پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۷۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۰۰:۵۱
حجت الاسلام والمسلمين رضاصنعتي:
جالب است که خدمتتان عرض کنم یکی از علاقه‌مندان به فرهنگ پایداری شهرستان تقبل کرد و گفت من سرمایه‌ي مالي این کار را می‌پردازم. ما خوشحالیم که این برادر عزيز چنين کاري را انجام می‌دهد اما گلایه‌مندیم که چرا چنین اقدام و حمايتي را مسئولین شهرستان نداشته باشند.

متن كامل سخنان حجت الاسلام والمسلمين صنعتي مدير انتشارات سلمان فارسي

در مراسم رونمايي از كتاب باران و بوران

(طنز دفاع مقدس با لهجه كازروني به قلم دكتر محمد عارف)

***

بسم الله الرحمن الرحيم و صل الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين

با عرض تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه خدمت برادران و خواهران گرامی که قبول زحمت کردند در این مراسم شرکت کردند و محفل ما را با حضور خودشان گرم کردند، گرامی می‌داریم روز پاسدار و روز جانباز را که امروز هم اتفاقاً مفتخریم که در حضور جمعی از جانبازان عزیز هستیم. همچنين تقارن این ایام و اين مراسم را با روز قلم گرامي مي‌داريم.

بنده یک مقدار در رابطه با انتشارات سلمان فارسی خدمت برادران و خواهران گرامی نکاتی را عرض می‌کنم. کسانی که در کار نوشتن و نگارش کتاب هستند حتماً با فضای فكري ناشران آشنايي دارند. بر اساس اين آشنايي از چندین سال پیش، این احساس نیاز در ذهنمان شکل گرفت که خوب است یک انتشاراتی فعالي باشد که ضمن حفظ استقلال خودش بتواند از آثار فاخری که در زمینه‌ي دفاع از دین، نظام اسلامی، مفاخر جامعه‌مان و تاریخ پرافتخار ایران دفاع کند بدون این‌که آن تعصاب نادرست در کار دخالت داشته باشد و یا این‌که گرایش‌هایی که بعضاً مضر است.

بر همین اساس اقدام به راه اندازی انتشارات سلمان فارسی شد و یک انتشارات نوپایی در سطح كشور شروع به فعالیت کرد. خب بر اساس این‌که ما خودمان هم کازرونی هستیم و نسبت به وطنمان احساس علاقه می‌کنیم و علاوه بر آن وطن ما از لحاظ فرهنگ پایداری، مقاومت و مبارزات انقلابي سرزمین پرافتخاری است ـ چه در نهضت جنوب، در نهضت مشروطه، نهضت ملی شدن صنعت نفت، قیام 15خرداد، انقلاب اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب جنگ تحمیلی و تا الآن در دفاع از انقلاب اسلامی تاریخ درخشانی دارد ـ لذا گرچه ما انتشارات را به عنوان انتشاراتی مخصوص کازرون در نظر نگرفته‌ايم اما در کنار آن عنایتی هم به شهرستان کازرون داشتیم و به ذهنمان می‌رسید که این تاریخ پر افتخار مي‌بايست بيش از پيش ضبط و ثبت شود و به صورت مستند و مکتوب از آن دفاع بشود. البته این نافی فعالیت‌های ارزشمندی که توسط دیگران در طول دوران گذشته صورت گرفته؛ نیست. هر کسی به سهم خودش تلاشی کرده و ما هم گفتیم که در این جرگه تلاش خودمان را انجام دهیم و مثمر ثمر باشیم. ان شا الله.

خوب بر همین اساس در زمینه‌ي فعالیت‌هایی که انتشارات می‌تواند در شهرستان کازرون داشته باشد طرحی نوشته، مکتوب و خدمت برخی از مسئولان هم ارائه شد. ما دسته بندی کردیم که در این چند حوزه در صورتی که حمایت باشد می‌توانیم کار و فعالیت کنیم و آثار خوبی را ارائه کنیم.

از جمله حوزه‌هایی که دسته‌بندی شد یکی خاطرات مربوط به انقلابیون کازرون بود. بر اساس فعالیتی که چندین سال پيش در راستاي ثبت وقایع مربوط به انقلاب اسلامی در کازرون و نقشی که مردم کازرون در انقلاب داشتند آغاز کردیم با بسیاری از افرادی که در این عرصه فعالیت داشتند، مصاحبه‌هایی صورت گرفت. بعضی مصاحبه‌ها مفصل و بعضی کوتاه بود. این‌ها الآن موجود است و اغلب پیاده شده و تنظیم شده و در کتابی که انشاءالله درباره‌ي انقلاب اسلامی در كازرون منتشر مي‌شود از آن‌ها استفاده خواهد شد اما خود این مصاحبه‌ها هم قابل انتشار است. افراد از زوایای مختلف به وقایع انقلاب نگاه کردند و اگر پشتیبانی صورت گیرد می‌شود این مصاحبه‌ها را به صورت مستقل منتشر کرد.

بخشی دیگر مجموعه‌هایی مربوط به شهدای کازرون است که هر کدام از شهدای کازرون حتماً امتیاز خاصی داشتند که خداوند آنها را به مقام شهادت برگزیده است. آنها نیازمند پژوهش و بررسی است و باید رفت زندگی شهدا را بررسی کرد که چه شخصیتهایی بودند.

بخش دیگر در رابطه با خاطرات رزمندگان کازرون است. همه‌ي ایثارگران کازرون به درجه شهادت نرسیدند بلکه برخی افتخار جانبازی نصیبشان شد و برخی ایثارگرند اما نه جانبازند و نه شهید. بالاخره خاطرات زیادی از جبهه‌ها، از رزمندگان و شهدا، مقاومت رزمندگان کازرون و رشادت‌ها در ذهنشان هست. این‌ها را می‌شود ضبط، پیاده و به شکل خوبی منتشر كرد تا در تاریخ بماند و از بین نرود. البته قبلاً هم گفتم که تمامی این صحبت‌هایی که می‌کنیم نافی اقدامات دیگري كه توسط برخي از عزیزانی در گذشته انجام شده و يا در حال انجام است، نیست. 

لازم به ذكر است بخش مربوط به شهدا و خاطرات رزمندگان كازرون توسط دوستان ما در گروه نائبان شهدا پي‌گيري مي‌شود. حتماً آثار فعاليت آن‌ها را در جامعه مشاهده کرده‌اید. نشریه‌ي راوی یکی از دستاوردهاي آن‌هاست که به ادبيات و هنر پايداري در كازرون اختصاص دارد که کار بسيار ارزشمندی است.

یک بخش دیگر هم که ما  آمادگی خود را برای انجام آن ابراز داشتیم، انتشار خطبه‌های نمازجمعه‌های کازرون است. 22 سال آیت‌الله ایمانی امامت جمعه‌ي کازرون را بر عهده داشته است. خطبه‌های اول ایشان از جهت علمی خطبه‌های پر مغزی بود. وقتي اين خطبه‌ها را با خیلی از شهرهای ایران مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم سطح خطبه‌ها سطح ارزشمندي بود. خطبه‌های دوم نمازجمعه هم اگر منتشر شود بيانگر بخشي از تاریخ معاصر کازرون است چون معمولاً در کنار تحليل وقایعی که در کشور اتفاق می‌افتاد، وقایع مربوط به کازرون نيز در این خطبه‌ها بیان می‌شد. بعد از ایشان آیت‌الله بنیادی نيز مطالب مفید و ارزشمندي هم در خطبه‌هاي اول و هم در خطبه‌هاي دوم ايراد كرده‌اند. می‌شود اينها را ثبت كرد و خصوصاً به نسل جوان ارائه داد. آنها مطالعه کنند و هم از معارف دینی و معارف معنوی استفاده ببرنند و هم بخش‌هايي از تاریخ گذشته‌ي خود را بشنوند. همچنین امام جمعه‌ي فعلی كازرون حاج آقا خرسند بالاخره ایشان هم مباحثی که بيان می‌کنند، خصوصاً مباحث روز ايشان؛ در آینده از جهات مختلف قابل استناد است.

مجموعه‌ي دیگری که به ذهنمان رسید ما می‌توانیم در آن فعالیت داشته باشیم. مربوط به علمای گذشته‌ي کازرون است. شخصیت‌های بزرگی که در زمینه‌های علمی صاحب اثر و نقشی بودند و حیات معنوی شهرستان ما مدیون وجود آنهاست، مي‌توان كتاب‌هايي را در تبيين شخصيت آنها منتشر كرد.

بخش دیگر اسناد تاريخی‌ مربوط به کازرون است خصوصاً با توجه به سرعتی که مراکز اسنادی در ارائه‌ي اسناد دارند مرتباً بر حجم آنها هم افزوده می‌شود. این می‌تواند عرصه‌ای باشد برای فعالیت ناشران.

عرصه‌ي دیگر؛ انتشار آثار فاخر مربوط به نويسندگان كازروني است. ما در شهرستان  کازرون نویسندگانی داریم که مطالبي كه می‌نویسند بعضاً مربوط به کازرون نيست اما اثر ارزشمندی است و قابلیت انتشار دارد.

این‌ها‌ عرصه‌هايي بود که نسبت به كازرون ما مي‌توانيم فعاليت داشته باشيم. اين طرح را به برخي از مسئولین شهرستان و استان از جمله استانداري فارس، نماينده‌ي ولي‌فقيه در استان، فرماندار سابق كازرون، امام جمعه‌ي محترم شهرستان و... ارائه شد اما آنچنان که می‌بایست حمایتی صورت نگرفت. شاید از این مسئولاني كه ما طرح را برايشان ارسال يا خدمتشان تقديم كرديم فقط حاج آقا ایمانی (نماينده‌ي محترم ولي‌فقيه در استان) بود که از آن قسمتی که مربوط به خودشان بود استقبال کردند و الآن هم یک بخشی از كار آن شروع شده و خیلی از خطبه‌های ایشان با پي‌گيري دفتر ايشان پیاده‌سازی شده و امیدواریم که در سال‌های آینده، منتشر شود و مورد استقبال علاقه‌مندان واقع شود. اما پیگیری ما از مسئولین دیگر آنچنان که شایسته بود نتیجه نداده است البته ما ناامید نیستیم و گفتیم که با توکل بر خدا کار را آغاز می‌کنیم و به پیش می‌رویم و انشاءالله مسئولین در ادامه‌ي راه ما را همراهی می‌کنند تا بتوانیم بهتر به مقصد برسیم و يا لااقل به آن چیزی که ایده‌آل است نزدیک شویم.

دوستان ما در گروه نائبان شهداي كازرون پیشنهاداتی داشتند و از جمله نظر آنها این بود که در ابتدای کار ما می‌توانیم آثاری را که مربوط به دفاع مقدس کازرون هست و قبلاً منتشر شده اما سال‌ها از انشارشان گذشته و تجدید چاپ نشد‌ه‌اند را با یک بازنگری اساسي تجديد چاپ كرد و در اختیار نسل جوان قرار داد.

از جمله‌ي این آثار کتاب «خاک خنده ریز» نوشته‌ي جناب دکتر محمد عارف بود. این کار در کنگره‌ي سرداران شهید کازرون حدود 10 سال پیش منتشر شده بود اما الآن اگر کسی می‌خواست آن‌را تهیه کند موجود نبود. ضمن اینکه ما به ذهنمان می‌آمد که این کتاب به یک شکل قوی‌تری هم از جهت زیبایی و هم از جهت محتوا عرضه شود و در اختیار مردم و نسل جوان قرار بگیرد لذا دوستان ما مسئله را با جناب آقای دکتر عارف مطرح کردند. ایشان هم با روی باز استقبال و همکاری کردند و کتاب را  به یک سبك و شكلي جديد آماده انتشار کردند که حتماً خودشان اینجا می‌آیند و توضیح می‌دهند. ما هم به عنوان ناشر تمام تلاشمان را کردیم که این کتاب به بهترین شکل از جهت چاپ منتشر شود البته چون کتاب یک چیز دیگری شد نام دیگری هم برايش انتخاب شد و خیلی پربارتر و زیباتر (که ایشان خودشان توضیح خواهند داد) عرضه شد.

الآن این کتاب با نام «باران و بوران» آماده است و امروز مراسم رونمایی‌اش را در اين مكان [كه قدمگاه شهداي كازرون بوده (بسيج سابق) و الآن به يك كانون فرهنگي تبديل شده] با حضور شما عزیزان برگزار مي‌كنيم. اما ادامه‌ي این راه نیازمند همکاری صمیمانه‌ي مردم و مسئولین شهرستان است ما این راه را آغاز کرده‌ایم. جالب است که خدمتتان عرض کنم یکی از علاقه‌مندان به فرهنگ پایداری شهرستان تقبل کرد و گفت من سرمایه‌ي مالي این کار را می‌پردازم و حمایت می‌کنم. ما خوشحالیم که این برادر عزيز چنين کاري را انجام می‌دهد اما گلایه‌مندیم که چرا چنین اقدام و حمايتي را مسئولین شهرستان (بخصوص مسئولان فرهنگي) نداشته باشند كه از این کتاب‌ها به این شکل حمایت و پشتیبانی کنند تا کتاب به دست جوان‌ها، دانش آموزان، دانشجویان برود و با این کار هم فرهنگ کازرون ثبت شود و هم مردم و جوانان ما به گذشته خودشان افتخار کنند.

البته باز هم ما ناامید نیستیم حتی ما برای این جلسه از مسئولین شهرستان دعوت کرده بودیم. مخصوصاً مسئولین فرهنگی شهرستان دعوت شده بودند خدمت امام جمعه‌ي محترم شهرستان هم خصوصی رفتیم و هم دعوت‌نامه را خدمتشان تقدیم کردیم اما نمی‌دانيم چه اتفاقی افتاد که در همین ساعت يك جلسه‌ي ديگري با موضوع امر به معروف و نهی از منکر از طرف دفتر امام جمعه محترم تنظیم شد و همه‌ي مسئولين فرهنگي شهرستان به حضور در آن جلسه فراخوانده شدند. حالا هم ناامید نیستیم انشاءالله تا آخر جلسه حضور پیدا می‌کنند. اما جای اين گلایه هست که با وجودی که مدتي پیش هماهنگی شده بود اين اتفاق افتاد.

به هر حال بيشترين اميد ما براي استقبال از اين كتاب به مردم و مسئولان مردمي ماست. انقلاب با مردم به پیروزی رسید و با مردم هم تدوام خواهد یافت و مسئولین مردمی هم کم نیستند و امیدوار هستیم به حمایت مسئولینی که همه‌ي مقام و موقعیت خودشان را در سايه‌ي ایثار، از خودگذشتگی‌، شهادت‌طلبي و جانفشانی‌های مردم دارند.

وقت من تمام است فقط در پایان تشکر کنم از دوستانی که در آماده‌سازي این کتاب زحمات زیادی کشیدند حجت الاسلام مهدی صنعتی، جناب آقای احمدرضا زارعی، جناب آقای مهدی بشکار، خانم مریم بشکار همچنين از جناب آقای قیصری (مسئول ادبیات بنیاد نشر و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس در شیراز) و همچنین از جناب آقای اشعری (معاون بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس در قم) كه اگر تلاش‌ها و همکاری‌های اين عزيزان نبود، شايد این نتیجه را هم امروز شاهد نبودیم.

 

 

مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹