آهكي بودن سنگ اين كتيبه بيم آن مي رود كه طي 10 الي 15 سال آينده به طور كامل محو شود.

وي خاطر نشان نمود : در منطقه ي سرمشهد علاوه بر عوامل طبيعي، عوامل مرتبط با انسان نيز كه به صورت كنده كاري و نوشتن يادبود بر روي كتيبه نمايان مي شود باعث شده كه سرعت تخريب اين كتيبه و نقش برجسته افزايش يابد . وي همچنين اضافه كرد : خوشبختانه جنس سنگ تنگ چوگان و ستون يادبود بيشاپور كه بر روي آنها نقوش و كتيبه هاي پراهميتي را داريم بهتر از سنگ كتيبه ي سرمشهد است اما همين نقوش هم در معرض آسيبهاي جدي قرار دارند.

نصرالله زاده ضمن پراهميت دانستن نقش ميراث فرهنگي و پژوهشكده بيشاپور در خصوص حفظ آثار تاريخي و مناسب دانستن برخي اقداماتي كه تاكنون در اين زمينه صورت پذيرفته گفت: طي بازديدي كه از تنگ چوگان داشتم متوجه شدم آسيب هاي جوي، عبور آب از پشت نقوش، وجود گل سنگها و ايجاد شكافهايي در كوه باعث شده در صورت عدم ترميم و حفاظت بيشتر، آسيب هاي بيشتري را طي سال هاي آينده براي نقوش و كتيبه ي واقع در تنگ چوگان متصور باشيم . وي همچنين گفت : با توجه به زلزله خيز بودن كازرون نيز بايستي توجه بيشتري به حفظ و مرمت اين يادمانده هاي تاريخي شود تا بتوانيم همچنان آنها را به عنوان اسناد روشن تاريخ ايران نگه داريم. وي در خصوص ساير نقوش برجسته ي كازرون نيز گفت : يكي ديگر از نقش هاي برجسته اي كه از لحاظ طبيعي و انساني در معرض خطر قرار دارد نقش قنديل است كه متأسفانه سنگ آن نيز از قسمت پشت ترك خورده و احتمال آن مي رود كه با گسترش ترك، اين نقش نيز آسيب ببيند.

نويسنده كتاب كتيبه هاي پهلوي كازرون خاطر نشان كرد : نام هاي را براي پژوهشكده تعمير و مرمت نوشته ام و تمامي مشاهدات خود و خطرات موجود را برايشان شرح داده ام و اميدوارم با مساعدت و هماهنگي هايي كه توسط مسوولين محلي نيز مي تواند تقويت شود، اقداماتي علمي و دقيق براي حفظ و مرمت كتيبه ها و نقوش برجسته ي موجود در شهرستان كازرون صورت پذيرد . ايشان در خصوص اقداماتي كه تاكنون صورت پذيرفته گفت: سعي شده تا آنجا كه امكان دارد از نقش برجسته ها و كتيبه هاي تاريخي، به خصوص آنان كه بيشتر در معرض خطر قرار دارند به وسيله سيليكون قالب گيري شود كه خوشبختانه اين پروژه در سطح ملي پيگيري شده و اكنون تقريباً كار قالب گيري تمام نقوش و كتيبه هاي پراهميت استان فارس و از جمله كازرون به اتمام رسيده و احتمال دارد اين قالب ها در آينده در موزهاي تخصصي ارائه شوند.

گفتني است شهرستان كازرون به دليل دارا بودن 9نقش برجسته و تعداد زيادي كتيبهي تاريخي از جمله بزرگترين كتيبه ي خط پهلوي دنيا ( كتيبهي كردير ) ، كتيبه ي بيشاپور، كتيبه ي تنگ چوگان، گورنوشته ها و ساير كتيبه ها و آثار ديگر يكي از پراهميت ترين مناطق تاريخي ايران محسوب ميشود .
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
اذان صبح
۰۴:۵۸:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۵۶
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۴۳