پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۷۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۲
+ تصویر
ورود احشام به مجموعه تاریخی بیشاپور شهرستان کازرون فارس نگرانیهایی را برای دوستداران میراث فرهنگی به وجود آورده بود که در نهایت با انجام اقدامات لازم از ورود احشام به این آثار تاریخی جلوگیری می شود.
خبرگزاری مهر: ورود احشام به مجموعه تاریخی بیشاپور شهرستان کازرون فارس نگرانیهایی را برای دوستداران میراث فرهنگی به وجود آورده بود که در نهایت با انجام اقدامات لازم از ورود احشام به این آثار تاریخی جلوگیری می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در 25 کیلومتری غرب کازرون است که در زمان ساسانیان ساخته شده، بیشاپور با 200 هکتار وسعت از شهرهای مهم آن زمان بوده و اهمیت ارتباطی داشته، این شهر از قدیمی ترین شهرهایی بوده که تاریخچه ساخت آن به صورت مکتوب در سنگ نوشته ای موجود است.

این شهر دارای طراحی و مهندسی ویژه آن روزگار بوده و در کتابهای تاریخی، نام این شهر با عنوانهای بیشاپور، بیشابور، به شاپور، بیشاور و "به اندیوشاپور" ضبط شده است.

شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیر خوره بوده و تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی محسوب می شده اما پس از آن ویران شده که البته گنجینه ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا به شمار می رود.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در ضلع های شرقی و جنوبی محوطه تاریخی بیشاپور، چند روستا وجود دارد که به طور سنتی و از سالیان پیش، برخی از اهالی این روستاها دام های خود را برای چرا به اراضی اطراف روستایشان که مجموعه بیشاپور هم یکی از آنها محسوب می شود، منتقل می کنند.


ورود احشام به شهر تاریخی بیشاپور

محسن عباسپور تصریح کرد: با آنکه طی دهه های گذشته، حریم بیشاپور به تملک سازمان میراث فرهنگی درآمد و به طبع آن چرای دام و استفاده های مشابه از این محوطه ممنوع شد، با این وجود برخی از چوپانان روستاهای اطراف، دامهای خود را برای چرا به بیشاپور منتقل می کردند که این مورد بارها مورد اعتراض فعالان و دوستداران میراث فرهنگی کازرون قرار گرفته بود.

وی ادامه داد: تا پیش از این یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی تلاشهای فراوانی را برای جلوگیری از این اقدام انجام داده بود اما به نظر می رسید جلوگیری از چرای دامها در محوطه باستانی بیشاپور نیازمند حمایت جدی تر سایر دستگاه های ذی ربط باشد که خوشبختانه دادگستری کازرون نیز به صورت جدی تری وارد عمل شد و مدتی است که در کنار سازمان میراث فرهنگی، قاطعانه با عامیلن چرای دام ها در بیشاپور برخورد می کند.

این فعال میراث فرهنگی تصریح کرد: البته باید از هم اکنون پیش بینیهای لازم را در خصوص احتمال اقدامات تلافی جویانه برخی از چوپانان نیز در نظر داشت زیرا تجربه های ما در سطح شهر تاریخی بیشاپور به کرات نشان داده زمانی که فشارها برای اعمال محدودیتهای قانونی بالا می رود، برخی از اشخاصی که ممکن است متضرر شوند، دست به اقداماتی تلافی جویانه مانند آتش سوزی های تعمدی گیاهان خشک در سطح بیشاپور می زنند که این مسئله تبعاتی به مراتب بدتر از چرای دامها را در سطح مجموعه در پی دارد.



عباسپور عنوان کرد: شهر تاریخی بیشاپور وسعتی 200هکتاری دارد و تمرکز بناهای کاوش شده و استقرار یگان حفاظت در نیمه شمالی این محوطه، باعث شده که نیمه جنوبی آن کمتر از نیمه شمالی مورد توجه قرار گیرد، به ویژه آنکه حتی مسیر گردشگری نیز در نیمه جنوبی تعریف نشده و کمتر گردشگری به این قسمت مراجعه کند، از یکسو بکر بودن این محدوده به دلیل عدم مراجعه گردشگران و از سوی دیگر رویش انواع گیاهان و علوفه بر روی لایه های خاکی که آثار کاوش نشده بیشاپور در زیر آنها نهفته است، باعث شده بود تا فضای مناسبی برای چرای دامها به وجود آید.

وی ادامه داد: این بستر مناسب موجب شده بود برخی از اهالی روستاهای اطراف با نادیده گرفتن قوانین، پس از عبور از فنسهای حاشیه مجموعه، دامهای خود را برای چرا به محدوده باستانی بیشاپور منتقل کنند.

 این فعال میراث فرهنگی بیان کرد: چرای دام ها در یک محوطه باستانی مانند بیشاپور علاوه بر آنکه منظر نامناسبی را در دید گردشگران به وجود آورده و توجیهی برای قانون شکنیهای دیگر می شود، باعث وارد شدن آسیبهای تدریجی و هرچند اندک به بناهای زیر خاک نیز می شود.

حضور مداوم دام ها در یک منطقه و استفاده از علوفه های آن به همراه دفع کودهای حیوانی، باعث تسریع در رشد گیاهان می شود. عباسپورعنوان کرد: این گیاهان در خاکهایی رویش دارند که در لایه های پایینی خود صدها و هزاران دیواره و اثر تاریخی را در خود جای داده اند و ممکن است ریشه های این گیاهان به مرور باعث تخریب بناهای مدفون در زیر خاک شود به ویژه آنکه رویش گیاه در خاک، خود به خود باعث جذب و ماندگاری بیشتر آب باران در زمین شده و این دست از مسائل روند فرسایش در خاکهای محوطه های باستانی را تشدید کرده و باعث وارد شدن زیانهای متعددی به آثار می شوند.

 وی افزود: اقدام اخیر دستگاه قضایی کازرون و ورود دادگستری این شهرستان به مسئله چرای دامها، اقدام لازمی بود که خوشبختانه اتفاق افتاد و ما امیدواریم این مسئله موقتی نبوده و همچنان دنبال شود و در سایر مسائل و مشکلاتی که گریبانگیر مجموعه بیشاپور شده و نیاز به اقدامات مشابه ای دارد هم تسری یابد از جمله دفن اموات در حریم بیشاپور، آتش سوزی های تعمدی در فصول خشک سال و فعالیت عمرانی که اثرات مخربی را در مجموعه به جا خواهد گذاشت، همگی از جمله فعالیتهای غیرقانونی هستند که بی تردید نیازمند حضور جدی تر دستگاه قضایی کازرون و سایر نهادهای ذیربط در برخورد قضایی و یا ارائه راهنمایی های اصولی و منطقی به قانون شکنانی هستند که بعضاً از سر ناآگاهی عامل وقوع چنین اقداماتی می شوند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۴
اذان صبح
۰۵:۰۳:۲۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۰۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۵:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۰۴