پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۱
با جای گیری منطقه پریشان در فهرست تالابهای حفاظت شده و قرار گیری کاروانسرا در این منطقه مدتی نه چندان کوتاه کاروانسرا به پایگاه محیط بانان محیط زیست تبدیل می شود ، چرا که این منطقه در آن سالها محدوده ای مناسب برای نگه داری گوزن زرد بوده است .
یکی از آثار تاریخی – ثبتی شهرستان کازرون کاروانسرای چهار دیواری است که در منطقه ای صعب العبور و در نزدیکی روستای کلانی واقع شده است .

به گزارش خبرنگار کازرون نما به نقل از خبر جنوب ، این بنای تاریخی که به کاروانسرای میان کتل معروف است یکی از چهارکاروانسرای موجود در شهرستان کازرون است . این بنای با ارزش در سال 79 در فهرست ملی جای گرفته است تنها کاروانسرای تمام سنگی ایران محسوب می شود ساخت این بنای ارزشمد بر مبنای موقعیت مکانی و به تابعیت از شیب کوه و موقعیت قرار گیری آن شکل گرفته است.

به گزارش کازرون نما، همت محمدی مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس در خصوص این بنای تارخی گفت: مرمت کاروانسرای میان کتل به دوره صفویه می رسد که از چهار کاروانسرای موجود در شهرستان می باشد که در منطقه صعب العبور میان کتل واقع شده است. به گفته وی یکی از ویژگی های بنا استفاده از سنگ تراش خورده منظم است که نمای بیرونی و داخلی بنا را پوشانده است .

محمدی با اشاره به اینکه در دوره صفوی ، کازرون در مسیر ترانزیت محور جنوب قرار داشته است ، اضافه کرد : این بنا تا دوره پهلوی اول کاربری خود را حفظ می کند اما با ساخت جاده جدید شیراز کازرون این کاروانسرا متروکه می شود چرا که دیگر کاروانهای تجاری از این تنگه عبور نمی کنند .

وی ادامه داد : با جای گیری منطقه پریشان در فهرست تالابهای حفاظت شده و قرار گیری کاروانسرا در این منطقه مدتی نه چندان کوتاه کاروانسرا به پایگاه محیط بانان محیط زیست تبدیل می شود ، چرا که این منطقه در آن سالها محدوده ای مناسب برای نگه داری گوزن زرد بوده است .

مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس در کازرون افزود : بیشتر آسیب های وارده بر این کاروانسرا علل طبیعی دارند و حدود 70 درصد از بنا سالم است . وی با اشاره به اینکه تا کنون مرمت اصولی در بنا صورت نگرفته اضافه کرد : کاروانسرای میان کتل نیازمند مرمت است و باید نجات بخشی شود  اما این بنا به مرمت اضطراری نیازی ندارد و در اولویت برنامه های مرمتی سازمان نیست.


به گفته محمدی به دلیل تعدد بناهای تاریخی و ثبتی در شهرستان و با توجه به دیدگاه کارشناسان این کاروانسرا در اولویت برنامه های مرمتی شهرستان قرار ندارد .

مسئول میراث فرهنگی شهرستان کازرون اضافه کرد : با توجه به اینکه شهر تاریخی بیشاپور نگین و نماد این شهرستان است از این رو اولویت نخست پروژه های مرمتی کازرون این شهر تاریخی است .

وی ادامه داد کاروانسرای میان کتل وقفی است و موقوفاتی هم دارد که هزینه های مرمت آن نیز از محل موقوفاتش قابل تامین است و جا دارد که اداره کل اوقاف و امور خیریه نیز نسبت به تامین هزینه ها میراث فرهنگی را یاری دهد چرا که این سازمان به دلیل محدودیت در منابع مالی قادر به تامین هزینه های مرمت بنا نیست .

محمدی افزود : طبق پیش بینی های صورت گرفته مرمت کامل بنا به 700 میلیون تومانی اعتبار نیاز دارد که بی تردید تامین هزینه مذکور برای مرمت چنین بنایی که مقصد گردشگری هم نیست از عهده سازمان میراث فرهنگی برنمی آید
.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳