پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۷۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۸
مستند تصویری - تشریحی/
یک فعال محیط زیست در خصوص مشکلات محل زندگی گوزن ایرانی در استان فارس به خبرنگار مهر گفت:عدم نظارت کافی در سالهای اخیر موجب تعرض بیش از پیش به حریم جنگلها شده و هم اکنون بر اساس آمار موجود بیش از سه هزار هکتار از زمینهای جنگلی به زیر کشت می روند و متاسفانه الگوی کشت نیز از عدس به گندم و جو که به مراتب نیاز به مصرف آب بیشتری دارد، تغییر یافته است.

ه گزارش خبرنگارمهر، منطقه دشت برم در 20 کیلومتری شمال شرقی شهرستان کازرون قرار دارد. این منطقه جنگلی با ارتفاع متوسط از یک هزار و 500 متر تا دو هزار و 400 متر قسمتی از رشته کوه های زاگرس جنوب غربی بوده و یکی از بخشهای متراکم جنگلهای بلوط زاگرس را در خود جای داده است. این منطقه دارای پوشش گیاهی و جانوری قابل ملاحظه ای است و علاوه بر بلوط، گونه های جنگلی دیگری همچون بادام کوهی، کیالک و ارژن را شامل می شود و نقش مهمی در تلطیف و اعتدال هوای مناطق جنوبی کشور داشته و به عنوان یک منطقه حفاظت شده و منطقه زیست کره به شمار می رود.

از نکاتی که این منطقه جنگلی را بسیار حائز اهمیت کرده قرارگیری بخشی از آن در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان که به عنوان ذخیرگاه زیست کره محسوب می شود و همچنین قرارگیری منطقه حفاظت شده گوزن زرد در این جنگل است. همچنین این جنگل از جمله آخرین جنگلهای جنوبی زاگرس محسوب می شود.

نمایی از منطقه جنگلی دشت برم

جمعیتی بین هفت تا شش هزار نفر در قالب 14 روستا در این منطقه زندگی می کنند که از زمانهای گذشته دولت به آنها اجازه داده بوده تا بر روی کمتر از 500 هکتار از زمینهای جنگلی با رعایت الگوی کشت خاص عدس که محصولی دیم بوده و نیاز به مصرف  آب کمی دارند کشاورزی کنند.

یک فعال محیط زیست در خصوص مشکلات محل زندگی گوزن ایرانی در استان فارس به خبرنگار مهر گفت: عدم نظارت کافی در سالهای اخیر موجب تعرض بیش از پیش به حریم جنگلها شده و هم اکنون بر اساس آمار موجود بیش از سه هزار هکتار از زمینهای جنگلی به زیر کشت می روند و متاسفانه الگوی کشت نیز از عدس به گندم و جو که به مراتب نیاز به مصرف آب بیشتری دارد، تغییر یافته است.

محمودرضا پولادی افزود: عبور محور جدید کازرون به شیراز از میان این منطقه زمینه را برای آسیبهای بیشتر به این جنگلها مهیا کرده و جنگلها به خصوص در ایام تعطیل بیش از گذشته آسیب دیده و آلوده می شوند.

وی اظهار داشت: قطع درختان جنگلی با شیوه های مختلف از جمله ریختن مواد شیمیایی در پای آنها به منظور خشکاندن درختان و تسطیح زمینهای جنگلی به زمین کشاورزی از دیگر موارد تهدید دشت برم است.

کاشت نهال برای ایجاد باغ در میان درختان بلوط

این فعال محیط زیست در خصوص دیگر مشکلات دشت برم گفت: نبود گاز لوله کشی در منطقه موجب شده تا چوب درختان به عنوان منبع اصلی تامین سوخت اهالی مورد توجه باشد که البته کار گازرسانی به منطقه ظاهرا در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: در یکی دو سال گذشته برخی از افراد در صدد تبدیل زمینهای جنگلی به  باغهایی با گونه های درختی سازگار با آب و هوای منطقه مانند پسته و انگور بوده اند که این امر همواره با مخالفت گروه های فعال محیط زیست روبه رو بوده اما متاسفانه در یکی دو ماه اخیر موردی مشاهده شده که یکی از افراد محلی در زمینی به مساحت 7.1هکتار که ظاهرا جزو مستثنیات بوده اقدام به کاشت درختان انگور کرده که بیم آن می رود که این امربه الگویی برای دیگر افراد محلی تبدیل شود و زمینه را برای اقداماتی مشابه فراهم آورد.

شخم زدن زمین و تصرف غیرقانونی آن با هدف کشاورزی


پولادی با اشاره به اینکه با توجه به خشکسالیهای شدید سالهای اخیر جنگلهای منطقه دچار ضعف و بیماری شده و نیاز به مراقبت جدی تری دارند، اظهار داشت: در این میان گروه های فعال محیط زیست در کازرون نیز به ویژه طی سالهای اخیر اقدامات قابل توجه ای را برای حفاظت از این جنگلها انجام داده اند زیرا اعتقاد دارند این جنگلها بخشی از سرمایه ملی محسوب شده و متعلق به همه ایرانیان و بخصوص نسلهای آینده است.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای حفاظت از دشت برم گفت: کارهای فرهنگی بسیار خوبی در سالهای اخیر توسط این گروه ها صورت گرفته و مردم به نگهداری از جنگلها تشویق شده اند به طور مثال در روزهای تعطیل با حضور در جمع گردشگران و پخش بروشورهای تبلیغی و پلاستیکهای جمع آوری زباله نقش مهمی در کاهش آلودگی و تخریب جنگلهای دشت برم داشته اند.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: دیدارهای مداوم با مسئولان شهرستان از جمله فرماندار و نماینده مجلس و روسای ادارات منابع طبیعی و محیط زیست و ارائه راهکارها و پیشنهادات عملی برای کاهش میزان آسیب و تخریب جنگلها از دیگر اقدامات سالهای اخیر فعالان محیط زیست کازرون بوده که افراد نگرانیهای خود از بابت تخریبهای وسیع در دشت برم و به ویژه تبدیل بخشی از جنگل به باغ را بیان کرده اند.

پولادی اظهار داشت: دوستداران محیط زیست در کازرون با تهیه و امضای طوماری در اعتراض به تخریبها و تعرضات روزافزون در حریم جنگلهای دشت برم دست یاری و استمداد خود را به سوی مسئولان بلند کرده و از آنان خواسته اند تا ضمن پیگیری موضوع  با ژرف اندیشی و اتخاذ تصمیمات به موقع برای حفظ و احیای این سرمایه ملی اقدام کنند.

وی گفت: مهمترین پیشنهادی که در سالهای اخیر همواره از سوی فعالان محیط زیست ارائه شده و بدون پاسخ مانده  مشخص شدن حدود دقیق زمینهای مستثنیات و اجاره کردن این زمینها از سوی دولت و جلوگیری از شخم زدن و کشت در پای درختان جنگلی به مدت حداقل پنج سال است تا در این مدت جنگلها بتوانند خود را بازیابی و بازسازی کنند.

پولادی افزود: همچنین با مشخص شدن حدود مستثنیات از فعالیت غیرقانونی در حدود دو هزار و500  هکتار از زمینهای جنگلی جلوگیری شود.

این فعال محیط زیست ادامه داد: ایجاد یک کمربند حفاظتی در اطراف جنگل به منظور جلوگیری از ورود ماشینها به اعماق آن از دیگر پیشنهاداتی است که همواره مطرح بوده است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳