پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۷۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۶
میثم پدیدار

افضل الاعمال انتظار الفرج

در آيينه روايات و احاديث كمتر موضوعي همانند انتظار مورد عنايت امامان نور (ع)قرار گرفته است . گاهي از آن به عنوان بهترين عبات و نيايش حق تعبير شده : رسول گرامي (ص) فرمودند : افضل العباده انتظارالفرج (اكمال الدين ج 2 ص 287) و گاهي انتظار بمنزله غلطيدن در خون خويش در راه خدا معرفي شده : حضرت علي (ع )فرمودند : (... المنتظر لامرنا كالمتشطط بدمه في سبيل الله )

در مورد اين كه چرا انتضار به عنوان افضل اعمال ذكر شده به چند مسئله بايد توجه كرد

1- معناي حقيقي انتظار

انتظار يعني چشم به راه بنيانگذار حكومت جهاني اسلامي كه براي اولين بار پرچم پر افتخار اسلام را در سراسر شرق و غرب عالم به اهتزاز در مي آورد : (يفتح الله شرق الارض و غربها ... حتي لا يبقي الا دين محمد (ص) ) (منتخب الاثر ص 470)

انتظار يعني چشم به راه خورشيد فروزان امامت كه با درخشيدن او دوران ظلمت و بيداد پايان پذيرفته ؛ ايام دادخواهي مظلومان و بيچارگان فرا رسيده و از ستمديدگان آنچنان رفع ستم خواهد نمود كه اگر حق ستمديده اي زير دندان ستمپيشه اي باشد آن را باز ستاند و به صاحبش برگرداند.

(يبلغ رد المهدي المظالم حتي و لو كان تحت ضرس انسان شي انتزعه حتي يرده ) (منتخب الاثر ص 308)

انتظار يعني چشم به راه پديد آورنده تحول بزرگ جهاني كه فقر و نيازمندي را براي هميشه از جوامع بشري ريشه كن كرده و همگان را در سايه فضل و رحمت الهي بي نياز خواهد نمود آنچنان كه مردم كسي را نمي يابند كه هدايا و زكات خود را به وي بپردازند : (يطلب الرجل من يصله بماله و ياخذ زكاته فلا يجد احدا تاخذ ذالك استغنائ بما عند الناس من فضله ) (بحارالانوار ج 52 ص 337)

شهيد بزگوار آيت الله مطهري ميفرمايد :

انتظار ظهور یعنی چه؟ افضلُ الاعمالِ انتظارُ الفرج یعنی چه؟ بعضی خیال می کنند اینکه افضل اعمال انتظار فرج

است، به این معناست که انتظار داشته باشیم امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) با عده ای که خواص اصحابشان هستند یعنی سیصد و سیزده نفر و عده ای غیرخواص ظهور کنند، بعد دشمنان اسلام را از روی زمین بردارند، امنیت و رفاه و آزادی کامل را برقرار کنند، آن وقت به ما بگویند بفرمایید! ما انتظار چنین فرجی را داریم و می گوییم افضل اعمال هم انتظار فرج است! (یعنی بگیر و ببند، بده به دست من پهلوان!) نه، انتظار فرج داشتن یعنی انتظار در رکاب امام بودن و جنگیدن و احیاناً شهید شدن، یعنی آرزوی واقعی و حقیقی مجاهد بودن در راه حق، نه آرزوی اینکه تو برو کارها را انجام بده، بعد که همه ی کارها انجام شد و نوبت استفاده و بهره گیری شد آن وقت من می آیم! مانند قوم موسی که اصحاب پیغمبر گفتند: یا رسول الله! ما مانند قوم موسی نیستیم. (بنی اسرائی وقتی به نزدیک فلسطین که عمالقه در آنجا بودند رسیدن و دیدند یک عده مردان جنگی در آنجا هستند، گفتند: موسی! فاذهب انت و ربّک فقاتلا انّا هیهنا قاعدون(4) ما اینجا نشسته ایم، تو و خدا بروید بجنگید، آنجا را تصفیه و از دشمن خالی کنید، خانه را آب و جارو بزنید؛ وقتی برای ما خبر آوردید که هیچ خطری نیست، فقط باید برویم راحت بنشینیم و از نعمتها استفاده کنیم، ما به آنجا می آییم! موسی گفت: پس شما چه؟ شما هم وظیفه دارید که دشمن را که خانه ی شما را اشغال کرده است، از خانه تان بیرون کنید.» اصحاب پیغمبر (مانند مقداد) گفتند: یا رسول الله! ما آن حرف را نمی زنیم که بنی اسرائیل گفتند، ما می گوییم: اگر شما فرمان بدهید که خودتان را به دریا بریزید به دریا می ریزیم، به آتش بزنید به آتش می زنیم.

انتظار فرج داشتن یعنی واقعاً در نیت ما این باشد که در رکاب امام زمان و در خدمت ایشان دنیا را اصلاح کنیم. در زیارت اباعبدالله علیه السلام می گوییم: «یا لیتنا کنّا معک فنفوز فوزاً عظیماً» (که برای ما یک ورد شده و به معنای آن هم توجه نمی کنیم) یا اباعبدالله! ای کاش ما با تو بودیم و رستگاری عظیم پیدا می کردیم. معنایش این است که ای کاش ما در خدمت تو بودیم و شهید می شدیم و از راه شهادت، رستگاری عظیم پیدا می کردیم. آیا این ادعای ما از روی حقیقت است؟ افرادی هستند که از روی حقیقت ادعا می کنند ولی اکثر ما که در زیارتنامه ها می خوانیم، لقمه ی زبان است.

2. انتظار عمل است نه سكوت

در بسياري از روايات از انتظار با عنوان عمل سخن به ميان آمده در حليكه انتظار يك حالت نفساني براي شخص منتظر مي باشد. نكته اي كه از اين تعبير برداشت مي شود اينست كه انتظاري مورد نظر معصومين عليهم السلام بوده منشا حرحت و عمل و تاثير گذاري باشد نه سكوت خمودگي ضعف و انزوا . حال اين عمل و تاثير گذاري چه در جنبه فردي آن باشد با جنبه اجتماعي آن . البته نا گفته پيداست كه عدالت بيروني از عدالت دروني انسان نشات مي گيرد همانگونه كه علماي اخلاق هم به اين مطلب تصريح كرده اند .

.انتظار موضوعيت دارد

امام زمان (عج) در حديث شريفي مي فرمايند : (و اكثرو الدعا بتعجيل الفرج فان في ذالك فرجكم)

در اين حديث شريف فرج و گشايش مومنين را در خود انتظار قرار داده خواه اين انتظار همراو با ظهور باشد يانه . البته با تعريفي كه از انتظار گذشت اين مطلب به خوبي روشن مي شود . يعني انتظار هم طلب است هم مطلوب

4.پيوند انتظار با ولايت

انتظار پيوند ناگسستني با ولايت دارد . محور انتظار ولي خداست . راس خيمه انتظار ؛ ولايت است كه بدون اين ستون خيمه انتظار از هم پاشيده مي شود . بلكه مي توانييم اينگونه بگوييم كه اصل و محور اسلام ولايت است همانگونه كه در حديث فرمود (ما نودي في الاسلام بشي مثل ما نودي بالولايه )

انتظار نسبت به بقيه اعمال مثل روح به بدن است . حيات اعمال به انتظار است و گرنه اعمال مانند جسمي بي جان و لاشه اي بي روح ؛ بي فايده و هباء منثورا خواهد بود.

با توجه با اين چهار نكته معلوم مي شود كه چرا انتظار افضل اعمال است .


نویسنده: میثم پدیدار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸