پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۷۸۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۴
به گزارش کازرون نما به نقل از سبزپرس، جمعی از اهالی کازرون در اعتراض به تعرض به منطقه جنگلی دشت برم با نگارش نامه ای خطاب به رهبر انقلاب و رئیس جمهوری، خواستار حفظ و حراست از بکرترین و مترام ترین بخش های جنگلی زاگرس شدند.

به گزارش کازرون نما به نقل از سبزپرس، امضا کنندگان این نامه، «مداخلات انسانی نظیر توسعه نامتوازن»، «احداث جاده کازرون –شیراز»، «گسترش کشاورزیِ ناکارآمد و تغییر شیوه کشت» را دلیل اصلی پیدایش مشکلات برای دشت برم و تخریب این منطقه دانسته اند و اعلام کرده اند که «عدم نظارت کافی از سوی نهادهای ذی ربط موجب شده تا روز به روز بر میزان تعرض به این منابع با ارزش ملی  افزوده شود»

در این نامه آمده است: «متاسفانه هر ساله ما شاهد آنیم که بخش های بیشتری از جنگل ها تخریب شده و شخم زده می شوند و به زمین کشاورزی مبدل می شوند و هیچگونه نظارتی نیز  بر این مساله نمی باشد آنگونه که شاهدیم در سالهای اخیر سطح زیر کشت زمین های جنگلی از میزان ذکر شده به حدود شش 6 برابر یعنی بیش از 3000 هکتار رسیده و الگوی کشت نیز به گندم و جو تغییر یافته که از نظر کارشناسان کشاورزی چندین برابر بیشتر نیاز به آب دارد . همین امر در سالهای اخیر که منطقه جنوب با خشک سالی روبرو گردیده موجب تضعیف درختان جنگلی و خشکیدن بخش های زیادی از جنگل ها شده است.»

آنها همچنین در نامه خود گفته اند: «اخیرا شاهد اقدام برخی از افراد سودجو در تعرض بیش از پیش به حریم جنگلها و کاشت درخت و  تبدیل بخش هایی ازآن به باغ  شخصی بودایم  که معتقدیم اگر جلو این حرکت ناصواب بسرعت گرفته نشود دیری نخواهد گذشت که این موضوع دستاویزی برای دیگر سودجویان خواهد شد»

در پایان این نامه از مقام معظم رهبری تقاضا شده ترتیبی اتخاذ فرمایند تا زمینه های لازم برای مقابله با این گونه حرکات ویرانگر فراهم شده و «احیای دوباره این جنگل های کم نظیر را که یک ثروت و سرمایه ملی و متعلق به همه ایرانیان است شاهد باشیم.»

متن کامل این نامه که نسخه از آن برای سبزپرس ارسال شده، به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشنده مهربان

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی

مقام محترم ریاست جمهوری جناب آقای محمود احمدی نژاد                                             

 با سلام و دعای خیر

باز هم مسائل نگران کننده ای دلهای مردم دیار یکهزار و صد شهید و سرزمین حضرت سلمان فارسی را به درد آورده تا بار دیگر دست یاری و استمداد خود را به سوی حضرتعالی دراز نمایند باشد که با درایت و ژرف اندیشی که از شما سراغ داریم مشکلاتی که گریبان محیط زیست کم نظیر این دیار را گرفته برداشته شود .

سرزمین زرخیز کازرون دارای موقعیت ویژه  وکم نظیری از نظر جغرافیایی و آب و هوایی در ایران بوده و تنوع آب وهوایی بی نظیرش آن را به یک اکوسیستم مناسب برای زندگی گونه های مختلف گیاهی و جانوری تبدیل نموده است   بگونه ای که در یک سوی آن نخلستانهای راست قامت  گرمسیری ودر سوی دیگر آن جنگلهای انبوه سردسیری خود نمایی می کند . تالاب با ارزش پریشان که از زیباترین چشم اندازهای طبیعی در جنوب ایران بود در سالهای اخیر بر اثر برداشت بی رویه آب از منابع و سفره های زیر زمینی و حفر صدها چاه غیر مجاز خشکید و متاسفانه به کویری خشک مبدل گشت هر چند هنوز هم چشم امید مردم این سامان به سخاوتمندی آسمان و لطف پروردگار جهانیان دوخته شده  تا بلکه با رحمت بی منتهایش بار دیگر پریشانمان را پرآب ببینیم .

کمی آن سو تر از تالاب پریشان منطقه ای وسیع و پوشیده از جنگلهای بلوط و بادام مشاهده می گردد که دشت برم نامیده می شود و به اعتقاد کارشناسان محیط زیست یکی از بکر ترین و کم نظیر ترین و متراکم ترین بخش های جنگلی زاگرس بوده و هست  و از نظر نهادهای بین المللی به عنوان منطقه زیست کره و حفاظت شده محسوب می گردد . ولی متاسفانه در سالهای اخیر این منطقه بکر دستخوش تغییرات شدید و آسیب های فراوانی گردیده است . عدم نظارت کافی از سوی نهادهای ذی ربط موجب گردیده تا روز به روز بر میزان تعرض به این منابع با ارزش ملی  افزوده گردد . متاسفانه هر ساله ما شاهد آنیم که بخش های بیشتری از جنگل ها تخریب شده و شخم زده می شوند و به زمین کشاورزی مبدل می شوند و هیچگونه نظارتی نیز  بر این مساله نمی باشد . برای اطلاع حضرت عالی باید عرض نمائیم که از دیر باز تنها حدود 500 هکتار از زمین های این مناطق دارای سند بوده و جزو مستثنیات محسوب می شده که اهالی می توانسته اند با حفظ شرایطی خاص در آن کشاورزی نمایند که ازجمله این شرایط رعایت الگوی کشت خاص از محصولات دیم و کم آبی همچون عدس بوده است ولی آنگونه که شاهدیم در سالهای اخیر سطح زیر کشت زمین های جنگلی از میزان ذکر شده به حدود شش 6 برابر یعنی بیش از 3000 هکتار رسیده و الگوی کشت نیز به گندم و جو تغییر یافته که از نظر کارشناسان کشاورزی چندین برابر بیشتر نیاز به آب دارد. همین امر در سالهای اخیر که منطقه جنوب با خشک سالی روبرو گردیده موجب تضعیف درختان جنگلی و خشکیدن بخش های زیادی از جنگل ها شده است .

آنچه اخیراً مایه ی نگرانی مردم فهیم و طبیعت دوست کازرون گردیده اقدام برخی از افراد سودجو در تعرض بیش از پیش به حریم جنگلها وکاشت درخت و تبدیل بخش هایی ازآن به باغ  شخصی بوده که معتقدیم اگر جلو این حرکت ناصواب بسرعت گرفته نشود دیری نخواهد گذشت که این موضوع دستاویزی برای دیگر سودجویان گردیده و زمینه را برای اقدامات مشابه فراهم خواهد نمود که در این صورت دیگر باید مرگ این محیط زیست بکر و طبیعی را به نظاره بنشینیم.

ما اهالی طبیعت دوست شهرستان کازرون ضمن مخالفت با هرگونه تخریب و تعرض در حریم جنگل های دشت برم از آن مقام عالی  خواهشمندیم ترتیبی  اتخاذ فرمایند  تا زمینه های لازم برای مقابله با اینگونه حرکات ویرانگر فراهم شده و احیا دوباره این جنگل های کم نظیر را را که نه تنها متعلق به مردم این شهر بلکه یک ثروت و سرمایه ملی و متعلق به همه ی ایرانیان می باشد شاهد باشیم .

با کمال احترام – جمعی از مردم شهرستان کازرون

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
گمنام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۴
0
0
اینم یک کلک دیگه برای الحاق دشت برم به کازرون و جدایی از کوهمره است که ملت کوهمره هوشیار جلو این حرکت را میگیرند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
0
1
ازموقعی که پای شما ها به این جنگلها باز شد روبه نابودی رفتند والا این بومی های منطقه بودند که سالها جنگلها رانگه داشتند
دوستدار واقعي طبيعت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
0
0
اين جنكل هميشه بوده وبه دست مردم بومي حفظ شده ولي شماها بعداز جاده اومدين و ويرانش كردين ، در ضمن تمامي آمارها اشتباست و اتفاقا مردم قبلا همه كندم كاشت ميكردند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
0
0
متاسفانه آنان که در مورد دشت برم می گویند از تاریخچه و قدمت مردم دهستان دشت برم کاملا بیخبرند وصرفا براساس حوادث بعد از گشایش جاده جدید شیراز -کازرون مطلب می گویند وتولید کنندگان وحافظان واقعی جنگل دشت برم فقط مردم همین دهستان بوده اند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۷
اذان صبح
۰۴:۴۸:۴۳
طلوع افتاب
۰۶:۱۶:۲۹
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۴۳:۳۹
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۴۵