پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۷۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۶
معاون ميراث فرهنگي فارس گفت: عمليات مرمت چهارطاقي جره بالاده كازرون اين اثر ارزشمند دوره ساساني با 80 درصد پيشرفت فيزيكي روبه پايان است.
به گزارش ايرنا، روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس از قول عبدالرضا نصيري افزود:تقويت پي، استحكام بخشي پايه هاي چهار طاقي، آواربرداري وساماندهي و اجراي كاهگل كف بنا،تعميرات اضطراري بدنه و اجراي بند كشي از جمله اقداماتي است كه با اختصاص اعتباري حد.ود 160 ميليون ريال دراين بناي تاريخي انجام گرفته است.

وي با اشاره به درج مطلبي در برخي رسانه ها با عنوان احداث كار خانه سنگ شكن در چند متري شهر ساساني جره كازرون گفت:دراين خبر آمده است كه در فاصله چند متري از يك شهر باستاني در150 كيلومتري كازرون كه آتشكده و چهار طاقي جر ه (....) را درخود دارد يك كارخانه بزرگ سنگ شكن و توليد شن و ماسه ساخته شده است كه بايد گفت دراهميت جره در تاريخ ساسانيان شكي نيست اما شهر ساساني جره نه تا كنون كشف شده (؟!) و نه باستانشناسان توانسته اند آن را بيايند.

نصيري گفت: جاي سوال است كه اين اطلاعات ناقص برچه اساسي به مردم و خوانندگان ارائه مي شود و دراينكه اين كارخانه در فاصله چند متري از اثر ايجاد شده نيز بايدگفت كارخانه مذكور در فاصله 3000 متري چهار طاقي و با رعايت كليه جوانب و ضوابط حفاظتي عرصه و حريم و با مجوز اداره كل ميراث فرهنگي فارس احداث و راه اندازي گرديده است و احداث اين كارخانه با رعايت ضوابط فوق هيچ اثر نامطلوبي بربنا ندارد.

وي افزود : دربخش ديگري آمده است كه درحال حاضر معدن سنگي كه اين كارخانه درحال برداشت سنگ از آن است با سنگ هاي رود خانه اي و حاشيه رودخانه در مجاورت محوطه باستاني و 200 متري چار طاقي جره است و... با اين استدلال نتيجه گيري مي كنند كه اين اقدام منجربه از بين رفتن بناي تاريخي مي شود حال آنكه برداشت شن و ماسه نيز از رودخانه جره در فاصله هفت كيلومتري از چهارطاقي بوده و هيچ گونه برداشت سنگ و كوهبري در منطقه وجود ندارد و ضمن اينكه اين اثر تاريخي مورد حفاظت مسئولين محلي و مأمورين مراقب آثار تاريخي مي باشد.

معاون ميراث فرهنگي فارس در پاسخ به بخش ديگر خبر كه به عدم توجه مسئولان به اين اثر تاريخي و رها كردن آن اشاره كرده گفت: اگر چنين است پس اقدامات مرمتي كه پيشتر به آن اشاره شدو مراقبت هاي يگان حفاظت ميراث فرهنگي به چه منظور است وآيا نه تنها به خاطر ارزش و اهميت تاريخي اين اثر مي باشد كه مسئولان امر بيش از هركسي بر آن واقفند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸