پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۷۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۵

ضمن تشكر از قبول زحمات و شركت در اين مصاحبه ابتدا از خودتان برايمان بگوئيد؟

به نام خدا من محمد حسین رجبی دواني هستم متولد 1339 در شهر مقدس قم در خانواده­اي روحاني به دنيا آمده­ام تحصيلات ابتدايي را در اين شهر مقدس گذراندم و دوره دبيرستان را در سال 1350 كه به تهران منتقل شديم در اين شهر طي كردم و دوره دانشگاه را هم در دانشگاه تهران گذراندم، كارشناسي اينجانب الاهيات و معارف اسلامي بود و كارشناسي ارشد و دكتري در گرايش تاريخ و تمدن ملل اسلامي الاهيات از دانشگاه تهران و هم اكنون هم به مدت 20 سال است كه عضو هيئت علمي دانشگاه امام حسين(ع) هستم. آثاري هم از اين جانب به صورت كتاب چاپ و منتشر شده كه عبارت است از:

كوفه و نقش آن در قرون نخستين اسلامي، تاريخ تحليلي دوران امامت امير المومنين علي(ع)، پشتيباني نظامي در سپاه­هاي صدر اسلام و ترجمه و تلخيص و بازنويسي لحوف سيد ابن طاوس، مقالاتي هم در دانش نامه امام علي(ع) و برخي مجلات علمي پژوهشي و تخصصي تاريخي داشته­ام.

 

هدف از مسافرت شما به سرزمين آبا و اجداديتان يعني شهرستان كازرون چه بوده است؟

توفيقي كه اين جانب پيدا كرده­ام به شهرستان مقاوم انقلابي و ولايي و فرهنگي كازرون مي­آيم به سبب لطف امام جمعه محترم كازرون، جناب حجت الاسلام و المسلمين آقاي خرسند بود كه توفيق ديدارشان را ما در مسجد الحرام و در جوار بيت ا... الحرام پيدا كرديم كه ابراز محبت كردند فرمودند كه قصد دارند يادواره­اي را به منظور بزرگداشت استاد و پدر اينجانب استاد علي دواني(ره) برگزار كنند و از اين جهت دعوت كردند كه خدمت دوستان در كازرون برسيم و در خلال اين سفر هم توفيق پيدا كردم كه زادگاه پدرم را كه روستاي دوان در نزديكي كازرون هست ديداري داشته باشم.

 

يادواره چه برنامه­هايي دارد؟

تشكر و سپاس گذاري مي­كنيم به عنوان خانواده استاد فقيد از عزيزان برگزار كننده يادواره كه به همت امام جمعه محترم كازرون كه در اواخر امسال تشكيل خواهد شد و در حقيقت ما تابع تصميمات و نظرات عزيزان برپا كننده اين يادواره هستيم و هرآنچه آن عزيزان در نظر  مي­گيرند براي ما ارزشمند و قابل احترام و تقدير است منتها معمولا يادواره­ها بررسي ابعاد مختلف شخصيت علمي و اخلاقي و مبارزاتي چهره­هاي مورد نظر را به بحث مي­گزارند در قالب سخن راني و يا ارائه مقالات هم چنين مي­توان يك نمايشگاهي از آثار فردي كه بزرگ داشت او صورت مي­گيرد برگزار شود و در اين نمايشگاه آثار فرهنگي براي منطقه­اي كه يادواره درش برگزار مي­شود داشته باشد هم به صورت چاپ كتاب يادواره و هم در قالب مسابقه­هايي از آثار شخص مورد نظر.

 

چگونه مي­توان از تاريخ براي بصيرت افراد استفاده كرد؟

در تعاليم قرآني ما و به طور كلي ديني ما و فرمايشات بزرگان دين همچون مولاي متقيان حضرت امير المومنين علي(ع) تاكيد شده كه نسبت به تاريخ و سرنوشت گذشتگان حساس باشيد مطالعه و بررسي كنيد نه به اين منظور كه معلومات شما افزوده شود بلكه از جنبه­هاي مثبت تاريخ درس گرفته بشه و از جنبه­هاي منفي آن عبرت چرا كه ممكن است همان شرايط در هر عصري پديد بيايد و اگر انسان از گذشته به عنوان چراغ راه آينده استفاده نكند مغبون خواهد شد. و از اين جهت تاريخ و دانستن در روشن­گري افراد و عملكرد صحيح آنها در قبال حوادث پيش آمده بسيار مؤثر و تأثير گزار خواهد بود.

 

چرا در كشور ما در زمينه تاريخ كم كار شده است وظيفه نسل حاضر در اين مورد چيست؟

در كشور ما كم كار نشده، كار صورت گرفته ولي كارهاي اساسي و هدفمند كم صورت گرفته يعني اگر ما تاريخ را كار كرديم كه زياد هم هست مثلا آمديم درباره يك سلسله پادشاهي در ايران و سلسله­هاي مختلف ديگر يا در كشورهاي ديگر كار صورت گرفته زواياي مختلفي از دوره آنها، تاريخ سياسي، اقتصادي، نظامي و فرهنگي آنها مورد بحث قرار گرفته.

 

با توجه به پژوهشها و تحقيقات شما نظرتان در ارتباط با مختار و شخصيت تاريخي مختار چگونه است؟

مختار به عموي خودش كه حاكم امام حسين(ع) در مدائن بود پيشنهاد كرد كه امام حسن(ع) را كه مجروح شده تحويل معاويه بدهيم تا از قبل اين كار به نان و نوايي برسيم تا توي دولت معاويه موقعيتي پيدا كنيم. خوب اگر چنين چيزي صحت داشته باشد يك چنين فردي خارج از تشيع و غير قابل قبول است خائن است. اين معلومه براي تخريب شخصيت او جعل شده. چرا؟ خدمت شما عزيزان اشاره مي­كنم. در موقعي كه اما حسين(ع) مي­خواهد مسلم را بسوي كوفه بفرستد مي­فرمايد: به خانه مطمئن ترين فرد كوفه وارد شو. مسلم هم آدم بسيار حسابگر و سياستمداري است آدم تيز بين و زيركي است، وارد خانه مختار شد. اگر مختار سابقه خيانت به امام حسن(ع) را داشت بايد بگويم مسلم كار بسيار اشتباهي انجام داده كه وارد خانه كسي شده كه خيانت به امام زمان خودش كرده در حالي كه در كوفه خيلي­ها هستند ولي در عين حال وارد خانه مختار مي­شود و اين نشان مي­دهد كه چنين وسله­اي به مختار نمي­چسبد و جعلي است.

البته مختار معصوم نبود و احتمالا" اشكالات و اشتباهاتي هم داشته ولي نيت او خالص بوده لذا در لسان امام معصوم حضرت امام باقر(ع) در يك مجلس 3 بار براي او طلب رحمت مي­كنه و نهي مي­فرمايد از بدگويي به مختار. ايشان مي­فرمايند: مختار دل ما اهل بيت را شاد كرد، خون ما را قصاص كرد و خانه­هاي ويران مار ار آباد كرد.

 

همانطور كه در كتب تاريخي مي­خوانيم تاريخ براي عبرت گرفتن از گذشته زندگي آينده است. ما نيز مي­بينيم كه در گذشته مللي سرافراز بودند كه بيشترين ارتباط ممكن را با ساير حكومت­هاي ملل داشته­ان. حال آيا براي ما بهتر نيست كه با جامعه جهاني ارتباط قوي و تجاري، فرهنگي و سياسي داشته باشيم تا اينكه قصد نابود كردن ابر قدرتهايي چون آمريكا و انگليس را داشته باشيم؟

اين مورد را براي ما مثال بزنيد كه كجا بوده مردمي در برابر ظالمان و قدرتمندان كوتاه آمده­اند و بعد هم از قبل كوتاه آمدن به پيشرفت رسيدند شما رژيم طاغوت را در نظر بگيريد، رژيم ايران قبل از انقلاب وابسته كامل به آمريكا بود، خوانده­ايد با شنيده­ايد كه 40 هزار نفر فقط مستشار نظامي آمريكا در ارتش ايران بود غير از آمريكايي­ها غربي­هاي ديگري هم بودند يعني ايران كاملا با آنها هماهنگ بوده، يك ذره با ما راه نيامدند كه ايران از نظر صنعتي و تكنولوژي پيشرفت كند به بهاي اين همه نوكري و وابستگي، حتي ايران تجزيه شد. زمان شاه بحرين را از دست داديم. بحرين جزء ايران بود عزيزان كه در سن و سال ما هستند خاطرشان هست كه در كتابهاي درسي ما بحرين استان چهاردهم ايران بود، لذا ايران تجزيه شد و ما بحرين را از دست داديم، و اين نيست كه اگر شما با مستكبران و قدرتها همراهي كرديد و با آنها راه آمديد درهاي پيشرفت و تعامل بر روي شما گشوده است. خير. ما نمي­خواهيم آنها به ما چيزي بدهند. پيشرفت­هاي عظيم هسته­اي در عرصه نانو، اينها كه ما بدست آورده­ايم بي­نظير است در دنيا  هر كشور ديگري بدست آورده با كمك خارجي بود. با همه تحريم­ها ما به صورت بومي به اين فن آوري دست پيدا كرديم لذا اينها مي­دانند اگر ما را به حال خود رها كنند نه اينكه كمكمان كنند چون اين نظام مشروعيت دارد چون مي­خواهد عظمت اسلام را احيا كند به سرعت جهش پيدا مي­كند لذا آنها ول كن ما نيستند نه اينكه ما با آنها مشكل داشته باشيم اين نيست و تمام تلاش دشمن، چرا با عربستان كاري ندارند؟ چون كاملا با آنها همراه است نه علم و تمدن مي­خواهد پول مفتي دارند و هر چيزي مي­خواهند از غرب وارد مي­كنند اون اسلام را كاملا قبول دارند. زنها در عربستان تا 3 يا 4 سال پيش اصلا شناسنامه نداشتند وقتي ازدواج مي­كردند اسمشان در شناسنامه شوهر مي­آمد. اونجاها مشكل ندارند منابع آنها تأمين مي­شود چون عربستان با اين وضع برمي­گردد به دوران جاهليت كه پيشرفت نخواهد داشت اما چون حقيقت در ايران حاكم شده مي­دانند اگر به حال خودش واگذارند خطر بزرگي براي آنها خواهد بود.

منبع: هفته نامه شهرسبز

 

 

نویسنده: هفته نامه شهرسبز
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳