پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۶۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۲
مجتبي صديق‌منش

نام شریف آن بزرگوار فاطمه و مشهورترین القاب آن حضرت که از طرف امام رضا (علیه السلام) به وی داده شده است معصومه می‌باشد که این خود گویای پاکی و عصمت (نسبی) آن حضرت است.

پدر بزرگوارش امام هفتم شیعیان، حضرت موسی بن جعفر (علیهما السلام) و مادر مکرمه‌اش حضرت نجمه خاتون (مادر امام هشتم علیه السلام ) می‌باشد.

ولادت آن حضرت روز اول ذیقعده سال 173 هجری قمری در مدینه منوره واقع شد. حضرت فاطمه‌ معصومه (سلام‌الله عليها) از همان سنین کودکی (پس از شهادت پدر بزرگوارشان) تحت مراقبت و تربیت برادر ارجمندش علی بن موسی الرضا (ع) قرار گرفت.

یک سال بعد از هجرت برادر به مرو حضرت معصومه به شوق دیدار برادر به همراه عده‌ای از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت نمودند. در راه به هر شهر وروستایی که می‌رسیدند مورد استقبال گرم و صمیمی مردم و شیعیان قرار می‌گرفتند.

از این جا بود که آن حضرت مانند عمه بزرگوارشان حضرت زینب (س) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیش را به مردم مؤمن و مسلمان می‌رساند و مخالفت خود و اهل بیت را با حکومت حیله‌گر بنی‌عباس اظهار می‌كرد بدین جهت تا کاروان حضرت معصومه به شهر ساوه رسید عده‌ای از مخالفین اهل بیت(ع) که از پشتیبانان دستگاه حکومت بودند سر راه آنها را بسته و تمام مردان کاروان را به شهادت رساندند و حتی بنابر نقلی حضرت معصومه را مسموم کردند.

آن حضرت با همین بیماری تحت حمایت مردم قم وارد این شهر شدند و 17 روز پس از آن در سن 27 سالگی به لقای پروردگار نایل گرديدند.
امام رضا (ع) درباره زیارت آن حضرت فرموده‌اند: «من زارها عارفاً بحقها فله الجنة» هر کس آن حضرت را با معرفت زیارت کند بهشت بر او واجب می‌باشد.(1)

همچنین امام صادق‌(ع) درباره‌ي مقام ایشان می‌فرمایند: «...به شفاعت او شیعیان داخل بهشت می‌شوند.»(2)

حضرت آیت الله مرعشی نجفی می‌فرمودند پدرم که او خود نیز از عرفای بزرگ بودند چهل روز پی در پی به راز و نیاز پروردگار خویش نشست و از خداوند می‌خواست که محل دفن مادر سادات حضرت زهرا (سلام الله علیها) را به او نشان دهند، بعد از همه‌ي سختی‌ها و مشقت‌های چله نشینی در یک نشئه‌ي پاک عرفانی به او فرمودند: «ای سید ما اجازه نداریم محل دفن مادرمان را مشخص کنیم ولی بدان که تمام عظمت و ثوابی که برای زیارت حضرت زهرا (س) بیان شده خداوند در زیارت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) در قم قرار داده است»

 یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنة فان لک عند الله شان من الشان

 

منابع:

1- بهار الانوار ج 102 ص 266

2- عوالم ج 21 ص 331

 

برچسب ها: مجتبي صديق‌منش
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۸۷/۰۸/۳۰
18
0
بد نبود داری رو دور میفتی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۰
اذان صبح
۰۴:۵۶:۲۱
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۲۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۱۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۹:۱۲
اذان مغرب
۱۹:۵۶:۰۳